Van Bon: 'Heel bijzonder dat Giro in Apeldoorn start' FARM Af le petit TOUR DE FRANCE 9 vaon.TRAr Team Sky dunt verder uit: Zandio geeft op na val Advies Hinault aan jonge renners: rijd Parijs-Roubaix VRIJDAG 11 JULI 2014 Team Sky is kopman en titelverdediger Chris Froome al kwijt in de Ronde van Frankrijk en daar kwam gisteren nog een uitvaller bij. De Spanjaard Xabier Zandio ging in de zesde etappe van Arras naar Reims hard onderuit en raakte dusdanig ge blesseerd, dat hij niet verder kon fietsen. Zandio was voorbestemd om de nieuwe kopman Richie Porte te helpen in de ber gen. De Australiër is naar voren geschoven als de man die de Italiaanse geletruidrager Vincenzo Nibali moet aanvallen. Hij staat in het algemeen klassement achtste, met een achterstand van 1.54 minuut. Het was lang geleden dat een titelverdedi ger de Tour voortijdig moest verlaten. Ber nard Hinault moest 34 jaar geleden opge ven. Hij werd woensdag opgevolgd door Chris Froome. „Als hij was doorgereden, zou hij bang zijn geworden op de kasseien. Hij was twee keer onderuitgegaan op as falt, dus hoe veel erger had het kunnen worden?" De vijfvoudig tourwinnaar had een advies voor jonge renners: „Rijd Parijs- Roubaix. Dan weten ze wat het is over kas seien te fietsen en dat zal ze helpen in de Tour. Want één ding is zeker, de kasseien komen terug in de Tour." Zijn naam stond op een lijst van renners die volgens een Franse senaatscommissie alsnog zijn betrapt op het gebruik van epo in de Tour van 1998. „Als je toe geeft dat je epo hebt gebruikt, moet dat spul ook ergens van daag zijn gekomen", zegt Blijle- vens, om niet langer te verhul len dat een deel van de epo door hem is aangekocht tijdens de Ronde van Murcia. Bart Voskamp geeft voor het eerst openlijk toe dat hij epo heeft gebruikt. Hij was in de Tour van 1998 opvallend hard in zijn oordeel over de valsspelers van Festina. Twee jaar later stap te hij met Blijlevens over naar de Polti-ploeg van voormalig Festina-kopman Richard Viren- que. De twee houden in de do cumentaire van Andere tijden ploegleider Cees Priem de hand boven het hoofd. Hij zou van niks geweten hebben. Ook ande re renners worden niet aangewe zen als epogebruikers. Servais Knaven: „Ik ben blij dat nu dui delijk is hoe het verhaal in el kaar steekt. Natuurlijk snap ik dat het voor mensen moeilijk te geloven is dat ik er niets mee te maken heb. Ik begrijp ook dat er mensen zijn die twijfelen aan mijn woorden. Dat is vervelend. Dit achtervolgt me al jaren. Nu komt de waarheid naar buiten en dan geloven ze je nog niet." door Gert Kramer APELDOORN - De Giro d'ltalia start in 2016 vrijwel zeker in Apeldoorn. Met het besluit van Provinciale Staten van Gelderland om 6 mil joen euro beschikbaar te stellen voor de wielerronde, lijkt de be langrijkste hobbel genomen. Als de Italiaanse Giro-organisator RCS het licht op groen zet - ver moedelijk binnen enkele weken - is de kogel door de kerk. „Het is voor de stad Apeldoorn heel bij zonder dat zij de Giro binnen haar poorten krijgt", meent de voormalig beroepswielrenner Leon van Bon. Apeldoorn zal in de vroege zomer van 2016 een aantal dagen in de ban zijn van de Giro. De ploegen- presentatie vindt er plaats, even als de proloog. Vervolgens is Apel doorn de startplaats van de eerste volwaardige etappe, die door de gehele provincie Gelderland zal voeren. De finishlijn van die etap pe ligt in Nijmegen. Den Bosch was ook een tijdlang in de race als startplaats van de Gi ro 2016, maar die stad haakte af. De kosten waren te hoog. De orga nisatie van het Apeldoorns-Gel- derse wielerfeest is in handen van Libéma Profcycling. Van Bon (42, beroepswegrenner van 1994 tot 2007) groeide op in Apeldoorn, waar hij zijn passie voor fietsen kon uitleven. Zijn va der Hans is een bekend gezicht in Nederland wielerland. Hij is een Apeldoorn krijgt in 2016 de proloog en de start van de eerste Giro-etappe, die in Nijmegen eindigt van de drijvende krachten achter de Apeldoornse wielervereniging De Adelaar en is met grote regel maat speaker bij wielerkoersen en baanwedstrijden. „Het fietsen is me thuis met de paplepel ingego ten", zegt Van Bon junior, die het wielervak leerde bij De Adelaar. „Ik vind het heel bijzonder dat