Altijd die illusie van een schone oorlog Steeds opnieuw beginnen DIZZIE 35 *tr Nieuwe boekrecensies van lezers op Dizzie.nl Ideeën voor boeken in de vakantiekoffer iets toevoegden of dat ze bedoeld waren voor vervreemding." Hij zoekt naar andere manieren van vertel len. „Uitbreiden en oprekken. Maar het kan ook altijd in tekst. Het kan daarbij om frag menten gaan. Zo staat in de nieuwe roman De vlammende wereld van Siri Hustvedt een aantal pregnante beelden die ik los van het verhaal nog jaren zal onthouden." Met volle inzet is Richard House aan een volgend boek bezig. Waar weer een film bij hoort. „Een soort thriller, over rouw, over moorden op bankiers. Een beetje spelen met de vorm. Boek en film zonder veel dia loog", voorspelt hij. Met dank aan Roberto Bolano. „Ik was vóór The kills het vertrouwen in literatuur kwijt. Ik had over homoseksualiteit geschreven in een periode in mijn leven dat dat voor mij belangrijk was. Daarna over misdaad. Waar om eigenlijk, dacht ik. Zand erover. Ik ga iets anders doen. Toen las ik Bolano's 2666. Liederlijk, verdorven en bizar intelligent. Zo kon het dus ook. Hij nam de lezer se rieus door zichzelf te zijn. Je nergens iets van aantrekken, maar schrijven. Dat straal de hij uit." Dit is weer een periode die belangrijk is voor Richard House. Een tijd van groei. „Laatst kwam ik met een vrouw in gesprek. 'Ik ben veranderd', zei ik. Tk voel dat ik pro gressie heb gemaakt. Kun jij dat ook van je zelf zeggen?', vroeg ik. Ze dacht lang na en zuchtte. 'Ik niet', zei ze." Phil Klay is een Amerikaanse marinier die in 2007 naar Irak werd uitgezonden. Eenmaal te rug begon hij in 2008 te schrij ven aan Oorlogsverhalen. Jouw bundel 'Oorlogsverhalen' duidt meteen het genre aan. „Omdat er zo veel manieren zijn om over oorlog te schrijven. We kennen de grote namen: Wilfred Owen, Erich Maria Remarque, Tim O'Brien. Maar ook burgers die schrijven dat er niets moedigs is aan sterven voor je vaderland. De manieren van hoe mensen over oorlog vertellen, zijn divers." In 2008 was je terug uit Irak. Ben je meteen gaan schrijven „Nee, pas na een paar maanden zette ik de eerste zin op papier. De zin die nu nog steeds de eer ste is: 'We shot dogs'. Ik heb er vervolgens twee jaar over gedaan om dat verhaal af te ronden. „Ik wilde nog meer weten. Ik wil de praten met veteranen maar ook met burgers. Ik had behoefte aan andere feedback. Achter het diffuse beeld dat ik al had, moest nog meer zitten. Dat vermoedde ik. En om er wellicht achter te ko men wat op het puntje van mijn tong lag, maar waar ik geen woor den voor kon vinden." Veel boeken over oorlog zijn romans. Dat heb jij in 'Oorlogsverhalen' met opzet niet gewild? „Ik vind verschillende perspectie ven belangrijk. Niet één soldaat die terugkeert en zijn verhaal ver telt. Ik wilde verhalen die schuur den en die het met elkaar oneens zouden zijn. In een oorlog zijn er zo veel verschillende nuances van ervaring. Vandaar een verhaal over een kapelaan, een gevechts scène, en over een man die schiet op doelen die hij niet kan zien." Je presenteert losse fragmenten als één geheel. Suggereert dat geen verkeerd beeld? „Ik wilde verhalen die met elkaar spraken. Met ruimte voor wat ik 'unquiet memories' noem. Onrus tige herinneringen die zich niet la ten wegstoppen. Die inspireerden me en brachten me op ideeën. Je kunt ze niet negeren. Schrijven is de beste manier om ergens over na te denken. Je moet je ideeën in een verhaal overdenken en uitwer ken." Wie zo denkt en werkt, kan nooit met twaalf verhalen klaar zijn. Met een glimlach: „Laat ik het zo zeggen. Toen ik het afhad, voelde het als compleet. Maar het was verre van volledig. Geen vrouwe lijke verteller, geen Iraakse bur gers, niet de politie. Het voelde als klaar, maar wellicht was het slechts uitputting." Wat is er anders aan de Irak-oorlog dan aan andere oorlogen? „Deze werd gebracht als een oor log die niet veel zou kosten en eenvoudiger zou zijn. Het is een slagveld geworden, vooral ook op moreel vlak. We gingen even orde scheppen. Ja, ja, in een stad waar de tegenstander zich schuilhield onder de bevolking." Je hebt veel aandacht voor veteranen en de nasleep. „Mensen die in een complexe si tuatie beslissingen hebben moe