Of het nu gaat om voedselveiligheid of woningbouw, zodra in Nederland iets mis gaat, klinkt de roep om beter toezicht. Meer toezicht lost echter niets op. Minder overheidstoezicht is veel beter. 14 SPECTRUM opinie J _j Gewoon een huis of flatgebouw bou wen zonder bouw vergunning en zonder toëzicht daarop? Dat moet toch een gevaarlijk zooitje worden! Toch is dat het sys teem in Frankrijk en daar storten niet meer bouwwerken in dan in Neder land. Want ja, dat gebeurt in Neder land, ondanks al het bouwtoezicht, ook nog steeds. U herinnert zich toch nog wel het instortende parkeerdek bij een Van der Valk hotel in Tiel of de verzakking van een appartemen tencomplex in Amsterdam? De Franse 'truc' is dat bouwers wel verplicht goed verzekerd zijn. Bij com plexe bouwwerken kijkt de verzeke ring dan naar de echt cruciale zaken op de bouwplaats, in plaats van dat, zoals hier, een veelheid aan bouwplan nen getoetst moet worden. Hoe anders is de sfeer de laatste jaren in Nederland. Na incidenten ontstaat er in de politiek steeds een roep om meer overheidstoezicht, die de media gretig rondtoeteren. Na enige tijd blijkt dan dat al dat toezicht alleen maar lastig en duur is en roept de Tweede Kamer om actie door de mi nister. De daarop volgende zogenaam de 'hervorming van het toezicht' le vert dan minder toezichtslasten op, omdat er simpelweg weer minder overheidstoezicht wordt gehouden. Een klassiek voorbeeld is de gebruiks vergunning, die na de cafébrand in Vo- lendam in 2001 werd ingevoerd. Het uiterst domme optreden van een café baas, die brandbare kerstversiering op hing, was aanleiding om alle cafés in Nederland extra te inspecteren en een extra gebruiksvergunning te laten aan vragen. Toen die kostbare operatie (be taald door de horeca en daarmee ver werkt in de bierprijs) na vijfjaar was voltooid, werd terecht geconstateerd dat dit niet alleen buitensporig duur was, maar ook zinloos. Je kunt als overheid namelijk niet elke avond bij elk café controleren. De gebruiksver gunning werd daarop weer afgeschaft. Het kernprobleem van overheidstoe zicht is goed zichtbaar in dit voor beeld: de overheid kan helemaal geen effectief toezicht houden in onze com plexe maatschappij; zeker niet daar in die maatschappij internationale pro ductieketens een rol spelen. Als de producenten zelf geen effectief toe zicht organiseren, staat de overheid machteloos. Laten we maar eens naar de voedsel veiligheid kijken, die volgens recente X alarmroepen in de gevarenzone zit. Die voedselveiligheid is in Nederland feitelijk groter dan ooit te voren, ter wijl die sector eigenlijk geen over heidstoezicht kent. De recente inci denten met paardenvlees in de IKEA- gehaktballetjes hebben echter geleid tot het politieke besluit de Nederland se Voedsel en Waren Autoriteit extra capaciteit te geven om extra inspec ties te houden. Dat is evident onzinnig, want nog steeds zal veel minder dan een promil le van ons voedsel gecontroleerd kun nen worden. Het echte toezicht wordt uitgeoefend door multinationals in de sector, die weten dat ze enorme kos ten voor de kiezen krijgen als er iets mis is met hun product. De inzet op meer overheidstoezicht is dan ook vooral een symbolische poli tieke belofte dat de overheid echt wel in staat is de samenleving te controle ren. Die belofte is al decennia vals, want zoals al gesteld: de wereld is veel te complex om door de overheid te worden beheerst. Na incidenten blijkt het toezicht dan ook steeds gefaald te hebben. In plaats dat daarvan geleerd wordt, wordt de valse belofte gewoon weer opnieuw afgegeven. Kan het anders? Zekers, want in lijn met het Franse bouwvoorbeeld en de voedselproductie door multinationals kan eigenlijk het meeste overheidstoe zicht vervangen worden door meer vertrouwen in de grote meerderheid van producenten en in ketenaanspra kelijkheid gecombineerd met een goe de verzekeringsplicht. Die cruciale ketenaansprakelijkheid werkt als volgt: de minderheid van boefjes levert zijn diensten natuurlijk aan anderen. Die anderen profiteren vaak van lagere kosten, omdat de boef jes zich nu eenmaal niet aan alle re gels houden. Diezelfde anderen zijn 66 Multinationals krijgen enorme kosten voor de kiezen als er iets mis is met hun product Aarnu Wiskundige Ira Helsloot is hoogleraar be sturen van vei ligheid aan de Radboud Uni versiteit Nijme gen. Voorheen werkte hij bij onder meer het Nederlands In stituut voor Brandweer en Rampenbestrij ding, het COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanage ment en de korpsleiding van brandweer Amsterdam-Am- stelland. door Ira Helsloot illustratie Censuur Toezicht is een

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 74