Een witgewassen sint 14 GEZOND moet afleggen voor stout of slecht gedrag, is bij mij nooit meer volledig uitgewist. Zoals ook het beeld van Sinterklaas als zijn tegenvoeter in mijn kindge heugen gegraveerd is gebleven: de minzame, zachtaardige, milde, genereuze, vaderlijke figuur. Sinds kort weet ik dat mijn kin dertijdbeelden van sint en piet diep racistisch zijn en daarmee beledigend voor een belangrijk volksdeel: het 'zwarte' deel van de Nederlandse en de wereldbe volking. Zowel een Nederlandse rechtbank als een commissie van nota bene de Verenigde Naties hebben dat verklaard. Ik kan me zelf, zeker als psycholoog, wel voor mijn kop slaan dat ik me hiervan nooit eerder bewust ben geweest. Gedreven door een on miskenbaar terecht schuldgevoel ben ik daarom de afgelopen da gen op zoek gegaan naar de oor sprong van die discriminerende sint-en-pietvoorstelling. Gehol pen door een Italiaanse kennis ben ik tot de conclusie gekomen dat het allemaal nog erger is dan de rechtbank en de VN-commis- sie veronderstellen. Ik raad hen aan een bezoek te brengen aan de basiliek van Bari, een stad in het zuiden van Italië. Daar zijn de lichaamsresten van de heilige Nicolaas, of althans het grootste deel daarvan (de rest is in Venetië), als relikwieën onder gebracht. Die zijn rond 1100 door een stel Italiaanse zeelieden uit Turkije gestolen. Sinterklaas komt namelijk niet uit Spanje, maar uit Turkije. Hij was een christelijke Turk. Bovendien was Nicolaas, getuige zijn vingerkoot je in Bari, naar alle waarschijnlijk heid helemaal niet blank, maar een kleurling of zelfs zwart. Er zijn tal van afbeeldingen van na 1100 waarop inderdaad een zwar te Nicolaas te zien is. In die kleurstelling lijkt sinds de reformatie verandering te zijn ge komen. Luther vond het sinter klaasfeest maar een heidens ge doe en de Kerk van Rome had geen behoefte aan een uiterst sympathieke, maar zwarte heili ge. Het gevolg kennen we. Piet die, volgens velen nu, blank had moeten zijn, werd zwart ge maakt. En Nicolaas die zwart was, werd witgewassen. Is het sinterklaasfeest dan inderdaad geen toppunt van racisme? Als kind van een jaar of vijf was ik doodsbang voor Zwarte Piet. Dat had zeker te maken met het feit dat er in de sinterklaas tijd altijd een Zwarte Piet, maar geen Sinterklaas, in de zaak van mijn ouders rondliep. Die piet deelde cadeautjes uit aan klanten en hun kinderen. Maar hij stond ook wel eens dreigend te zwaaien met de roe. Ik wist dan niet hoe gauw ik weg moest ko men. Soms kwam ik hem in huis tegen. Dan deed ik het acuut in mijn broek. Als hij tegen me be gon te praten, stond ik stijf van de spanning en wilde ik maar één ding: weg! Dat vroege kindertijdbeeld van Zwarte Piet als straffer, als de fi guur bij wie je verantwoording Net vader of moeder geworden? Grote kans dat het sporten er dan bij inschiet. Hetzelfde geldt voor jongeren die een bijbaantje krijgen of zich in het uitgaansleven storten. Maar het is nooit te laat om de draad weer op te pakken. Als de overheid, de georgani seerde sport en de medische wereld het ergens roerend over eens zijn, is het wel het belang van regelmatig bewe gen. Hoeveel er tot nu toe geïnvesteerd is in het in be weging brengen en houden van Nederlan ders, is niet te achterhalen. Evenmin weten we of al dat geld en inspanning de moeite waard zijn geweest? Wat we wel weten is dat in bepaalde levensfasen sport geen prio riteit heeft en dat ons leven dan wordt be heerst door andere beslommeringen. Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) deed er onderzoek naar. Daaruit blijkt dat jongeren vanaf 14 jaar een beruchte groep afhakers vormen. Bij hen staat de motiva tie om te blijven voetballen, tennissen of hockeyen onder druk. Ze krijgen een bij baantje waarbij juist op zaterdag (vaak ook een wedstrijddag) wordt gewerkt, hormo nen spelen op en uitgaan wordt belangrijk. Computeren en gamen, vaak als boosdoe ners voor inactief gedrag genoemd, spelen een mindeF belangrijke rol bij het stoppen. Ze hebben wél invloed op de hoeveelheid tijd die jongeren uittrekken voor sport. Beruchte afhakers zijn ook jonge ouders, moeders voorop. De combinatie werk, zwangerschap, kleine kinderen, huishou den en sociale verplichtingen laat zich las tig combineren met tijd voor jezelf en Prille ouders sporten veel minder dan evenoude mensen zonder kinderen sport. In de onderzoeksgroep 20-49 jaar ligt de sportdeelname van prille ouders be hoorlijk lager dan in dezelfde leeftijds groep zonder kinderen. Moeders haken weer aan als de jongste koter naar school gaat. Procentueel komen ze dan weer op ge lijk niveau als vaders. Mannen die veel tijd besteden aan werk, huishouden en zorg sporten minder en korter dan mannen die weinig zorgtaken verrichten. Bij vrouwen kwam die relatie niet naar voren. Bij senioren is er sprake van een tweede ling. Naast fitte ouderen met voldoende fi nanciële middelen en motivatie om fysiek en mentaal in vorm te blijven, staat een groep senioren die zich in een negatieve spiraal bevindt: inactieven, vaak worste lend met gezondheidsproblemen. Sterker dan bij andere leeftijdsgroepen speelt voor ouderen het sociale aspect van sport een rol. De (sport)vereniging staat voor ont moeting en gezelligheid. Volgens de onder zoekers geldt lidmaatschap daarvan als indi cator van maatschappelijke participatie. DENKWIJZER René Diekstra René Diekstra is professor in de psychologie. Te druk om te sporten door Sandra van Maanen illustratie Nourdin Kouch/foto's PR Sociaal Cultureel Planbureau reageren? gezondheid@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 14