Vrijwilligers van buurtbemiddeling gaan aan de slag met burenruzies Vijftig uur en 1001 km op de fiets zonder slaap 24 SCHOUWEN-DUIVELAND ONTSLUITING Ramkraak bij benzinestation in Grijpskerke Honderden vissen dood door zuurstofgebrek De aanleg van de nieuwe ontslui- tingsweg is begonnen. Deze weg kan flink wat verkeer aan. grijpskerke - Bij een tankstation aan de Middelburgseweg in Grijpskerke is maandagochtend vroeg een ramkraak gepleegd. Rond 03.30 uur reden enkele da ders met een personenauto, van het merk Ford Fiesta, tegen de voorzijde van het tankstation. Hierdoor raakte de voorpui van de winkel beschadigd. De daders gingen er met een nog onbekende buit vandoor. De auto raakte door de ramkraak aan de voorzijde be schadigd. De politie stelt een onderzoek. Tips kunnen worden doorgege ven via 0900-8844 of 0800-7000 (anoniem). SEROOSKERKE - In de kreken van de Schelphoek bij Serooskerke zijn zondag enkele honderden do de vissen aangetroffen. Het gaat vooral om bot, een platvis die veel lijkt op schol. De vissen zijn inmiddels opgeruimd. Water schap Scheldestromen vermoedt dat de sterfte komt door zuurstof gebrek. Waardoor dit is opgetre den is onduidelijk, dat moet na der onderzoek uit gaan wijzen. Er zijn watermonsters genomen die onderzocht worden op mogelijke chemische stoffen of bijzondere algengroei. Er zijn nog geen maat regelen genomen om de wa terkwaliteit te verbeteren. Mensen weten niet altijd waar ze met klachten over overlast naar toe moeten. Bij huurwoningen is de woningbouwvereniging vaak het aanspreekpunt, maar bij koop huizen ligt dat minder gemakke lijk. De politie komt alleen als er sprake is escalatie. „Mensen bel len nu soms met de burgemees ter", zegt Gerard Rabelink (burge meester). En een enkele keer ging hij er inderdaad op af om te pra ten. Straks wordt dit doorgescho ven naar de vrijwilligers van de buurtbemiddeling. De komst van het project bete kent niet dat de politie nooit meer naar burenruzies gaat. „De politie is er nog steeds als het spannend wordt. Maar wij heb ben een soort EHBO-functie. We halen de spanning er af, maar los sen het conflict meestal niet op", zegt Hans Vissers, politiechef een heid Zeeland/West-Brabant. Bij dit soort conflicten draait het meestal om de communicatie, weet Anja Rijlaarsdam. Zij zet het project voor de gemeente Schou wen-Duiveland op. „Het heeft vaak te maken met dat mensen el kaar niet kennen. Onze eerste vraag is altijd of de hulpvragers al bij de buren zijn geweest." Ook woningbouwvereniging Zeeuw- land neemt deel aan het project. „Tot nu toe deden we het zelf', zegt Jeffrey van Doorenmalen. „En huis-, tuin- en keukenkwes ties blijven we zelf doen." De Middelburger heeft wel vaker supertochten gereden. Vooral om geld in te zamelen voor goede doe len in Afrika, waar hij een aantal jaren heeft gewerkt. In Sierra Leo ne hielp hij bij het bouwen van een waterkrachtcentrale. In 2012 fietste hij 24 uur non-stop en haal de daarmee ruim drieduizend eu ro op voor een ziekenhuis in Sierra Leone. In 2013 deed hij dat nog eens, met weer ruim driedui zend euro als opbrengst, mede door een gift van Istimewa Elek- tro - zijn huidige werkgever. Rammeloo: „Ik kreeg reacties van mensen die me best wilden spon soren maar vonden dat ik beter voor een goed doel in Nederland kon fietsen, omdat mensen hier het soms ook slecht hebben. Om die sponsors over de streep te trek ken, fiets ik nu voor de Voedsel- bank Walcheren." De eerste hoofdstad op zijn route is zijn woonplaats. „Die heb ik dus gelijk te pakken." Als hij maandagochtend in Maastricht ar riveert, heeft Rammeloo ongeveer 900 kilometer in de benen. Hij rijdt de route uit zijn hoofd, zon der beschrijving en zonder gps. „Ik heb de tocht uitgezet en weet hoe ik moet rijden. Ik heb een goed geheugen. En als ik eens een stukje verdwaal en moet omrij den, is dat niet erg. Ik moet toch aan de 1001 kilometer komen", lacht hij. Na Maastricht rijdt hij een stukje door, maar niet tot Middelburg; hij stapt af bij 1001 ki lometer. Zijn vriendin rijdt in een auto van Istimewa achter hem aan, met eten, drinken, een reserve wiel, reservebanden en gereed schap. 