Satésaus, een streekroman CONSUMENT 15 KOOPWAAR Wouter Klootwijk Dit is een kleine streekro man. Maar ook een waar verhaal. Frank en Steven zijn buurjongens. Ze hebben samen een potje vet voor in hun haar en kunnen allebei geen meisje krijgen. Wat zullen we doen, zegt Frank tegen Ste ven, als ze op de dijk liggen te fan taseren over de toekomst. Iets nieuws, zegt Steven. Frank springt op. Wat een goed idee, Steven. Er loopt een meisje voor bij. Ze kijkt de andere kant op. Dat gebeurt altijd in romans, in het begin. Waar zijn wij, zegt Steven. In Ne derland, zegt Frank. Ja, maar waar nog meer? We liggen op de dijk en verderop heb je het industrie terrein van Zoetermeer. Precies, zegt Steven, zie je dat sliertje stoom uit dat pijpje komen? Daar maken ze satésaus. Niks nieuws, zegt Frank. Maar zo stom, zegt Steven, dat ze er geen streekpro duct van maken. Er komen er als maar meer, maar Zoetermeerse satésaus is er nog niet. Klinkt niet smakelijk, Steven, denk nog even door. De jongens staan op, lopen de dijk af en be nen naar de sausfabriek. Onder weg rijpt het plan. Ze vragen be let bij directeur Piet de Wit, die satésaus maakt van het merk Pier re le Blanc. Piet, zeggen ze, wij ne men jouw saus af en doen hem in een andere emmer met een an dere naam er op. Zo begint het succesverhaal. De twee buurjongens zoeken op de kaart waar in Nederland veel mensen bij elkaar wonen en be drukken plastic emmers met de tekst 'Originele Rotterdamse Saté saus'. Op de emmer zetten ze ook het wapen van Rotterdam. Het werkt. Snackbars in Rotterdam kopen emmers vol Rotterdamse satésaus en alle Rotterdammers willen alleen nog een patatje oor log met eigen streeksaus erover. Weet jij nog zo'n streek met veel mensen, Steven? Ja, ik zie hier een grote vlek. Amsterdam staat er bij. Gaan we doen, zegt Frank. Hij neemt duizend blanco plastic emmers en drukt er 'Originele Amsterdamse Satésaus' op. De sausfabriek van Pierre le Blanc in Zoetermeer moet overwerken, want ook Amsterdam wordt vero verd. Maar de buurjongens zijn niet tevreden. We moeten Neder land opdelen in streken, zegt Ste ven. Zoek grote streken op de kaart. Even Piet bellen. Kan je nog meer aan, Piet? Jullie zijn mijn helden, zegt Piet, ik maak de saus in grotere ketels. Brabant, hier, moet je kijken, dat is een streek van jewelste. Ik heb de em mers al klaar, zegt Frank. 'Origine le Brabantse Satésaus' staat erop. Ik heb er een wapen met een leeuw op gezet, kunnen we vast ook voor andere streken gebrui ken. Zo werden Frank en Steven groot in het streekproduct saté saus, die overal eender is, naar au thentiek Indonesisch recept. Ze kunnen eindelijk een meisje krij gen en ieder een eigen potje vet. (Naschrift: de originele satésau zen zijn een idee van Steven Snoek van de Makro en Frank Houweling, plastic emmerspecia list. Het zijn er voorlopig drie. Voor Amsterdam, Rotterdam en Brabant.) prints. Want er blijven nu eenmaal gren zen, zeker in een calvinistisch modelandje als het onze. Zo wil het met de meels (een samenvoeging van man en heels) maar niet lukken; de stap van sneaker naar hak blijft voor de meeste mannen te groot. En ook de mannenrok leek hier te lande geen poot aan de grond te krijgen. Maar zie: Za- ra heeft sinds dit seizoen een broekrok voor heren in huis. Niet in pistachegroen of een frisse frambooskleur, maar in mini malistisch zwart. Dat dan weer wel. name designsneakers geshopt. Maar toch. Jan Agelink: „Hippe veertigers wagen zich ook aan deze 'nieuwe' uniseksstijl, die voortborduurt op hetgeen we in de jaren '90 zagen. Maar het zijn vooral de twinti gers en dertigers die hierin meegaan. Ze kiezen voor een meer androgyne look en dragen slankere joggingbroeken - een look die is overgewaaid uit de sportwereld - of zelfs gebreide mannenleggings. Maar dan op z'n