Van Bon: 'Heel
bijzonder dat Giro
in Apeldoorn start'
FARM Af
le petit
TOUR DE FRANCE 9
vaon.TRAr
Team Sky dunt verder uit: Zandio geeft op na val
Advies Hinault aan jonge renners: rijd Parijs-Roubaix
VRIJDAG 11 JULI 2014
Team Sky is kopman en titelverdediger
Chris Froome al kwijt in de Ronde van
Frankrijk en daar kwam gisteren nog een
uitvaller bij. De Spanjaard Xabier Zandio
ging in de zesde etappe van Arras naar
Reims hard onderuit en raakte dusdanig ge
blesseerd, dat hij niet verder kon fietsen.
Zandio was voorbestemd om de nieuwe
kopman Richie Porte te helpen in de ber
gen. De Australiër is naar voren geschoven
als de man die de Italiaanse geletruidrager
Vincenzo Nibali moet aanvallen. Hij staat
in het algemeen klassement achtste, met
een achterstand van 1.54 minuut.
Het was lang geleden dat een titelverdedi
ger de Tour voortijdig moest verlaten. Ber
nard Hinault moest 34 jaar geleden opge
ven. Hij werd woensdag opgevolgd door
Chris Froome. „Als hij was doorgereden,
zou hij bang zijn geworden op de kasseien.
Hij was twee keer onderuitgegaan op as
falt, dus hoe veel erger had het kunnen
worden?" De vijfvoudig tourwinnaar had
een advies voor jonge renners: „Rijd Parijs-
Roubaix. Dan weten ze wat het is over kas
seien te fietsen en dat zal ze helpen in de
Tour. Want één ding is zeker, de kasseien
komen terug in de Tour."
Zijn naam stond op een lijst van
renners die volgens een Franse
senaatscommissie alsnog zijn
betrapt op het gebruik van epo
in de Tour van 1998. „Als je toe
geeft dat je epo hebt gebruikt,
moet dat spul ook ergens van
daag zijn gekomen", zegt Blijle-
vens, om niet langer te verhul
len dat een deel van de epo
door hem is aangekocht tijdens
de Ronde van Murcia.
Bart Voskamp geeft voor het
eerst openlijk toe dat hij epo
heeft gebruikt. Hij was in de
Tour van 1998 opvallend hard in
zijn oordeel over de valsspelers
van Festina. Twee jaar later stap
te hij met Blijlevens over naar
de Polti-ploeg van voormalig
Festina-kopman Richard Viren-
que. De twee houden in de do
cumentaire van Andere tijden
ploegleider Cees Priem de hand
boven het hoofd. Hij zou van
niks geweten hebben. Ook ande
re renners worden niet aangewe
zen als epogebruikers. Servais
Knaven: „Ik ben blij dat nu dui
delijk is hoe het verhaal in el
kaar steekt. Natuurlijk snap ik
dat het voor mensen moeilijk te
geloven is dat ik er niets mee te
maken heb. Ik begrijp ook dat er
mensen zijn die twijfelen aan
mijn woorden. Dat is vervelend.
Dit achtervolgt me al jaren. Nu
komt de waarheid naar buiten
en dan geloven ze je nog niet."
door Gert Kramer
APELDOORN - De Giro d'ltalia start
in 2016 vrijwel zeker in Apeldoorn.
Met het besluit van Provinciale
Staten van Gelderland om 6 mil
joen euro beschikbaar te stellen
voor de wielerronde, lijkt de be
langrijkste hobbel genomen.
Als de Italiaanse Giro-organisator
RCS het licht op groen zet - ver
moedelijk binnen enkele weken -
is de kogel door de kerk. „Het is
voor de stad Apeldoorn heel bij
zonder dat zij de Giro binnen
haar poorten krijgt", meent de
voormalig beroepswielrenner
Leon van Bon.
Apeldoorn zal in de vroege zomer
van 2016 een aantal dagen in de
ban zijn van de Giro. De ploegen-
presentatie vindt er plaats, even
als de proloog. Vervolgens is Apel
doorn de startplaats van de eerste
volwaardige etappe, die door de
gehele provincie Gelderland zal
voeren. De finishlijn van die etap
pe ligt in Nijmegen.
Den Bosch was ook een tijdlang
in de race als startplaats van de Gi
ro 2016, maar die stad haakte af.
De kosten waren te hoog. De orga
nisatie van het Apeldoorns-Gel-
derse wielerfeest is in handen van
Libéma Profcycling.
Van Bon (42, beroepswegrenner
van 1994 tot 2007) groeide op in
Apeldoorn, waar hij zijn passie
voor fietsen kon uitleven. Zijn va
der Hans is een bekend gezicht in
Nederland wielerland. Hij is een
Apeldoorn krijgt in 2016
de proloog en de start van
de eerste Giro-etappe, die
in Nijmegen eindigt
van de drijvende krachten achter
de Apeldoornse wielervereniging
De Adelaar en is met grote regel
maat speaker bij wielerkoersen en
baanwedstrijden. „Het fietsen is
me thuis met de paplepel ingego
ten", zegt Van Bon junior, die het
wielervak leerde bij De Adelaar.
