Danny van Poppel
hoeft de jongste
niet meer te zijn
le petit
TOUR DE FRANCE 11
Nibali: 'Ik ben bang en ik denk velen met mij'
Leidster Vos wint in Giro
Vincenzo Nibali heeft geen idee wat hem
vandaag in de vijfde etappe te wachten
staat De Italiaanse geletruidrager is niet be
kend met de kasseien: „Ik ben bang en ik
denk velen met mij." Gisteren zag hij Chris
Froome vallen. „Ik zag hem liggen, met
opengereten broek. Het werd weer duide
lijk dat achter elke hoek onheil schuilt"
Nibali komt vandaag op onbekend terrein.
„Ik ben een leek in dit soort races. Ik start
te nog nooit in Parijs-Roubaix, het is voor
mij een raadsel wat ik kan verwachten. Ik
weet dat het niet de zwaarste stroken zijn,
maar het zal gevaarlijk genoeg worden."
Marianne Vos heeft gisteren haar tweede
overwinning in de Ronde van Italië voor
vrouwen geboekt. Na een rit over 118
kilometer van Alba Adriatica naar Jesi
bleef de regerend wereldkampioene de
Amerikaanse Shelley Olds en landgenote
Lucinda Brand voor in de sprint.
al mooi dat de jongens me in de
laatste kilometers vooraan kon
den afzetten", sprak Kittel op
dankbare toon.
De dag voor het gevreesde kas
seiengevecht kreeg het peloton
immers een zware rit voor de
kiezen. „De etappe was kort, er
werd hard gereden, de wind
waaide van opzij, iedereen was
nerveus en wij hadden moeite
om voorin te blijven rijden", zo
vatte Kittel zijn dag samen.
Giant-Shimano vocht van bocht
naar bocht om de ploeg gegroe
peerd te houden. „Op het einde
kwam het voor mij aan op een
mix van instinct, kracht en een
tikkeltje geluk", vertelde de
Duitser het verhaal van zijn der
de winnende sprint.
Zonder lead-out reed hij in het
wiel van Mark Renshaw voorbij
het bord '400 meter'. De Austra
liër verloor het contact met het
wiel van Alexander Kristoff en
Kittel zag de Noor steeds verder
wegrijden. „Terwijl de finishlijn
steeds dichterbij kwam. Wat
moet je dan doen? Mijn instinct
volgen dus. Ik sprong in één ruk
naar het wiel van Kristoff en
voelde dat ik nog net wat over
had om hem te passeren. Het
lukte, maar dat het close was, is
wel duidelijk."
door jan Martens
LILLE - Een half uur nadat hij als
achtste de eindstreep in Lille pas
seert, stapt Danny van Poppel fris
gedoucht uit de bus van Trek Facto
ry Racing. Welgeteld twee journa
listen wachten hem op.
Die belangstelling staat in schril
contrast met een jaar geleden.
Toen was Van Poppel dagenlang
hot, omdat hij met zijn 19 jaar de
jongste Tour de France-renner
sinds de Tweede Wereldoorlog
was en tegelijkertijd de jongste
Nederlander ooit in de Ronde van
Frankrijk. „Die aandacht was in
het begin wel leuk, maar ik ben
blij dat het nu voorbij is", zegt de
zoon van voormalig groenetrui-
winnaar Jean-Paul van Poppel.
Maar toch: ook met zijn 20 jaar is
Van Poppel dit jaar de jongste
deelnemer aan de Tour de France.
„Klopt, maar ik ben blij dat daar
niet zo veel meer over wordt ge
praat. Ik word liever genoemd om
mijn prestaties, dan om het feit
dat ik de jongste ben." Met zijn
prestaties dwong Van Poppel dit
voorjaar een plaats afin de Tour-
ploeg van Trek. Aanvankelijk
stond hij bij zijn Amerikaanse
werkgever niet op de nominatie
mee te gaan naar de Ronde van
Frankrijk. „Dat is wel lekker ja,
omdat op die manier toch nog te
bereiken. Nu maar hopen dat ik
de lijn uit het voorjaar hier kan
doortrekken."
Zowel gisteren in Lille (achtste)
als maandag in Londen (zesde)
was Van Poppel de beste Neder
lander in de door Marcel Kittel ge
wonnen massaspurt. Toch is hij
niet tevreden. „Ik voel me al een
paar dagen niet goed. Ik weet niet
wat het is. Ik kan alleen volgen."
Zo ook bij de sprint, waarin Van
Poppel gisteren wel achter Kittel
en Sagan zat, maar er niet meer
overheen kon komen. „Hopelijk
gaat dat de volgende dagen beter."
Van Poppel is bij Trek de aangewe
zen man voor de massaspurts.
Maar hij heeft geen sprinttrein
tot zijn beschikking, zoals Kittel
of Greipel. „Al is het ook weer
niet zo dat ik alles alleen moet
doen. Als het nodig is, rijdt Grego
ry Rast of Markel Irizar mij wel
naar voor. En ook Fabian Cancella-
ra zet me soms uit de wind", zegt
Van Poppel.
