WK voetbal heeft invloed op reizen Er komt heel wat bij kijken voor een goed verloop WERKEN 17 DE TELEFONISTE Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Ange- lique Heijboer van reisbureau Arke in Zierikzee. anders dreigden te missen. De moeder en de dochter vonden het wel best, maar de vader en zoon wilden het per se." Wanneer staat u met uw mond vol tan den? „Laatst belde een mevrouw om te kla gen dat ze in het vliegtuig naast een dik ke mevrouw had gezeten. Ik ben zelf ook wat zwaarder, dus ik was even ver bluft. Daarna heb ik haar wel van re pliek gediend. U treft het niet, zei ik, want u heeft ook een dikke mevrouw aan de lijn." Bent u het visitekaartje van de organisa tie? „Zeker. Ik ben hier nu 15 jaar in dienst. Men kent mij hier wel." Waaruit bestaat uw werk? „Ik boek vakanties voor klanten, en al les wat daarmee te maken heeft. Dat doe ik onder meer via de telefoon. De meeste klanten komen naar de winkel, maar niet allemaal." Hoe vaak rinkelt bij u de telefoon? „Toch wel 20 of 30 keer per dag. Het hangt ook van de periode af. Als de reis gidsen uitkomen, zeg maar januari fe bruari, is het drukker, ook in de winkel. De meeste last minute-boekingen heb ik al gehad, dat is in mei en juni. Je merkt wel dat sommige mensen nog wat afwachten hoe het met het WK voetbal afloopt." Wat is het gekste telefoontje dat u ooit hebt gehad? „Ik weet niet of het echt gek is, maar laatst werd ik toch wel verrast. Een ge zin - vader, moeder, zoon en dochter - wilde zijn reis omboeken. Ze wilden op een ander tijdstip dan gepland terug vliegen, omdat ze de finale van het WK Zeehonden en -leeuwen voor een publiek een show laten geven. Dan heb je een ge weldige baan toch? Natuurlijk komt er veel meer bij kijken. Dierenverzorger Maartje Jongen van Deltapark Neeltje Jans laat ons zien wat er achter de coulissen gebeurt. 9.00 uur We beginnen met de voorbereiding van het voed sel voor de zeehonden, de zeeleeuwen en de aqua ria. We combineren drie, vier vissoorten als voed sel die we als portie over de shows van de dag ver delen. Elke keer opnieuw ook schoonmaken na tuurlijk. We observeren of overal alles goed is met de dieren en geven de zeehonden een ontbijtje. 9.45 uur De dagplanning voor het team en werkbespre king. De mail doorlopen en alle dagboeken (ge drag dieren), voedselschema's en de waterwaar den op bijzonderheden controleren. Twee keer in de week spoelen we de filters van de aquaria, van de zeezoogdieren om de dag. Ook moeten we de bassins schoon houden. De dieren krijgen hun eerste voedsel en er zijn presentaties. 17.15 -18.15 uur We halen het voedsel voor de volgende dag uit de vriezer. Ook tijd voor een stukje administratie en het doorlopen van stageopdrachten. Tussendoor schoonmaken en contacten met dierenverzorgers van andere parken en met dierenartsen. In de zo mer zijn we veel bezig met speciale arrangemen ten in combinatie met de dieren. Bijvoorbeeld voor kinderen of chronisch zieken. In de winter hebben we tijd om de introductie van nieuwe die ren voor te bereiden. ZATERDAG 5 JULI 2014 gelukkig? Dan ik ook niet Met het commando 'down' komen de die ren aan je voeten lig gen. foto's Dirk-Jan Gjeltema 11.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17