14,95
Visbestanden groeien,
kiloprijzen blijven laag
Proef met bankpas als ov-chipkaart
ECONOMIE 13
((j) THERMEN BUSSLOO
Ifraiil riiiP
Langzaam wordt steeds duidelijker wat de
financiële gevolgen zijn voor de provincie
bij sanering van vervuild fabrieksterrein.
iüIMiaM
volgende keer weer!
0180-457 803
of ga naar uw ANVR reisbureau www.dejongintra.nl/oranjekorting
MIDDELBURG - De saneringskosten
van Thermphos kunnen voor
grondeigenaar Zeeland Seaports
(ZSP) en de provincie als
groot-aandeelhouder door de re
cente juridische verwikkelingen
oplopen tot zeker 30 miljoen en
mogelijk zelfs meer dan 38 mil
joen euro.
Dat concludeert de Statenfractie
van de PW op basis van een rap
portage die de partij heeft laten
opmaken door de Stichting On
derzoek Bedrijfs Informatie (So-
bi). Het bureau van Pieter Lake-
man verwacht dat de rechtszaak
die voormalig Thermphos-eige-
naar Nahum Galmor heeft aange
spannen om zoveel mogelijk geld
uit de failliete boedel te halen,
nog lang zal aanslepen. In een
kort geding stelde de rechter Gal-
mors investeringsmaatschappij
AIMG vorige week in het gelijk.
Hij verzet zich tegen het betalen
van de sanering met de boedelgel-
den. Die horen toe aan de schuld
eisers, waarvan AIMG er één is,
vindt Galmor.
Het beheer van het vervuilde
Thermphoscomplex kost maande
lijks zo'n één miljoen euro. Dat
gaat af van de huidige boedelop
brengst. Wanneer het havenbe
drijf gedwongen wordt tot sane
ring en de pot straks leeg is,
drukt dat zwaar op het bedrijfsre
sultaat en daarmee de waarde van
de aandelen, redeneert Sobi.
PW-fractievoorzitter Peter van
Dijk: „Ik wil het college oproepen
nu toch in ieder geval een begin
te maken met fondsvorming.
Want dat dit de provincie een flin
ke klap geld gaat kosten, dat zal ie
dereen wel duidelijk zijn."
Provinciale Staten zijn gisteren op
nieuw in beslotenheid bijgepraat
over de stand van zaken rond de
failliete fosforfabriek. De opposi
tiepartijen hadden sterk aange
drongen op een openbare toelich
ting. Maar onder druk van moge
lijke claims, durft gedeputeerde
George van Heukelom (Handha
ving) dat nog steeds niet aan. „Ik
vind het ook heel jammer dat de
PW openlijk zegt dat dit de pro
vincie geld gaat kosten. Dat zijn
we juist nog aan het uitzoeken."
Ook de Christenunie kreeg van
hem een veeg uit de pan. „Het is
absoluut niet waar dat wij ver
plicht zijn die boel op te ruimen.
Kijk, daar gaan we al!" Groen-
Links, PvdA, PW en ook andere
fracties hadden moeite met de ar
gumentatie van de gedeputeerde.
Volgens hen staat alle tot dusver
vertrouwelijk gedeelde informatie
ook in de uitspraken van de recht
bank en de zes eveneens openba
re verslagen van de curatoren.
Toch was een meerderheid (PW,
GroenLinks, SP en NZ uitgezon
derd) uiteindelijk gevoelig voor
een ongebruikelijke oproep van
commissaris van de koning Han
Polman. „Als nog wordt onder
handeld en iets is onder de rech
ter, moet je daar niet in het open
baar over praten", aldus Polman.
In september volgt alsnog een
openbaar debat over de sanering.
Het scholbestand in de Noordzee
bedraagt volgens de ICES momen
teel 670.400 ton, de hoogste stand
sinds de tellingen in 1957 begon
nen. De groei van het scholbe
stand is te danken aan een daling
van de visserijdruk. Veel schepen
zijn uit de vaart genomen. De ei
genaren konden het niet meer bol
werken door de hoge brandstof
prijzen en lage scholprijzen. Als
de voortekenen niet bedriegen, is
het einde hiervan nog niet in
zicht. Lokerse: „Ik verwacht niet
dat de scholprijzen dit jaar nog
aantrekken." De twee kleinste,
meest aangevoerde soorten schol
brengen niet meer dan gemiddeld
respectievelijk 90 eurocent en 1,10
euro per kilo op.
De prijzen van de tong - de kurk
waarop met name de Zeeuwse vis
serij drijft - zitten juist in de lift.
Lokerse schat dat de gemiddelde
prijs per kilo dit jaar tot nu toe op
8,50 a 9,00 euro ligt, tegen 7,60 eu
ro over heel 2013. „Je ziet sinds
april dat vissers minder aanlan
den om tongquotum te sparen
voor de rest van jaar." Het tong
quotum is in tegenstelling tot het
scholquotum dit jaar verlaagd en
de kans is groot dat dit in 2015 op
nieuw gebeurt.
