Puurheid van mannen gezien
door de ogen van mannen
CULTUUR 15
Tweehonderd van
de beroemdste
schilderijen ter
wereld zijn nu te
zien in Rotterdam.
Replica's, dat wel.
ROTTERDAM - Een Rotterdamse fa
milie vult het hele bankje voor
het doek Guernica, de oorlogsaan
klacht van Pablo Picasso uit 1937.
„Ik vind het niet mooi, maar het
is wél belangrijk jongens", zegt
de vader. De tekst ernaast legt pre
cies uit waarom Picasso dit schil
derij maakte en wat er zich in die
periode afspeelde. De historische
context én de verwijzing naar ge
relateerde films, boeken, tv-se-
ries, strips of spreekwoorden zijn
de grootste verdiensten van de ex
positie '200 greatest paintings'.
Alle schilderijen zijn op ware
grootte geprint en hangen op
chronologische volgorde. Dat laat
ste is leerzaam, want zo zie je een
duidelijke ontwikkeling en onder
linge verbanden. Bovendien kun
je nu klassiekers bekijken waar
voor je normaliter tachtig musea
in de wereld af zou moeten.
De 'prijs' die je daarvoor betaalt,
is genoegen nemen met een digi
tale print. De ene op doek of alu
minium, de andere op flinterdun
papier dan wel kunststof. Afhan
kelijk van waarmee het beste re
sultaat wordt bereikt.
Het grootste deel is kwalitatief re
delijk tot goed uitgevallen, maar
een aantal replica's mist echt de
essentie. „We zijn afhankelijk van
de computerbestanden die musea
ons sturen", licht bedenker en ini
tiatiefnemer Mart Walda toe. „Ik
zou zeggen dat 80 procent zeer
goed van kwaliteit is." De belich
ting speelt daarbij een grote rol.
Hieraan wordt momenteel nog
wat gesleuteld. Evenals aan een
aantal interactieve, publieksvrien
delijke speeltjes.
Leuke vondst van Walda is dat hij
elk schilderij een oneliner heeft
meegegeven. Een soort kapstokje.
Ik vind het
niet mooi,
maar het is wét
belangrijk
jongens
'De beroemdste engeltjes van de
wereld' staat er boven de Sixtijnse
Madonna van Rafaël Santi (1514)-
Of: 'Toen ik 26 werd, schilderde ik
dit', lezen we bij het zelfportret
van Albrecht Dürer (1498). Aardig
is ook dat elk schilderij voor een
paar tientjes te koop is. Zelfs de re
plica's van grote doeken als De
Nachtwacht van Rembrandt en
Het Laatste Avondmaal van Leonar
do da Vinei hoeven je de kop niet
te kosten. Want Walda maakt
kunst graag laagdrempelig. De
meeste bezoekers zullen gezin
nen met kinderen zijn, senioren,
toeristen en scholieren, verwacht
hij. Die zullen nooit meer dan
drie werken van dezelfde kunste
naar aantreffen en ook maximaal
vijf doeken uit één en hetzelfde
museum.
Bij de keuze van deze tweehon
derd werken hebben hij en een
aantal kenners nadrukkelijk geke
ken naar het historisch belang er
van. We zien Van Eyks Lam Gods,
het drieluik dat je zelf mag open
en dichtklappen. Maar ook werk
van onder anderen Da Vinei, Ver
meer, Rubens, Cézanne, Degas,
Renoir, Gauguin, Warhol, Magrit-
te en Mondriaan. Met altijd de ge
schatte waarde erbij.
Een drieluik van Jheronimus
Bosch, dat over drie musea ver
spreid hangt, wordt hier eventjes
herenigd. Opvallend is het lieve
lingsschilderij van Adolf Hitier,
De Schilderkunst van Vermeer,
(1666) dat de Führer in 1940 voor
zichzelf kocht.
De bezoekers staan hier letterlijk
met hun neus bovenop de schilde- H
rijen. Want aanraken mag. En de
hond kan desnoods ook mee, ver
zekert Walda. Kunst als toeganke
lijk uitje. „Dat is toch prachtig?"
AMSTERDAM - De man, de man, de
man. Wanneer gieten vrouwen
hem in brons? Of zetten zij hem
neer in verf? Dat doen ze veel te
weinig, vindt Diederick van der
-i Lee, bedenker en samensteller
van de tentoonstelling 'De ver
heerlijking van de man' in het
Amsterdamse Allard Pierson Mu
seum.
De expositie is bedacht uit het
oogpunt van 'leve de vrijheid',
met een knipoog naar de Amster
dam Gay Pride, die binnenkort
wordt gehouden. Van der Lee, als
professioneel fotomodel vaak
door mannen gefotografeerd, wil
vieren dat 'wij' trots moeten zijn
op de stad waarin 'iedereen' vrij
is om te laten zien dat hij de man
waardeert.
Daarom toont de expositie vooral
werk van mannen over mannen.
Objecten en beelden uit de oud
heid naast fotografisch werk van
tien vermaarde kunstenaars.De fo-
Expo viert dat we trots moe
ten zijn op de stad waarin
iedereen zijn waardering
voor de man kan laten zien
cus ligt op de Grieken. Zij lieten
de man samensmelten met puur
heid. „De Egyptenaren gebruik
ten naaktheid alleen om te laten
zien dat iemand slaaf was. Ze zijn
minder mangericht, ze beelden
vooral goden en dieren af', aldus
Van der Lee. De Grieken toonden
de man als de ideale mens. „Hij
ziet er realistisch uit, maar zijn
spieren zijn niet aangespannen,
hij heeft een kalme, serene uit
drukking op zijn gezicht."
ZATERDAG 26 JULI 2014
I Moeder en kind kijken aandachtig naar De boerenbruiloft van Pieter Bruegel (1567-1568), een van de replica's op de tentoonstelling '200 greatest paintings in Rotterdam, toto Marc Nolle
Kopie van beroemd schilderij
EXPOSITIE
door Anja van den Akker
Bezoeker tentoonstelling
200 Greatest paintings Fenixloods 1,
Veerlaan 9-13, Rotterdam Katen-
drecht. Te zien t/m 30 september. In
fo: www.200greatestpaintings.com
door Leonie Groen
'De verheerlijking van de man'. Te
zien t/m 21/9 in Allard Pierson Mu
seum, Amsterdam.
www.allardpiersonmuseum.nl
Heracles volgens fotograaf Paul Scala, foto Paul Scala/Allard Pierson Museum