Feest op Kanaal Gent-Terneuzen De ambassadeur 2 ZOMERKRANS Boerenjongens uit de wijde omgeving treden vandaag in Aagtekerke met hun trekkers in het strijdperk: wiens machine is het sterkst? Brullende tractormotoren die uitpuilen van de pk's, roken de uitlaten, en ontzettend veel herrie... Een baan van honderd meter in Aagtekerke is vandaag het toneel van wedstrijden tractorpulling of, zoals het in Zeeland be ter bekend staat: trekkertrek. Het doel van het spelletje: een tractor moet een loodzware sleepwagen zover mogelijk vooruit zien te trekken. De sport is over komen waaien vanuit Amerika, waar boeren in de jaren vijftig elkaar uitdaagden. Een zo groot mogelij ke steen was de voorloper van de sleepwa gen van nu. Sinds 1977 wordt de sport in Nederland beoefend. Omdat niet ieder een dezelfde tractor heeft, strijden de boe renjongens in verschillende klassen. Pieter Boogaard uit Middelburg is één van de deelnemers. „Ik rijd mee in de 5,5 ton klasse. De klassering heeft te maken met het gewicht van de tractor en het ver mogen van de motor. In deze klasse mag de motor een maximumvermogen van pk's had, wordt nu voor de wedstrijd al gecontroleerd. Heb ik er weer te veel, dan mag ik niet eens starten." Voor de start wordt elke tractor goed ge keurd op een aantal punten om deel te mogen nemen aan de wedstrijd. Een weegbrug staat klaar om de tractor te we gen, de trekhaak moet aan bepaalde eisen voldoen en de motor wordt getest op het vermogen. Elke deelnemer heeft drie minuten de tijd om de sleepwagen aan te koppelen en zo veel mogelijk meters te maken. „Hoe verder je komt, hoe zwaarder de sleepwagen wordt", zegt Boogaard. Boogaard rijdt de trekkertrek in zijn twee de versnelling. Want:. „Onder belasting kan je niet schakelen, op een gegeven mo ment wordt het te zwaar en haalt je mo torvermogen het niet meer, dan val je stil en is de race klaar." Hoe meer meters de tractor maakt, hoe zwaarder het wordt voor het voertuig. Dat zit hem in een technische handig heid in de sleepwagen: het zwaartepunt daarvan schuift gedurende de race naar voren, waardoor de wagen moeilijker te trekken wordt. „In zwaardere klassen ko men er onder de sleepwagen ook nog messen vandaan. Een full pull wordt hier door nog moeilijker gemaakt." Een full pull is als 110 meter is voltooid. Vroeger was dit bij honderd meter. „Toen mocht iedereen die dat haalde, de finale rijden. Dan stond je weieens met tien finalisten. Nu is dat veranderd in 110 meter, en al leen de beste vier gaan naar de finale." zegt Boogaard. Trainen voor trekkertrek is erg moeilijk volgens Boogaard. „De sleepwagen heb je niet,thuis staan en ook de baan is elk jaar anders. In 2003 behaalde ik de eerste plaats en een jaar later werd ik laatste met de zelfde tractor", lacht hij. Wel zijn er kleine punten waar je op kunt letten om zo goed mogelijk voor de dag te ko- 140 pk hebben. Mijn tractor heeft 130 pk nu, de vorige wedstrijd werd ik gediskwa lificeerd onldat de motor 0,3 pk te veel had." legt Boogaard uit. Een meting van de wedstrijdleiding van het aantal pk's betekent dat je in de prijzen bent geval len. „Alleen de eerste drie worden gecon troleerd op motorvermogen." „Omdat ik de vorige wedstrijd te veel it weekend houdt het Ha- veninformatiecentrum 'Portaal van Vlaanderen' in samenwerking met het Indus trieel Museum Zeeland een spe ciaal programma rondom het Ka naal van Gent naar Terneuzen. Dit in het kader van de viering van 200 jaar Zeeuws- Vlaanderen. Het thema van het jubileum is 'verbinden'. Tijdens dit program ma worden verbindingen ge maakt tussen: De sluizen van Terneuzen en Sas van Gent (Haveninformatie centrum 'Portaal van Vlaande ren') De oude en huidige industrie ën langs het Kanaal (Industrieel Museum Zeeland) Industrie en Kunst (Dijken van Wijven) Moderne en Historische sche pen (Historische haven Sas van Gent) Voor meer informatie en aanmel den: 0115- 616268 of info@portaalvanvlaanderen.nl. door Jerry van Luijk 'n Wedstrijd waar oordoppen De uitlaat van een trekker braakt dikke wolken zwarte rook uit foto Lex de Meester door Cris Sohier Het Portaal van Vlaanderen, foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 46