Het tongbestand in de Noordzee
ligt wel op een biologisch veilig
niveau, maar op basis van de poli
tieke afspraken uit het verleden
zou het quotum volgend jaar toch
omlaag moeten. Pim Visser, direc
teur van de grootste Nederlandse
visserijorganisatie VisNed, vindt
dit niet te billijken. „Het gaat nu
om voorlopige adviezen, in okto
ber komen de definitieve. Als er
dan nog een verlaging dreigt, zul
len we bij staatssecretaris Dijks-
ma erop aandringen dit ongedaan
te maken." Ze zal daarvoor steun
moeten zien te verwerven bij col
lega's in Brussel.
Het scholquotum voor alle Noord
zeevissers zou op basis van de
voorlopige cijfers van de ICES-vis-
serijdeskundigen omhoog kun
nen van 111.600 ton dit jaar naar
128.400 ton in 2015, het tongquo
tum omlaag van 11.900 ton naar
11.000 ton. Nederland heeft recht
op 36 procent van het scholquo
tum en zo'n 75 procent van het
tongquotum.
De ICES adviseert voor zowel ka
beljauw als wijting een verlaging
van het quotum in 2015. Het wij
tingbestand is gedaald. De kabel
jauwstand staat al enkele jaren on
der druk en groeit slechts mond
jesmaat, ondanks forse beperking
van de visserij.
NS en ABN Amro beginnen bin
nenkort een proef om uit te zoe
ken of de bankpas een toekomst
heeft als ov-chipkaart. „Dat
scheelt weer een kaart en dat is ge
makkelijker voor de reiziger",
zegt Chris Vonk van Rover, de be
langenorganisatie van reizigers in
het openbaar vervqer.
Voordeel van de bankpas ten op
zichte van de ov-chipkaart is dat
achteraf wordt afgerekend en rei
zigers geen tegoed vooraf op hun
pas moeten opladen. Gebruik van
de bankpas als ov-chipkaart is mo
gelijk, nu alle banken - uitgezon
derd Rabobank- de contactloze
bankpas hebben verspreid onder
hun klanten. Met deze contactlo
ze pas - waarmee ook in winkels
kleine aankopen kunnen worden
afgerekend - kan op dezelfde ma
nier in trein en bus worden in-
en uitgecheckt als met de huidige
ov-chipkaart.
Volgens NS woordvoerder Eric
Trinthamer zal personeel van NS
en ABN Amro in eerste instantie
testen of de bankpas geschikt is
voor het reizen per trein. Later
wordt de proef uitgebreid naar de
bus. De proef moet eerst nog wor
den besproken in het Nationaal
Openbaar Vervoer Beraad. Daarin
zijn alle openbaar vervoerbedrij
ven vertegenwoordigd.
De test moet uitwijzen of het ge
bruik van de bankpas in het open
baar vervoer technisch haalbaar
is. Het gebruik van ov-chipkaar-
ten is onvermijdelijk, nu dinsdag
het papieren kaartje voorgoed ver
dwijnt. Gebruik van een bankpas
in trein of bus is ook een uit
komst voor buitenlanders die dan
geen aparte ov-chipkaart hoeven Visser van de Yerseke 138 bezig met onderhoud in Vlissingen tijdens stillig-
aan te schaffen. actie tegen lage visprijzen eind maart dit jaar. foto Harmen van der Werf
ZATERDAG 5 JULI 2014
X, J WELLNESS HOTEL
VERKOZEN TOT BESTE WELLNESSRESORT 2013
SAU N A-
ENTREE
Geldig van maandag t m zondag t/m 24j«lt 2014
Resemeren en voorwaarde www.thermenbussloo.nl/wegenerentree4
:|I
v fyS
Bus reizen
Auto reizen
Vlieg reizen
Verre reizen
Steden reizen
Geldig op groepsrondreizen met vertrek t/m 31 oktober 2014
Thermphos ligt
zwaar op de maag
door Marcel Modde
door Harmen van der Werf
VLISSINGEN - Vissers zouden er on
der gewone omstandigheden hun
vingers bij aflikken. Het scholbe
stand in de Noordzee is volgens de
Internationale Raad voor Onder
zoek der Zee (ICES) nooit zo hoog
geweest, maar met de scholprijzen
is het - ondanks acties begin dit
jaar - nog altijd slecht gesteld. „De
kiloprijzen zijn minimaal", aldus di
recteur Foort Lokerse van de
Zeeuwse Visveilingen in Vlissingen
en Breskens.
door Chris van Alem
UTRECHT - De betaalpas van de
bank kan straks mogelijk gebruikt
worden om mee te reizen in trein
en bus.