Doolhof vol verrassingen 14 REIZEN EP Almere wordt zoals kinderen doen Een stad uit het nietsuit het niets Almere wordt een stad in de zee Wordt een stad in de zee Almere in het groen Almere? Als mijn geheugen me niet in de steek laat, ben ik niet eerder in die stad ver beneden zeeni veau geweest. Dat maakt nieuws gierig. Dus vol verwachting loop ik rond elf uur 's ochtend het NS- station Almere-Centrum uit, klaar om me door nieuwe indrukken te laten overdonderen. Dat het 'overdonderen' zou wor den, heb ik natuurlijk pas achteraf bedacht. Zo voelt het namelijk als je zonder vooroordeel het hartje van de jongste stad van Nederland binnenwandelt. Dat bedoel ik let terlijk: want eenmaal uit de trein NET ALS INT LIEDJE De Italiaanse film La grande bellezza is de mooiste reisgids voor Rome. De film kreeg vijf sterren in de Nederlandse kran ten en won dit jaar een Oscar voor Beste buitenlandse film. Paradeer met hoofdrolspeler Jep Gambardella langs de Ti ber. 'Het leven is bla, bla, bla.' Maar 'De grote schoonheid' is eeuwig. de gids. Eén Japanner kijkt uit over Rome en stort, overweldigd door de hitte of de schoonheid van de stad, ter aarde. Het koor zingt door. Even verderop is de San Pietro in Monto- rio, een pareltje van een kerk, waar je nor maal niet snel komt. Het gaat gids Pena vooral om het Tempietto ernaast, het tem peltje van Bramante, dat wordt beschouwd als het eerste echte voorbeeld van de hoog- renaissance. Hier zou de apostel Petrus zijn gekruisigd. Op de trappen voor de tempel is de beklemmende scène gefilmd waarin Jep in het halfduister de wanhopige moe der ontmoet, die haar dochtertje kwijt is. We belandden in een Bellezziaanse scène. De tempel is chiuso, gesloten. We duwen het hek open. Een boze bouwvakker komt naar voren. Pena smeekt hem even naar binnen te mogen; het is voor de kunst. De Italiaan strijkt over zijn hart. We zien het keldergat en de tralies waarachter Jep het spelende meisje vindt. Dolgelukkig wanke len we weer de hete Romeinse zon in. De laatste dag van onze reis proberen we een 'gewoon' bezoek aan het Colosseum. Het is heet en de wachtrijen zijn lang. Ge obsedeerd kijken we om de drie minuten omhoog naar het balkon van Jep Gambar della. Misschien staat Jep in een geel of rood jasje over 'zijn' Rome uit te kijken, grijnzend om het mierennest van toeris ten. Waar maken we ons nog druk over? We staan deze maan dagavond met de rug naar een van de in drukwekkendste mo numenten van Ro me: het Colosseum. Terwijl collega-toeris ten erop los fotograferen, staren wij naar een bel met naamplaatje op de Piazza del Colosseo, nummer 6. De voordeur gaat open. Een rilling trekt over onze rug. We zullen straks toch niet oog in oog staan met Jep Gambardella, de hoofdrolspeler uit La grande bellezza1. Een breed grijnzende Jep, in geel designcol bert met een sigaret tussen de tanden, die ons minzaam groet en vervolgens ver dwijnt in donker Rome, voor een bezoek aan een dansparty op een van de daken bij de mondaine Via Veneto, of naar een nacht bordeel, afgesloten met een ochtendwande ling op de brede kades van de Tiber, op een tijdstip dat normale Romeinen uit hun bed komen om te gaan werken. Je kunt ver gaan in het najagen van filmlo- caties. Een gewone reisgids is praktischer. Maar een film als La grande bellezza brengt je op plaatsen in Rome die je anders niet snel zou bezoeken. Twee dagen terug pakten we, gewapend met een picknickmandje, 's middags metro lijn A tot aan station Subaugusta. We lo pen door een kleurloze woonwijk west waarts naar het Parco degli Acquedotti. Bin nen tien minuten staan we in een weids park met verbijsterend goed bewaarde