I I I i I Huiselijk geweld laat sporen na. Fysiek en emotioneel blijven slachtoffers getekend achter. Het verhaal van Rachelle Verhage, een vrouw met een missie. 66 28 ZEELAND HUISELIJK GEWELD gp Met haar sprankelende ogen straalt ze een en al levenskracht en vrolijk heid uit. De Middelburg se Rachelle Verhage zit lekker in haar vel en dat is jarenlang anders ge weest. Haar debuutroman Feniksvrouw ver haalt over haar relatie met haar ex-man, waar in geweld regelmatig de toon zette. Gezeten aan de lange leeftafel in haar woning nipt ze van haar thee en weegt haar antwoor den. Af en toe voorzichtig maar in alles eerlijk naar zichzelf. Hoe pijnlijk ook. Rachelle is de laatste jaren de confrontatie met zichzelf aan gegaan. Een weerslag van dat proces is in haar boek te vinden. De Middelburgse schreef met Feniksvrouw niet alleen een nare periode van zich af. Ze wil te vens het taboe, wat er naar haar gevoel nog steeds rust op huiselijk geweld, verder door breken. Het bespreekbaar maken. Daarom geeft ze nu bijvoorbeeld lezingen. Zoals don derdag 2 oktober in de Vlissingse bibliotheek (19.30 uur). „Dat is de jaarlijkse Internationale Dag van de Geweldloosheid. Dat past eigen lijk goed bij wat ik wil uitdragen. Ik ben ook in overleg met de HZ en in september geef ik een lezing voor de Rotary." Rachelle verweefde in haar debuut haar eigen verhaal met dat van twee andere vrouwen die eveneens slachtoffer waren van een man die het geweld in huis niet schuwde. Fysiek, maar ook emotioneel. De littekens op lijf en ziel zijn vaak diep. Angsten en pijn. Zo kampt Ra chelle nog steeds met de gevolgen van haar mishandelingen; een gebroken pols die nooit meer heelt. „Dat blijft een zwak punt. Het was letterlijk ook pijnlijk om dit boek te schrijven. Maar niet alleen mijn pols deed pijn. Alle verdriet, woede en verbijstering kwamen terug. Ik heb veel, heel veel tranen gelaten. Het schrijven was erg intensief. Ik moest in de uithoeken van mijn ziel zoeken om dingen terug te ha len. Pijnlijke momenten, maar ook gelukkige momenten. Want die waren er natuurlijk ook. Het was een pijnlijk, confronterende spiegel die ik mezelf voorhield. Keihard vaak, maar wel louterend. Uiteindelijk... Soms had ik het gevoel dat het over iemand anders ging. 'Was ik dat echt?' 'Was ik echt zo onzeker?' Plotseling word ik door twee sterke handen opge tild. De handen zijn zo sterk dat ik mezelf niet kan losworstelen. 'Olaf ik ben het, Anouk', smeek ik, maar hij gaat voor me staan en kijkt me aan alsof ik en vreemde ben. Hz; slaat me vol in het gezicht waardoor ik achterover val. Alsof ik niet besta loopt Olaf de kamer uit en laat mij achter. „Landelijke campagnes als 'het houdt niet op, niet vanzelf zijn natuurlijk goed, maar ik wil verder. Ik wil het bespreekbaar maken. Huise lijk geweld komt vaak voor. Veel vaker dan je denkt, het is onzichtbaar. Het gebeurt achter de voordeur. En het slachtoffer weet het goed te verbergen. De blauwe plekken zijn altijd veroorzaakt door 'ongelukjes'. Ik wil mensen daar bewust van maken. De signalen zijn, als je ze herkent, op te pikken. Want ze zijn er, ondanks het feit dat een vrouw in die situatie niet zal toegeven dat ze mishandeld wordt. Ze wil niet weg. Ze wil de relatie wel, maar het geweld niet. Mensen zijn ook vaak opgelucht als je zegt dat je van de trap bent gevallen. Dan is er voor hen niets aan de hand. Zo stom, ik heb een ongelukje gehad gisteravond lieg ik recht in haar gezicht en voel mijn wangen rood worden. O, een ongeluk. Wat dan? Van de trap gevallen met de wasmand. Daarom zie ik zo bont en blauw. Kind, die blauwe plekken gaan wel weer weg. Heb je verder niets gebroken, roept ze opgelucht. „Voor een vrouw in een gewelddadige relatie is steun zo ontzettend belangrijk. Een vang net rondom haar is van het allergrootste be lang. Een netwerk van vrienden die aangeven dat wat er gebeurt niet goed is, maar dat ze er voor haar zijn. Een vrouw weghalen uit zo'n relatie werkt niet. Dat moet ze zelf willen. Politie of hulpverlener aan de deur kan ave rechts werken. Want als die deur eenmaal dicht is en zij is weer alleen met haar partner, kan het helemaal fout lopen. Hulpverleners zouden eigenlijk achter het netwerk moeten komen. Als ze veilig ergens anders zit. Maar dat kan pas als ze zelf de kracht vindt om weg te-gaan en dan ook