Bij Trek - dat gisteren Andy
Schleck niet meer van start zag
gaan - maakt Van Poppel deel uit
van een team dat deze Tour op
verschillende paarden wedt:
Frank Schleck en Haimar Zubel-
dia voor het algemeen klasse
ment, hijzelf voor de sprints en
Cancellara voor een rit, zoals de
kasseienetappe van vandaag.
Nog een verschil met een jaar te
rug: toen had Danny van Poppel
bij Vacansoleil-DCM zijn vijfjaar
oudere broer Boy aan zijn zijde.
Die is door Trek nu niet geselec
teerd voor de Tour. „Dat is wel
jammer. Maar ik ben oud genoeg
om op mezelf te passen."
Van Poppel stond eerst niet
op de nominatie voor een
Tour-plek, maar dwong met
zijn prestaties deelname af
Als het nodig is, rijden Rast
en Irizar Van Poppel naar vo
ren. Ook Cancellara zet de
sprinter soms uit de wind
te Roubaix-fietsen bij sponsor Pi-
narello. Bernhard Eisel en Geraint
Thomas hadden er al één. Zij moe
ten met hun ervaring Froome vei
lig naar de overkant loodsen. Als
Froome ergens lek rijdt, rekent
het team op WV Breda, met zijn
opgestoken reservewielen.
Froome verkende de kasseistro
ken begin juni. Wat Knaven zag,
stelde gerust. „Hij weet hoe hij
over de keien moet rijden." Dan
is het alleen nog zaak de Brit in
de goede positie te houden.
Grote concurrent Alberto Conta-
dor liet in 2010 al zien dat hij vlot
jes op de stenen kan rijden. De
Spanjaard stapt morgen over op
de Roubaix van Specialized. Met
extra brede banden.
Er zijn ook teams voor wie de Hel
van het Noorden een uitgelezen
kans op het winnen van een Tour
etappe is. Trek Factoryteam voor
op. Niet alleen kopman Fabian
Cancellara krijgt een Domane Pa-
ris-Roubaix onder zijn gat, de he
le ploeg zal er op rijden. Belkin is
al maanden bezig met de rit, om
dat de ploeg meerdere winstkan
sen ziet. Niet alleen hoopt men er
met Lars Boom en Sep Vanmar-
cke te kunnen zegevieren, de
ploeg zou ook kopman Bauke Mol-
lema aan wat tijdwinst moeten
kunnen helpen. Voor iedereen
wordt daarom een Bianchi Infini-
to aangevoerd. Giant-Shimano
schuift sprinter John Degenkolb
naar voren. De nummer twee van
Parijs-Roubaix gaat voor de dagze
ge op een Giant Defy.
Leden van een Bredase
wielerclub staan vandaag
langs de kant met opgesto
ken wielen voor Froome
door Ad Pertijs
Alsof Engeland de
Tour niet los wil la
ten. Uitgerekend op
de dag dat de volgers
karavaan de oversteek naar
Frankrijk wil maken, begint de
tunnel onder Het Kanaal kuren
te vertonen. Gevolg: chagrijni
ge collega's, die vriendelijk
worden verzocht begrip op te
brengen voor een vertraging
van meer dan zes uur. De goeie
ouwe ferry wordt daarom mas
saal bestormd als reddings
boot.
Want ondanks drie geweldige
dagen wil iedereen plots met
alle geweld weg uit dit land.
Sommigen denken geluk te
hebben. Zij hebben een hotel
geboekt aan de Engelse kant
van de tunnel, om 's ochtends
onder Het Kanaal door te dui-
ken. Niet dus. De ellende duurt
voort. Mike Oldfield's Never going
to get to France zingt onophoude
lijk door je hoofd.
Hoe langer het oponthoud duurt,
des te ongemakkelijker collega's
op en neer beginnen te schuiven
op hun stoeltjes in de wacht
ruimte van de Channel Link.
Laptops worden tevoorschijn ge
haald om alvast maar iets op pa
pier te hebben. Zoals deze co
lumn.
Na drie uur nagelbijten, spookt
het weergaloze promofilmpje
dat Chris Froome begin juni
draaide, door onze hoofden. De
marketingmensen van Sky heb
ben het voor elkaar gekregen dat
hij op een zondagmiddag door
de servicebuis van Engeland
naar Frankrijk mag fietsen. Als
eerste mens ooit in het twintigja-
rige bestaan van de tunnel. De
Britse Tourwinnaar spreekt van
een onwerkelijke ervaring. Bijna
net zo een als wij deze dag heb
ben. De volgende keer dat de
Tour naar Engeland trekt, nemen
we voor de zekerheid gewoon de
fiets mee. Want niemand van de
Tourvolgers die sneller terug
was in Frankrijk dan Froome op
twee wielen.
WOENSDAG 9 JULI 2014
Tour