's Nachts slaapt zij, dus dan is hij op zichzelf aangewezen. En op zijn muziek. „Technomu- ziek. Daar krijg ik energie van en die houdt me wakker." De komende dagen staan in het teken van veel water drinken, flink eten en goed rusten. „Ik vind het ook leuk om te doen hoor", zegt hij over de supertocht. „Vroeger was ik niet zo'n doorzet ter. Door mijn werk in Afrika is dat veranderd. Het was geen ge makkelijk werk, maar ik heb vol gehouden. En ik heb daar ook ge zien dat er mensen zijn die het veel slechter hebben dan wij. Ik ben dankbaarder geworden voor wat ik heb en besef dat hard wer ken veel voldoening geeft." Maandagochtend om negen uur verwacht hij de 1001-kilometer- grens te bereiken. Als het later wordt, is dat niet erg. Hij hoeft maandag niet te werken. Ramme loo grinnikt. „En dinsdag ook niet. ZlERlKZEE - De eerste laag asfalt ligt er op. Tussen het Groeneweeg- je en Gouwepoort in Zierikzee is een begin gemaakt met de aanleg van de tweede fase van de Ont- sluitingsweg-Zuid. Een belangrij ke weg. In eerste instantie om de bereikbaarheid van de bedrijven terreinen Zuidhoek en Straalweg te vergroten. Op langere termijn voert de route bezoekers via Stads- entree Havenpoort naar hartje Zierikzee. „Deze ontsluiting is van groot be lang om nog meer openheid te creëren richting bedrijventerrei nen", zegt wethouder Ad Verse- put. Het wordt volgens hem steeds lastiger om het verkeer, dat zowel in hoeveelheid als in om vang toeneemt, om te leiden. Een grotere openheid en betere bereik baarheid kan tevens zorgen voor een oppepper voor de stagneren de uitgifte van bedrijfsgrond. Tegelijkertijd maakt de nieuwe ontsluitingsweg deel uit van een groter plan. Aan de zuidzijde van Zierikzee is het de bedoeling Stadsentree Havenpoort te ont wikkelen. Dat omvat onder meer een modern parkeerterrein, waar mogelijk ook supermarkt en bus halte worden gevestigd. De ge meente Schouwen-Duiveland heeft in het recent gepresenteer de conceptmasterplan Zicht op 't Sas de toekomstplannen nog eens op een rij gezet, maar is bij de rea lisatie ervan wel afhankelijk van andere partijen. Over de verplaat sing van de bushalte van 't Sas naar die nieuwe stek vindt over- leg plaats met provincie en ver voerder. Ook de supermarkt branche is, met de wens voor meer vierkante meters, volop in beweging. Verseput: „Dat vergt maatwerk, maar we zijn er druk mee bezig." De gemeente Schou wen-Duiveland heeft ook zelf nog wat kavels in het gebied in portefeuille zodat uitruil van gron den eveneens tot de mogelijkhe den behoort. Tot er duidelijkheid komt, ligt de ontwikkeling aan de zuidkant van Zierikzee overigens niet stil. Het inmiddels gesloten sportcen trum Onderdak wordt zo snel mo gelijk (in het najaar is de verwach ting) afgebroken. Daarna wordt gekeken of er op die plaats direct al een extra - tijdelijk - parkeerter rein kan worden gerealiseerd. Op de start van de aanleg van de nieuwe ontsluitingsweg wordt po sitief gereageerd. „Geweldig", vindt Jan Koster van het aan de Deltastraat gevestigde Schoon maakbedrijf Koster Co en pen ningmeester van Vereniging Be drijvenpark Zuid. „Voor ons speelt het nog niet eens zo, wij hebben niet van die grote vracht wagens. Maar voor de meeste be drijven is het een verbetering. Die grote bocht is er straks uit en er komt een betere aansluiting op de rotonde. Nog liever hadden we ge zien dat er een rechtstreeks aan sluiting was gekomen op de Weg naar de Val, maar ik begreep dat dat niet mocht. Dan is dit een heel mooi alternatief." Contouren van door Melita Lanting ZlERlKZEE - In september begint het project buurtbemiddeling op Schouwen-Duiveland. Een project waarbij vrijwilligers gaan bemidde len in (soms langslepende) conflic ten tussen buurtbewoners. Dat kan gaan om een hond die telkens blaft, een boom die in de weg staat of bijvoorbeeld geluidsoverlast. Voor het project worden vrijwillige bemiddelaars gezocht. Frank Rammeloo: „Vroeger was ik niet zo'n doorzetter." foto Ruben Oreel door Maurits Sep MIDDELBURG - Zaterdagochtend om acht uur stapt Frank Ramme loo op zijn fiets en vijftig uur later komt hij er pas weer af. Zonder te slapen trapt hij langs alle hoofdste den van Nederland. Van Middel burg naar Maastricht, 1001 kilome ter, non stop. Wie hem wil sponsoren, kan een bij drage storten op NL70 RABO 0102374341 t.n.v. Stichting Voedsel- bank Walcheren o.v.v. 1001 km non-stop. door Esme Soesman I De 'oude' weg links en de nieuwe ontsluiting rechts foto Dirk-Jan Gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 46