De strandkerk in Cadzand-Bad viert zon dag feest. Het gebouw aan de Noorddijk viert de vijftigste verjaardag dit jaar. Daar voor was er tien jaar een 'mis bij de boer'. 44 Het was vandaag een serene viering, maar vogels kunnen de mis echt verstoren 30 ZEELAND STRANDKERK CADZAND-BAD Een mis waarbij je buiten op het gras of onder een afdak in de ga lerij kunt gaan zitten. En een priester die alle kerkgangers een hand geeft bij vertrek. Waar kom je dat nog tegen? In de strandkerk aan de Noorddijk in Cadzand-Bad. Een godshuis dat het vakantie gevoel versterkt. Het echtpaar Paulus komt al 25 jaar naar Cad- zand. Ze zijn afgelopen zondag (13 juli) spe ciaal al om zeven uur van huis in Sankt Vith, in het Duitstalige deel van de Belgische Arden nen, gereden om op tijd in de kerk te zijn. Al leen de ferme handdruk van priester Giedoo Dereu was het vroege opstaan al waard. De Paulussen komen na een kwart eeuw nog steeds even graag naar de Zeeuws-Vlaamse kust én de strandkerk. De kerk is weliswaar niet zo veel veranderd als de omringende om geving in Cadzand-Bad, maar het is - als ze dan toch een licht puntje van kritiek mogen la ten horen - 'iets minder gezellig en informeel dan de vorige eeuw'. „Vroeger speelden er meer kinderen op het gras en waren er ook veel honden. Nu zitten er toch vooral wat oudere mensen die de mis volgen." Het bestuur van de werkgroep dat de diensten van de strandkerk voor de West-Zeeuws- Vlaamse Antoniusparochie regelt, kan zich de opmerking een beetje voorstellen. Maar de Paulussen staan zelf een beetje model voor het nieuwe beeld. „Vroeger kwamen ze met de kinderen. Tegenwoordig komen ze nog met hun tweeën. Maar er zijn echt nog zonda gen waarop hele gezinnen, inclusief hond, de kerk binnenstappen. Het is ook pas vakantie én het is niet zulk mooi weer", meldt Anne Bouma. Ze is een van de vaste vrijwilligsters en komt bijna elke week uit Terneuzen naar Cadzand-Bad. De meeste werkgroepleden komen uit diverse dorpen in West-Zeeuws-Vlaanderen, maar voorzitter Rudi Ferket woont in het Vlaamse Stekene. „Het is niet dat ik elke keer helemaal uit Stekene naar Cadzand kom, hoor. Ik heb een stacaravan in Nieuwvliet en kwam hier tij dens het seizoen geregeld naar de mis. In mijn woonplaats was ik eerder ook al kerkelijk ac tief en toen ze voor de strandkerk vrijwilligers zochten ben ik in de werkgroep verzeild ge raakt." Penningmeester Theo Vermue is al bijna van het begin als vrijwilliger in de strandkerk ac tief, terwijl Elvira Beirnaert zelfs de eerste tien jaar van het West-Zeeuws-Vlaamse toe ristenpastoraat bewust meemaakte. Zij is de dochter van het echtpaar Faes, dat sinds 1954 een schuur op het boerenerf in de Zwarte Pol der beschikbaar steldé voor zomerse diensten. Het eerste jaar vond de wekelijkse viering op de dorsvloer plaats. „Maar mijn vader vond dat toch niet zo'n geschikte plek, ook al omdat hij vreesde voor de veiligheid van bezoekers. De kerkdiensten werden daarom later in de ga rage gehouden." Toenemende belangstelling leidde er toe dat er vaak twee missen op een zondag werden opgedragen. Maar de garage werd te klein en daarom verrees er in 1962 een tent op het ter rein waar een jaar later de strandkerk werd ge bouwd. In 1964 werd het toeristische gods huis officieus in gebruik genomen. Weer een jaar later werd de strandkerk ingezegend door bisschop De Vet van Breda, die in dezelfde pe riode ook enkele strandkerken aan de over kant van de Westerschelde doopte (zie kader hiernaast). Destijds hadden de vrijwilligers nog heel wat meer werk om de kerk in gereedheid te breng en vóór en af te sluiten na de vieringen. De kerk was aan de zijde van de zit weide open en die opening werd afgesloten met houten schotten. Die plankieren moesten voor een viering worden weggehaald en na de dienst worden teruggezet om regen en sneeuw geen vrij spel te geven en diefstal te voorkomen. Pas in 1982 werd de glazen schuifpui geplaatst. De kerk werd grotendeels ingericht met 'krij-* gertjes'. Een altaar van scouts uit de Kanaalzo ne en banken uit het Oostburgse ziekenhuis. Tabernakel en doopvont kwamen over uit de voormalige kerk van Slijkplaat. Bovendien wa ren er behoorlijk wat donaties van mensen die de strandkerk een goed hart toedragen. Die donaties komen nog steeds af en toe. Met de giften en de opbrengst van de collectes van Palmpasen tot en met de laatste zondag van september kan de strandkerk zich nog immer bedruipen. Hoewel ook het bezoek aan de strandkerk iets terugloopt - jaarlijks ruim drie duizend bezoekers tegen vijfduizend een aan tal jaren terug - blijven de opbrengsten van de collectes redelijk. „Er zijn gemiddeld meer dan honderd bezoekers per viering. En kerk gangers met een vakantiegevoel geven altijd iets meer", verklaren de werkgroepleden. Duitse kerkgangers zijn ook erkentelijk, om dat de vieringen gedeeltelijk in hun taal wor den gedaan. Een lezing wordt in het Duits voorgedragen en het liedboek voor toeristen kerken is helemaal Nederlands-Duits, zodat de liederen synchroon in twee talen worden gezongen. Vakantiegevoel hangt ook in kerk door René Hoonhorst Jeannette Risseeuw, vrijwilliger

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 64