zeker weet dat ze ergens te recht kan. Dat is zó nodig. Ik had ook zo'n stel vrienden die mij steunde. Zij voelden dat het niet goed zat. Toen ik uiteindelijk wegging, kon ik bij hen terecht." Feniksvrouw is geschreven als roman met een actueel thema. „Ik heb mijn persoonlijke erva ringen gebruikt, maar ook de verhalen van de andere twee vrouwen. Het is zeker geen auto biografie. De ouders in het boek zijn bijvoor beeld heel anders dan de mijne. Het doet me dan ook nog steeds pijn dat ik in die tijd daar niet met mijn ouders over sprak. Ik heb ze in feite voorgelogen door te doen alsof er niets aan de hand was. Zij begrijpen dat heel goed en steunen me nu aan alle kanten, maar toch. Ik heb mijn ex leren kennen in Middelburg. Een bekende en gewilde vrijgezel was het. Ik dacht echt dat hij de man voor mij was. Ik was onzeker en dat was mijn zwakte. Voelde me vaak een buitenstaander, had weinig aanslui ting bij anderen. Dat heeft hij goed aange voeld en gebruikt. Ik weet niet of hij me be wust heeft uitgezocht, maar achteraf zou dat Het schrijven was heftig. Ik ben naar uithoeken van mijn ziel gegaan om dingen terug te halen kunnen. En ik was een makkelijk slachtoffer. Ik wilde alleen maar goed doen, hem tevre den stellen, zorgen dat hij niet boos werd. Elke man kan gered worden met de liefde van de juiste vrouw en ik wil graag deze vrouw zijn. Een zin die vaker terug komt in het boek. „Het is een bekend verhaal. Bij andere vrou wen hoor je in grote lijnen hetzelfde. Onzeker heid, isolatie en geweld zonder concrete aan leiding. Maar altijd 'goed' willen doen als vrouw. We verhuisden op een gegeven moment naar Kampen. Daar was ik geïsoleerd van alles en iedereen. Ik had ook geen baan meer. Ik werd hoe langer hoe afhankelijker van hem. Hij hield me ook klein. Hij zei vaak, 'je bent zo klein, ik kan je makkelijk in m'n binnenzak stoppen'. Ik was zijn bezit. Ik had de signalen zelf eerder kunnen herkennen. Ik moest op een speciale manier het bed opmaken; koken, het eten op tafel zetten enzovoorts." Ondanks haar verdriet, boosheid en angst maakt ze klip en klaar duidelijk dat dit boek geen wraakoefening is. „Ik heb geen behoefte om hem terug te pakken. Dat is zinloos. Ik gun hem nog steeds alle geluk van de wereld. De echte man, niet die zwaar getraumatiseer de militair. Niet de man die mij pijn heeft ge daan. De man die diep van binnen lief en goed is. Hij is niet als beest geboren en slecht gebleven. Na maanden uitzending naar Bosnië kwam hij weer terug in Nederland. Met alle onverwerkte beelden en ervaringen. Hij kon dat niet aan. Nazorg was er nauwe lijks. Als hij zichzelf was, dan was het een lie ve, fijne man. Daar ben ik voor gevallen. Zijn geweld naar mij gebeurde tijdens een soort black-outs. 'Ik weet echt niet wat er gebeurde Anouk', zegt hij serieus. Mijn huid heeft alle kleuren van de regenboog. Hij schrikt zichtbaar. 'Heb ik dat gedaan?' Ik knik en trek de sok weer over m'n enkel. 'Het is vast zo weer over', sus ik en strompel naar de keuken om het eten op tafel te zetten. Olaf pakt een biertje uit de koelkast en ploft op de bank. „Tijdens die 'aanvallen', werd hij een andere man. Als ik ook maar gedacht had dat hij zou veranderen door echt hulp te zoeken, was al les misschien anders gelopen. Maar ik heb uit lijfsbehoud voor mezelf en mijn kind geko zen." Rachelle heeft het boek opgedragen aan haar oudste zoon. In haar opdracht schrijft ze dan ook: 'Mijn kleine, grote zoon. Geboren met een lach op zijn gezicht, brengt hij nog steeds een lach in mijn leven.' „Ik heb wat er gebeurd is nu een plek gegeven. Mijn leven is heerlijk. Ik heb een geweldig man, drie schatten van kinderen, een eigen praktijk en een baan. De doelen die ik me ooit 'Je wilt de relatie, niet het geweld' door Annemarie Zevenbergen Elizabeth Ra chel Verhage is op 30 novem ber 1977 gebo ren in Vlissin- gen. Ze volgde de opleiding Energetisch massagethera peut, diverse schrijfopleidin- en/cursussen aan de Aster- damse schrij versvakschool en de Wisper- Academie in België. Na de zomer wil Rachelle starten met inti miteitstherapie voor vrouwen in haar eigen praktijk. Ze werkt vier da gen per week op school bij haar kinderen en is bezig aan haar tweede boek. Ze geeft lezingen over het thema hui selijk geweld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 28