Eurocommissaris: tol Duitse snelwegen toch discriminerend 8 BUITENLAND RACISME Vijftig jaar nadat Lyndon Johnson de civil rights act tekende, blijft ras in Mississippi van groot belang. OXFORD, MISSISSIPPI - Twee weken geleden stond de Amerikaanse rechtenstudent David Fletcher in een café in studentenstad Oxford in Mississippi, toen hij zich plotse ling besefte: ik ben hier de enige Afro-Amerikaan. „Dat deed me iets", vertelt Fletcher aan een lunchtafel op zijn universiteit, University of Mississippi (in de volksmond Ole Miss). „Er zijn hier studenten die er nog steeds oude gedachten op nahouden." Deze universiteit stond in de ja ren '60 bekend als een wit, racis tisch bolwerk. Fletcher denkt dat er anno 2014 studenten rondlo pen die hem, een Afro-Ameri kaan, liever zien vertrekken dan blijven. Fletcher is nu vijfentwin tig en studeert rechten. Daarmee is de vergelijking met James Mere dith gauw gemaakt; die laatste was als twintiger in 1962 de eerste zwarte student die vtferd toegela ten tot Ole Miss, hij studeerde aan dezelfde faculteit. Fletcher werd in 2012 toegelaten. Doe het niet, zeiden sommigen van zijn (zwarte) vrienden in zijn thuis stad Jackson. En: 'waarom zou je daar naartoe willen?' „Maar ik kom uit het zuiden en ben trots op het zuiden", zegt Fletcher over zijn keuze voor de arme staat. „Ik wilde in het zuiden studeren." Mississippi is de armste staat van Amerika. Een conservatieve staat is het, die wordt gezien als een plek waar racisme nog overal op de loer ligt. Van haar 3 miljoen in woners is 60 procent blank en 38 procent Afro-Amerikaan. Blank en zwart wonen verspreid over de staat, maar niet samen. In de ar me delta, het gebied waar katoen wordt verbouwd, vind je de zwar te bevolking. Een ritje van ander half uur naar het noorden naar de stad Oxford en je komt in een heel andere wereld: een groen, aangeharkt stadje met een plein vol biologische bakkers, cadeau winkels en chique boekwinkels. In de cafés en winkels zie je al leen maar blanke Amerikanen. Ook Oxford heeft nog altijd last van racisme. Eind 2012 stak een voorbijganger een verkiezings bord van Barack Obama in brand. Twee maanden geleden werd het standbeeld van James Meredith behangen met een confederale vlag en een strop om de nek. Hier vonden de belangrijkste pro testacties plaats van de cvil-rights- beweging. De komst van Mere dith naar de University of Missis sippi was er een van. President Lyndon Johnson zette twee jaar la ter, deze week vijftig jaar geleden, zijn handtekening onder de Civil Rights Act, een wet die rassen scheiding en discriminatie ver bood. In 2008 stemde nog altijd maar 15 procent van de blanke kiezers op de zwarte presidentskandidaat Ba rack Obama. Dat wordt door ve len gezien als een bewijs dat in de staat zwart en wit nog niet op de zelfde voet leven. David Fletcher beaamt dat. „Ik ben toegelaten tot deze universi- Het gaat hier in het zuiden vaak over je ras, daar probeer ik niet aan mee te doen teit omdat ik zwart ben." Fletcher kreeg vanwege zijn huidskleur van de University of Mississippi een forse korting. Hij betaalt 75 procent minder dan zijn medestu denten. De zogeheten minderhe- denbeurs verschaft de universiteit omdat zij meer zwarte studenten wil aantrekken. Van de 150 stu denten in Fletchers klas, zijn er 13 Afro-Amerikaans. „Ik sta daar niet te veel bij stil", zegt Fletcher. Net als zijn voorganger Meredith, trekt hij zich niets aan van opmer kingen over zijn huidskleur. „Het gaat hier vaak over je ras. Daar probeer ik niet aan mee te doen. Iedereen is voor mij gelijk." De