Toerfietsen is de
nieuwe basis van
het wielrennen
le petit
TOUR DE FRANCE 7
Danny van Poppel: Kittel is te snel
De conclusie van Danny van Poppel (20)
gisteren na de derde etappe. „Kittel is ge
woon te snel", zei hij na de tweede sprint
zege van de Duitser. „Maar dat wist ik al
voor de Tour, hoor. En dat zal de komende
jaren wel zo blijven. Hij is zo sterk." Over
zijn eigen zesde plaats was Van Poppel niet
ontevreden. „Voor mij is dat wel goed,
denk ik. Al had er nog wel wat meer in ge
zeten. Tussen de 400 en 200 meter voor de
finish raakte ik ingesloten. Ik probeerde
energie te sparen voor een zo sterk moge
lijk eindschot. Op het laatste stuk heb ik er
toch nog wel een paar ingehaald."
redelijk welgestelden de fiets ont
dekt als lifestyle. De moderne
sponsor zoekt via dit nieuwe pelo
ton toerfietsers aansluiting met
zijn markt. Samsung stapt om die
reden in bij Trek. De directie van
de Belkin-ploeg denkt door het
creëren van een brede fanbase
ook een nieuwe partner te vin
den. Giant gaat zeker door met
het sponsoren van de ploeg van
Kittel, maar zoekt er wel een be
drijf bij dat aansluit bij de bele
vingswereld van de fietser.
Opvallend is ook dat steeds meer
fietsenbouwers als hoofdsponsor
in de sport stappen. Nog niet zo
lang geleden was dat ondenkbaar
omdat het aantal verkochte race
fietsen daarvoor te klein was. Hoe
meer fietsers, hoe meer poten
tiële klanten.
Iedere keer als de organisator van
een grote ronde Nederland be
zoekt, staat hij te kijken van het
grote aantal fietsen bij het station.
'Hier moet ik zijn', denkt hij dan.
De wereld streeft nu hetzelfde na.
Een gezonder leven en een beter
milieu - mensen uit de auto ha
len - zijn de pijlers onder deze be
weging. Trek heeft een partner ge
vonden die een basis van één mil
joen Amerikaanse fietsers aan
zich wil binden. Achterliggende
doel: het voor bedrijven interes
sant maken om iets te doen met
die al die mensen voor wie de
fiets een belangrijk onderdeel is
in hun streven naar een gezond
en aangenaam leven.
het weer druk zijn aan zijn tafel
tje, weet hij nu al. Honderden
handtekeningen zetten, honder
den keren met een verrukte gast
op de foto, en honderden praat
jes, daaruit bestaan zijn pr-activi-
teiten voor de bank die de gele
trui sponsort. Hij doet het met
plezier.
De rust in Cambridge had ook
zijn aangename kanten. Had hij
mooi de tijd om een praatje aan
te knopen over zijn kleinzoon
Mathieu van der Poel. „Formida
ble hè", zegt hij met de twinke
ling in de ogen van een trotse
opa. „Negentien jaar pas en dan
al een profkoers winnen."
Poupou deed hem dat niet na.
„Nee, ik kwam in die tijd niet
aan koersen toe. Twee jaar zat ik
in het leger. Vanwege die oorlog
in Algerije." Het kwam later alle
maal goed.
Tour), Arnaud Démare (22),
Bryan Coquard (22), en Adrian Pe
tit (23). Klimmer Pierre Rolland
(27) en klassiekerman Tony Gallo-
pin (26) zijn al wat ouder, maar
ook zij hebben hun beste jaren
waarschijnlijk nog voor zich.
Waar komt die opleving van het
Franse wielrennen opeens van
daan? Is het toeval? Veel insiders
denken van niet. Zij wijzen naar
het verminderde dopegebruik in
het peloton, waar de nieuwe Fran
se generatie van zou profiteren.
Frankrijk had zijn buik al vol van
doping sinds de 'Tour de Dopage'
van 1998, toen de Festinaploeg
van Virenque genadeloos door de
EPO-mand viel.
Daarna propageerden de Franse
ploegen 'schoon' over de wegen
te gaan. Dat ze daardoor minder
wonnen, soit. Nu de dopingrom-
mel in het peloton langzaam lijkt
te zijn opgeruimd, lijken de Fran
sen daar inderdaad van te profite
ren. Het FDJ-duo Bouhanni-Dé-
mare rijgt de sprintzeges aaneen,
Bardet wordt door kenners getipt
voor een toptienplaats in het eind
klassement van deze Tour de Fran
ce.
Barguil, die dus bij het Nederland
se Giant-Shimano onder contract
staat, is misschien nog wel een
groter talent voor het groteron-
denwerk. Nadat hij in de Ronde
van Spanje van vorig jaar twee
etappes won, werd Barguil platge-
beld door de Franse pers. De be
langrijkste vraag: 'Ben jij de opvol
ger van Hinault?' Barguil hield er
een vervelend gevoel aan over. „Ik
heb de Tour zelfs nog nooit gere
den", zei de jonge Fransman te
gen VeloNews. „Mensen moeten
zich realiseren dat er nooit een
nieuwe Hinault zal komen. Geef
ons alsjeblieft de tijd om te
-roeien."
