44 Eén van de 26 ZEELAND POOTVERLENGINC BOOREILAND Damen Shiprepair in Vlissingen-Oost verlengt op 160 meter hoogte de poten van een booreiland. De offshore-wereld volgt de acrobatische toeren op de voet. p de dijk in Hoofd plaat, de klapbank in Ovezande of snel weg A58, de Rowan Viking dringt zich in elk panorama op. De drie po ten zijn niet te missen. Ze prie men 160 meter de lucht in, het platform zelf raakt bijna de aarde. Een langpootmug die op zijn rug is gevallen, zo oogt het boorei land. Spectaculairder is de methode die Damen Schiprepair Vlissin- gen(DSV), onderdeel van de Da- men Shiprepair Conversion groepShiprepair Conversion (DSC), hanteert om de poten met tien meter te verlengen. Complex laswerk gebeurt op 160 meter hoogte. Een kunststukje dat in offshore-wereld nog niet is ver toond. Vandaar volgen vele ogen hoe in Vlissingen deze offshore primeur verloopt. „Het is één van de spannendste opdrachten in de geschiedenis van onze werf', zegt directeur Jeroen Heesters van Damen Shiprepair Vlissingen. Naast Damen dongen een Neder landse en een Engelse partij mee naar de order van het Amerikaan se bedrijf Rowan Companies, de eigenaar van het booreiland dat de laatste jaren dienst deed in En gelse wateren, maar binnenkort verhuist naar een winningslocatie voor de kust van Noorwegen. De 20.240 ton wegende Rowan Vi king moet worden aangepast om te voldoen aan de zware veilig heidseisen die Noorwegen aan de offshore stelt. Zo moeten onder meer de poten met tien meter worden verlengd. Damen Shiprepair Vlissingen had daarvoor - volgens opdrachtgever Rowan Companies - het beste plan. Heesters: „Je kunt de poten vanaf het booreiland zelf verlen gen, maar dan moet het platform bovenin blijven en kun je daar op dat moment maar beperkt op wer ken. Een tweede mogelijkheid is de poten op 160 meter hoogte te verlengen. Het voordeel is dat je tegelijk ook het platform, dat naar beneden kan worden gelaten, kunt renoveren en aanpassen. Omdat je tegelijkertijd op twee ni veaus kunt werken, betekent dat een flinke tijdwinst en dus kosten besparing. Met onze aanpak bespa ren we zo'n 30 dagen levertijd." Voor dit bijzonder karwei was spannendste opdrachten in de geschiedenis van onze werf niet alle techniek en expertise in huis. Damen werkt daarom sa men met twee partners van for maat: het Nederlandse bedrijf Mammoet en de Oostenrijkse on derneming Palfinger. Mammoet is een begrip: alles wat zwaar en groot is kan het bedrijf hijsen en transporteren. Palfinger is onder meer bekend van zijn autolaadkra- nen. Damen Shiprepair-directeur Heesters: „Ze hebben ook een aparte divisie die een aantal unie ke oplossingen heeft voor moeilij ke bereikbare plaatsen. Dat kan gaan om verven, maar ook lassen. Palfinger bezat al twee driehoeki ge bordessen die om de poten van een booreiland passen. Voor ons project heeft het bedrijf op eigen risico er een derde bijgebouwd." e bordessen vormen een platform voor de lassers. Om materiaal en de nieu we pootstukken naar boven te hij sen, heeft specialist Mammoet een gigantische kraan opge bouwd, één van de grotere ter we reld. „Er waren honderd vrachtwa gens nodig om alle onderdelen voor de kraan aan te voeren. Dit soort kranen gaat de wereld rond. Sommige onderdelen waren al in Nederland, andere moesten van ver komen, onder meer uit Cali- fornië", legt Heesters uit. De loodzware Mammoet-kraan geeft een druk van 30 ton per vier kante meter. Omdat de kade het gevaarte niet zou kunnen dragen, Luchtacrobatiek I Het bedrijf Palfinger leverde de bordessen voor het 'acrobatenlaswerk'. door Frank Balkenende I Ook het platform wordt aangepast en geïnspecteerd. Jeroen Heesters, directeur DSC I Directeur Jeroen Heesters van Damen Shiprepair Vlissingen De Rowan Viking, met daarnaast de enorme Mammoet-kraan.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 56