7
Vergeet niet,
wij zijn de
bakermat
van de
beschaving
rwÊmmwmmmmÊtmMmimm
4 O DIE ZEE
a
w
Voor mij bleef het
nog wel bij een
beetje fantaseren,
maarTrudi is een
doorzetter
Een mooi product heeft vele vaders en moeders.
Huub van der Lubbe zegt het met een lach en -
varieert vrij op de uitdrukking dat succes vele
vaders en moeders heeft. De rockopera O die zee
staat bijna als een huis en de overtuiging is er ook
dat het een klapper wordt.
Huub van der Lubbe is tamelijk
allround. Hij is een acteur,
dichter, zanger van De Dijk en
hij schrijft liedjes. Voor O die
zee kwam die laatste kwaliteit
van pas. De meeste songtek
sten komen van zijn hand en
hij is de bedenker van de titel. „Ik geloof dat
het drie jaar geleden was, toen we hier aan ta
fel in de Wegwijzer zaten. Ik was met Trudi
aan het napraten over mijn solovoorstelling.
We kregen het over De man van la Mancha,
het vorige grote stuk van De Wegwijzer. Er
moest een nieuw spektakelstuk bedacht wor
den", zegt Van der Lubbe (Amsterdam, april
1953).
Ineens kwam Homerus in het gesprek voorbij.
Homerus zou in Nieuw- en Sint Joosland zijn
geboren en gestorven. Dat beweert immers
Iman Wilkens in zijn boek 'Waar eens Troje
lag'. Volgens Wilkens zijn de Ilias en Odyssee
dan ook werken van West-Europese origine,
van zeevolken, die gerekend moeten worden
tot de Kelten of de voorlopers daarvan. En Tru
di heeft altijd al iets gehad met de Kelten, dat
blijkt ook uit de Keltische symbolen waarmee
haar theater is opgesierd.
Van der Lubbe kreeg van Trudi het boek van
Wilkens mee. Het lag al jaren in haar boeken
kast. „Voor mij bleef het nog wel bij een beet
je fantaseren over hoe mooi het zou zijn als
het zou lukken, maar Trudi is een doorzetter.
Ze kwam er dus telkens op terug."
Van der Lubbe had wel een titel bedacht, O
die zee, die hij op een dag zo uit zijn mouw
schudde. „Ik zal wel goede wiet hebben ge-
L-
rookt", zegt hij, en lacht. Trudi Warns werd
enthousiaster, maar Van der Lubbe begon
zich toch zorgen te maken.
„Het zag er naar uit dat ik het volledige script
zou moeten schrijven en dat ik alles zou regis
seren." Tegen die gedachte kon hij niet. Dan
zou hij drie jaar pijn in zijn hoofd hebben ge
had. „Ik ben géén grootdenker en die heb je
nodig om de regie van zo'n complex spektakel
stuk te hebben."
Trudi Warns wilde dat Van der Lubbe toch bij
het project betrokken zou blijven en ze kwa
men uit op de songteksten.Die zou hij voor
zijn rekening nemen. „Kijk, dat is wat ik goed
kan, waar ik plezier in heb en dat is ook wat ik
bij De Dijk doe. Dit is een mooie duidelijk om
kaderde opdracht."
Songteksten werden het, maar met songtek
sten alleen heb je nog geen rockopera. In 2011
draaide de Drentse Bluesopera en Huub van
der Lubbe ging daar naar toe.„Wat ik daar zag,
was zo ontzettend goed. We zaten op een tri
bune in de ijzige kou zonder het koud te heb
ben. We keken uit over een immens weiland
met een paar van de strorollen, in zwart folie.
Verder niets, een ongelooflijke eindeloosheid
in een verlaten landschap."
De stille verlatenheid werd opengebroken
door een fietser, die vanaf de einder langzaam
dichterbij kwam. „Dan denk je nog niet direct
dat die bij het stuk hoort. Gewoon een platte
lander op een fiets, die nog even op bezoek
gaat bij zijn moeder. Even later komt er een
trekker aan en nog steeds denkt dan niemand
dat die boer bij de ouverture van de opera
hoort. Dat gebeurt wel zodra een kerkje wordt
v
1:
ii
1
L
v
E
S
g
,;v
Kostuum in de stijl van bands uit de jaren zeventig, zoals 'Slade'.
I Het koor oefent binnen in de Mariahoeve, straks in het echt in het fort.
Spektakel in ijzige
kou zonder het
koud te hebben
Huub van der Lubbe
door Edith Ramakers
Mm Ct' "S?
ti
t<
S(
O
w
k
n