Koen Hauser is Fotograaf des Vaderlands. Maar zijn foto's zijn meer dan een beeld van van de Nederlandse realiteit. Ze illustreren Hausers zoektocht naar zijn eigen wereld. interview Koen Hauser is foto graaf, maar hij houdt niet van de werkelijkheid. Hij is bezig met de voor bereiding van een expositie met foto's van geluksmomenten. Maar hoe vang je geluk in beeld? „Op vakantiefoto's herken je het ontspannen gevoel dat je op dat moment had. Maar een an der ziet vaak alleen mensen in een strandstoel. Dus het gaat erom dat ge voel over te brengen." Foto's van de werkelijkheid laten zien wat iedereen zelf al kan zien. Hauser wil iets aan het plaatje toevoegen. „Ik wil mijn eigen sfeer oproepen, zelf aan de touwtjes trekken", zegt hij. Met camera en computer creëert hij daarom zijn eigen wereld, op het kruispunt van kunst en fotografie. „Een goede foto laat meer zien dan er is afgebeeld." In zijn vak is hij een smaakmaker. Zijn foto's verschijnen in het Ameri kaanse Esquire en in Nederlandse tijd schriften als l'Offitiel en Linda. Hij maakt beeld voor tentoonstellingen en opvallende reclamecampagnes. Dit jaar werd hij Fotograaf des Vader lands, zeg maar ambassadeur van de Nederlandse fotografie. Hoe komt hij zo ver dat hij die titel mag voeren? De antwoorden geeft hij in zijn atelier in een monumentaal pand, hartje Leiden. Lange gangen, statige trappen, hoge plafonds. Het ge bouw waar voorheen museum Natura- lis zat, is nu de broedplaats van crea tief talent, zoals architecten, kunste naars en Koen Hauser dus. Tlissen vol le boekenkasten vertelt hij over zijn zoektocht, zoals hij het noemt. Ooit dacht hij: wie ben ik eigenlijk, en wat moet ik doen op deze aardbol? Hij was anders, merkte hij als kind al. Zijn broers stapten als vanzelfspre kend in het bouwbedrijf van zijn va der. Andere jongens gingen voetbal len. Hij zat altijd met zijn neus in de boeken en hield van toneel. Hij zocht schelpen en steentjes die hij tentoon stelde in een grote kast, zodat hij zijn eigen museumpje had. Terwijl de buurt naar Spanje op vakantie ging, bladerde hij zichzelf in atlassen en fo- Rondneuzen op rommel markten lijkt verlum melde tijd, maar er komt vaak wat moois uit voort toalbums richting Madrid. „Achteraf gezien denk ik dat die lees honger en die hang naar fantasie en spel vooral voortkwamen uit een be hoefte om mijn eigen wereld te schep pen. Want ik vond de werkelijkheid om me heen niet mooi genoeg. Het prikkelde om mijn verbeeldings kracht te gebruiken en te zoeken naar schoonheid die ik in mijn hoofd kon laten ontstaan." Die fantasie bood hem een schuilplaats, een vluchtroute om aan de lastige puberjaren te ontko men. „Ik was een superzorgelijke, ang stige jongen. Ik worstelde met een in zinking, maar naar de buitenwereld kon ik net doen alsof er niks aan de hand was. Dat maakte het voor ande ren lastig om contact met me te krij gen. In feite was ik onbereikbaar." Het kwam goed toen hij aansluiting vond bij vrienden die, net als hij, niet precies pasten in het standaard stra mien. Die dezelfde humor en hetzelf de gevoel voor saamhorigheid deel den. „Naarmate ik ouder werd, ging ik lekkerder in mijn vel zitten. Als je be grijpt hoe je in elkaar steekt, weet je ook beter hoe je ermee kunt hoepe len. Dan besef je dat het niet gaat om de omstandigheden in het leven, maar om de manier waarop je ermee omgaat. Als je dat door hebt, wordt het bestaan een stuk aangenamer." Hij studeerde psychologie in Leiden en volgde de Rietveld Academie in Amsterdam. In 2006 trouwde hij met zijn vriend. Inmiddels delen ze hun huis met een pleegdochter van 19, een zoontje van 4 en een pasgeboren doch tertje die ze als co-ouders samen met haar moeder opvoeden. „Ik denk dat dit de gelukkigste periode van mijn le ven is. Het klinkt als een groot cliché, maar de kinderen zijn toch de groot ste bron van mijn geluk. Nog groter dan mijn creativiteit." In zijn rol als Fotograaf des Vader lands maakt hij voor het blad Foto- week een serie met als thema 'Kijk! Mijn geluk'. Het resultaat is vanaf 12 september te zien tijdens het fotofesti val Bredaphoto. Op een computer scherm laat hij de eerste beelden al vast zien: het zijn ingestuurde foto's van 'gewone' mensen op een 'geluk kig moment' waaraan hij zijn eigen gevoelswereld digitaal heeft toege voegd. Een