Danny van Poppel hoeft de jongste niet meer te zijn le petit TOUR DE FRANCE 11 Nibali: 'Ik ben bang en ik denk velen met mij' Leidster Vos wint in Giro Vincenzo Nibali heeft geen idee wat hem vandaag in de vijfde etappe te wachten staat De Italiaanse geletruidrager is niet be kend met de kasseien: „Ik ben bang en ik denk velen met mij." Gisteren zag hij Chris Froome vallen. „Ik zag hem liggen, met opengereten broek. Het werd weer duide lijk dat achter elke hoek onheil schuilt" Nibali komt vandaag op onbekend terrein. „Ik ben een leek in dit soort races. Ik start te nog nooit in Parijs-Roubaix, het is voor mij een raadsel wat ik kan verwachten. Ik weet dat het niet de zwaarste stroken zijn, maar het zal gevaarlijk genoeg worden." Marianne Vos heeft gisteren haar tweede overwinning in de Ronde van Italië voor vrouwen geboekt. Na een rit over 118 kilometer van Alba Adriatica naar Jesi bleef de regerend wereldkampioene de Amerikaanse Shelley Olds en landgenote Lucinda Brand voor in de sprint. al mooi dat de jongens me in de laatste kilometers vooraan kon den afzetten", sprak Kittel op dankbare toon. De dag voor het gevreesde kas seiengevecht kreeg het peloton immers een zware rit voor de kiezen. „De etappe was kort, er werd hard gereden, de wind waaide van opzij, iedereen was nerveus en wij hadden moeite om voorin te blijven rijden", zo vatte Kittel zijn dag samen. Giant-Shimano vocht van bocht naar bocht om de ploeg gegroe peerd te houden. „Op het einde kwam het voor mij aan op een mix van instinct, kracht en een tikkeltje geluk", vertelde de Duitser het verhaal van zijn der de winnende sprint. Zonder lead-out reed hij in het wiel van Mark Renshaw voorbij het bord '400 meter'. De Austra liër verloor het contact met het wiel van Alexander Kristoff en Kittel zag de Noor steeds verder wegrijden. „Terwijl de finishlijn steeds dichterbij kwam. Wat moet je dan doen? Mijn instinct volgen dus. Ik sprong in één ruk naar het wiel van Kristoff en voelde dat ik nog net wat over had om hem te passeren. Het lukte, maar dat het close was, is wel duidelijk." door jan Martens LILLE - Een half uur nadat hij als achtste de eindstreep in Lille pas seert, stapt Danny van Poppel fris gedoucht uit de bus van Trek Facto ry Racing. Welgeteld twee journa listen wachten hem op. Die belangstelling staat in schril contrast met een jaar geleden. Toen was Van Poppel dagenlang hot, omdat hij met zijn 19 jaar de jongste Tour de France-renner sinds de Tweede Wereldoorlog was en tegelijkertijd de jongste Nederlander ooit in de Ronde van Frankrijk. „Die aandacht was in het begin wel leuk, maar ik ben blij dat het nu voorbij is", zegt de zoon van voormalig groenetrui- winnaar Jean-Paul van Poppel. Maar toch: ook met zijn 20 jaar is Van Poppel dit jaar de jongste deelnemer aan de Tour de France. „Klopt, maar ik ben blij dat daar niet zo veel meer over wordt ge praat. Ik word liever genoemd om mijn prestaties, dan om het feit dat ik de jongste ben." Met zijn prestaties dwong Van Poppel dit voorjaar een plaats afin de Tour- ploeg van Trek. Aanvankelijk stond hij bij zijn Amerikaanse werkgever niet op de nominatie mee te gaan naar de Ronde van Frankrijk. „Dat is wel lekker ja, omdat op die manier toch nog te bereiken. Nu maar hopen dat ik de lijn uit het voorjaar hier kan doortrekken." Zowel gisteren in Lille (achtste) als maandag in Londen (zesde) was Van Poppel de beste Neder lander in de door Marcel Kittel ge wonnen massaspurt. Toch is hij niet tevreden. „Ik voel me al een paar dagen niet goed. Ik weet niet wat het is. Ik kan alleen volgen." Zo ook bij de sprint, waarin Van Poppel gisteren wel achter Kittel en Sagan zat, maar er niet meer overheen kon komen. „Hopelijk gaat dat de volgende dagen beter." Van Poppel is bij Trek de aangewe zen man voor de massaspurts. Maar hij heeft geen sprinttrein tot zijn beschikking, zoals Kittel of Greipel. „Al is het ook weer niet zo dat ik alles alleen moet doen. Als het nodig is, rijdt Grego ry Rast of Markel Irizar mij