Meest chique versie van
drieling ontbeert navigatie
AUTO 17
Jaguar richt zich op
speciale producties
Audi ondersteunt
Google en Apple
Lambo Huracan
radiografisch
Peugeot Music:
internetradio
RIJTEST LEXUS CT 200H
GADGETS
RIJ-IMPRE5SIE PEUGEOT 108
LEXUS CT 200H EN ZIJN CONCURRENTEN
Een verschil van gram
in C02-uitstoot
maakt of breekt op dit
moment nog steeds
een auto op de Neder
landse markt. Lexus
heeft zijn positie met
de vijfdeurs CT 2ooh veiliggesteld
door de C02-uitstoot terug te
brengen van 87 naar 82 gram per
kilometer. Daarmee komt het mo
del dit jaar en ook geheel 2015 in
aanmerking voor 14 procent bij tel
ling bij zakelijk gebruik.
Wat vormgeving betreft, is er wei
nig nieuws. De achterlichten zijn
anders" van indeling en op het
front is de grille wat dikker aange
zet. Nieuwe wielen maken de uit
straling compleet. Voor het interi
eur geldt feitelijk hetzelfde. Daar
vinden we de wijzigingen op het
vlak van bedieningsknoppen en
hier en daar een accent.
De afwerking houdt Lexus op het
bekende hoge niveau. Terwijl het
merk al bekend staat om de uitste
kende geluidsisolatie, konden de
ontwerpers op dit vlak nog enke
le verbeteringen doorvoeren.
De bediening van het centrale
scherm gaat met behulp van een
Het succes van de Lexus
CT valt of staat met een
lage bijtelling bij zakelijk
gebruik. Fijnslijperij van
het model zorgt voor
een blijvend gunstige
status.
joystick. Ondanks kritiek in het
verleden, lijkt de bediening daar
door nu wat fijngevoeliger.
Net zo subtiel als binnen- en bui
tenkant wijzigingen ondergingen,
sleutelden de technici aan het on
derstel. De belangrijkste, goed
voelbare verandering betreft de
software van de overbrenging tus
sen motor en wielen. Er wordt bij
een hybride in dit geval gespro
ken over een elektronische CVT,
zonder dat er daadwerkelijk van
een CVT sprake is. Alleen lijkt het
karakter van de gekozen techniek
daar sterk op. Dat betekent een
fors oplopend motortoerental als
maximaal geaccelereerd wordt.
Juist die eigenschap weet Lexus
bij de vernieuwde CT 200h beter
in toom te houden. De 1.8 liter
benzinemotor komt samen met
de elektromotor aan een vermo
gen van 136 pk en een koppel van
207 Nm. De behaalde prestaties
(top 180 kilometer per uur, 0-100
in 10,3 seconden) zijn keurig.
De focus ligt uiteraard op het
brandstofverbruik. Dat komt in
de praktijk uit rond 1 op 17. Op
het gebied van rijcomfort scoort
de CT hoge cijfers met een combi
natie van voldoende trekkracht
en een laag geluidsniveau.
De Luxury Line heeft de meest
complete uitrusting, met onder
meer lederen bekleding. Daar
hangt een prijskaartje aan van
35.990 euro. De vernieuwde CT
begint bij 26.690 euro. Dat is zelfs
iets minder dan .de eerste oplage.
Peugeot zet met de nieu
we 108 (ontwikkeld, sa
men met Citroen Cl en
Toyota Aygo) hoog in.
Het exterieur straalt klasse uit
door een verfijnd lijnenspel en
chroom. In het interieur biedt
het Franse merk meubilair dat
prima steun biedt, gecombi
neerd met mooie materialen.
Dat de achterste zijruiten al
leen op een kier open kunnen,
dient prijs en gewicht. De doel
groep voor de 108 is breed en
divers. Veel 108 rijders weten
kennelijk de weg, want een na
vigatiesysteem wordt niet aan
geboden. Daarvoor moet de
smartphone aan het boordsys
teem via Mirror Screen worden
gekoppeld.
Peugeot levert de 108 met een
1.0 en 1.2 liter benzinemotor.
De 2,34 meter lange wielbasis
zorgt voor een keurige rijstabili-
teit. De 108 is te koop vanaf
9.690 euro. De vijfdeurs heeft
een meerprijs: 350 euro. Desge
wenst zorgen stickerpakketten
voor een eigen identiteit.
VRIJDAG 4 JULI 2014
Lexus CT 200h
Bagage 375-985 liter,
gewicht 1.385 kg. Benzi
ne hybride 1.8 liter, 136
pk. Vanaf 26.690 euro,
Luxury Line 35.990.
Audi A3 Sportback
Bagage 280-1.120 liter,
gewicht 1.235 kg. Ben
zine/aardgas 1.4 liter,
110 pk. Vanaf 26.290
euro, g-tron 27.500.
BMW 1-serie 5-d
Bagage 360-1.200 liter,
gewicht 1.265 kg. Benzi
ne 1.6 liter, 102 pk. Van
af 25.990 euro, 114i
High Executive 31.985.
Volvo V40
Bagage 335-1.032 liter,
gewicht 1.363 kg. Die
sel 2.0 liter, 190 pk. Van
af 24.995 euro, D4 Busi
ness Summum 31.795.
Een door batterijen gevoede elektromotor geeft de Lexus CT 200h een laag brandstofverbruik, foto's Automedia
door Tony Vos
Jaguar Land Rover Special Vehicle
Operations laat met de F-Type Pro
ject 7 zien raad te weten met spe
ciale edities. De gelimiteerde (250)
versie is een eerbetoon aan de ze
ven overwinningen van Jaguar in
de 24H Le Mans.
De 5.0 V8 supercharged motor le
vert dankzij aanpassingen 575 pk
en 680 Nm. De 0-100-sprint vergt
slechts 3,9 seconden.
F-Type Project 7. foto Jaguar
De software-platforms Google
Android Auto en Apple CarPlay
zijn vanaf 2015 beschikbaar in Au
di's. De smartphonefuncties kun
nen in de auto worden gebruikt via
de MMI (Multi Media Interface).
Bij de integratie van de online plat
forms staan zaken als veiligheid,
gebruiksvriendelijkheid, een mini
mum aan afleiding en bescherming
van data centraal.
Brede connectiviteit. foto Audi
door Willem de Volder
De nieuwe Peugeot 108 is iets langer dan voorganger 107. foto WdeV
Kost een nieuwe Huracan al gauw
meer dan enkele eurotonnen, rij
den met de nieuwste Lamborghini
kan al vanaf 30 euro. Daarvoor
schaf je een radiografisch bestuur
baar schaalmodel (1:24) aan.
Maisto heeft het speeltje, dat is ver
vaardigd van metaal en plastic, ont
wikkeld. Over de prestaties geen
klachten, maar 300 kilometer per
uur is iets te hoog gegrepen.
Mini-Huracan. foto Lamborghini
Het digitale platform Peugeotmu-
sic.com omvat een website met
een internet radiostation. Daar vin
den muziekliefhebbers onder meer
nieuw talent, liveconcerten en in
terviews met kunstenaars. Het
Peugeot internetradiostation is te
horen in showrooms, op autosa
lons en te ontvangen via het Mir
ror Screen-connectiviteitssysteem
in de nieuwe Peugeot 108.
Met internetradio, foto Peugeot