44 Het onderhoud van
de drempels kost
ons 100 miljoen
euro per jaar. Dat
is het maximum
30 ZEELAND
BAGGEREN
Weer heeft Antwerpen Rotterdam
de loef afgestoken. De haven aan de
Schelde boekte over het eerste
halfjaar van 2014 een overslaggroei
van 2,7 procent. Rotterdam bleef op
0,6 procent steken. Dankzij de in
2010 verdiepte vaargeul en dankzij
onafgebroken baggerwerk.
ken de 25-koppige bemanning te
wisselen, te bunkeren en pro
viand aan boord te brengen. Repa
raties gebeuren bij voorkeur tus
sen de baggercycli door. Een bag
geraar verliest liever geen tijd.
Op sommige plaatsen
hoeft het baggerschip
maar eens in de twee jaar
te stofzuigeren, zoals in de Wie
lingen in de aanloop naar de Wes-
terschelde. Of bij Vlissingen, eens
in het halfjaar. Verder stroomop
waarts neemt de aanzanding van
de aanzienlijke drempels toe - en
KIELSPEUNC
schelde (Dredging International
en Decloedt en Zn) in opdracht
van de Vlaamse overheid bezig de
drempels in de vaargeul op diepte
te houden. Van de sluis bij Win-
tam, waar de Rupel in de Schelde
stroomt, tot voor Zeebrugge, waar
de Westerschelde al lang in de
Noordzee is opgegaan. Vieren
twintig uur per dag, zeven dagen
in de week. Een karwei dat nooit
klaar is. De Manzanillo II (ge
noemd naar de Mexicaanse haven
voor de aanleg waarvan het is ont
worpen) komt in principe alleen
aan wal om eens in de twee we-
Zomer op de Wester
schelde. De 4000 ku
bieke meter grote
beun van
sleephopperzuiger
Manzanillo II is bijna vol en dat
betekent dat het schip aangenaam
laag op het water ligt. Zo heeft de
klauterpartij op de touwladder
niet veel om het lijf. Welkom aan
boord. Op de brug heerst bedrij
vigheid. De eerste stuurman
stuurt, een baggeraar bedient de
twee zuigmonden die aan weers
zijden overboord hangen en kapi
tein Robin van der Windt ser
veert gastvrij de koffie. Verder
zijn er opvallend veel mensen die
op het beeldscherm van hun lap
top of een andere computer tu
ren. Daarmee wordt het werk van
de zuiger nauwgezet gevolgd. Bag
geren is meten en meten is we
ten.
Baggeren op de Westerschelde is
ook een karwei dat nooit klaar is.
Voortdurend is de Manzanillo II
van baggerbedrijf Jan De Nul sa
men met zuigers van de andere
partners in de combinatie Zee-
Marge voor plotselinge
aanzanding tussen twee
peilingen
Lodingsonnauwkeurigheid
Mogelijke overdiepte i.v.m.
frequentie van baggerwerk
baggertolerantie
13,10 m 7 m
1,60m 14 m
Een beetje dieper?
Geen sprake van
Yi-Bin Shan, hoofd maritieme
werken Vlaams gewest
door Ben Jansen
Op basis van nautische
omstandigheden kan meer
of minder kielspeling
worden toegepast