jj jf VERDIEPING 11 Enquête woningcorporaties Smeuïg, maar al lang niet meer relevant. Als er dan tóch een les getrokken kan worden, is het dat niet iedereen even goed met vrijheid om kan gaan. Ze hadden beter een motor kunnen kopen, zei Gerard Erents, die puin- ruimde bij Vestia en Woningstichting Geertruidenberg. Dat had de huurders min der geld gekost. TANDELOZE MINISTERS Natuurlijk gaat niet de hele enquête over schandalen. Mensen sorry laten zeggen, is niet het enige voornemen. Een ander doel, voor de toekomst een stuk relevanter, is het blootleggen van de weeffouten die de inci denten mogelijk maakten. Hoe gaven minis ters vorm aan het toezicht? Welke invulling gaven de toezichthouders - het Waarborg fonds Sociale Woningbouw (WSW) en het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) - aan hun taak? Wat ging er mis? Het oordeel van de enquêtecommissie zal ver nietigend zijn. Ministers hadden elk zo hun eigen idee over toezicht, maar meestal was het laissez faire. Ze vertrouwden op het sys teem en op de eigen verantwoordelijkheid van corporaties. Sommigen strandden in overleg en goede bedoelingen (Ella Vogelaar), sommigen in niets doen (Sybilla Dekker). De manier waarop Servatius omging met schriftelijke waarschuwingen van minister Dekker, zegt alles over de impact die het mi nisterieel toezicht had. De directeur lijstte ze in, hing ze aan de muur en ging vrolijk ver der. Van Dekker hoorde hij niets meer. DE LAMME EN DE BLINDE derivaat goedkeurde, mochten corporaties er mee aan de gang. Tijdens de verhoren bleek dat dit gebeurde zonder voldoende kennis van de risico's. Dat bij een langdurige lage rentestand miljardenclaims van banken volg den, voorzag het WSW niet. De lamme dan, het Centraal Fonds Volkshuis vesting (CFV). Naar eigen zeggen altijd kri tisch geweest, bijvoorbeeld op het intern toe zicht bij corporaties en op risicovolle grond- posities. Maar daadwerkelijk ingrijpen deed het CFV nauwelijks. Daarvoor ontbrak het de toezichthouder, die corporaties saneert als het mis is gegaan, aan middelen en informa tie. Collega-toezichthouder WSW was hier in jarenlang een belangrijke dwarsligger. Over weeffouten gesproken. WAT DOET STEF BLOK? Van Vliet en consorten zullen dus een straf rapport publiceren, dit najaar. De geënquête erden mogen zich hebben uitgeput in het schoonvegen van hun eigen straatje, de com missieleden zullen daar doorheen prikken. Het falen van bestuurders, commissarissen en toezichthouders zal worden benoemd en veroordeeld. De bewindsleden die het sys teem maakten tot wat het is, zullen verant woordelijk worden gehouden. De huidige mi nister (Stef Blok), toezichthouders, corpora ties: allemaal zullen ze beamen dat het nooit meer zo ver mag komen. En dan? Van de hoogwaardigheidsbekleders die voor de commissie verschenen, zit nie mand meer op zijn toenmalige post. Een kri tisch rapport is voor hen niet leuk, maar het zal hun carrière niet meer raken. Minister Blok zal er op wijzen dat hij al volop bezig is met het opnieuw vormgeven van de sector en het toezicht. Hij is zelfs zó voortvarend be zig dat hij niet wil wachten op de resultaten van de enquête. Zijn wetsvoorstel ligt al bij de Kamer. Daarin schuilt de grootste valkuil van deze parlementaire enquête. Van Vliet zal met een hele lijst aanbevelingen komen. En het is nog maar de vraag of die overeenkomen met de plannen die minister Blok al heeft voorge kookt. Als dat niet zo is, lukt het dan nog om Blok op andere gedachten te brengen? Dat is twijfelachtig. De minister staat niet bekend als de meest buigzame van het stel. Het risico bestaat dat Noordanus gelijk krijgt, en dat deze parlementaire enquêtecommissie na een bedankje voor bewezen diensten in derdaad herinnerd zal worden als de commis sie van spijt. Anderhalfjaar onderzoek ver dient een beter lot, zou je toch zeggen. extern, van ministers zelfs. De verhoren brachten haarfijn aan het licht wat zoiets met iemand doet. De mannen wa nen zich onaantastbaar. Het uitte zich in hooghartigheid richting de enquêtecommis sie. Erik Staal had er zichtbaar moeite mee dat niet hij, maar de commissie de inhoud van de vragen bepaalde. Jchuld bekennen was er niet bij. De vraag is ^ok wat dat had toegevoegd. Dat deze men sen gefaald hebben, daar is buiten henzelf ie dereen het wel over eens. Ze worden achter volgd door claims. Hun ontkennen doet eer der pathetisch aan dan heldhaftig. Hetzelfde geldt voor het gespartel van de commissaris sen. De indruk die vooraf bestond - ze zaten te slapen - werd bevestigd. Het meest gehoor de verweer: ze hebben mij niks verteld, dus ik kon niks weten. Welterusten... Maar verder? Welk nieuw inzicht leverde het op? De behandeling van de incidenten had veel weg van een publieke schrobbering. Reed u echt nog twee jaar in die Mase- rati rond, meneer Möllenkamp? Wat betreft de toezichthouders blijft het beeld hangen van de lamme en de blinde. De blinde was het Waarborgfonds Sociale Wo ningbouw (WSW), in het leven geroepen om leningen van corporaties te borgen, met achtervang van de staat. Onderdeel daarvan zou moeten zijn dat de bestemming van die leningen gecontroleerd worden, zodat de overheid geen onnodige risico's loopt. Dat ge beurde amper. Als Woningstichting Geertrui denberg beloofde dat het geld gebruikt zou worden om zorgwoningen te bouwen, was dat voldoende. Dat de corporatie er ondertus sen nog meer bouwgrond van kocht? De toe zichthouder had geen idee. In de zaak Vestia is de rol van het WSW nog veel schrijnender. De toezichthouder bracht kasbeheerder Marcel de Vries in aanraking met derivaten. Het WSW wierp zich zelfs op als certificeerder: als het waarborgfonds een WOENSDAG 9 JULI 2014

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 11