PZC Nabestaanden MH17 willen op termijn stichting voor lotgenoten li I I I Rouw 66 Ik wens de marechaus sees veel succes, geen gedoe met de separatisten en een be houden thuiskomst. 66 Ik heb gesproken met nabestaanden. Die gesprekken vergeet je nooit meer. 66 Is dit zonder risico? Nee 2 VLIEGRAMP MH17 VLIEGRAMP MALAYSIA AIRLINES COLOFON Zonder wapens, helikopters en garanties beginnen 63 Nederlanders aan een link avontuur in Oekraïne. TOMMY WIERINGA oe moeten we rouw verstaan? Is het afgrondelijk verdriet om een gestorven gelief de, of tot niets verplichtend en gagement met andermans do den? Afgaande op de berichtge ving is rouw in dit land iets van de tweede categorie gewor den, iets ongedifferentieerds en algemeens, waar iedereen die maar wil deel aan kan heb ben. Het carnaval van de dood, haak maar in. Op de site van de NOS verschenen artikelen met potsierlijke koppen als 'Rou wen in het buitenland' en 'Rou wen op de camping'. Ik herin ner me tips voor rouwen langs de snelweg. Er was grote be reidheid om met onbekende nabestaanden mee te rouwen om onbekende doden. Verdriet voor allen. Er zijn mensen die begrafenis sen bezoeken van doden die ze niet gekend hebben, om mee te lijden met familie en vrien den die ze nog nooit hebben ge zien. Pervers genot, treuren om het verlies van iemand die je niet mist. Wel de tranen, niet het verdriet. Je kunt ook een doormidden gesneden ui onder je ogen houden. Door de hoofdstad ging een witte rouwstoet in een stille tocht. Men droeg witte ballon nen en een rode strik op de borst. Onschuld en bloed, zo iets. Symboolfetisjisme. Veel anderen zetten hun facebookfo- to op zwart. Alleen de foto, ver der ging het emotieve gekra keel onverminderd door. We zijn tot veel offers bereid maar eens een tijdje je klep houden, nee, dat nooit. Een redactrice van 'EenVan- daag" belde me op. 'Het hele land rouwt', zei ze, en nu zocht ze iemand voor haar program ma die het 'verdriet van het land mooi kon verwoorden'. Ik antwoordde dat ik weliswaar compassie met de nabestaan den voelde, maar dat de af stand tussen mij en dat algeme ne verdriet te groot was, ze kon beter iemand anders probe ren. (Dat werd Ingmar Heytze, die een uitstekend gedicht schreef. Laat hem de volgende Dichter des Vaderlands zijn.) Dat we maar een paar hand drukken zijn verwijderd van het noodlot, heeft misschien onze onbeheerste identificatie met de slachtoffers en hun na bestaanden veroorzaakt. Als pa rasieten boren we ons ander mans verdriet binnen. Verdriet is besmettelijk, het grijpt om zich heen, vaak zijn het pas de tranen van anderen die onze ei gen tranen losmaken. Tezelfder tijd is onze compassie een vera deming - het geluk dat dit an deren is overkomen en niet ons. Dat maakt twee tranen, een van medeleven en een van opluchting. Het afgrijzen over de omstan digheden waaronder de passa giers van MH17 de dood von den is begrijpelijk, en de weer zin over de bejegening van de doden door een troep Hunnen in een korenveld ook, maar met rouw heeft het weinig te maken. Rouw is voor de nabe staanden. De rest leeft mee. Of herdenkt. Meer niet. T: 0118- 43 4050 T: 0113- 31 5670 T: 0115- 64 5740 T: 0111- 45 4650 T: 088-0139995 088-0139 999 0900- 6743 836 Bart Pastoor Camiel Eurlings, KLM-directeur DEN HAAG - Het moet voor minis ter-president Mark Rutte een van zijn moeilijkste besluiten ooit zijn. De komende dagen laat hij 23 forensisch onderzoekers en 40 marechaussees uit Nederland speuren naar de lichamen en be zittingen van omgekomen passa giers van de MH17. Het team is be wust ongewapend. Er zijn geen helikopters die snel tot evacuatie kunnen overgaan als het op de rampplek in Oost-Oekraïne te ge vaarlijk wordt. De marechaussees, onderdeel van de krijgsmacht, la ten hun uniformen thuis. Ze zul len aangepaste kleding dragen. Het waren moeilijke keuzes, die allemaal moeten voorkomen dat de pro-Russische separatisten in het gebied zich geprovoceerd kun nen voelen. Nederland wil niet nog meer slachtoffers. In de Tweede Kamer stelt Rutte zich hardop vragen. „Is dit zonder risico? Nee. Moeten we dit doen? Ja", zegt hij tegen de commissie Buitenlandse Zaken. De nabe staanden van de 194 Nederlandse doden hebben daar gewoon recht op. De hachelijke operatie lijkt hele maal gebaseerd op vertrouwen. Vertrouwen in de inlichtingen diensten, die stellen dat het op de rampplek momenteel veilig is. Vertrouwen in Oekraïne en de se paratisten, die beide een staakt het vuren rond het gebied heb ben toegezegd. En vertrouwen in president Poetin, wiens 'knikje' nodig is om de crash-site uiteinde lijk te kunnen bewaken. „Ik