aquaducten, die in grote bogen naar het zuiden lopen. Romeinen vieren hier hun verjaarspartijtjes. Jongens in AS Ro- ma-shirtjes knallen hun voetballen onbe kommerd tegen de eeuwenoude pijlers. We nestelen ons met een flesje Est! Est!! Est!!! di Montefïascone tegenover de pijler uit de film in het gras. Hier vond de mid dagperformance uit. La grande bellezza plaats. Een naakte vrouw loopt met een wit laken over haar hoofd keihard tegen het aquaduct. Met bloedend hoofd, half diz zy, doet ze vervolgens haar statement voor een verveeld kunstpubliek. 'Ik hou niet van jullie!' De artistieke Romeinse kliek in het gras, onder wie de 65-jarige kunstjournalist Jep Gambardella, laat een beschaafd applausje tussen de pijlers echoën. Jep vindt de per formance 'bla, bla, bla'. In een interview droogt hij de kunstenares genadeloos af. Geïnspireerd door Jep staan we de volgen de ochtend om half zeven op. Dan is de ri vier de Tiber bij de toeristische volkswijk Trastevere (wat betekent 'over de Tiber') op haar mooist. De brede kades langs de snel stromende rivier zijn leeg, op een en kele jogger met hond na. Mondaine Romei nen als Jep, die gestoken in een Italiaans maatpak van Cesare Attolini de nachtkater wegwandelen, komen we helaas niet te gen. Wij zijn zelf even Jep. Op de groentemarkt van het Campo de' Fi eri, in het historische centrum van Rome, ontmoeten we Jeannette Pena en Antonio Maggi, beiden van een bedrijfje dat rondlei dingen verzorgt. Pena, kunsthistoricus uit Florida die al lang in Rome woont, gaat en kele locaties van La grande bellezza voor ons van historische achtergronden voorzien. Eerst wil ze weten wat wij van de film von den. „De mooiste reisgids voor Rome", zeg gen we. „Alles in het leven is ijdel, maar de verrukkelijke schoonheid van Rome is eeu wig." Pena vindt het verval van een feesten de Romeinse klasse het thema. „Maar in Ita lië begreep ook niet iedereen de film. Ieder haalt er het zijne uit." Ze leidt ons over de Ponte Sisto naar Tras tevere. Daar zwoegen we over de kinder hoofdjes (St. Petrussteentjes, heten die in Rome, naar Petrus: 'rots') van de Via Gari baldi de Janiculum-heuvel op, voor het mooiste uitzicht óver Rome. Boven wacht de grote Dell'Acqua Paola-fontein (1612), de beginlocatie van La grande bellezza. Op de balkons achter de zes roze pilaren, af komstig van de oude St. Pietersbasiliek, zong in de film het onverstoorbare koor. Een groep Japanse toeristen luistert naar 7 X ZELF ZIEN Veel artiesten hebben hun liefde - of juist afkeer - voor een bepaalde stad bezongen. In deze rubriek toetsen wij ter plaatse het gevoel dat de artiest wil overbrengen. In het spoor van 'La grande bellezza' door Martin Hermens 'Almere' staat op het album 'Hoe wordt een mens een ster...' (1977) van Jasperina de Jong tekst en foto's Harri Theirlynck Parco degli Acquedotti: de plek waar in de film een naakte vrouw tegen het viaduct loopt. 1. Via Veneto bij nacht. Zoek de grote Martini lichtreclame, achtergrond van dampende feesten ('A Far l'Amore Comincia Tu'). 2. Parco degli Acquedotti. Metro: Subaugusta. Picknickmandje mee. 3. Piazza Navone bij nacht. 4. Heuvel Aventijn (metro Circo Massimo). Kijk door het sleutelgat van de priorij van de Orde der Maltezer Ridders voor een unieke blik op de St. Pieter. Vlakbij, in de Thermen van Caracalla, ziet Jep een giraffe verdwijnen. 5. Janiculum: fontein van Acqua Paola en het Tem pietto (waar het meisje is zoekgeraakt). 6. De oevers van de Tiber, tussen Trastevere en Engelenburcht. 7. Colosseum. Voor het bal kon van Jep: zie het bruine gebouw aan de oostkant.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66