7 Vergeet niet, wij zijn de bakermat van de beschaving rwÊmmwmmmmÊtmMmimm 4 O DIE ZEE a w Voor mij bleef het nog wel bij een beetje fantaseren, maarTrudi is een doorzetter Een mooi product heeft vele vaders en moeders. Huub van der Lubbe zegt het met een lach en - varieert vrij op de uitdrukking dat succes vele vaders en moeders heeft. De rockopera O die zee staat bijna als een huis en de overtuiging is er ook dat het een klapper wordt. Huub van der Lubbe is tamelijk allround. Hij is een acteur, dichter, zanger van De Dijk en hij schrijft liedjes. Voor O die zee kwam die laatste kwaliteit van pas. De meeste songtek sten komen van zijn hand en hij is de bedenker van de titel. „Ik geloof dat het drie jaar geleden was, toen we hier aan ta fel in de Wegwijzer zaten. Ik was met Trudi aan het napraten over mijn solovoorstelling. We kregen het over De man van la Mancha, het vorige grote stuk van De Wegwijzer. Er moest een nieuw spektakelstuk bedacht wor den", zegt Van der Lubbe (Amsterdam, april 1953). Ineens kwam Homerus in het gesprek voorbij. Homerus zou in Nieuw- en Sint Joosland zijn geboren en gestorven. Dat beweert immers Iman Wilkens in zijn boek 'Waar eens Troje lag'. Volgens Wilkens zijn de Ilias en Odyssee dan ook werken van West-Europese origine, van zeevolken, die gerekend moeten worden tot de Kelten of de voorlopers daarvan. En Tru di heeft altijd al iets gehad met de Kelten, dat blijkt ook uit de Keltische symbolen waarmee haar theater is opgesierd. Van der Lubbe kreeg van Trudi het boek van Wilkens mee. Het lag al jaren in haar boeken kast. „Voor mij bleef het nog wel bij een beet je fantaseren over hoe mooi het zou zijn als het zou lukken, maar Trudi is een doorzetter. Ze kwam er dus telkens op terug." Van der Lubbe had wel een titel bedacht, O die zee, die hij op een dag zo uit zijn mouw schudde. „Ik zal wel goede wiet hebben ge- L- rookt", zegt hij, en lacht. Trudi Warns werd enthousiaster, maar Van der Lubbe begon zich toch zorgen te maken. „Het zag er naar uit dat ik het volledige script zou moeten schrijven en dat ik alles zou regis seren." Tegen die gedachte kon hij niet. Dan zou hij drie jaar pijn in zijn hoofd hebben ge had. „Ik ben géén grootdenker en die heb je nodig om de regie van zo'n complex spektakel stuk te hebben." Trudi Warns wilde dat Van der Lubbe toch bij het project betrokken zou blijven en ze kwa men uit op de songteksten.Die zou hij voor zijn rekening nemen. „Kijk, dat is wat ik goed kan, waar ik plezier in heb en dat is ook wat ik bij De Dijk doe. Dit is een mooie duidelijk om kaderde opdracht." Songteksten werden het, maar met songtek sten alleen heb je nog geen rockopera. In 2011 draaide de Drentse Bluesopera en Huub van der Lubbe ging daar naar toe.„Wat ik daar zag, was zo ontzettend goed. We zaten op een tri bune in de ijzige kou zonder het koud te heb ben. We keken uit over een immens weiland met een paar van de strorollen, in zwart folie. Verder niets, een ongelooflijke eindeloosheid in een verlaten landschap." De stille verlatenheid werd opengebroken door een fietser, die vanaf de einder langzaam dichterbij kwam. „Dan denk je nog niet direct dat die bij het stuk hoort. Gewoon een platte lander op een fiets, die nog even op bezoek gaat bij zijn moeder. Even later komt er een trekker aan en nog steeds denkt dan niemand dat die boer bij de ouverture van de opera hoort. Dat gebeurt wel zodra een kerkje wordt v 1: ii 1 L v E S g ,;v Kostuum in de stijl van bands uit de jaren zeventig, zoals 'Slade'. I Het koor oefent binnen in de Mariahoeve, straks in het echt in het fort. Spektakel in ijzige kou zonder het koud te hebben Huub van der Lubbe door Edith Ramakers Mm Ct' "S? ti t< S( O w k n

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 80