heb al zes keer met Poetin aan de tele foon gezeten", meldt Rutte. De aanwezigheid van bewapende militairen ter plekke is het hogere doel dat Rutte nastreeft. Maar hij wil niet op zijn handen zitten tot het zover is. Bovendien: stel dat zo'n missie er toch niet komt, dan Moeten we dit doen? Ja is kostbare tijd verloren gegaan. Nogmaals stelt hij zich hardop de vraag: zijn er risico's aan verbon den? „Ja", zegt hij weer. „Ze zitten daar niet in Nijkerk of Putten." De Kamer worstelt met de kwes tie. Er is grote steun en zelfs waar dering voor de manier waarop het kabinet tot dusver handelt. Maar ongewapende Nederlanders laten vertrekken naar oorlogsgebied? „Dat is Russisch roulette", meent Kamerlid Louis Bontes. Ook de Marechausseevereniging zet er grote vraagtekens bij. Andere fracties zijn welwillender, al vraagt PvdA-Kamerlid Michiel Servaes zich af hoe het kan dat de Australiërs wel al militairen mee sturen naar Oekraïne. „Ook zij kunnen niet met lichte handwa pens het gebied in", zegt Rutte. „Zij treffen vooral voorbereidin gen, omdat hun aanvoerlijnen nu eenmaal langer zijn. Australië ligt verder weg." SP-Kamerlid Harry van Bommel suggereert om de Nederlandse marechaussees in burgerkleding te laten meezoeken. Rutte staat daar voor open: „We moeten prag matisch zijn." Pragmatisch zijn betekent in dit geval ook: wegwezen als de garan tie op een staakt het vuren toch niet zo hard blijkt. Een plaatselijk bestand of niet, de separatisten lo pen wel gewoon in het gebied rond. „Wij werken met hen", zegt Rutte. „Mocht het daar gevaarlij ker worden, dan moeten we er uit." Hoe, dat blijft voorlopig de vraag. Dat zegt Peter Kempen, voorzitter van Stichting Herculesramp. Na bestaanden van MH17 hebben hem benaderd met de vraag hoe zijn stichting tot stand kwam en wat de beste aanpak is. „Als over een aantal weken het rouwproces verder gevorderd is, gaan een paar mensen zich ermee bezighouden. Wij hebben ook aangeboden te helpen, mochten ze dat op prijs stellen", zegt Kempen, die een broer verloor bij de Herculesramp in 1996 op vliegbasis Eindhoven. Kempen denkt dat het een goed idee is, als de nabestaanden van slachtoffers van MH17 zich vereni gen. Voor herdenkingen en het be zoeken van de rampplek. Maar ook als belangengroep richting overheid en bovenal voor het zoe ken van steun bij elkaar. De Stichting Herculesramp werd twee maanden na de crash opge richt. Alle nabestaanden werden toen meteen lid. „We hadden be hoefte om samen op te trekken, zowel om samen onderzoeken te volgen, als voor de steun." De steun van lotgenoten is heel belangrijk, merkt Kempen. „De rest van de wereld gaat verder, ter wijl je eigen gezin nooit meer het zelfde is. Met lotgenoten kun je dat blijven bespreken." „Ik denk nog bijna elke dag aan de ramp. Soms ook in positieve zin hoor, bijvoorbeeld omdat we met de stichting naar Italië zijn gegaan, waarvandaan de Hercules toen vertrok. Dat werkte helend." De nabestaanden van de crash van Afriqiyah Airways 771 in Tri poli in 2010 en de Tenerife-ramp in 1977 zijn ook verenigd. Deze stichtingen waren niet bereikbaar voor commentaar. i H Edisonweg 37E, Vlissingen Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen 0118- 43 4000 www.pzc.nl Uitgever Erik van Gruijthuijsen Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 5046, 4380 KA Vlissingen E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: Kleintjes: Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. U ontvangt restitutie en u kunt de krant van vandaag lezen via E-paper. Vragen? Bel: 088-0139910 Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Abonneren, wijziging vakantie service? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910 Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitge verij Provinciale Zeeuwse Courant, onder deel van Koninklijke Wegener NV. Publicatie recht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer informatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Weg ener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereen komst. Deze gegevens kunnen gebruikt wor den om u op de hoogte te houden van inte ressante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig gese lecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar ma ken bij PZC Lezersservice. Zie ook het priva cy statement op www.pzc.nl Veilig tot het tegendeel blijkt door Laurens Kok Mark Rutte, minister-president door Koen Verhelst EINDHOVEN - Enkele nabestaanden van slachtoffers van MH17 zijn van plan een stichting voor lotgenoten op te richten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 2