66 Het onderhoud van de drempels kost ons 100 miljoen euro per jaar. Dat is het maximum 30 ZEELAND BAGGEREN Weer heeft Antwerpen Rotterdam de loef afgestoken. De haven aan de Schelde boekte over het eerste halfjaar van 2014 een overslaggroei van 2,7 procent. Rotterdam bleef op 0,6 procent steken. Dankzij de in 2010 verdiepte vaargeul en dankzij onafgebroken baggerwerk. KIELSPELING Marge voor plotselinge aanzanding tussen twee peilingen Lodingsonnauwkeurigheid Mogelijke overdiepte i.v.m. frequentie van baggerwerk Zomer op de Wester- schelde. De 4000 ku bieke meter grote beun van sleephopperzuiger Manzanillo II is bijna vol en dat betekent dat het schip aangenaam laag op het water ligt. Zo heeft de klauterpartij op de touwladder niet veel om het lijf. Welkom aan boord. Op de brug heerst bedrij vigheid. De eerste stuurman stuurt, een baggeraar bedient de twee zuigmonden die aan weers zijden overboord hangen en kapi tein Robin van der Windt ser veert gastvrij de koffie. Verder zijn er opvallend veel mensen die op het beeldscherm van hun lap top of een andere computer tu ren. Daarmee wordt het werk van de zuiger nauwgezet gevolgd. Bag geren is meten en meten is we ten. Baggeren op de Westerschelde is ook een karwei dat nooit klaar is. Voortdurend is de Manzanillo II van baggerbedrijf Jan De Nul sa men met zuigers van de andere partners in de combinatie Zee- schelde (Dredging International en Decloedt en Zn) in opdracht van de Vlaamse overheid bezig de drempels in de vaargeul op diepte te houden. Van de sluis bij Win- tam, waar de Rupel in de Schelde stroomt, tot voor Zeebrugge, waar de Westerschelde al lang in de Noordzee is opgegaan. Vieren twintig uur per dag, zeven dagen in de week. Een karwei dat nooit klaar is. De Manzanillo II (ge noemd naar de Mexicaanse haven voor de aanleg waarvan het is ont worpen) komt in principe alleen aan wal om eens in de twee we ken de 25-koppige bemanning te wisselen, te bunkeren en pro viand aan boord te brengen. Repa raties gebeuren bij voorkeur tus sen de baggercycli door. Een bag geraar verliest liever geen tijd. Op sommige plaatsen hoeft het baggerschip maar eens in de twee jaar te stofzuigeren, zoals in de Wie lingen in de aanloop naar de Wes terschelde. Of bij Vlissingen, eens in het half jaar. Verder stroomop waarts neemt de aanzanding van de aanzienlijke drempels toe - en Op basis van nautische omstandigheden kan meer of minder kielspeling worden toegepast Een beet j e dieper? Geen sprake van i Yi-Bin Shan, hoofd maritieme werken Vlaams gewest door Ben Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 30