Vrijwilligers van buurtbemiddeling
gaan aan de slag met burenruzies
Vijftig uur en 1001 km
op de fiets zonder slaap
24 SCHOUWEN-DUIVELAND
ONTSLUITING
Ramkraak bij
benzinestation
in Grijpskerke
Honderden
vissen dood door
zuurstofgebrek
De aanleg van de
nieuwe ontslui-
tingsweg is
begonnen. Deze
weg kan flink wat
verkeer aan.
grijpskerke - Bij een tankstation
aan de Middelburgseweg in
Grijpskerke is maandagochtend
vroeg een ramkraak gepleegd.
Rond 03.30 uur reden enkele da
ders met een personenauto, van
het merk Ford Fiesta, tegen de
voorzijde van het tankstation.
Hierdoor raakte de voorpui van
de winkel beschadigd. De daders
gingen er met een nog onbekende
buit vandoor. De auto raakte door
de ramkraak aan de voorzijde be
schadigd.
De politie stelt een onderzoek.
Tips kunnen worden doorgege
ven via 0900-8844 of 0800-7000
(anoniem).
SEROOSKERKE - In de kreken van
de Schelphoek bij Serooskerke
zijn zondag enkele honderden do
de vissen aangetroffen. Het gaat
vooral om bot, een platvis die
veel lijkt op schol. De vissen zijn
inmiddels opgeruimd. Water
schap Scheldestromen vermoedt
dat de sterfte komt door zuurstof
gebrek. Waardoor dit is opgetre
den is onduidelijk, dat moet na
der onderzoek uit gaan wijzen. Er
zijn watermonsters genomen die
onderzocht worden op mogelijke
chemische stoffen of bijzondere
algengroei. Er zijn nog geen maat
regelen genomen om de wa
terkwaliteit te verbeteren.
Mensen weten niet altijd waar ze
met klachten over overlast naar
toe moeten. Bij huurwoningen is
de woningbouwvereniging vaak
het aanspreekpunt, maar bij koop
huizen ligt dat minder gemakke
lijk. De politie komt alleen als er
sprake is escalatie. „Mensen bel
len nu soms met de burgemees
ter", zegt Gerard Rabelink (burge
meester). En een enkele keer ging
hij er inderdaad op af om te pra
ten. Straks wordt dit doorgescho
ven naar de vrijwilligers van de
buurtbemiddeling.
De komst van het project bete
kent niet dat de politie nooit
meer naar burenruzies gaat. „De
politie is er nog steeds als het
spannend wordt. Maar wij heb
ben een soort EHBO-functie. We
halen de spanning er af, maar los
sen het conflict meestal niet op",
zegt Hans Vissers, politiechef een
heid Zeeland/West-Brabant.
Bij dit soort conflicten draait het
meestal om de communicatie,
weet Anja Rijlaarsdam. Zij zet het
project voor de gemeente Schou
wen-Duiveland op. „Het heeft
vaak te maken met dat mensen el
kaar niet kennen. Onze eerste
vraag is altijd of de hulpvragers al
bij de buren zijn geweest." Ook
woningbouwvereniging Zeeuw-
land neemt deel aan het project.
„Tot nu toe deden we het zelf',
zegt Jeffrey van Doorenmalen.
„En huis-, tuin- en keukenkwes
ties blijven we zelf doen."
De Middelburger heeft wel vaker
supertochten gereden. Vooral om
geld in te zamelen voor goede doe
len in Afrika, waar hij een aantal
jaren heeft gewerkt. In Sierra Leo
ne hielp hij bij het bouwen van
een waterkrachtcentrale. In 2012
fietste hij 24 uur non-stop en haal
de daarmee ruim drieduizend eu
ro op voor een ziekenhuis in
Sierra Leone. In 2013 deed hij dat
nog eens, met weer ruim driedui
zend euro als opbrengst, mede
door een gift van Istimewa Elek-
tro - zijn huidige werkgever.
Rammeloo: „Ik kreeg reacties van
mensen die me best wilden spon
soren maar vonden dat ik beter
voor een goed doel in Nederland
kon fietsen, omdat mensen hier
het soms ook slecht hebben. Om
die sponsors over de streep te trek
ken, fiets ik nu voor de Voedsel-
bank Walcheren."
De eerste hoofdstad op zijn route
is zijn woonplaats. „Die heb ik
dus gelijk te pakken." Als hij
maandagochtend in Maastricht ar
riveert, heeft Rammeloo ongeveer
900 kilometer in de benen. Hij
rijdt de route uit zijn hoofd, zon
der beschrijving en zonder gps.
„Ik heb de tocht uitgezet en weet
hoe ik moet rijden. Ik heb een
goed geheugen. En als ik eens een
stukje verdwaal en moet omrij
den, is dat niet erg. Ik moet toch
aan de 1001 kilometer komen",
lacht hij. Na Maastricht rijdt hij
een stukje door, maar niet tot
Middelburg; hij stapt af bij 1001 ki
lometer.
Zijn vriendin rijdt in een auto
van Istimewa achter hem aan,
met eten, drinken, een reserve
wiel, reservebanden en gereed
schap. 's Nachts slaapt zij, dus
dan is hij op zichzelf aangewezen.
En op zijn muziek. „Technomu-
ziek. Daar krijg ik energie van en
die houdt me wakker."
