p Doordat gemeenten en provincies grif meebetalen, komen spoorwegprojecten eerder van de grond. Nadeel: meer werk aan het spoor betekent ook meer overlast. 10 VERDIEPING SPOORWEGEN Compensatie voor afketsen Zuiderzeelijn n Greep uit recente lokale investeringen in het spoor n Noord-Holland Flevoland Utrecht Zuid-Holland Zeeland Het is nog maar enke le weken geleden dat in Limburg de vlag uit ging. Einde lijk komt er een elektriciteitsdraad boven de Maaslijn van Roermond via Venlo naar Nijme gen. Natuurlijk is dat een opsteker voor het lobbywerk van de provincie. Of ging staatssecretaris Wilma Mans veld (Infrastructuur) overstag omdat de regio haar een enorme zak geld voorhield? Het project kost 99 mil joen euro, maar Mansveld hoeft daar van slechts 30,3 miljoen te betalen. De rest komt uit de kas van gemeenten en de provincies Limburg en Noord- Brabant. Gelderland moet zich nog uitspreken over een bijdrage. Het is niet uitzonderlijk dat lokale overheden de beurs trekken voor za ken die volgens sommigen uit de staatskas betaald horen te worden. „De afgelopen jaren heeft het rijk in vesteringen teruggedraaid. Daardoor komt er automatisch meer op het bordje van gemeenten", zegt woord voerster Esther Verhoeff van de Vere niging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Wie wat gedaan wil hebben van Den Haag, kan beter meefinancieren. Dat gebeurt de laatste jaren ook, blijkt uit cijfers die ProRail op een rijtje zette. Sinds 2010 groeide het bedrag dat re gio's in het spoor stopten met 50 pro cent, van 135 miljoen naar een ver wachte 203 miljoen in 2014. Het rijk bleef in die periode stabiel met een jaarlijkse investering van een miljard. „Het rijk financiert vooral onderhoud en vernieuwing van het spoor en de verbetering van de veiligheid", legt ProRail-woordvoerder Jouke Schaaf- ma uit. De extra's komen uit de ge meentelijke of de provinciale schat kist. Daarbij steken vooral gemeenten geld in de verbouwing van stations, of in het opknappen van de stationsom geving. Provincies steken hun geld meer in het spoor zelf. Vooral provin cies waar regionale treinvervoerders actief zijn, trekken sneller de beurs. Provincies zijn zelf verantwoordelijk voor dat vervoer. Het is dus niet zo dat het ministerie de regio's het mes op de keel zet. Er is De gemeente Zwolle trok 45 miljoen euro uit voor aanpak van het stations gebied. De provincie lapte eenzelfde bedrag bij. „Zwolle is uitgegroeid tot tweede spoorknooppunt in Neder land, na Utrecht", legt woordvoerster Karin Opdeijn uit. „De voorzieningen rond het station waren daarvoor niet toereikend. De bereikbaarheid per bus en fiets was niet goed, de entree van het station kon beter." Dus trok Zwolle de beurs. Ook Groningen ziet de eigen voorde len, vertelt woordvoerder Gilbert Sew- nandan. Zijn gemeente stak veel ei gen geld in de aanpak van het gebied rond het station. „De stad heeft er voordeel bij als ze goed bereikbaar is." Principieel zijn er vraagtekens te zet ten bij de gang van zaken, geeft Lim burgs gedeputeerde Patrick van der Broeck toe. Immers: het spoor is een rijkstaak. „Het rijk heeft tot 2028 geen budget meer. Alles wat je wil, komt in de planning daarna terecht. Dan zou den we dus nog minstens veertien jaar met dieseltreinen op de Maaslijn zitten. Na elektrificatie is de reis Nij- megen-Maastricht een half uur inge kort. Je dringt de CO2- uitstoot terug, er zijn minder trillingen en geluidso verlast. De regionale vervoerder be spaart 1,5 miljoen per jaar als hij op elektriciteit rijdt. Dat zien we terug als we het vervoer op de lijn opnieuw aanbesteden", redeneert Van der Broeck. „Je kunt je dan principieel op stellen en de hand op de