„Ik vind het heel bijzonder dat de
Giro over een kleine twee jaar
naar de stad komt waar ik ben op
gegroeid en waar ik me heb ont
wikkeld als wielrenner. Het is een
ideale stad voor een wielerevene-
ment. De omgeving is prachtig, je
kunt er een heel mooi parcours
uitzetten voor een proloog. Je
overvalt me trouwens wel met dit
nieuws. Ik zit op dit moment mid
denin de Tour de France en leef
in een soort cocon."
Van Bon is aan een nieuwe car
rière begonnen. Hij verdient te
genwoordig de kost als freelance
fotograaf. „Ik maak gedurende de
hele Tour foto's voor het Neder
landse persbureau Novum, het
Nederlandse wielermagazine De
Soigneur en het Duitse wieler
blad Tour."
Het kan maar zo gebeuren dat
Van Bon - als bekendste
Apeldoornse (oud-)wielrenner -
nog wordt gevraagd op een of an
dere manier zijn steentje bij te
dragen aan het Girofeest van 2016.
„Dat zou maar zo kunnen. Ik ben
in elk geval van de partij als de Gi
ro over twee jaar in Apeldoorn
van start gaat. Misschien stelt de
organisatie me wel aan als huisfo
tograaf..."
Volgens oud-profrenner
en Apeldoorner Leon van
Bon is er 'een heel mooi
parcours uit te zetten'
Greipel dan ook niets te maken
met wat er misging in Engeland.
„We hebben door valpartijen min
der renners om op kop te rijden
en moesten daarom gokken.
Giant deed ditmaal het meeste
werk. Ach, de drie keer dat wij
het deden, wonnen zij."
Wie denkt dat renners en leiding
van Giant-Shimano na al drie ge
wonnen ritten luchtig over het
verlies in Reims heen stapten,
heeft het mis. Bij aankomst bij de
teambus wilde Kittel zijn fiets
het liefst woedend wegsmijten.
„We hebben het echt voor Marcel
verneukt", zei teamkapitein Roy
Curvers zonder dralen. „We kon
den de boel niet bij elkaar hou
den toen het op de kant ging."
Op het moment dat zijwind het
peloton uiteen dreigde te slaan,
was volgens Curvers iedereen te
veel met zichzelf bezig. „Daar
door raakten we elkaar kwijt en
konden we daarna onmogelijk
nog samen naar voren rijden."
Ploegleider Rudi Kemna zag in al
le zure gezichten om hem heen
het bewijs dat zijn ploeg na drie
ritzeges nog altijd op scherp staat.
„Op zich waren we vandaag niet
slecht. Je ziet gewoon dat het ma
ken van één klein foutje je de kop
kan kosten."
Greipel verloor in Engeland,
tot ontzetting van de ploeg,
uit angst twee keer de aan
sluiting met zijn sprinttrein
Wie denkt dat Giant-Shima
no na al drie zeges van Kit
tel luchtig over het verlies
heen stapte, heeft het mis
door Ad Pertijs
De Tour is bij start en fi
nish één groot bussta
tion. Als journalist sta
je in drie weken Tour
vele uren te wachten bij die kren
gen. In de ronde doen ze dienst
als rijdende kleedkamers. Bij de
start komen renners er vaak pas
op het laatste moment uit, om
zich te melden. Dan weer blijven
ze binnen vanwege de hitte, dan
weer omdat het regent.
Bij de bus van Astana waren gis
terochtend veel camera's gericht
op de uitgang van het blauwe ge
vaarte. Iedere keer als de wind
het blauwe gordijntje voor het
gat van de deur deed wapperen,
stond iedereen op scherp. Tot
bleek dat het voor de zoveelste
keer loos alarm was.
Eenmaal bij de finish aangeko
men, is het maar de vraag of een
renner snel de veilige bus in
duikt of dat hij de moeite neemt
kort even het verhaal van zijn
dag te vertellen. Mixed-zone-re-
gels zijn er niet. Alles hangt af
van bui waarin de coureur of
zijn persman zich bevindt.
Oudere collega's denken verlan
gend terug aan de tijd dat er nog
geen bussen waren. Iedere ren
ner, groot of klein, zat zich zit
tend in de open kofferbak van de
ploegleiderswagen op te frissen
en om te kleden. Er was toen na
de finish geen ontsnappen aan
voor de heren renners.
Of neem de start. In het Village
depart mochten ze gratis naar
huis bellen. Daarvoor stap je wel
iets eerder je wagen uit.
In Reims was er gisteren nog
een bus. Een die ons van de
perszaal naar de 2 kilometer
verderop gelegen finishlocatie
moest vervoeren. En weer
wachten dus.
De busrit terug ging helemaal de
mist in. President Francois Hol-
lande vond het nodig na afloop
wat handjes te schudden. Het
verkeer in de stad werd er dood
leuk voor stilgelegd. Bekijk het
dan maar met je bus. Voor Hol-
lande ga je graag op de loop.
Tour