De komende dagen staan in het
teken van veel water drinken,
flink eten en goed rusten. „Ik
vind het ook leuk om te doen
hoor", zegt hij over de supertocht.
„Vroeger was ik niet zo'n doorzet
ter. Door mijn werk in Afrika is
dat veranderd. Het was geen ge
makkelijk werk, maar ik heb vol
gehouden. En ik heb daar ook ge
zien dat er mensen zijn die het
veel slechter hebben dan wij. Ik
ben dankbaarder geworden voor
wat ik heb en besef dat hard wer
ken veel voldoening geeft."
Maandagochtend om negen uur
verwacht hij de 1001-kilometer-
grens te bereiken. Als het later
wordt, is dat niet erg. Hij hoeft
maandag niet te werken. Ramme
loo grinnikt. „En dinsdag ook
niet.
ZlERlKZEE - De eerste laag asfalt
ligt er op. Tussen het Groeneweeg-
je en Gouwepoort in Zierikzee is
een begin gemaakt met de aanleg
van de tweede fase van de Ont-
sluitingsweg-Zuid. Een belangrij
ke weg. In eerste instantie om de
bereikbaarheid van de bedrijven
terreinen Zuidhoek en Straalweg
te vergroten. Op langere termijn
voert de route bezoekers via Stads-
entree Havenpoort naar hartje
Zierikzee.
„Deze ontsluiting is van groot be
lang om nog meer openheid te
creëren richting bedrijventerrei
nen", zegt wethouder Ad Verse-
put. Het wordt volgens hem
steeds lastiger om het verkeer, dat
zowel in hoeveelheid als in om
vang toeneemt, om te leiden. Een
grotere openheid en betere bereik
baarheid kan tevens zorgen voor
een oppepper voor de stagneren
de uitgifte van bedrijfsgrond.
Tegelijkertijd maakt de nieuwe
ontsluitingsweg deel uit van een
groter plan. Aan de zuidzijde van
Zierikzee is het de bedoeling
Stadsentree Havenpoort te ont
wikkelen. Dat omvat onder meer
een modern parkeerterrein, waar
mogelijk ook supermarkt en bus
halte worden gevestigd. De ge
meente Schouwen-Duiveland
heeft in het recent gepresenteer
de conceptmasterplan Zicht op 't
Sas de toekomstplannen nog eens
op een rij gezet, maar is bij de rea
lisatie ervan wel afhankelijk van
andere partijen. Over de verplaat
sing van de bushalte van 't Sas
naar die nieuwe stek vindt over-
leg plaats met provincie en ver
voerder. Ook de supermarkt
branche is, met de wens voor
meer vierkante meters, volop in
beweging. Verseput: „Dat vergt
maatwerk, maar we zijn er druk
mee bezig." De gemeente Schou
wen-Duiveland heeft ook zelf
nog wat kavels in het gebied in
portefeuille zodat uitruil van gron
den eveneens tot de mogelijkhe
den behoort.
Tot er duidelijkheid komt, ligt de
ontwikkeling aan de zuidkant
van Zierikzee overigens niet stil.
Het inmiddels gesloten sportcen
trum Onderdak wordt zo snel mo
gelijk (in het najaar is de verwach
ting) afgebroken. Daarna wordt
gekeken of er op die plaats direct
al een extra - tijdelijk - parkeerter
rein kan worden gerealiseerd.
Op de start van de aanleg van de
nieuwe ontsluitingsweg wordt po
sitief gereageerd. „Geweldig",
vindt Jan Koster van het aan de
Deltastraat gevestigde Schoon
maakbedrijf Koster Co en pen
ningmeester van Vereniging Be
drijvenpark Zuid. „Voor ons
speelt het nog niet eens zo, wij
hebben niet van die grote vracht
wagens. Maar voor de meeste be
drijven is het een verbetering. Die
grote bocht is er straks uit en er
komt een betere aansluiting op de
rotonde. Nog liever hadden we ge
zien dat er een rechtstreeks aan
sluiting was gekomen op de Weg
naar de Val, maar ik begreep dat
dat niet mocht. Dan is dit een
heel mooi alternatief."
Contouren van
door Melita Lanting
ZlERlKZEE - In september begint
het project buurtbemiddeling op
Schouwen-Duiveland. Een project
waarbij vrijwilligers gaan bemidde
len in (soms langslepende) conflic
ten tussen buurtbewoners. Dat kan
gaan om een hond die telkens
blaft, een boom die in de weg staat
of bijvoorbeeld geluidsoverlast.
Voor het project worden vrijwillige
bemiddelaars gezocht.
Frank Rammeloo: „Vroeger was ik niet zo'n doorzetter." foto Ruben Oreel
door Maurits Sep
MIDDELBURG - Zaterdagochtend
om acht uur stapt Frank Ramme
loo op zijn fiets en vijftig uur later
komt hij er pas weer af. Zonder te
slapen trapt hij langs alle hoofdste
den van Nederland. Van Middel
burg naar Maastricht, 1001 kilome
ter, non stop.
Wie hem wil sponsoren, kan een bij
drage storten op NL70 RABO
0102374341 t.n.v. Stichting Voedsel-
bank Walcheren o.v.v. 1001 km
non-stop.
door Esme Soesman
I De 'oude' weg links en de nieuwe ontsluiting rechts foto Dirk-Jan Gjeltema