V. Vs c° ^ouse-K-i De tijd dat vrijwel elke website eindigt op .com of .nl is binnenkort voorbij. Er komt veel meer vrijheid achter de punt. Elke toevoeging mag, althans voor wie het kan betalen. 12 SPECTRUM ...see«-^SJBATun-sjse<, n rr o actueel f> V -#> i)9 ®r> w 3 ry A I 1 iC 7T c+ Iaren is erover gediscussieerd. Er zijn regels ontworpen, er zijn zelfs rechtszaken over ge voerd. Maar nu is het dan zo ver: de generieke top-leveldo- meinen (gTLD's), ofwel de na men achter de punt worden vrijgegeven, g toe telde het internet slechts een kleine 25 generieke top level do meinen. Denk daarbij aan .com, .org en .info en daarnaast zo'n 250 landspe- cifieke TLD's zoals .nl, .uk en .de. De verwachting is dat daar de komende jaren honderden nieuwe TLD's (ook extensies genoemd) bijkomen. En die zijn ook hard nodig, want sinds het in ternet de wereld veroverde en het web steeds meer gebruikers kreeg, werden de unieke domeinnamen steeds schaarser. Zeker domeinamen die ein digen op .com (100 miljoen adressen), maar ook met .nl (5 miljoen adressen) zijn veel namen inmiddels bezet. Daar komt bij dat bedrijven meer vrij heid willen in het kiezen van een ex tensie. Elk bedrijf dat zijn merknaam wil versterken en een gevulde bankre kening heeft, kan zijn naam maar ook andere termen als extensie aanvragen. Er zijn talloze mogelijkheden, want ook het aantal tekens dat zo'n exten sie mag omvatten is niet langer gelimi teerd tot drie tekens. Bedrijven die een algemene verzamelnaam als .love of .family aanvragen en toegekend krij gen, kunnen die bijvoorbeeld voor kleine bedragen verhuren aan particu lieren, zoals nu gebeurt met .com en .nu. De Amerikaanse non-profitorganisa- tie Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) be heert de verdeling van de top-leveldo- meinen. De organisatie creëert TLD's en wijst domeinnamen toe. Het is haar taak om de uitgifte van nieuwe gTLD's te reguleren en het administra tieve proces te begeleiden. Bedrijven kunnen zelfstandig aanvragen bij ICANN indienen. De eventuele toekenning van een ex tensie wordt voorafgegaan door een uitgebreide beoordeling en doorlich ting van de aanvrager. Maar niet al leen het proces van toekenning is ste vig, ook het prijskaartje van een eigen gTLD is niet voor de poes. Aanvragers moeten maar liefst 185.000 dollar op tafel leggen. De eerste aanvraagronde is inmiddels gesloten. Het ging om de toekenningen voor extensies als .ho tel, .food, .website en .Vlaanderen. In Nederland kregen .amsterdam, .frl (Friesland) en .kpn goedkeuring. De verwachting is dat op korte ter mijn nog veel meer nieuwe extensies zullen volgen. Zo zijn er extensies aan gevraagd voor steden en andere geo grafische aanduidingen - zoals .berlin en .barcelona - en de lijst met aanvra gen voor extensies met zogeheten ge nerieke (soortgelijke) namen als .love en .bar is enorm. De nieuwe gTLD's beperken zich niet tot het Latijnse alfabet. Er is inmid dels een groot aantal verzoeken voor extensies in het Arabisch, Chinees en Cyrillisch ingediend. Deze kregen voorrang bij de toekenning. Vandaar «Er komt een groot aantal extensies in het Arabisch, Chinees en Cyrillisch dat de eerste vier gTLD's dan ook niet-Latijnse extensies zijn. Het gaat om een Arabische extensie die web be tekent, een Chinese extensie voor het woord games en twee Cyrillische (Russische) extensies voor online en site. In principe is iedere domeinnaam mo gelijk, maar bedrijven als Google, Ni ke en Coca-Cola die hun naam in meerdere landen hebben geregis treerd, hebben het alleenrecht op hun namen. Een van de eerste aanvragers was Phi lips. „Voor ons als bedrijf is het een uitstekende manier om de marktposi tie en merkbeleving te versterken", be nadrukt Ingrid Baele, vicepresident van de in Eindhoven gevestigde afde ling Philips Intellectueel Eigendom. „Je wordt straks makkelijker gevon den, want met je merknaam in de ex tensie kom je hoger in de hiërachie van zoekresultaten. Ook schept een ei gen extensie nieuwe online mogelijk heden voor onze mobiele en andere di gitale diensten en producten. Maar we wilden ook echt de eerste zijn. Want als we de extensie .philips niet had den aangevraagd, dan had de deur opengestaan voor anderen Philips heeft de gTLD overigens ook aangevraagd in het Chinees. Baele: „We hebben websites in veel talen. Maar het is onmogelijk om in alle ta len extensies aan te vragen. We heb ben voor Chinees gekozen omdat Chi na onze tweede thuismarkt is en om dat die markt in de toekomst alleen maar groter zal worden." Philips verwacht de eerste 'eigen' ex tensie pas in de loop van volgend jaar in gebruik te nemen. Philips heeft voorrang gegeven aan het inventarise ren van extensies voor nieuwe top-le- veldomeinen die anderen hebben aan- A-. Alles mag achter de door Hanneke van den Nieuwenhof

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 76