knip hou den, maar voor ons spelen grote eco nomische belangen." Het rijk ziet dat ook. Daarom zijn eind vorig jaar vijf zogeheten 'spoorta- fels' opgericht. Vervoerders, spoorbe- heerder ProRail, rijk, gemeenten en provincies zitten daar letterlijk bij el kaar aan tafel om naar de lange ter mijn te kijken. Welke wensen leven er, en hoe zijn die te combineren? Pro- Rail is er tevreden over, stelt woord voerder Schaafsma. „Vroeger was het vooral zo dat het rijk en de spoorsec- tor iets wilden, en dat de rest achteraf probeerde dingen toegevoegd te krij gen. Nu is iedereen vanaf het begin er bij betrokken." De samenwerking en medefinancie ring vanuit de regio's heeft een na deel. Zelden werd zoveel in het Neder landse spoor geïnvesteerd als nu. Wer ken aan het spoor betekent overlast. Stukken spoor liggen er tijdelijk uit, omwonenden zitten tussen bouwver- keer en stof. Zo zijn rond station Utrecht werkzaamheden bezig die nog jaren tot forse overlast leiden. Schaafma: „Tot en met 2021 staan nog veel grote spoorprojecten op stapel. Dat betekent hinder voor reizigers en omwonenden. Daar moeten we door heen. Uiteindelijk is het voordelig voor iedereen." Hoe lang gemeenten en provincies door kunnen gaan met de medefinan ciering, is de vraag. Een groot aantal provincies zit er sinds de verkoop van de aandelen in elektriciteitsmaat schappijen warmpjes bij. Ze hebben het geld in kas om hun bereikbaar heid te verbeteren. Gemeentebegrotin- genstaan nu echter onder druk. „Gemeenten hebben daar dan ook het geld niet meer voor", aldus VNG- woordvoerster Verhoeff. Ze bena drukt dat gemeenten zelf moeten be palen of ze de beurs trekken. Die beslissing valt vaak in het voor deel van bereikbaarheid uit, weet ge deputeerde Van der Broeck. Hij wist gemeenten in zijn provincie zover te krijgen dat ze meebetalen aan de Maaslijn. „Eerst riepen ze allemaal dat ze geen ruimte in hun begroting had den, maar als het écht om essentiële projecten gaat, vind je altijd geld." De provincies Gronin gen, Friesland en Dren the hebben een goedge vuld extra potje waaruit duidelijk een eigen regionaal belang. onder meer spoorprojec ten gefinancierd kun nen worden. In 2007 ket sten de plannen voor de aanleg van de Zuiderzee lijn af. De geplande spoorverbinding tussen het noorden en de Rand stad was te duur en le verde relatief te weinig op, vond toenmalig ver keersminister Camiel Eurlings. nog in uitvoering/staat gepland Ter compensatie voor het schrappen van de lijn kreeg de regio 2,2 miljard euro ter beschik king voor bereikbaar heidsprojecten. In het jargon heet dit het Re giospecifiek Pakket Zui derzeelijn (RSP-ZZL). Een groot deel van dat bedrag is en wordt in het spoor geïnvesteerd. w wwm Regiogeld houdt trein c door Paul Bots Bereikbaarheidsoffensief Randstad Regionet met 14 projecten voor snelle verbindingen op afstanden van 10 tot 40 kilometer; drie projecten nog in uitvoering* (provincies, gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam) Vernieuwing station Amsterdam Centraal (gemeente)* Den Haag Laan van NOI Deelnemer aan Bereikbaarheidsoffensief Randstad Regionet (Zie Noord-Holland), (provincie)* Randstadspoor: investeren in onder meer 80 kilometer nieuw spoor en nieuwe stations (gemeenten, regio, provincie)* Nieuw station Driebergen-Zeist en omgeving (gemeenten, provincie en regio)* Nieuw stationsgebouw Utrecht Centraal (gemeente)* Station Rotterdam (gemeente) Project Den Haag Centraal met onder meer aanpassing stationshal, tramterminal en station voor Erasmuslijn (gemeente en Stadsgewest Haaglanden)* Hogere frequentie op MerwedeLingeLijn (gemeenten en provincie)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 10