Hij zit er weer, op zijn ver
trouwde stekkie bij het
krantententje in het vil
lage depart Iedere ochtend tref
fen de 'dorpsbewoners' van de
Tour elkaar daar voor een praatje
en een bakje koffie. De vele gas
ten van de ronde turen er naar
bekende gezichten. Als boeg
beeld van de hoofdsponsor van
de Tour is Raymond Poulidor al
jarenlang één van de beroemdste
inwoners van het village. Maar
nu nog even niet. De eeuwige
nummer twee doodt de tijd
noodgedwongen met het oplos
sen van de kruiswoordpuzzel uit
één van de kranten die achter
hem in het rek liggen. En net als
iedere bejaarde gaat hij graag een
rondje lopen door het dorp. Rus
tig en ongestoord. Af en toe een
klopje op de schouder van een
oude, Franse bekende, maar daar
houdt het ook vanochtend op
het prachtige gazon van Cam
bridge mee op. „Nee, ze kennen
me hier niet", zegt de bijna 80-ja-
rige jaar 'Poupou', die aan zijn
52e Tour is begonnen. Hij haalt
er lachend de schouders bij op.
Vandaag komt de Tour immers
weer terug in Frankrijk. Dan zal
hem gewoon door van de twee
kilometer naar de boog van de
laatste kilometer."
Tijdens de persconferentie
kreeg Kittel vragen over zijn toe
komst. Fernando Alonso is op
zoek naar een team dat hij kan
overnemen. Daarbij valt ook de
naam van Giant-Shimano. „Ik
heb het gelezen ja, maar weet er
verder niets van. Iwan Speken-
brink heeft ons verzekerd dat de
ploeg in zijn geheel blijft be
staan. En dat ook Giant blijft.
Meer hoef ik als renner dan niet
meer te weten."
Met zo'n modeltrein bij de
hand zou de Duitser inderdaad
gek zijn om van spoor te wisse
len. „Hij is sterk, hij heeft zelf
vertrouwen en hij heeft een ge
weldige ploeg", stelt teambaas
Mare Sergeant van concurrent
Lotto vast. Zijn Duitse sprinter,
André Greipel, kwam er in Lon
den niet aan te pas. Uit angst
haakte de op papier grootste op
ponent af. „Dat wordt dus pra
ten", zei Sergeant. En niet al
leen met Greipel. „Ook met de
anderen. Hoe anders moet je de
groep gemotiveerd zien te hou
den met zo'n tegenstander."
Vandaag staat er weer een mas
saspurt op het menu. Dan zal
ook duidelijk worden of de con
currentie nog iets heeft opgesto
ken van de gisteren gedraaide
instructiefilm.
Dat er desondanks zaterdag maar
vier Britse renners (onder wie
ook nog eens een halve Keniaan)
aan de start stonden in Leeds,
doet volgens Sky's teambaas Dave
Brailsford niets af aan het feit dat
Engeland volgens hem een wieier-
natie aan het worden is. „Het
heeft nu eenmaal zijn tijd nodig",
zegt hij over het project dat Brails
ford zo'n tien jaar geleden opstart
te. Eerst werd goud gedolven op
de baan. Later ook op de weg met
toppers als Mark Cavendish, Brad
ley Wiggins en Chris Froome.
Achter hen zijn renners als Ge-
raint Thomas en Simon Yates in
aantocht.
Geconfronteerd met het geringe
aantal Britten in de Tour stelde
Brailsford 'dat het veel belangrij
ker is wat we nu al hebben losge
maakt.' Hij wijst op het grote aan
tal mensen dat in zijn land de laat
ste jaren een racefiets heeft aange
schaft om er toertochten mee te
maken. Dat loopt in de richting
van het miljoen. „Dat is de basis
van waaruit we nu verder kunnen
werken."
Ook het bedrijfsleven heeft de
nieuwe markt van de toerfietser
ontdekt. Vroeger was de koers-
fiets er voor de man die zich wil
de ontworstelen aan de sociale on
derlaag. Tegenwoordig hebben de
DINSDAG 8 JULI 2014
Een gezonder leven en een
beter milieu, de wereld
streeft het Nederlandse
fietsmodel na
door Ad Pertijs
LONDEN - Het zal de wereld niet
ontgaan zijn dat de Engelsen weglo
pen met de Tour de France. De mil
joenen vlogen je in de ochtendkran
ten om de oren als het ging om
het geschatte aantal toeschouwers
langs de kant van de weg van de
eerste twee etappes door Yorkshi
re. Ook Londen liep gisteren uit
voor 'the worlds biggest bikerace'.
door Ad Pertijs
Tour