wel naar voor. En ook Fabian Cancella- ra zet me soms uit de wind", zegt Van Poppel. Bij Trek - dat gisteren Andy Schleck niet meer van start zag gaan - maakt Van Poppel deel uit van een team dat deze Tour op verschillende paarden wedt: Frank Schleck en Haimar Zubel- dia voor het algemeen klasse ment, hijzelf voor de sprints en Cancellara voor een rit, zoals de kasseienetappe van vandaag. Nog een verschil met een jaar te rug: toen had Danny van Poppel bij Vacansoleil-DCM zijn vijfjaar oudere broer Boy aan zijn zijde. Die is door Trek nu niet geselec teerd voor de Tour. „Dat is wel jammer. Maar ik ben oud genoeg om op mezelf te passen." Van Poppel stond eerst niet op de nominatie voor een Tour-plek, maar dwong met zijn prestaties deelname af Als het nodig is, rijden Rast en Irizar Van Poppel naar vo ren. Ook Cancellara zet de sprinter soms uit de wind te Roubaix-fietsen bij sponsor Pi- narello. Bernhard Eisel en Geraint Thomas hadden er al één. Zij moe ten met hun ervaring Froome vei lig naar de overkant loodsen. Als Froome ergens lek rijdt, rekent het team op WV Breda, met zijn opgestoken reservewielen. Froome verkende de kasseistro ken begin juni. Wat Knaven zag, stelde gerust. „Hij weet hoe hij over de keien moet rijden." Dan is het alleen nog zaak de Brit in de goede positie te houden. Grote concurrent Alberto Conta- dor liet in 2010 al zien dat hij vlot jes op de stenen kan rijden. De Spanjaard stapt morgen over op de Roubaix van Specialized. Met extra brede banden. Er zijn ook teams voor wie de Hel van het Noorden een uitgelezen kans op het winnen van een Tour etappe is. Trek Factoryteam voor op. Niet alleen kopman Fabian Cancellara krijgt een Domane Pa- ris-Roubaix onder zijn gat, de he le ploeg zal er op rijden. Belkin is al maanden bezig met de rit, om dat de ploeg meerdere winstkan sen ziet. Niet alleen hoopt men er met Lars Boom en Sep Vanmar- cke te kunnen zegevieren, de ploeg zou ook kopman Bauke Mol- lema aan wat tijdwinst moeten kunnen helpen. Voor iedereen wordt daarom een Bianchi Infini- to aangevoerd. Giant-Shimano schuift sprinter John Degenkolb naar voren. De nummer twee van Parijs-Roubaix gaat voor de dagze ge op een Giant Defy. Leden van een Bredase wielerclub staan vandaag langs de kant met opgesto ken wielen voor Froome door Ad Pertijs Alsof Engeland de Tour niet los wil la ten. Uitgerekend op de dag dat de volgers karavaan de oversteek naar Frankrijk wil maken, begint de tunnel onder Het Kanaal kuren te vertonen. Gevolg: chagrijni ge collega's, die vriendelijk worden verzocht begrip op te brengen voor een vertraging van meer dan zes uur. De goeie ouwe ferry wordt daarom mas saal bestormd als reddings boot. Want ondanks drie geweldige dagen wil iedereen plots met alle geweld weg uit dit land. Sommigen denken geluk te hebben. Zij hebben een hotel geboekt aan de Engelse kant van de tunnel, om 's ochtends onder Het Kanaal door te dui- ken. Niet dus. De ellende duurt voort. Mike Oldfield's Never going to get to France zingt onophoude lijk door je hoofd. Hoe langer het oponthoud duurt, des te ongemakkelijker collega's op en neer beginnen te schuiven op hun stoeltjes in de wacht ruimte van de Channel Link. Laptops worden tevoorschijn ge haald om alvast maar iets op pa pier te hebben. Zoals deze co lumn. Na drie uur nagelbijten, spookt het weergaloze promofilmpje dat Chris Froome begin juni draaide, door onze hoofden. De marketingmensen van Sky heb ben het voor elkaar gekregen dat hij op een zondagmiddag door de servicebuis van Engeland naar Frankrijk mag fietsen. Als eerste mens ooit in het twintigja- rige bestaan van de tunnel. De Britse Tourwinnaar spreekt van een onwerkelijke ervaring. Bijna net zo een als wij deze dag heb ben. De volgende keer dat de Tour naar Engeland trekt, nemen we voor de zekerheid gewoon de fiets mee. Want niemand van de Tourvolgers die sneller terug was in Frankrijk dan Froome op twee wielen. WOENSDAG 9 JULI 2014 Tour

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 51