2014 Di Stéfano was hart en hersens van Real In Sheffield speelt nog steeds een band die Sabella heet 4 Brasil 2014 Koning Willem-Alexander en premier Mark Rutte bezoeken de WK-finale als Oranje zich daarvoor plaatst. Maxima is er waarschijnlijk ook. De koning en koningin wonen de halve finale niet bij. Stefan de Vrij moet morgen Lionel Messi van scoren afhouden. Achter de onbevreesde verdediger gaat een gereformeerde jongen schuil. Hij vormde de longen en het hart van Real Madrid. Hij gaf de Spaanse club her sens, inspiratie en vaak nog een zwaard ook. Superlatieven schieten te kort als oudgedienden van Real Madrid mijmeren over de mooie dagen van Alfredo di Stéfano. Vlakbij zijn geliefde podium, het stadion Bernabéu, werd Di Stéfa no zaterdag op straat getroffen door een hartaanval, de zoveelste. Hij ontwaakte niet meer uit zijn coma en overleed gisteren op 88-jarige leeftijd. In de rijke erega lerij van Real is Di Stéfano altijd de allergrootste gebleven. La Saeta Rubia (De Blonde Pijl) was zijn bijnaam. In het oogver blindende, magische wit van Real droeg Di Stéfano nummer negen, maar hij was veel meer dan een ouderwetse middenvoor. Elf seizoenen Real Madrid be kroonde de al vroeg kalende Di Stéfano met acht landstitels en vijf Europa Cups voor landskam pioenen op rij. In al die finales be hoorde hij tot de doelpuntenma kers. Zo ook maakte Di Stéfano zich in die beginjaren van het tele visietijdperk tot het jeugdidool van Johan Cruijff. Voordat Real in 1953 de beschik king kreeg over zijn grote ster moest de club uit de Spaanse hoofdstad eerst de hulp van het Franco-regiem inroepen. Krach ten van bovenaf regelden destijds dat de al beklonken transfer van Di Stéfano naar Barcelona nietig werd verklaard. Vier maanden lang trainde hij in Nou Camp maar op een slinkse manier kon Real hem toen alsnog inlijven. Bij Real was Di Stéfano niet al leen het paradepaardje van gene- ralisimo Franco; hij groeide er ook uit tot een ware wereldster. Maar nooit kwam hij in actie op een WK. 'De Blonde Pijl' was Ar gentijn van origine, geboren uit Italiaanse ouders. International werd hij in een tijd vak dat Argentinië niet mocht, dan wel niet wilde deelnemen aan een WK. Officieuze inter lands speelde Di Stéfano daarna ook voor Colombia, een land waar hij verzeild raakte in een tijd dat het niet erkend werd door de FIFA en zijn rijkelijk betalende club Millonarios Bogota als pira- tenclub te boek stond. Na zijn afscheid als speler stapte Di Stéfano in het trainersvak. Met Valencia, Boca Juniors, River Plate en Real Madrid won hij als trai ner onder meer de Spaanse titel en de Europa Cup voor bekerwin naars, maar zijn reputatie als spe ler bleef altijd groter. RIO DE JANEIRO - Een gouden hangertje van Jezus aan het kruis. Kapelletjes in stadions. Weelderige tatoeages van enge len, Maria en spreuken uit de bijbel. Weesgegroetjes in de kleedkamer. Argentijnen belij den hun geloof even uitbundig als hun liefde voor het voetbal. Bij tegenstander Nederland ligt dat anders. De Hollandse nuch terheid zorgt ervoor dat spelers hun religie vooral voor zichzelf houden. Stefan de Vrij behoort tot deze categorie. Volgens de wetten van de calvinistische leer laat hij zich niet betrappen op evan- gelistische trekjes. Anders dan zijn ploeggenoot Ruben Scha ken bij Feyenoord probeert hij geen zieltjes te winnen. De aan valler van Surinaamse origine deelt aan wie dat wil bijbels uit. Zo overtuigde hij in zijn tijd bij VW-Venlo Ruud Boymans er van zich te verdiepen in de spiri tuele kanten van het leven. In de minder flamboyante en in troverte De Vrij schuilt geen do minee. Hooguit vraagt hij op vriendelijke toon aan grofgebek- te voetballers op hun woorden te letten. Een vloek doet hem meer pijn dan een tackle met de noppen omhoog. Evenmin voelt hij zich verheven boven de rest. Waar Ryan Babel als jeugdinter- national regelmatig opzichtig met een bijbel onder zijn arm liep, schaamt hij zich bijna voor zijn achtergrond. De