de Giro over een kleine twee jaar naar de stad komt waar ik ben op gegroeid en waar ik me heb ont wikkeld als wielrenner. Het is een ideale stad voor een wielerevene- ment. De omgeving is prachtig, je kunt er een heel mooi parcours uitzetten voor een proloog. Je overvalt me trouwens wel met dit nieuws. Ik zit op dit moment mid denin de Tour de France en leef in een soort cocon." Van Bon is aan een nieuwe car rière begonnen. Hij verdient te genwoordig de kost als freelance fotograaf. „Ik maak gedurende de hele Tour foto's voor het Neder landse persbureau Novum, het Nederlandse wielermagazine De Soigneur en het Duitse wieler blad Tour." Het kan maar zo gebeuren dat Van Bon - als bekendste Apeldoornse (oud-)wielrenner - nog wordt gevraagd op een of an dere manier zijn steentje bij te dragen aan het Girofeest van 2016. „Dat zou maar zo kunnen. Ik ben in elk geval van de partij als de Gi ro over twee jaar in Apeldoorn van start gaat. Misschien stelt de organisatie me wel aan als huisfo tograaf..." Volgens oud-profrenner en Apeldoorner Leon van Bon is er 'een heel mooi parcours uit te zetten' Greipel dan ook niets te maken met wat er misging in Engeland. „We hebben door valpartijen min der renners om op kop te rijden en moesten daarom gokken. Giant deed ditmaal het meeste werk. Ach, de drie keer dat wij het deden, wonnen zij." Wie denkt dat renners en leiding van Giant-Shimano na al drie ge wonnen ritten luchtig over het verlies in Reims heen stapten, heeft het mis. Bij aankomst bij de teambus wilde Kittel zijn fiets het liefst woedend wegsmijten. „We hebben het echt voor Marcel verneukt", zei teamkapitein Roy Curvers zonder dralen. „We kon den de boel niet bij elkaar hou den toen het op de kant ging." Op het moment dat zijwind het peloton uiteen dreigde te slaan, was volgens Curvers iedereen te veel met zichzelf bezig. „Daar door raakten we elkaar kwijt en konden we daarna onmogelijk nog samen naar voren rijden." Ploegleider Rudi Kemna zag in al le zure gezichten om hem heen het bewijs dat zijn ploeg na drie ritzeges nog altijd op scherp staat. „Op zich waren we vandaag niet slecht. Je ziet gewoon dat het ma ken van één klein foutje je de kop kan kosten." Greipel verloor in Engeland, tot ontzetting van de ploeg, uit angst twee keer de aan sluiting met zijn sprinttrein Wie denkt dat Giant-Shima no na al drie zeges van Kit tel luchtig over het verlies heen stapte, heeft het mis door Ad Pertijs De Tour is bij start en fi nish één groot bussta tion. Als journalist sta je in drie weken Tour vele uren te wachten bij die kren gen. In de ronde doen ze dienst als rijdende kleedkamers. Bij de start komen renners er vaak pas op het laatste moment uit, om zich te melden. Dan weer blijven ze binnen vanwege de hitte, dan weer omdat het regent. Bij de bus van Astana waren gis terochtend veel camera's gericht op de uitgang van het blauwe ge vaarte. Iedere keer als de wind het blauwe gordijntje voor het gat van de deur deed wapperen, stond iedereen op scherp. Tot bleek dat het voor de zoveelste keer loos alarm was. Eenmaal bij de finish aangeko men, is het maar de vraag of een renner snel de veilige bus in duikt of dat hij de moeite neemt kort even het verhaal van zijn dag te vertellen. Mixed-zone-re- gels zijn er niet. Alles hangt af van bui waarin de coureur of zijn persman zich bevindt. Oudere collega's denken verlan gend terug aan de tijd dat er nog geen bussen waren. Iedere ren ner, groot of klein, zat zich zit tend in de open kofferbak van de ploegleiderswagen op te frissen en om te kleden. Er was toen na de finish geen ontsnappen aan voor de heren renners. Of neem de start. In het Village depart mochten ze gratis naar huis bellen. Daarvoor stap je wel iets eerder je wagen uit. In Reims was er gisteren nog een bus. Een die ons van de perszaal naar de 2 kilometer verderop gelegen finishlocatie moest vervoeren. En weer wachten dus. De busrit terug ging helemaal de mist in. President Francois Hol- lande vond het nodig na afloop wat handjes te schudden. Het verkeer in de stad werd er dood leuk voor stilgelegd. Bekijk het dan maar met je bus. Voor Hol- lande ga je graag op de loop. Tour

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 53