c
Tweede oplage Citroën C1
blijkt een vrolijke Frans
AUTO 19
VW-paraplu met
beeld van 'werkers'
Stijlvolle bagageset
voor Jaguar F-Type
Ventilatieopening
voor motorpak
Skoda met Nijntje
prelude Tour 2015
RIJTEST AUDI A3 G-TRON
GADGETS
Aardgas of liever groengas is een alternatieve
brandstof. Audi opent een aanval op de zakelijk
markt met de 14 procent A3 g-tron louter als
vijfdeurs Sportback.
Zoals bij alle alterna
tieven valt of staat
succes met de be
schikbaarheid. Dat
geldt precies zo
voor aardgas, de
brandstof die onder
meer de Audi A3 g-tron aandrijft.
Afhankelijk van de regio blijkt dit
brandbare gas in meer of mindere
mate verkrijgbaar. En dat veelal
op afgelegen industrieterreinen
met tankstations zonder beman
ning. Als dan bovendien de druk
te laag is om de 14,4 kilogram
tank in de Audi te vullen, is het
uit met de milieuvriendelijkheid.
De maximale milieuopbrengst
wordt behaald als zo veel moge
lijk op groen gas wordt gereden.
Dat wordt gemaakt uit afvalstof
fen en zorgt zo voor een aanzien
lijk lagere C02-uitstoot. Audi re
kent zelfs voor dat het om een be
sparing van 72 procent gaat.
Wie succesvol op groen gas rijdt,
ervaart ook andere grote voorde
len van deze brandstof. Omdat
het een gas is, wordt afgerekend
per kilogram. Voor 1 kilogram be
taal je iets minder dan 1,10 euro.
Op 1 kilo komt de Audi A3 g-tron
meer dan 24 kilometer ver. Dan is
het niet moeilijk om te berekenen
dat de brandstofcomponent in de
kilometerprijs uitermate gunstig
uitvalt.
Natuurlijk rust Audi de g-tron
eveneens uit met een benzine
tank met een normaal volume.
Daarmee schotelt het merk poten
tiële kopers een enorme actieradi
us voor. Opgeteld voor beide
brandstoffen zo'n 1.400 kilome
ter. De bpm-vrijstelling wordt ver
leend naar aanleiding van een
C02-uitstoot van 88 gram per ki
lometer op aardgas. Daarom is de
gebruiker 'moreel verplicht' opti
maal van deze schone(re) brand
stof gebruik te maken. Er zijn be
drijven met een vloot aardgasau
to's, die de bijtelling voor de werk
nemers betalen als zij minimaal
90 procent op aardgas rijden. Dat
is serieus stimuleren.
Audi legt in het vooronder van de
A3 g-tron de bekende 1.4 liter
TFSI-motor met turbo en directe
inspuiting. Het vermogen ligt
met 110 pk op een wat lager ni
veau, maar dat weerhoudt de vijf
deurs Sportback er niet van keu
rig in 10,8 seconden naar 100 kilo
meter per uur te sprinten. De in
druk is en blijft vlot, zoals we van
dit type motor gewend zijn.
Prijstechnisch valt de A3 g-tron
gunstig uit vanwege de
bpm-vrij stelling/14 procent bijtel
ling die alleen geldt voor de ver
sie met automatische S-Tro-
nic-bak. Audi zet die versie vanaf
28.900 euro in de markt. Daar zul
len veel zakelijke rijders beslist
oren naar hebben. De handgescha-
kelde versie met 20 procent bij tel
ling kost 27.500 euro.
AUDI A3 G-TRON EN ZIJN CONCURRENTEN
RIJ-IMPRESSIE CITROEN C1
Na ruim 66.000 exem
plaren in 9 jaar (in Ne
derland) krijgt de suc
cesvolle Citroën Cl
een opvolger die net als voor
heen samen met Peugeot en
Toyota is ontwikkeld. De basis
blijft vertrouwd. Datzelfde
geldt voor de 1.0 liter motor
van 69 pk. De drie- of vijfdeurs
carrosserie blijkt langer in leng
te en volledig nieuw van vorm.
