14,95 Visbestanden groeien, kiloprijzen blijven laag Proef met bankpas als ov-chipkaart ECONOMIE 13 ((j) THERMEN BUSSLOO Ifraiil riiiP Langzaam wordt steeds duidelijker wat de financiële gevolgen zijn voor de provincie bij sanering van vervuild fabrieksterrein. iüIMiaM volgende keer weer! 0180-457 803 of ga naar uw ANVR reisbureau www.dejongintra.nl/oranjekorting MIDDELBURG - De saneringskosten van Thermphos kunnen voor grondeigenaar Zeeland Seaports (ZSP) en de provincie als groot-aandeelhouder door de re cente juridische verwikkelingen oplopen tot zeker 30 miljoen en mogelijk zelfs meer dan 38 mil joen euro. Dat concludeert de Statenfractie van de PW op basis van een rap portage die de partij heeft laten opmaken door de Stichting On derzoek Bedrijfs Informatie (So- bi). Het bureau van Pieter Lake- man verwacht dat de rechtszaak die voormalig Thermphos-eige- naar Nahum Galmor heeft aange spannen om zoveel mogelijk geld uit de failliete boedel te halen, nog lang zal aanslepen. In een kort geding stelde de rechter Gal- mors investeringsmaatschappij AIMG vorige week in het gelijk. Hij verzet zich tegen het betalen van de sanering met de boedelgel- den. Die horen toe aan de schuld eisers, waarvan AIMG er één is, vindt Galmor. Het beheer van het vervuilde Thermphoscomplex kost maande lijks zo'n één miljoen euro. Dat gaat af van de huidige boedelop brengst. Wanneer het havenbe drijf gedwongen wordt tot sane ring en de pot straks leeg is, drukt dat zwaar op het bedrijfsre sultaat en daarmee de waarde van de aandelen, redeneert Sobi. PW-fractievoorzitter Peter van Dijk: „Ik wil het college oproepen nu toch in ieder geval een begin te maken met fondsvorming. Want dat dit de provincie een flin ke klap geld gaat kosten, dat zal ie dereen wel duidelijk zijn." Provinciale Staten zijn gisteren op nieuw in beslotenheid bijgepraat over de stand van zaken rond de failliete fosforfabriek. De opposi tiepartijen hadden sterk aange drongen op een openbare toelich ting. Maar onder druk van moge lijke claims, durft gedeputeerde George van Heukelom (Handha ving) dat nog steeds niet aan. „Ik vind het ook heel jammer dat de PW openlijk zegt dat dit de pro vincie geld gaat kosten. Dat zijn we juist nog aan het uitzoeken." Ook de Christenunie kreeg van hem een veeg uit de pan. „Het is absoluut niet waar dat wij ver plicht zijn die boel op te ruimen. Kijk, daar gaan we al!" Groen- Links, PvdA, PW en ook andere fracties hadden moeite met de ar gumentatie van de gedeputeerde. Volgens hen staat alle tot dusver vertrouwelijk gedeelde informatie ook in de uitspraken van de recht bank en de zes eveneens openba re verslagen van de curatoren. Toch was een meerderheid (PW, GroenLinks, SP en NZ uitgezon derd) uiteindelijk gevoelig voor een ongebruikelijke oproep van commissaris van de koning Han Polman. „Als nog wordt onder handeld en iets is onder de rech ter, moet je daar niet in het open baar over praten", aldus Polman. In september volgt alsnog een openbaar debat over de sanering. Het scholbestand in de Noordzee bedraagt volgens de ICES momen teel 670.400 ton, de hoogste stand sinds de tellingen in 1957 begon nen. De groei van het scholbe stand is te danken aan een daling van de visserijdruk. Veel schepen zijn uit de vaart genomen. De ei genaren konden het niet meer bol werken door de hoge brandstof prijzen en lage scholprijzen. Als de voortekenen niet bedriegen, is het einde hiervan nog niet in zicht. Lokerse: „Ik verwacht niet dat de scholprijzen dit jaar nog aantrekken." De twee kleinste, meest aangevoerde soorten schol brengen niet meer dan gemiddeld respectievelijk 90 eurocent en 1,10 euro per kilo op. De prijzen van de tong - de kurk waarop met name de Zeeuwse vis serij drijft - zitten juist in de lift. Lokerse schat dat de gemiddelde prijs per kilo dit jaar tot nu toe op 8,50 a 9,00 euro ligt, tegen 7,60 eu ro over heel 2013. „Je ziet sinds april dat vissers minder aanlan den om tongquotum