c Tweede oplage Citroën C1 blijkt een vrolijke Frans AUTO 19 VW-paraplu met beeld van 'werkers' Stijlvolle bagageset voor Jaguar F-Type Ventilatieopening voor motorpak Skoda met Nijntje prelude Tour 2015 RIJTEST AUDI A3 G-TRON GADGETS Aardgas of liever groengas is een alternatieve brandstof. Audi opent een aanval op de zakelijk markt met de 14 procent A3 g-tron louter als vijfdeurs Sportback. Zoals bij alle alterna tieven valt of staat succes met de be schikbaarheid. Dat geldt precies zo voor aardgas, de brandstof die onder meer de Audi A3 g-tron aandrijft. Afhankelijk van de regio blijkt dit brandbare gas in meer of mindere mate verkrijgbaar. En dat veelal op afgelegen industrieterreinen met tankstations zonder beman ning. Als dan bovendien de druk te laag is om de 14,4 kilogram tank in de Audi te vullen, is het uit met de milieuvriendelijkheid. De maximale milieuopbrengst wordt behaald als zo veel moge lijk op groen gas wordt gereden. Dat wordt gemaakt uit afvalstof fen en zorgt zo voor een aanzien lijk lagere C02-uitstoot. Audi re kent zelfs voor dat het om een be sparing van 72 procent gaat. Wie succesvol op groen gas rijdt, ervaart ook andere grote voorde len van deze brandstof. Omdat het een gas is, wordt afgerekend per kilogram. Voor 1 kilogram be taal je iets minder dan 1,10 euro. Op 1 kilo komt de Audi A3 g-tron meer dan 24 kilometer ver. Dan is het niet moeilijk om te berekenen dat de brandstofcomponent in de kilometerprijs uitermate gunstig uitvalt. Natuurlijk rust Audi de g-tron eveneens uit met een benzine tank met een normaal volume. Daarmee schotelt het merk poten tiële kopers een enorme actieradi us voor. Opgeteld voor beide brandstoffen zo'n 1.400 kilome ter. De bpm-vrijstelling wordt ver leend naar aanleiding van een C02-uitstoot van 88 gram per ki lometer op aardgas. Daarom is de gebruiker 'moreel verplicht' opti maal van deze schone(re) brand stof gebruik te maken. Er zijn be drijven met een vloot aardgasau to's, die de bijtelling voor de werk nemers betalen als zij minimaal 90 procent op aardgas rijden. Dat is serieus stimuleren. Audi legt in het vooronder van de A3 g-tron de bekende 1.4 liter TFSI-motor met turbo en directe inspuiting. Het vermogen ligt met 110 pk op een wat lager ni veau, maar dat weerhoudt de vijf deurs Sportback er niet van keu rig in 10,8 seconden naar 100 kilo meter per uur te sprinten. De in druk is en blijft vlot, zoals we van dit type motor gewend zijn. Prijstechnisch valt de A3 g-tron gunstig uit vanwege de bpm-vrij stelling/14 procent bijtel ling die alleen geldt voor de ver sie met automatische S-Tro- nic-bak. Audi zet die versie vanaf 28.900 euro in de markt. Daar zul len veel zakelijke rijders beslist oren naar hebben. De handgescha- kelde versie met 20 procent bij tel ling kost 27.500 euro. AUDI A3 G-TRON EN ZIJN CONCURRENTEN RIJ-IMPRESSIE CITROEN C1 Na ruim 66.000 exem plaren in 9 jaar (in Ne derland) krijgt de suc cesvolle Citroën Cl een opvolger die net als voor heen samen met Peugeot en Toyota is ontwikkeld. De basis blijft vertrouwd. Datzelfde geldt voor de 1.0 liter motor van 69 pk. De drie- of vijfdeurs carrosserie blijkt langer in leng te en volledig nieuw van vorm. De Ci kijkt vrolijk de wereld in en kan tegen meerprijs worden voorzien van een roldak. De af stemming van het onderstel blijkt van het drietal het meest comfortabel. Het interieur oogt eenvoudig en modern. De Cl beschikt afhankelijk van de ver sie over een aanraakscherm waarmee apps uit de eigen smartphone worden bediend. Het rijgedrag is voorspelbaar. De driecilinder blijft op de ach tergrond hoorbaar. Citroën le vert ook een 1.2 liter/82 pk, die niet van Toyota afkomstig is. Prijzen: vanaf 9.460 euro. De vijfdeurs kost 350 euro extra. VRIJDAG 18 JULI 2014 De Volkswagenrijder kan zijn voor liefde voor het Duitse merk met een fraai vormgegeven paraplu ook buiten de auto uitdragen. Er zijn drie verschillende versies: lou ter het VW-logo op het handvat, het woord GTI prominent op het doek en Bedrijfswagens met vier prominente 'werkers' aan de bin nenzijde van de paraplu. De para plu is te koop vanaf 24,95 euro. r A Uiting geven aan je voorliefde voor de Jaguar F-Type kan met een vijf delige bagageset (700 euro). Die omvat ruime trolleys en een stijl volle laptopbag. De tassen kunnen als set en apart worden besteld. Te vens biedt Jaguar een paspoorthou der in F-Type-stijl aan. De afwer king van de artikelen is in lijn met de automobielen: hoogwaardig. Zie ook https://shop.jaguar.co.uk. Volkswagen-paraplu, foto WdeV Jaguar-tassenset. foto Jaguar Lekker lang rijden op gas door Tony Vos Audi A3 g-tron Bagage 280-1.120 liter, gewicht 1.255 kg. Aard gas/benzine 1.4 liter, 110 pk. Vanaf 27.500 euro, S-Tronic 28.900. Skoda Octavia G-Tec Bagage 590-1.580 liter, gewicht 1.290 kg. Aard gas/benzine 1.4 liter, 110 pk. Vanaf 23.790 euro, Elegance 25.890. Seat Leon TGI Bagage 380-1.210 liter, gewicht 1.259 kg. Aard gas/benzine 1.4 liter, 110 pk. Vanaf 24.150 euro, Style Bus. 26.100. Volkswagen Golf TGI Bagage 380-1.270 liter, gewicht 1.282 kg. Aard gas/Benzine 1.4 liter, 110 pk. Vanaf 25.630 euro, DSG 28.130 euro. In de zomer genieten motorrijders optimaal van hun fiets'. Op zonni ge dagen kan het beschermende le ren pak leiden tot oververhitting. Ventz Range heeft het antwoord: plastic ventilatieopeningen. Ze zijn van kunststof en buigzaam rubber. Stop ze in de mouwen en ze zor gen voor een luchtstroom door de jas of het pak. Prijs: 20 euro. Zie ook www.ventz-range.com. Skoda's met daarop grote Nijntje- poppen gestoken in de Tour de France-klassementstruien rijden da gelijks door Frankrijk om aandacht te vestigen op de Tourstart van 2015 in Utrecht. De creatie van Dick Bruna, in het buitenland be kend als Miffy, verschijnt op pro motie-artikelen. De eerste sleutel hangers hebben via de Skoda-pro- motieteams hun weg al gevonden. <0 Mouwventilatie. foto VentzRange Skoda en Nijntje. foto WdeV door Tony Vos weede oplage van de Citroën C1 toont vrolijk, foto Citroën De bestuurder én het milieu profiteren van rijden op aardgas. De Audi A3 g-tron haalt 1 op 24. foto's Automedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19