Puurheid van mannen gezien door de ogen van mannen CULTUUR 15 Tweehonderd van de beroemdste schilderijen ter wereld zijn nu te zien in Rotterdam. Replica's, dat wel. ROTTERDAM - Een Rotterdamse fa milie vult het hele bankje voor het doek Guernica, de oorlogsaan klacht van Pablo Picasso uit 1937. „Ik vind het niet mooi, maar het is wél belangrijk jongens", zegt de vader. De tekst ernaast legt pre cies uit waarom Picasso dit schil derij maakte en wat er zich in die periode afspeelde. De historische context én de verwijzing naar ge relateerde films, boeken, tv-se- ries, strips of spreekwoorden zijn de grootste verdiensten van de ex positie '200 greatest paintings'. Alle schilderijen zijn op ware grootte geprint en hangen op chronologische volgorde. Dat laat ste is leerzaam, want zo zie je een duidelijke ontwikkeling en onder linge verbanden. Bovendien kun je nu klassiekers bekijken waar voor je normaliter tachtig musea in de wereld af zou moeten. De 'prijs' die je daarvoor betaalt, is genoegen nemen met een digi tale print. De ene op doek of alu minium, de andere op flinterdun papier dan wel kunststof. Afhan kelijk van waarmee het beste re sultaat wordt bereikt. Het grootste deel is kwalitatief re delijk tot goed uitgevallen, maar een aantal replica's mist echt de essentie. „We zijn afhankelijk van de computerbestanden die musea ons sturen", licht bedenker en ini tiatiefnemer Mart Walda toe. „Ik zou zeggen dat 80 procent zeer goed van kwaliteit is." De belich ting speelt daarbij een grote rol. Hieraan wordt momenteel nog wat gesleuteld. Evenals aan een aantal interactieve, publieksvrien delijke speeltjes. Leuke vondst van Walda is dat hij elk schilderij een oneliner heeft meegegeven. Een soort kapstokje. Ik vind het niet mooi, maar het is wét belangrijk jongens 'De beroemdste engeltjes van de wereld' staat er boven de Sixtijnse Madonna van Rafaël Santi (1514)- Of: 'Toen ik 26 werd, schilderde ik dit', lezen we bij het zelfportret van Albrecht Dürer (1498). Aardig is ook dat elk schilderij voor een paar tientjes te koop is. Zelfs de re plica's van grote doeken als De Nachtwacht van Rembrandt en Het Laatste Avondmaal van Leonar do da Vinei hoeven je de kop niet te kosten. Want Walda maakt kunst graag laagdrempelig. De meeste bezoekers zullen gezin nen met kinderen zijn, senioren, toeristen en scholieren, verwacht hij. Die zullen nooit meer dan drie werken van dezelfde kunste naar aantreffen en ook maximaal vijf doeken uit één en hetzelfde museum. Bij de keuze van deze tweehon derd werken hebben hij en een aantal kenners nadrukkelijk geke ken naar het historisch belang er van. We zien Van Eyks Lam Gods, het drieluik dat je zelf mag open en dichtklappen. Maar ook werk van onder anderen Da Vinei, Ver meer, Rubens, Cézanne, Degas, Renoir, Gauguin, Warhol, Magrit- te en Mondriaan. Met altijd de ge schatte waarde erbij. Een drieluik van Jheronimus Bosch, dat over drie musea ver spreid hangt, wordt hier eventjes herenigd. Opvallend is het lieve lingsschilderij van Adolf Hitier, De Schilderkunst van Vermeer, (1666) dat de Führer in 1940 voor zichzelf kocht. De bezoekers staan hier letterlijk met hun neus bovenop de schilde- H rijen. Want aanraken mag. En de hond kan desnoods ook mee, ver zekert Walda. Kunst als toeganke lijk uitje. „Dat is toch prachtig?" AMSTERDAM - De man, de man, de man. Wanneer gieten vrouwen hem in brons? Of zetten zij hem neer in verf? Dat doen ze veel te weinig, vindt Diederick van der -i Lee, bedenker en samensteller van de tentoonstelling 'De ver heerlijking van de man' in het Amsterdamse Allard Pierson Mu seum. De expositie is bedacht uit het oogpunt van 'leve de vrijheid', met een knipoog naar de Amster dam Gay Pride, die binnenkort wordt gehouden. Van der Lee, als professioneel fotomodel vaak door mannen gefotografeerd, wil vieren dat 'wij' trots moeten zijn op de stad waarin 'iedereen' vrij is om te laten zien dat hij de man waardeert. Daarom toont de expositie vooral werk van mannen over mannen. Objecten en beelden uit de oud heid naast fotografisch werk van tien vermaarde kunstenaars.De fo- Expo viert dat we trots moe ten zijn op de stad waarin iedereen zijn waardering voor de man kan laten zien cus ligt op de Grieken. Zij lieten de man samensmelten met puur heid. „De Egyptenaren gebruik ten naaktheid alleen om te laten zien dat iemand slaaf was. Ze zijn minder mangericht, ze beelden vooral goden en dieren af', aldus Van der Lee. De Grieken toonden de man als de ideale mens. „Hij ziet er realistisch uit, maar zijn spieren zijn niet aangespannen, hij heeft een kalme, serene uit drukking op zijn gezicht." ZATERDAG 26 JULI 2014 I Moeder en kind kijken aandachtig naar De boerenbruiloft van Pieter Bruegel (1567-1568), een van de replica's op de tentoonstelling '200 greatest paintings in Rotterdam, toto Marc Nolle Kopie van beroemd schilderij EXPOSITIE door Anja van den Akker Bezoeker tentoonstelling 200 Greatest paintings Fenixloods 1, Veerlaan 9-13, Rotterdam Katen- drecht. Te zien t/m 30 september. In fo: www.200greatestpaintings.com door Leonie Groen 'De verheerlijking van de man'. Te zien t/m 21/9 in Allard Pierson Mu seum, Amsterdam. www.allardpiersonmuseum.nl Heracles volgens fotograaf Paul Scala, foto Paul Scala/Allard Pierson Museum

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15