44 Eén van de
26 ZEELAND
POOTVERLENGINC BOOREILAND
Damen
Shiprepair in
Vlissingen-Oost
verlengt op 160
meter hoogte de
poten van een
booreiland. De
offshore-wereld
volgt de
acrobatische
toeren op de
voet.
p de dijk in Hoofd
plaat, de klapbank
in Ovezande of snel
weg A58, de Rowan
Viking dringt zich
in elk panorama op. De drie po
ten zijn niet te missen. Ze prie
men 160 meter de lucht in, het
platform zelf raakt bijna de aarde.
Een langpootmug die op zijn rug
is gevallen, zo oogt het boorei
land.
Spectaculairder is de methode die
Damen Schiprepair Vlissin-
gen(DSV), onderdeel van de Da-
men Shiprepair Conversion
groepShiprepair Conversion
(DSC), hanteert om de poten met
tien meter te verlengen. Complex
laswerk gebeurt op 160 meter
hoogte. Een kunststukje dat in
offshore-wereld nog niet is ver
toond. Vandaar volgen vele ogen
hoe in Vlissingen deze offshore
primeur verloopt.
„Het is één van de spannendste
opdrachten in de geschiedenis
van onze werf', zegt directeur
Jeroen Heesters van Damen
Shiprepair Vlissingen.
Naast Damen dongen een Neder
landse en een Engelse partij mee
naar de order van het Amerikaan
se bedrijf Rowan Companies, de
eigenaar van het booreiland dat
de laatste jaren dienst deed in En
gelse wateren, maar binnenkort
verhuist naar een winningslocatie
voor de kust van Noorwegen. De
20.240 ton wegende Rowan Vi
king moet worden aangepast om
te voldoen aan de zware veilig
heidseisen die Noorwegen aan de
offshore stelt. Zo moeten onder
meer de poten met tien meter
worden verlengd.
Damen Shiprepair Vlissingen had
daarvoor - volgens opdrachtgever
Rowan Companies - het beste
plan. Heesters: „Je kunt de poten
vanaf het booreiland zelf verlen
gen, maar dan moet het platform
bovenin blijven en kun je daar op
dat moment maar beperkt op wer
ken. Een tweede mogelijkheid is
de poten op 160 meter hoogte te
verlengen. Het voordeel is dat je
tegelijk ook het platform, dat naar
beneden kan worden gelaten,
kunt renoveren en aanpassen.
Omdat je tegelijkertijd op twee ni
veaus kunt werken, betekent dat
een flinke tijdwinst en dus kosten
besparing. Met onze aanpak bespa
ren we zo'n 30 dagen levertijd."
Voor dit bijzonder karwei was
spannendste
opdrachten in
de geschiedenis
van onze werf
niet alle techniek en expertise in
huis. Damen werkt daarom sa
men met twee partners van for
maat: het Nederlandse bedrijf
Mammoet en de Oostenrijkse on
derneming Palfinger. Mammoet
is een begrip: alles wat zwaar en
groot is kan het bedrijf hijsen en
transporteren. Palfinger is onder
meer bekend van zijn autolaadkra-
nen. Damen Shiprepair-directeur
Heesters: „Ze hebben ook een
aparte divisie die een aantal unie
ke oplossingen heeft voor moeilij
ke bereikbare plaatsen. Dat kan
gaan om verven, maar ook lassen.
Palfinger bezat al twee driehoeki
ge bordessen die om de poten van
een booreiland passen. Voor ons
project heeft het bedrijf op eigen
risico er een derde bijgebouwd."
e bordessen vormen een
platform voor de lassers.
Om materiaal en de nieu
we pootstukken naar boven te hij
sen, heeft specialist Mammoet
een gigantische kraan opge
bouwd, één van de grotere ter we
reld. „Er waren honderd vrachtwa
gens nodig om alle onderdelen
voor de kraan aan te voeren. Dit
soort kranen gaat de wereld rond.
Sommige onderdelen waren al in
Nederland, andere moesten van
ver komen, onder meer uit Cali-
fornië", legt Heesters uit.
De loodzware Mammoet-kraan
geeft een druk van 30 ton per vier
kante meter. Omdat de kade het
gevaarte niet zou kunnen dragen,
Luchtacrobatiek
I Het bedrijf Palfinger leverde de bordessen voor het 'acrobatenlaswerk'.
door Frank Balkenende
I Ook het platform wordt aangepast en geïnspecteerd.
Jeroen Heesters, directeur DSC
I Directeur Jeroen Heesters van Damen Shiprepair Vlissingen
De Rowan Viking, met daarnaast de enorme Mammoet-kraan.