Toerfietsen is de nieuwe basis van het wielrennen le petit TOUR DE FRANCE 7 Danny van Poppel: Kittel is te snel De conclusie van Danny van Poppel (20) gisteren na de derde etappe. „Kittel is ge woon te snel", zei hij na de tweede sprint zege van de Duitser. „Maar dat wist ik al voor de Tour, hoor. En dat zal de komende jaren wel zo blijven. Hij is zo sterk." Over zijn eigen zesde plaats was Van Poppel niet ontevreden. „Voor mij is dat wel goed, denk ik. Al had er nog wel wat meer in ge zeten. Tussen de 400 en 200 meter voor de finish raakte ik ingesloten. Ik probeerde energie te sparen voor een zo sterk moge lijk eindschot. Op het laatste stuk heb ik er toch nog wel een paar ingehaald." redelijk welgestelden de fiets ont dekt als lifestyle. De moderne sponsor zoekt via dit nieuwe pelo ton toerfietsers aansluiting met zijn markt. Samsung stapt om die reden in bij Trek. De directie van de Belkin-ploeg denkt door het creëren van een brede fanbase ook een nieuwe partner te vin den. Giant gaat zeker door met het sponsoren van de ploeg van Kittel, maar zoekt er wel een be drijf bij dat aansluit bij de bele vingswereld van de fietser. Opvallend is ook dat steeds meer fietsenbouwers als hoofdsponsor in de sport stappen. Nog niet zo lang geleden was dat ondenkbaar omdat het aantal verkochte race fietsen daarvoor te klein was. Hoe meer fietsers, hoe meer poten tiële klanten. Iedere keer als de organisator van een grote ronde Nederland be zoekt, staat hij te kijken van het grote aantal fietsen bij het station. 'Hier moet ik zijn', denkt hij dan. De wereld streeft nu hetzelfde na. Een gezonder leven en een beter milieu - mensen uit de auto ha len - zijn de pijlers onder deze be weging. Trek heeft een partner ge vonden die een basis van één mil joen Amerikaanse fietsers aan zich wil binden. Achterliggende doel: het voor bedrijven interes sant maken om iets te doen met die al die mensen voor wie de fiets een belangrijk onderdeel is in hun streven naar een gezond en aangenaam leven. het weer druk zijn aan zijn tafel tje, weet hij nu al. Honderden handtekeningen zetten, honder den keren met een verrukte gast op de foto, en honderden praat jes, daaruit bestaan zijn pr-activi- teiten voor de bank die de gele trui sponsort. Hij doet het met plezier. De rust in Cambridge had ook zijn aangename kanten. Had hij mooi de tijd om een praatje aan te knopen over zijn kleinzoon Mathieu van der Poel. „Formida ble hè", zegt hij met de twinke ling in de ogen van een trotse opa. „Negentien jaar pas en dan al een profkoers winnen." Poupou deed hem dat niet na. „Nee, ik kwam in die tijd niet aan koersen toe. Twee jaar zat ik in het leger. Vanwege die oorlog in Algerije." Het kwam later alle maal goed. Tour), Arnaud Démare (22), Bryan Coquard (22), en Adrian Pe tit (23). Klimmer Pierre Rolland (27) en klassiekerman Tony Gallo- pin (26) zijn al wat ouder, maar ook zij hebben hun beste jaren waarschijnlijk nog voor zich. Waar komt die opleving van het Franse wielrennen opeens van daan? Is het toeval? Veel insiders denken van niet. Zij wijzen naar het verminderde dopegebruik in het peloton, waar de nieuwe Fran se generatie van zou profiteren. Frankrijk had zijn buik al vol van doping sinds de 'Tour de Dopage' van 1998, toen de Festinaploeg van Virenque genadeloos door de EPO-mand viel. Daarna propageerden de Franse ploegen 'schoon' over de wegen te gaan. Dat ze daardoor minder wonnen, soit. Nu de dopingrom- mel in het peloton langzaam lijkt te zijn opgeruimd, lijken de Fran sen daar inderdaad van te profite ren. Het FDJ-duo Bouhanni-Dé- mare rijgt de sprintzeges aaneen, Bardet wordt door kenners getipt voor een toptienplaats in het eind klassement van deze Tour de Fran ce. Barguil, die dus bij het Nederland se Giant-Shimano onder contract staat, is misschien nog wel een groter talent voor het groteron- denwerk. Nadat hij in de Ronde van Spanje van vorig jaar twee etappes won, werd Barguil platge- beld door de Franse pers. De be langrijkste vraag: 'Ben jij de opvol ger van Hinault?' Barguil hield er een vervelend gevoel