vrouw die net bevallen is. Gelukzalige uitstraling, ogen dicht. Haar kapsel gedrapeerd op een hoofd kussen. In de bewerking van Hauser is haar gezicht alleen nog omringd door haar weelderige krullen. Alle af leiding is verdwenen, wat haar ge zichtsuitdrukking sterker en haar ge luksgevoel intenser maakt. Een tweede foto laat een vrouw zien die lachend met een bos bloemen zwaait, op een feestje. Huiselijke om geving, doodgewoon type. Maar toch met iets van showbizz in haar hou ding en blik. Hauser poetst dat vleug je Hollywood op tot het glimt: bij zijn bewerking trekt hij de vrouw een glit terjurk aan en zet hij haar in een gla- mourdecor. Opnieuw: de wereld mooier maken dan ze is. „Maar ik wil er ook mee laten zien dat de wereld om ons heen eigenlijk hetzelfde is als de geïdealiseerde plaatjes uit de recla mefotografie. Eigenlijk zijn het twee versies van dezelfde werkelijkheid." Hij praat over andere manieren om het bestaan van alledag te ontvluch ten en vertelt over zijn uitjes naar kringloopwinkels en rommelmarkten. Vakanties van een uurtje of een halve dag, noemt hij die. Want tussen de bonte verzameling van spulletjes woont de inspiratie. „Op zich gebeurt er niks bijzonders, maar voor een crea tief proces kan het heel belangrijk zijn. Daar kan ik net worden gecon fronteerd met die ene kleur, die ene vorm of herinnering die ik in mijn werk kan laten terugkomen. Het ge beurt ook als ik weinig doelgericht door boeken blader of wat rommel tussen oude spullen. Als dat terloops gebeurt, kom ik vaak op nieuwe idee ën. Het lijkt verlummelde tijd, maar er komt vaak wat moois uit voort." Toen hij twee jaar geleden 40 werd, trakteerde hij zichzelf op een uitje in het groot. Hij nam afstand van de da gelijkse drukte door een maand in zijn eentje te gaan wandelen. Een rou te van Zuid-Frankrijk naar pelgrims oord Santiago de Compostella in Span je. Letterlijk afstand nemen, om een knoop door te hakken: moest hij door gaan met de autonome kunst waar hij zich toen op richtte of toch weer be ginnen met de opdrachten die hij al een tijdje miste? „Onderweg kwamen de twijfels wel honderd keer voorbij in mijn hoofd. Steeds herhaalde het zich. Omdat ik in mijn eentje in de na tuur liep, werd de focus heel sterk want alle ruis van telefoon en dagelijk se rituelen van thuis en werk vielen weg. Daardoor word je sterk op jezelf teruggeworpen. Ik voelde me één met de natuur. Dat is bijna een spirituele ervaring. De mensen die ik onderweg bij pleisterplaatsen tegenkwam, maak ten ongeveer dezelfde reis naar bin nen. Daardoor voelden we een sterke verbondenheid en waren we veel meer dan willekeurige passanten. Er gens onderweg heb ik gelogeerd op de houten vloer van een kerktoren, met een stuk of twintig andere wande laars. Bij kaarslicht vertelde iedereen waarom hij die tocht liep en wat hem bezighield. Als je zo voor elkaar kunt openstaan, ben je opeens weer een stuk minder met jezelf bezig. „De slotsom was dat ik de vraag waar het om gaat niet meer stel. Ik heb de gedachte losgelaten dat ik me op één ding moet focussen. Ik ben gewoon heel breed blijven werken. Maar het verschil is dat ik dat nu mag van me zelf. Dat is heel bevrijdend. „Je kunt je afvragen of ik die conclu sie niet had kunnen trekken na een avondje wijn drinken met vrienden, maar zo werkt dat niet. Als je niet weggaat, laat je je toch weer afleiden door de waan van de dag en de hitte van de strijd. Dus neem afstand. Je hoeft er het land niet voor uit, maar je moet wel loskomen van de dingen die dagelijks aan je trekken. Het nieuwe van de wereld om de hoek helpt je be ter om naar je eigen bestaan te kijken. Je hebt dat heilzame van die andere omgeving, de focus en de tijd nodig om tot de kern van jezelf te komen." Weggaan heeft nog een ander groot pluspunt, zegt hij: „Het thuiskomen is weer een geweldige ervaring. Dan kun je delen wat je hebt ontdekt." Wat ontdekte hij tijdens die wandel- maand? „Ik leerde dat ik er mag zijn, dat ik best goed bezig ben en dat ik iets kan bijdragen aan het geluk van anderen." Hij zegt het op een relativerende toon, ontnuchterend. „Misschien niks nieuws. Maar je moet op reis om dat te ontdekken." ZATERDAG 26 JULI 2014 SPECTRUM 5 De werkelijkheid is nooit genoeg door Jan Vriend reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 57