ten nemen waarmee ze niet klaar zijn, komen terug naar een maat schappij die niet veel oog heeft voor hun wroeging. Dezelfde maatschappij die hen heeft ge stuurd en dus verantwoordelijk is. Er is altijd de illusie van een schone oorlog. Zodra er een laars het woestijnzand raakt, is die illu sie voorbij." Heb je het gevoel dat je in geleende tijd leeft? Verbaasd: „Ik heb me nooit in le vensgevaar gevoeld. Ik heb wel veel gruwel gezien. En ik ben diep geraakt door de mensen die ik heb ontmoet. Anders is wél de relatie met wat ik doe voor de maatschappij. Als schrijver van oorlogsverhalen voel ik me verant woordelijk. „Het is belangrijk geen valse ver halen te vertellen. Het praatje dat we zo snel hebben ingegrepen en het land hebben teruggegeven aan de Irakezen, heeft velen het le ven gekost. Er was geen back-up plan. Aan die discussie wil ik bij dragen. We kunnen allemaal maar weinig doen. Behalve er zo open en eerlijk mogelijk over spre ken." Je gelooft in de kracht van litera tuur? „Zeker! Ik wil de lezer meenemen in het hoofd van iemand die be slissingen neemt op leven en dood. Daarom doe ik het." Je kunt maar één keer eindigen. Maar beginnen, dat kun je steeds opnieuw. Woelie in Joe ik, de eerste roman voor young adults van Mireille Geus (Gouden Grif fel voor Big), is een beginneling. Dat heeft hij van geen vreemde: zijn vader Joe is behoorlijk goed in beginnen. Een winkel. Of een liefde. Het begin gaat vanzelf, maar zie het maar eens vol te hou den. Omdat Joe mobiele telefoons aan de dure kant vond, opende hij een winkel in goedkopere model len. Als die niet verkopen, gaat Joe zijn 'echte geld' verdienen met illegale pokeravonden. De liefde voor de moeder van Woelie begon ook heel prachtig. Tot haar zoon werd geboren en er stemmen in haar hoofd kwamen. Steeds vaker moest ze worden op- genomen, tot het thuis helemaal niet meer ging. Zonder vrouw in huis maken loe en Woelie er een vriendelijke rotzooi van. De was wordt alleen gedaan als er er geen schoon goed meer voorhanden is en eten komt uit blik of kant en klaar van de poelier. Intussen durft Woelie steeds min der het huis uit en brengt hij zijn dagen door voor de tv met dvd's over treinreizen, een cadeau van zijn moeder. Als Joe weet dat hij nog maar even te leven heeft, wordt iets beëindigen van levensbelang. Hij neemt Woelie mee op reis, om zelf iets te volbrengen en om zijn zoon op eigen benen te laten staan. Woelie vertelt zijn onvergetelijke verhaal achteraf. Beginnen vindt hij moeilijk, toch begint hij er ie dere keer weer aan. In ieder hoofd stuk probeert hij het anders en dat geeft het boek een ongekende dynamiek. Een prachtige construc tie die nog mooier wordt doordat Woelie ook niet eindigt. Zijn va der mag dat dan inmiddels wél kunnen, de verteller leeft nog en eindigt gewoon drie keer anders. Het mooiste is echter Woelie zelf. Een stoer, lief, geweldig, prachtig en ontroerend sterke 17-jarige. Joe ik heeft alles in zich om een nieuwe klassieker te worden. 'Eerste Wereldoorlog in België nooit verwerkt' VRIJDAG 18 JULI 2014 VIER TITELS Bekijk op Dizzie.nl de nieuwste recensies van Dizzie-leden. Lees beoordelingen over het boek Joe ik van Mireille Geus, Duiveldansvan Geurt Franzen, Vraag niet waarom van Simone van der Vlugt en Bun kerdagboek van Kevin Brooks. f i INSPIREER MET JE BOEKENPLANK Welk boek lees jij op vakantie? Doe in spiratie op voor de komende weken en breng anderen op ideeën door je eigen boekenplank aan te maken. Creëer op jouw profiel een boekenplank met tips voor de vakantie via Dizzie.nl INTERVIEW door Theo Hakkert Richard Hou se: „Ik voel me een outsider." foto Picador Oorlogsverhalen Phil Kiay Vertaling Elles Tukker en Maarten van der Werf 303 blz. Lebowski 19,95 euro Koop dit boek op Dizzie.nl Mireille Geus 206 blz. Lemniscaat 17,95 euro Koop dit boek op Dizzie.nl YOUNG ADULT door Marjon Kok INTERVIEW „Anders dan in onze buurlanden hebben wij in België nooit een levendige literaire verwerking van de Eerste Wereldoorlog gehad." Aldus schrijver Erwin Mortier in een interview op Dizzie.nl over zijn jong ste roman De spiegelingen. Phil Klay: „Ik heb veel gruwel ge zien." foto Hannah Dunphy

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 35