Hollands. Dus casual gedragen en niet te strak, want het mag vooral niet gay lijken." Bert van Bavel (42), werkzaam bij een jeansgigant en dol op denim, ziet een man- nenlegging ook wel zitten. „Het probleem is alleen dat ik er niet inkom, want ik heb te zware kuiten en bovenbenen. Zo'n kle dingstuk, dat geïnspireerd is op de ridder en punklook, spreekt mij echter wel aan." Dat geldt niet voor vormgever Esther Edens (34), die de mannenlegging totaal niet mannelijk vindt: „Zeker niet als de dra ger een bierbuik heeft. Of wanneer je 'al les' ziet zitten." Maar zijn kwalificaties als 'mannelijk' of 'vrouwelijk' nog van belang in tijden als de ze, waarin alles draait om individualiteit en creativiteit? De vraag stellen is hem be antwoorden. Bert van Bavel: „We doen wat we willen. Ook mannen durven te experi menteren. Omdat ze het leuk vinden. Om dat ze zich van anderen willen onderschei den. Of omdat ze aantrekkelijk gevonden willen worden. Net als vrouwen." Dus bekent een trendy vent kleur. Bijvoor beeld in een pastelkleurige polo of shirt, met vrolijke loafers en een kekke chino (of een short, voor de durfals). En daar wordt hij niet minder mans van, alleen maar meer mens. En als hij zijn vertrouwde jeans niet wil missen, dan kan hij nog al tijd gaan voor denim met botanische Hoewel Nederland bol staat van het modetalent, zijn we een land van de casual looks. En dat geldt hele maal voor 'de doorsnee man', die veelal gaat voor jeans en sneakers. Althans, dat was het geval. Nu is er een kentering: de mannenmode is aan het emanciperen. Ook bij de in modieus opzicht wat meer ge matigde ketens zie je herenshirts, -broe ken, -jasjes en -hemden met elementen die aan damesmode zijn ontleend. Eindelijk gerechtigheid. Vrouwen Tenen' tenslotte al decennialang kleding uit de mannengarderobe. Van de broek, ooit hét mannenitem bij uitstek, tot het witte over hemd, het pak en de boyfriend jeans. Hoe omschrijft Jan Agelink, trendvoorspel ler en artdirector voor modemerken en winkels, de nieuwe trend? „De mannenmo de is gedetailleerder, zachter en speelser ge worden. Wat kleur betreft, denk aan de zachte tinten die we voorheen vooral bij vrouwen zagen. Hetzelfde geldt voor mate rialen en technieken. We zien bijvoorbeeld een mix van patronen en structuren, waar door een ontwerp iets ambachtelijks krijgt. Je wilt het voelèn en aanraken en dat draagt bij aan die specifieke niet-traditio- neel mannelijke uitstraling." Bankmedewerker Pierre Litjens (29) is blij met de zachte ijscotinten en de vrolijke bloemmotieven die nu ook hip voor man nen zijn. „Zelf draag ik het liefst zachte kleuren omdat die me het best staan. En van shirts met een werkje wordt mijn vriendin vrolijk." Ook op het gebied van schoenen zijn er le gio opties voor de man-van-nu. We spot ten onder meer enkellaarsjes met iets dat op een sleehak lijkt, maar ook loafers, sneakers, espadrilles en instappers met bloemen en psychedelische prints. Iets waar de meeste mannen zich tot voor kort niet aan zouden durven wagen. Deze zomer toont de man zich zien van zijn zachte kant. Florale motieven, botanische prints, zachte pastels, vrolijke kleurcombPs; het komt allemaal voorbij. Dat de tijden veranderd zijn, is uiteraard ook in het buitenland te zien. Zo gaven de mannen in Londen het afgelopen jaar, voor het eerst in de geschiedenis, meer geld uit aan footwear dan vrouwen. Er werden met ZATERDAG 5 JULI 2014 Je vriendin wordt er vrolijk van door Janice Deul foto's PR Bloemenshirt met korte mouw, 19,95 euro (H&M) Links: mannenbroek- rok, 49,99 euro (Zara) Handgemaakte loafers, 199 euro (Friseau) ©reageren? consument@depersdienst.nl Zijden strop das, 39 euro (Suit Supply) Chino met bloemen en overhemd, beide 25,99 euro (Zara)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 15