De Ci kijkt vrolijk de wereld in
en kan tegen meerprijs worden
voorzien van een roldak. De af
stemming van het onderstel
blijkt van het drietal het meest
comfortabel. Het interieur oogt
eenvoudig en modern. De Cl
beschikt afhankelijk van de ver
sie over een aanraakscherm
waarmee apps uit de eigen
smartphone worden bediend.
Het rijgedrag is voorspelbaar.
De driecilinder blijft op de ach
tergrond hoorbaar. Citroën le
vert ook een 1.2 liter/82 pk, die
niet van Toyota afkomstig is.
Prijzen: vanaf 9.460 euro. De
vijfdeurs kost 350 euro extra.
VRIJDAG 18 JULI 2014
De Volkswagenrijder kan zijn voor
liefde voor het Duitse merk met
een fraai vormgegeven paraplu
ook buiten de auto uitdragen. Er
zijn drie verschillende versies: lou
ter het VW-logo op het handvat,
het woord GTI prominent op het
doek en Bedrijfswagens met vier
prominente 'werkers' aan de bin
nenzijde van de paraplu. De para
plu is te koop vanaf 24,95 euro.
r
A
Uiting geven aan je voorliefde voor
de Jaguar F-Type kan met een vijf
delige bagageset (700 euro). Die
omvat ruime trolleys en een stijl
volle laptopbag. De tassen kunnen
als set en apart worden besteld. Te
vens biedt Jaguar een paspoorthou
der in F-Type-stijl aan. De afwer
king van de artikelen is in lijn met
de automobielen: hoogwaardig.
Zie ook https://shop.jaguar.co.uk.
Volkswagen-paraplu, foto WdeV Jaguar-tassenset. foto Jaguar
Lekker lang
rijden op gas
door Tony Vos
Audi A3 g-tron
Bagage 280-1.120 liter,
gewicht 1.255 kg. Aard
gas/benzine 1.4 liter,
110 pk. Vanaf 27.500
euro, S-Tronic 28.900.
Skoda Octavia G-Tec
Bagage 590-1.580 liter,
gewicht 1.290 kg. Aard
gas/benzine 1.4 liter,
110 pk. Vanaf 23.790
euro, Elegance 25.890.
Seat Leon TGI
Bagage 380-1.210 liter,
gewicht 1.259 kg. Aard
gas/benzine 1.4 liter,
110 pk. Vanaf 24.150
euro, Style Bus. 26.100.
Volkswagen Golf TGI
Bagage 380-1.270 liter,
gewicht 1.282 kg. Aard
gas/Benzine 1.4 liter,
110 pk. Vanaf 25.630
euro, DSG 28.130 euro.
In de zomer genieten motorrijders
optimaal van hun fiets'. Op zonni
ge dagen kan het beschermende le
ren pak leiden tot oververhitting.
Ventz Range heeft het antwoord:
plastic ventilatieopeningen. Ze zijn
van kunststof en buigzaam rubber.
Stop ze in de mouwen en ze zor
gen voor een luchtstroom door de
jas of het pak. Prijs: 20 euro.
Zie ook www.ventz-range.com.
Skoda's met daarop grote Nijntje-
poppen gestoken in de Tour de
France-klassementstruien rijden da
gelijks door Frankrijk om aandacht
te vestigen op de Tourstart van
2015 in Utrecht. De creatie van
Dick Bruna, in het buitenland be
kend als Miffy, verschijnt op pro
motie-artikelen. De eerste sleutel
hangers hebben via de Skoda-pro-
motieteams hun weg al gevonden.
<0
Mouwventilatie. foto VentzRange Skoda en Nijntje. foto WdeV
door Tony Vos
weede oplage van de Citroën C1 toont vrolijk, foto Citroën
De bestuurder én het milieu profiteren van rijden op aardgas. De Audi A3 g-tron haalt 1 op 24. foto's Automedia