te sparen voor de rest van jaar." Het tong quotum is in tegenstelling tot het scholquotum dit jaar verlaagd en de kans is groot dat dit in 2015 op nieuw gebeurt. Het tongbestand in de Noordzee ligt wel op een biologisch veilig niveau, maar op basis van de poli tieke afspraken uit het verleden zou het quotum volgend jaar toch omlaag moeten. Pim Visser, direc teur van de grootste Nederlandse visserijorganisatie VisNed, vindt dit niet te billijken. „Het gaat nu om voorlopige adviezen, in okto ber komen de definitieve. Als er dan nog een verlaging dreigt, zul len we bij staatssecretaris Dijks- ma erop aandringen dit ongedaan te maken." Ze zal daarvoor steun moeten zien te verwerven bij col lega's in Brussel. Het scholquotum voor alle Noord zeevissers zou op basis van de voorlopige cijfers van de ICES-vis- serijdeskundigen omhoog kun nen van 111.600 ton dit jaar naar 128.400 ton in 2015, het tongquo tum omlaag van 11.900 ton naar 11.000 ton. Nederland heeft recht op 36 procent van het scholquo tum en zo'n 75 procent van het tongquotum. De ICES adviseert voor zowel ka beljauw als wijting een verlaging van het quotum in 2015. Het wij tingbestand is gedaald. De kabel jauwstand staat al enkele jaren on der druk en groeit slechts mond jesmaat, ondanks forse beperking van de visserij. NS en ABN Amro beginnen bin nenkort een proef om uit te zoe ken of de bankpas een toekomst heeft als ov-chipkaart. „Dat scheelt weer een kaart en dat is ge makkelijker voor de reiziger", zegt Chris Vonk van Rover, de be langenorganisatie van reizigers in het openbaar vervqer. Voordeel van de bankpas ten op zichte van de ov-chipkaart is dat achteraf wordt afgerekend en rei zigers geen tegoed vooraf op hun pas moeten opladen. Gebruik van de bankpas als ov-chipkaart is mo gelijk, nu alle banken - uitgezon derd Rabobank- de contactloze bankpas hebben verspreid onder hun klanten. Met deze contactlo ze pas - waarmee ook in winkels kleine aankopen kunnen worden afgerekend - kan op dezelfde ma nier in trein en bus worden in- en uitgecheckt als met de huidige ov-chipkaart. Volgens NS woordvoerder Eric Trinthamer zal personeel van NS en ABN Amro in eerste instantie testen of de bankpas geschikt is voor het reizen per trein. Later wordt de proef uitgebreid naar de bus. De proef moet eerst nog wor den besproken in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad. Daarin zijn alle openbaar vervoerbedrij ven vertegenwoordigd. De test moet uitwijzen of het ge bruik van de bankpas in het open baar vervoer technisch haalbaar is. Het gebruik van ov-chipkaar- ten is onvermijdelijk, nu dinsdag het papieren kaartje voorgoed ver dwijnt. Gebruik van een bankpas in trein of bus is ook een uit komst voor buitenlanders die dan geen aparte ov-chipkaart hoeven Visser van de Yerseke 138 bezig met onderhoud in Vlissingen tijdens stillig- aan te schaffen. actie tegen lage visprijzen eind maart dit jaar. foto Harmen van der Werf ZATERDAG 5 JULI 2014 X, J WELLNESS HOTEL VERKOZEN TOT BESTE WELLNESSRESORT 2013 SAU N A- ENTREE Geldig van maandag t m zondag t/m 24j«lt 2014 Resemeren en voorwaarde www.thermenbussloo.nl/wegenerentree4 :|I v fyS Bus reizen Auto reizen Vlieg reizen Verre reizen Steden reizen Geldig op groepsrondreizen met vertrek t/m 31 oktober 2014 Thermphos ligt zwaar op de maag door Marcel Modde door Harmen van der Werf VLISSINGEN - Vissers zouden er on der gewone omstandigheden hun vingers bij aflikken. Het scholbe stand in de Noordzee is volgens de Internationale Raad voor Onder zoek der Zee (ICES) nooit zo hoog geweest, maar met de scholprijzen is het - ondanks acties begin dit jaar - nog altijd slecht gesteld. „De kiloprijzen zijn minimaal", aldus di recteur Foort Lokerse van de Zeeuwse Visveilingen in Vlissingen en Breskens. door Chris van Alem UTRECHT - De betaalpas van de bank kan straks mogelijk gebruikt worden om mee te reizen in trein en bus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 13