Feest op Kanaal Gent-Terneuzen
De ambassadeur
2 ZOMERKRANS
Boerenjongens uit de wijde omgeving treden
vandaag in Aagtekerke met hun trekkers in het
strijdperk: wiens machine is het sterkst?
Brullende tractormotoren die
uitpuilen van de pk's, roken
de uitlaten, en ontzettend
veel herrie... Een baan van
honderd meter in Aagtekerke
is vandaag het toneel van wedstrijden
tractorpulling of, zoals het in Zeeland be
ter bekend staat: trekkertrek. Het doel
van het spelletje: een tractor moet een
loodzware sleepwagen zover mogelijk
vooruit zien te trekken.
De sport is over komen waaien vanuit
Amerika, waar boeren in de jaren vijftig
elkaar uitdaagden. Een zo groot mogelij
ke steen was de voorloper van de sleepwa
gen van nu. Sinds 1977 wordt de sport in
Nederland beoefend. Omdat niet ieder
een dezelfde tractor heeft, strijden de boe
renjongens in verschillende klassen.
Pieter Boogaard uit Middelburg is één
van de deelnemers. „Ik rijd mee in de 5,5
ton klasse. De klassering heeft te maken
met het gewicht van de tractor en het ver
mogen van de motor. In deze klasse mag
de motor een maximumvermogen van
pk's had, wordt nu voor de wedstrijd al
gecontroleerd. Heb ik er weer te veel, dan
mag ik niet eens starten."
Voor de start wordt elke tractor goed ge
keurd op een aantal punten om deel te
mogen nemen aan de wedstrijd. Een
weegbrug staat klaar om de tractor te we
gen, de trekhaak moet aan bepaalde eisen
voldoen en de motor wordt getest op het
vermogen.
Elke deelnemer heeft drie minuten de
tijd om de sleepwagen aan te koppelen
en zo veel mogelijk meters te maken.
„Hoe verder je komt, hoe zwaarder de
sleepwagen wordt", zegt Boogaard.
Boogaard rijdt de trekkertrek in zijn twee
de versnelling. Want:. „Onder belasting
kan je niet schakelen, op een gegeven mo
ment wordt het te zwaar en haalt je mo
torvermogen het niet meer, dan val je stil
en is de race klaar."
Hoe meer meters de tractor maakt, hoe
zwaarder het wordt voor het voertuig.
Dat zit hem in een technische handig
heid in de sleepwagen: het zwaartepunt
daarvan schuift gedurende de race naar
voren, waardoor de wagen moeilijker te
trekken wordt. „In zwaardere klassen ko
men er onder de sleepwagen ook nog
messen vandaan. Een full pull wordt hier
door nog moeilijker gemaakt." Een full
pull is als 110 meter is voltooid. Vroeger
was dit bij honderd meter. „Toen mocht
iedereen die dat haalde, de finale rijden.
Dan stond je weieens met tien finalisten.
Nu is dat veranderd in 110 meter, en al
leen de beste vier gaan naar de finale."
zegt Boogaard.
Trainen voor trekkertrek is erg moeilijk
volgens Boogaard. „De sleepwagen heb je
niet,thuis staan en ook de baan is elk jaar
anders. In 2003 behaalde ik de eerste
plaats en een jaar later werd ik laatste
met de zelfde tractor", lacht hij. Wel zijn
er kleine punten waar je op kunt letten
om zo goed mogelijk voor de dag te ko-
140 pk hebben. Mijn tractor heeft 130 pk
nu, de vorige wedstrijd werd ik gediskwa
lificeerd onldat de motor 0,3 pk te veel
had." legt Boogaard uit. Een meting van
de wedstrijdleiding van het aantal pk's
betekent dat je in de prijzen bent geval
len. „Alleen de eerste drie worden gecon
troleerd op motorvermogen."
„Omdat ik de vorige wedstrijd te veel
it weekend houdt het Ha-
veninformatiecentrum
'Portaal van Vlaanderen'
in samenwerking met het Indus
trieel Museum Zeeland een spe
ciaal programma rondom het Ka
naal van Gent naar Terneuzen.
Dit in het kader van de viering
van 200 jaar Zeeuws- Vlaanderen.
Het thema van het jubileum is
'verbinden'. Tijdens dit program
ma worden verbindingen ge
maakt tussen:
De sluizen van Terneuzen en
Sas van Gent (Haveninformatie
centrum 'Portaal van Vlaande
ren')
De oude en huidige industrie
ën langs het Kanaal (Industrieel
Museum Zeeland)
Industrie en Kunst (Dijken van
Wijven)
Moderne en Historische sche
pen (Historische haven Sas van
Gent)
Voor meer informatie en aanmel
den: 0115- 616268 of
info@portaalvanvlaanderen.nl.
door Jerry van Luijk
'n Wedstrijd waar oordoppen
De uitlaat van een trekker braakt dikke wolken zwarte rook uit foto Lex de Meester
door Cris Sohier
Het Portaal van Vlaanderen, foto Peter Nicolai