44 Er waren honderd
vrachtwagens
nodig om alle
onderdelen voor
de kraan aan
te voeren
44 Met een versterkte
kade kunnen we
44 Het kleinste stukje
staal dat van 160
meter valt, wordt
in feite een kogel.
Je wilt niet dat
iemand daar
dan net loopt
ZEELAND 27
jjb-hs
heeft DSV een speciaal funda
ment gebouwd. Voor het beton-
plateau zijn 70 heipalen geslagen.
Een dure grap, maar wel een in
vestering die zich in de toekomst
kan uitbetalen. Heesters: „Hier
mee kunnen we ons, samen met
onze partners, profileren in de
offshore."
In totaal werken 100 mensen
aan de Rowan Viking. Per
poot zijn ongeveer 15 mede
werkers in touw. Uiteraard las
sers, die voor een deel in het bui
tenland zijn gerecruteerd. „Want
daar vind je nog vrij veel vakmen
sen. Die hebben we niet alleen no
dig omdat we op grote hoogte
werken, maar ook omdat de staal
soort - staaltype S690 - bijzonder
is. Er zijn weinig lassers die daar
ruime ervaring mee hebben."
Veiligheid wordt met hoofdletters
geschreven. Per poot zifn altijd
twee liften beschikbaar, zodat in
het geval van een calamiteit perso
neel snel voet op vaste bodem
kan zetten. Als grote objecten
naar boven worden gehesen of als
er risicovolle werkzaamheden in
de poten worden verricht, dan
kan werken beneden - op het plat
form met zijn forse helikopterdek
- even niet. „De grote hoogte
waarop we werken, vraagt om
een strak veiligheidsbeleid Het
kleinste stukje staal dat vanaf een
hoogte van 160 meter valt, wordt
in feite een kogel. Je wilt niet dat
iemand daar dan net loopt."
Op de werf in Vlissingen-Oost
worden ook de weersverwachtin
gen en buienradar nauwlettend
in de gaten gehouden. Harde
wind en onweer kunnen tot werk-
stops leiden. „We hebben één
keer een blikseminslag gehad",
wijst Heesters op een spectaculai
re foto die aan de muur in zijn
kantoor hangt: hels hemelvuur
verlicht de Rowan Viking.
Tot veel vertraging heeft de inslag
niet geleid. Het karwei ligt op
schema, onderstreept Heesters.
Naast de pootverlengingen be
staat de order tevens uit aanpas
sing van het platform voor zijn
nieuwe taak in de Noorse wate
ren. ondergaat de Rowan Viking
bij Damen Shiprepair Vlissingen
een 'special survey', wat een soort
apk voor booreilanden is. „Het hu
zarenstukje is natuurlijk dat we
lassen op 160 meter hoogte. Toch
zit de uitdaging evengoed in een
precies management van het pro
ces."
Medio augustus vertrekt
de kolos naar Noorwe
gen. Dan heeft DSV -
net zoals andere bedrijven in Zee
land - zijn visitekaartje in de off
shore afgegeven. En een flinke
omzet gedraaid, al wil Heesters
niet meer prijsgeven dat het om
een order van vele miljoenen eu
ro's gaat.
„We zaten al in de offshore. We
hebben twee boorplatforms omge
bouwd tot accommodatieplat
forms. Dat was qua complexiteit
en veiligheid wel wat anders dan
de Rowan Viking. We hopen nu
meer orders voor de offshore bin
nen te halen. Dat is commercieel
noodzakelijk, nu rederijen weinig
investeren in scheepsreparaties."
Kansen zijn er. Offshore in het
Noordzee-gebied is een groei
markt. Vlissingen pikt met zijn
gunstige ligging en ruimte daar al
de nodige graantjes van mee.
Bij Damen Shiprepair zitten er
dan ook meerdere offshore-projec
ten in de pijplijn. Heesters: „We
zijn bezig om een platform in
huis te halen en eind dit jaar gaan
we een offshoreschip opnieuw uit
rusten."
ons, samen met
onze partners,
profileren in
de offshore
WOENSDAG 23 JULI 2014
De Mammoet-kraan geeft een druk van 30 ton per vierkante meter. Het vergde een nieuw stuk fundering.
Verlenging van de poten van de Rowan Viking op 160 meter hoogte is een mooie affiche. Damen Shiprepair aast op meer offshore-orders, foto's DSV