Meest chique versie van drieling ontbeert navigatie AUTO 17 Jaguar richt zich op speciale producties Audi ondersteunt Google en Apple Lambo Huracan radiografisch Peugeot Music: internetradio RIJTEST LEXUS CT 200H GADGETS RIJ-IMPRE5SIE PEUGEOT 108 LEXUS CT 200H EN ZIJN CONCURRENTEN Een verschil van gram in C02-uitstoot maakt of breekt op dit moment nog steeds een auto op de Neder landse markt. Lexus heeft zijn positie met de vijfdeurs CT 2ooh veiliggesteld door de C02-uitstoot terug te brengen van 87 naar 82 gram per kilometer. Daarmee komt het mo del dit jaar en ook geheel 2015 in aanmerking voor 14 procent bij tel ling bij zakelijk gebruik. Wat vormgeving betreft, is er wei nig nieuws. De achterlichten zijn anders" van indeling en op het front is de grille wat dikker aange zet. Nieuwe wielen maken de uit straling compleet. Voor het interi eur geldt feitelijk hetzelfde. Daar vinden we de wijzigingen op het vlak van bedieningsknoppen en hier en daar een accent. De afwerking houdt Lexus op het bekende hoge niveau. Terwijl het merk al bekend staat om de uitste kende geluidsisolatie, konden de ontwerpers op dit vlak nog enke le verbeteringen doorvoeren. De bediening van het centrale scherm gaat met behulp van een Het succes van de Lexus CT valt of staat met een lage bijtelling bij zakelijk gebruik. Fijnslijperij van het model zorgt voor een blijvend gunstige status. joystick. Ondanks kritiek in het verleden, lijkt de bediening daar door nu wat fijngevoeliger. Net zo subtiel als binnen- en bui tenkant wijzigingen ondergingen, sleutelden de technici aan het on derstel. De belangrijkste, goed voelbare verandering betreft de software van de overbrenging tus sen motor en wielen. Er wordt bij een hybride in dit geval gespro ken over een elektronische CVT, zonder dat er daadwerkelijk van een CVT sprake is. Alleen lijkt het karakter van de gekozen techniek daar sterk op. Dat betekent een fors oplopend motortoerental als maximaal geaccelereerd wordt. Juist die eigenschap weet Lexus bij de vernieuwde CT 200h beter in toom te houden. De 1.8 liter benzinemotor komt samen met de elektromotor aan een vermo gen van 136 pk en een koppel van 207 Nm. De behaalde prestaties (top 180 kilometer per uur, 0-100 in 10,3 seconden) zijn keurig. De focus ligt uiteraard op het brandstofverbruik. Dat komt in de praktijk uit rond 1 op 17. Op het gebied van rijcomfort scoort de CT hoge cijfers met een combi natie van voldoende trekkracht en een laag geluidsniveau. De Luxury Line heeft de meest complete uitrusting, met onder meer lederen bekleding. Daar hangt een prijskaartje aan van 35.990 euro. De vernieuwde CT begint bij 26.690 euro. Dat is zelfs iets minder dan .de eerste oplage. Peugeot zet met de nieu we 108 (ontwikkeld, sa men met Citroen Cl en Toyota Aygo) hoog in. Het exterieur straalt klasse uit door een verfijnd lijnenspel en chroom. In het interieur biedt het Franse merk meubilair dat prima steun biedt, gecombi neerd met mooie materialen. Dat de achterste zijruiten al leen op een kier open kunnen, dient prijs en gewicht. De doel groep voor de 108 is breed en divers. Veel 108 rijders weten kennelijk de weg, want een na vigatiesysteem wordt niet aan geboden. Daarvoor moet de smartphone aan het boordsys teem via Mirror Screen worden gekoppeld. Peugeot levert de 108 met een 1.0 en 1.2 liter benzinemotor. De 2,34 meter lange wielbasis zorgt voor een keurige rijstabili- teit. De 108 is te koop vanaf 9.690 euro. De vijfdeurs heeft een meerprijs: 350 euro. Desge wenst zorgen stickerpakketten voor een eigen identiteit. VRIJDAG 4 JULI 2014 Lexus CT 200h Bagage 375-985 liter, gewicht 1.385 kg. Benzi ne hybride 1.8 liter, 136 pk. Vanaf 26.690 euro, Luxury Line 35.990. Audi A3 Sportback Bagage 280-1.120 liter, gewicht 1.235 kg. Ben zine/aardgas 1.4 liter, 110 pk. Vanaf 26.290 euro, g-tron 27.500. BMW 1-serie 5-d Bagage 360-1.200 liter, gewicht 1.265 kg. Benzi ne 1.6 liter, 102 pk. Van af 25.990 euro, 114i High Executive 31.985. Volvo V40 Bagage 335-1.032 liter, gewicht 1.363 kg. Die sel 2.0 liter, 190 pk. Van af 24.995 euro, D4 Busi ness Summum 31.795. Een door batterijen gevoede elektromotor geeft de Lexus CT 200h een laag brandstofverbruik, foto's Automedia door Tony Vos Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations laat met de F-Type Pro ject 7 zien raad te weten met spe ciale edities. De gelimiteerde (250) versie is een eerbetoon aan de ze ven overwinningen van Jaguar in de 24H Le Mans. De 5.0 V8 supercharged motor le vert dankzij aanpassingen 575 pk en 680 Nm. De 0-100-sprint vergt slechts 3,9 seconden. F-Type Project 7. foto Jaguar De software-platforms Google Android Auto en Apple CarPlay zijn vanaf 2015 beschikbaar in Au di's. De smartphonefuncties kun nen in de auto worden gebruikt via de MMI (Multi Media Interface). Bij de integratie van de online plat forms staan zaken als veiligheid, gebruiksvriendelijkheid, een mini mum aan afleiding en bescherming van data centraal. Brede connectiviteit. foto Audi door Willem de Volder De nieuwe Peugeot 108 is iets langer dan voorganger 107. foto WdeV Kost een nieuwe Huracan al gauw meer dan enkele eurotonnen, rij den met de nieuwste Lamborghini kan al vanaf 30 euro. Daarvoor schaf je een radiografisch bestuur baar schaalmodel (1:24) aan. Maisto heeft het speeltje, dat is ver vaardigd van metaal en plastic, ont wikkeld. Over de prestaties geen klachten, maar 300 kilometer per uur is iets te hoog gegrepen. Mini-Huracan. foto Lamborghini Het digitale platform Peugeotmu- sic.com omvat een website met een internet radiostation. Daar vin den muziekliefhebbers onder meer nieuw talent, liveconcerten en in terviews met kunstenaars. Het Peugeot internetradiostation is te horen in showrooms, op autosa lons en te ontvangen via het Mir ror Screen-connectiviteitssysteem in de nieuwe Peugeot 108. Met internetradio, foto Peugeot

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17