Vrij kent de stigma's van de gereformeerde kerk waartoe hij behoort. Als katholiek, zeker in mediterrane en Latijns-Ameri kaanse kringen, kom je weg met bijna alles. Deelname aan een processie, het bezoeken van een bedevaartsoord. Na de ontzuiling in Nederland in de jaren '60 kunnen gerefor meerde gezinnen op minder ac ceptatie rekenen. Het seculiere Vervelend als mensen denken dat ik een soort modelgelovige ben deel van de bevolking ziet hen als buitenbeentjes. Zeker op de amateurvelden zijn de reacties uit te tekenen als een bezoek aan een christelijke enclave zich aandient. Spelers provoceren door hartgrondig te vloeken, maken grappen over zwarte kousen of refereren aan andere stereotiepe beelden. De Vrij, uit Ouderkerk aan den IJs- sel, weet dit maar al te goed. Zijn afkomst gaf hem na zijn de buut als professional het imago van een veredeld ruimtewezen. „Ouderkerk aan den IJssel is een nogal strenggelovig dorp", ver telt hij ian auteur Gerrit-Jan van Heemst in God op de midden stip. „Daardoor kreeg ik onmid dellijk het stempel van ultragelo vige jongen opgeplakt, terwijl dat niet zo is. Ik ben wel reli gieus, maar beleef het christe lijk geloof op mijn eigen ma nier. Ik vind het ook vervelend als mensen gaan denken dat ik een soort modelgelovige ben." Op de tribunes van De Kuip maakte een enkeling zich al zor gen. Hoe kon een gereformeer de jongen nu spelen voor de hoofdmacht, aangezien die vrij wel altijd op zondag speelt? De Vrij zuchtte dan eens diep en legde dan uit dat zijn geloofs groep niet over één kam te sche ren valt. „Kijk, ik heb van God het talent gekregen om op een be paald niveau te spelen. En je talen ten moet je benutten, zo staat het in de bijbel." Ondanks zijn gematigde karakter en voor iedereen herkenbare ta lent, keerden de twijfels op gezet te tijden terug. Zoals toen coach Ronald Koeman aangaf hem 'soms te lief te vinden en hem na een matige fase de aanvoerders band afpakte. Velen zagen hierin een bevestiging dat zijn geloof hierin een negatieve rol speelde. Een topper moet meedogenloos zijn en van een devoot christen kan dat niet worden verwacht. In Brazilië laat De Vrij zien dat zijn achtergrond geen enkele be lemmering vormt. Zonder aarze ling neemt hij tegenstanders in de mangel, iets wat Lionel Messi en Sergio Agüero straks zullen on dervinden. Wel gebruikt hij reli gie om de stress van zich af te zet ten. In zijn tas zit een boekje met bijbelteksen uit het Oude en het Nieuwe Testament. Als hij naar de letter van de tekst leeft, moet Argentinië oppassen. Oog om oog, tand om tand. Bonter dan de drieste Zuid-Ameri kanen zal hij het niet maken, al bewijzen beelden uit de vorige duels van Oranje dat De Vrij niet schroomt een pijnlijke tik uit te delen. Zich verliezen in gods vrucht doet hij ook niet. Na zijn goal tegen Spanje bleef een open lijk gebed uit. De Vrij is meer van het 'doe maar gewoon'. DE ROCKBAND SABELLA Harry Haslam, manager van Shef field United, wil in 1978 Diego Ma- radona naar de fabrieksstad halen. Omdat Argentinos Juniors 600.000 pond voor het 17-jarige talent vraagt, schakelt Haslam over op plan B. Alejandro Sabella (23) van River Plate is een stuk goedkoper. De middenvelder wordt door vierduizend fans ver welkomd in stadion Bramell Lane en groeit uit tot een publiekslieve ling in Sheffield, waar nu nog steeds een rockband optreedt die zijn naam draagt: Sabella. Na twee seizoenen en een degradatie door Henk Mees Met de bijbel naar Het Maracana door Geert Langendorff Stefan de Vrij De Argentijnse bondscoach Alejandro Sabella tijdens de gewonnen kwart finale tegen België, foto VI Images door Barry van der Hooft RIO DE JANEIRO - Van de coaches die nog om de wereldtitel strijden, is hij de minst bekende. Alejandro Sabella (59) werkte decennia voor al in de schaduw, is populair in Sheffield, heeft een sterke band met bekende Argentijnse coaches en maakt het Messi naar de zin.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 40