44 We hebben nu het gevoel dat we echt aan de knoppen zitten en kunnen bijsturen ZEELAND 31 Dat werpt de vraag op of in de ijver om de vaargeul op diepte te houden niet af en toe een half metertje dieper wordt gebaggerd. „Geen sprake van", verzekert Yi-Ban Shan, die als hoofd maritieme werken van het Vlaams ministerie van Mobili teit en Openbare Werken verant woordelijk is voor het bagger- werk. „Dan zou de aannemer ho gere kosten maken en die bij ons in rekening brengen. Het op diep te houden van de vaargeul naar Antwerpen kost ons al too mil joen euro per jaar. Dat is echt het maximum." Vandaar dat Shan en haar mede werkers het verloop van de bag- De zuigers van de combina tie Zeeschelde baggeren jaarlijks 9 a 10 miljoen ku bieke meter specie. In 2010, toen de drempels in het kader van de derde verdieping extra werden verlaagd, kwam er nog eens 7,7 miljoen kubieke meter bij. Daar voor werden extra zuigers inge zet. Met die 7,7 miljoen kuub al leen al hadden vijf voetbalsta dions van het formaat De Kuip kunnen worden gevuld. Aan het baggeren is de afgelopen jaren weinig veranderd; wel aan het storten van het opgezogen zand. Aanvankelijk werd het zo ver mogelijk buiten de Wester- schelde gebracht onder het motto 'weg is weg'. Maar dat bleek kort zichtig. De Westerschelde is een estuarium (riviermond), waarin de rivier en de zee voortdurend zand en slib verplaatsen. Dat ge beurt in een dynamisch even wicht van geulen en platen die voortdurend in beweging zijn. Die door de getijstromen veroor zaakte dynamiek is een van de be langrijkste kenmerken van een estuarium. Riviermonden met een bewegend onderwaterland schap zijn zeldzaam. Daarom is na de tweede verdieping in de ja- Er veranderde nog iets. Na de tweede verdieping voer de Rijkswaterstaat een on derzoekprogramma in om de ef fecten van de aanpassingen aan de vaargeul te volgen. Veranderin gen in het onderwaterlandschap doen zich pas op de langere ter mijn voor en daarom viel er wei nig aan te regelen. „Dat kunnen we nu wel", zegt Gert-Jan Liek, morfoloog bij Rijkswaterstaat. „Er wordt veel meer en veel frequen ter gemeten en gepeild. En Vlaan deren en Nederland overleggen nu om de twee maanden over het bagger- en stortprogramma. Daar door hebben we nu het gevoel dat we echt aan de knoppen zitten en het programma kunnen bijstu ren." Bij dat tweemaandelijkse Vlaams-Nederlandse overleg flexi bel storten schuiven waterbeheer ders, morfologen en ecologen aan. Ze bespreken de resultaten van Komen de deelnemers aan het overleg er samen niet uit of rijzen er vragen die nader advies of onderzoek vergen, dan kan dat worden voorgelegd aan een eveneens uit Nederlan ders en Vlamingen bestaande commissie van wetenschappers op de terreinen van morfologie, ecologie en waterbeheer. Liek en zijn Vlaamse collega Kirsten Bei- rinckx zijn zeer te spreken over deze manier van werken. Beirin- ckx: „We hebben het gevoel dat we met het flexibel storten en de manier waarop we de effecten er van kunnen controleren en beïn vloeden, in staat zijn de Wester schelde als zeldzaam estuarium te behouden zonder iets af te doen aan de betekenis ervan als vaar route binnen de afspraken in de Scheldeverdragen." Intussen gaat de bemanning van de Manzanillo II haar ver trouwde gang. De operator baggert, de stuurman houdt een scherp oog op de drukke scheep vaart. Nadat de beun weer vol is, haalt de operator behoedzaam de zuigmonden binnen en zet de stuurman koers naar de stortloca- tie voor Ellewoutsdijk, aan de an dere kant van de Middelplaat en de Suikerplaat. Dat betekent om varen. De tocht duurt langer dan het baggeren en het storten van de lading. Terwijl het 332 meter lange containerschip MSC Tomo- ko passeert op weg naar Antwer pen begint de sleephopperzuiger Manzanillo II zijn zoveelste bag- gerslag. daarmee de baggerfrequentie. In de Pas van Terneuzen, waar de Manzanillo II deze zonnige dag aan het werk is, moet eens in de drie of vier maanden worden ge baggerd en in de Overloop van Hansweert verschijnt zelfs elke maand een zandzuiger. In de Scheldeverdragen die Neder land en Vlaanderen in 2005 slo ten, staat precies hoe diep de drempels in de vaargeul mogen worden weggebaggerd: 14,70 me ter beneden de gemiddelde hoog te die het laagwater bij springtij bereikt. Dat moet schepen die 13,10 meter diep zijn in de gelegen heid stellen onafhankelijk van het getij van zee naar Antwerpen te varen - en terug. Dieper stekende schepen moeten op de reis naar en van Antwerpen gebruik ma ken van de vloed. Naar mate de drempels in de vaargeul verder zijn verlaagd, kan dat hoogwater langer worden benut. Zo ontstaat een ruimer tijvenster en neemt de bereikbaarheid van de havens aan de Schelde. gerwerkzaamheden op de voet volgen. Tijdens het baggeren wor den automatisch allerlei gegevens verzameld: waar wordt gebag gerd, hoe diep, hoeveel water be vat het opgezogen materiaal en waar wordt het gestort. Shan: „De resultaten kunnen we waar we dat maar willen uitlezen. En we komen ook regelmatig aan boord van de zuigers om met eigen ogen te zien hoe alles verloopt en om wat dieper in de meetgege- ve'ns te duiken." ren negentig van de vorige eeuw besloten baggerspecie niet meer buiten de Westerschelde te stor ten, maar in de nevengeulen. Inzichten in het omgaan met een riviermond zijn net zo dyna misch als zo'n riviermond zelf. En zo ontwikkelde de twee jaar geleden overleden Vlaamse water loopkundige Jean Jacques Peters de methode van slim baggeren en slim storten. Zijn idee was de bag gerspecie niet langer in nevengeu len te storten - die zouden daar door kunnen verzanden - maar op de randen van daarvoor gese lecteerde platen. Een proef op de kop van de Plaat van Walsoorden toonde aan dat deze strategie zin vol is en na de derde verdieping werd flexibel storten met het de poneren van zand op de plaatran- den de boodschap. peilingen en andere metingen. Dat kan aanleiding zijn voor een aanpassing van het bagger- en stortwerk. VRIJDAG 25 JULI 2014 De sleephopperzuiger Manzanillo II in de Pas Gert-Jan Liek, morfoloog Rijkswaterstaat van Terneuzen. foto's Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 31