meeste van zijn vrienden, zegt hij na even nadenken, zijn net als hij Afro-Amerikaans. „Met hen kom ik eigenlijk niet op het dorps plein van Oxford. Daar zie ik nooit Afro-Amerikanen. Als ik er kom, is het omdat mijn blanke studiegenoten me meevragen. Mijn moeder maakt zich wel eens zorgen over me. Die vindt het nog steeds een gek idee dat ik op deze plek ben gaan studeren." Het plan, uit de koker van de Bei erse CSU, ligt in Brussel onder vuur. Volgens Eurocommissaris voor Verkeer, Siim Kallas, is het voornemen om Duitse automobi listen via de wegenbelasting voor de tolheffing te compenseren, in strijd met Europees recht. „Alle weggebruikers moeten hetzelfde tolbedrag betalen", stelt Kallas in de Frankfurter Allgemeine Sonn- tagszeitung (FAS). Daarmee heeft de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) er een probleem bij. Nog niet zo lang ge leden vond Kallas de invoering van de zogeheten PKW-Maut, waar ook honderdduizenden Ne derlanders mee te maken kunnen krijgen, niet discriminerend. Niet alleen in Brussel, ook in de buurlanden Nederland en Oosten rijk, stuiten de Duitse plannen op argwaan. Kallas baseert zijn waarschuwing op uitgelekte plannen. Daaruit blijkt dat buitenlanders die ge bruik willen maken van de Auto bahn, vanaf 2016 vignetten moe ten aanschaffen. Die zullen varië ren in prijs, van 10 euro voor tien dagen tot 30 euro voor twee maan den. Duitsers zouden honderd eu ro per jaar betalen. Dat bedrag zou in mindering moeten worden gebracht op de wegenbelasting. De bondsregering reageert ver baasd op de kritiek uit Brussel. Er is nog helemaal geen duidelijk heid over de manier waarop de omstreden tol moet worden inge voerd, zei een hooggeplaatst CDU-lid tegen de FAS. Zelfs de in voering van vignetten staat nog Duitse automobilisten via wegenbelasting voor de tol compenseren, zou in strijd zijn met Europees recht ter discussie. Kanselier Merkel heeft ook geen haast met de tol. De bondskanselier vindt het be langrijker dat de uiteindelijke plannen niet onmiddellijk kun nen worden afgeschoten, bijvoor beeld omdat zij in strijd zouden zijn met Europese regels. De PKW-Maut is een presti ge-project van Merkels Beierse christen-conservatieve bondgeno ten. De CSU die met de CDU en de sociaal-democratische SPD deelneemt aan Merkels 'grote coa litie', zette de tol als heet hangij zer op de agenda. CSU-leider Horst Seehofer hekelde vorig jaar rond de Bondsdagverkiezingen 'Hollanders in hun caravans, die in de zomer gratis over onze we gen naar het zuiden tuffen en enorme files veroorzaken, terwijl Duitsers overal in Europa tol moe ten betalen'. Die situatie ervaren Duitse automobilisten als onrecht vaardig. Op de achtergrond van de tol-kwestie speelt een debat over Duitslands infrastructuur. Die lijdt zeer onder achterstallig on derhoud. Om het onderhoud aan wegen en bruggen weer op ni veau te brengen, zijn miljarden euro's nodig. David Fletcher koos bewust voor een studie aan de University of Mississippi, waar hij als Afro-Amerikaan in de minderheid is. foto Maartje van Hoek Zwart in een wit bolwerk door onze correspondent Maartje van Hoek David Fletcher, rechtenstudent door onze correspondent Wierd Duk BERLIJN - Het is één van de meest omstreden projecten van de cen trumlinkse regering van de Duitse bondskanselier Angela Merkel (CDU): de invoering van een tolhef fing op Duitse snelwegen voor bui tenlandse automobilisten. Uit uitgelekte plannen blijkt dat buitenlanders voor de Autobahn vanaf 2016 vignetten moeten kopen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 8