aan over. „Ik heb de Tour zelfs nog nooit gere den", zei de jonge Fransman te gen VeloNews. „Mensen moeten zich realiseren dat er nooit een nieuwe Hinault zal komen. Geef ons alsjeblieft de tijd om te -roeien." Hij zit er weer, op zijn ver trouwde stekkie bij het krantententje in het vil lage depart Iedere ochtend tref fen de 'dorpsbewoners' van de Tour elkaar daar voor een praatje en een bakje koffie. De vele gas ten van de ronde turen er naar bekende gezichten. Als boeg beeld van de hoofdsponsor van de Tour is Raymond Poulidor al jarenlang één van de beroemdste inwoners van het village. Maar nu nog even niet. De eeuwige nummer twee doodt de tijd noodgedwongen met het oplos sen van de kruiswoordpuzzel uit één van de kranten die achter hem in het rek liggen. En net als iedere bejaarde gaat hij graag een rondje lopen door het dorp. Rus tig en ongestoord. Af en toe een klopje op de schouder van een oude, Franse bekende, maar daar houdt het ook vanochtend op het prachtige gazon van Cam bridge mee op. „Nee, ze kennen me hier niet", zegt de bijna 80-ja- rige jaar 'Poupou', die aan zijn 52e Tour is begonnen. Hij haalt er lachend de schouders bij op. Vandaag komt de Tour immers weer terug in Frankrijk. Dan zal hem gewoon door van de twee kilometer naar de boog van de laatste kilometer." Tijdens de persconferentie kreeg Kittel vragen over zijn toe komst. Fernando Alonso is op zoek naar een team dat hij kan overnemen. Daarbij valt ook de naam van Giant-Shimano. „Ik heb het gelezen ja, maar weet er verder niets van. Iwan Speken- brink heeft ons verzekerd dat de ploeg in zijn geheel blijft be staan. En dat ook Giant blijft. Meer hoef ik als renner dan niet meer te weten." Met zo'n modeltrein bij de hand zou de Duitser inderdaad gek zijn om van spoor te wisse len. „Hij is sterk, hij heeft zelf vertrouwen en hij heeft een ge weldige ploeg", stelt teambaas Mare Sergeant van concurrent Lotto vast. Zijn Duitse sprinter, André Greipel, kwam er in Lon den niet aan te pas. Uit angst haakte de op papier grootste op ponent af. „Dat wordt dus pra ten", zei Sergeant. En niet al leen met Greipel. „Ook met de anderen. Hoe anders moet je de groep gemotiveerd zien te hou den met zo'n tegenstander." Vandaag staat er weer een mas saspurt op het menu. Dan zal ook duidelijk worden of de con currentie nog iets heeft opgesto ken van de gisteren gedraaide instructiefilm. Dat er desondanks zaterdag maar vier Britse renners (onder wie ook nog eens een halve Keniaan) aan de start stonden in Leeds, doet volgens Sky's teambaas Dave Brailsford niets af aan het feit dat Engeland volgens hem een wieier- natie aan het worden is. „Het heeft nu eenmaal zijn tijd nodig", zegt hij over het project dat Brails ford zo'n tien jaar geleden opstart te. Eerst werd goud gedolven op de baan. Later ook op de weg met toppers als Mark Cavendish, Brad ley Wiggins en Chris Froome. Achter hen zijn renners als Ge- raint Thomas en Simon Yates in aantocht. Geconfronteerd met het geringe aantal Britten in de Tour stelde Brailsford 'dat het veel belangrij ker is wat we nu al hebben losge maakt.' Hij wijst op het grote aan tal mensen dat in zijn land de laat ste jaren een racefiets heeft aange schaft om er toertochten mee te maken. Dat loopt in de richting van het miljoen. „Dat is de basis van waaruit we nu verder kunnen werken." Ook het bedrijfsleven heeft de nieuwe markt van de toerfietser ontdekt. Vroeger was de koers- fiets er voor de man die zich wil de ontworstelen aan de sociale on derlaag. Tegenwoordig hebben de DINSDAG 8 JULI 2014 Een gezonder leven en een beter milieu, de wereld streeft het Nederlandse fietsmodel na door Ad Pertijs LONDEN - Het zal de wereld niet ontgaan zijn dat de Engelsen weglo pen met de Tour de France. De mil joenen vlogen je in de ochtendkran ten om de oren als het ging om het geschatte aantal toeschouwers langs de kant van de weg van de eerste twee etappes door Yorkshi re. Ook Londen liep gisteren uit voor 'the worlds biggest bikerace'. door Ad Pertijs Tour

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 43