Hoe vind je de beste vliegtuigstoel?
SPECTRUM 11
IOp websites als
•seatguru.com
kun je op basis van
type vliegtuig of
vluchtnummer zien
waar de beste stoelen
zijn. Bekijk de site
voordat je incheckt, is
het advies van Vink.
2 Kijk voordat je
boekt met welk
type vliegtuig de maat
schappij vliegt. Een
Boeing 787 slaapt beter
dan een 777, verzekert
Vink. De luchtdruk is
er beter.
3 Kies een goed
koop ticket, maar
kijk bij het inchecken
of je kunt upgraden
naar een iets comforta
belere 'comfortclass'.
Vink: „Het kost je voor
een korte vlucht mis
schien 10 euro extra,
maar je hebt er veel
plezier van."
4 Een plek bij de
nooduitgang is po
pulair omdat je daar
vaak meer beenruimte
hebt. Dat voordeel
heeft vaak ook een na
deel, waarschuwt
Vink. „Het tafeltje zit
bij de nooduitgang
vaak aan de zijkant
van de stoel bevestigd,
waardoor de zitruimte
minder breed is."
MINDER RUIMTE VLIEGTUIGSTOEL
M: 77 kg M: 80 kg M: 85 kg
V: 63 kg V: 66 kg V: 70 kg
plekken zijn blij omdat ze goedkoop
vliegen. De comfortclassers zijn blij
omdat ze voor 5 euro extra iets meer
ruimte hadden."
Dat comfort meer is dan alleen een
lekkere stoel, beseft de hoogleraar ter
dege. Hij wil zich de komende jaren
richten op het inrichten van de zoge
heten Blended-wing-body. Dat is een
vliegtuig met dikke vleugels die be
gaanbaar zijn voor passagiers. Door
die slim in te richten, zouden mensen
tijdens de vlucht een stukje kunnen
lopen, of een spelletje kunnen spelen.
Beweging zorgt dat mensen uitgerus-
ter uit het toestel komen, weet Vink
op basis van onderzoek.
Zo is een test gedaan waarbij mensen
met hun schouders knoppen in de
rugleuning kunnen bedienen om tij
dens de vlucht een game te spelen.
Mensen die het spel speelden, stapten
uitgeruster uit. „En mensen vinden
het leuk. Ook de oudere passagiers,"
zegt Vink.
Of hij zelf nog de eerste passagiers-
vlucht met een Blended-wing-body
mee gaat maken, betwijfelt de hoogle
raar. „Ik verwacht dat die rond 2050
vliegt. Maar Boeing maakt er wel al
een voor militaire doeleinden. Daar
zijn wij vanuit Delft ook bij betrok
ken via andere Amerikaanse universi
teiten."
an
ran
tra
:oe-
let
ging nog maar een kilo of 5. Tel maar
uit: iedere kilo die je op een stoel ver
dient, scheelt op een heel vliegtuig
zo'n 300 kilo. Dat scheelt het hele jaar
door enorm op brandstofkosten."
Niet voor niets is lichtgewicht dan
ook dé trend bij de inrichting van
vliegtuigen. „Als je naar de milieu-ef
fecten kijkt, is het gunstiger een lich
te vliegtuigstoel te ontwerpen met
vervuilend materiaal, dan doorvliegen
met zware stoelen. Wij proberen na
tuurlijk ook milieuvriendelijke materi
alen te kiezen." De trend is overigens
niet alleen zichtbaar in de luchtvaart.
Vink werkt ook veel samen met auto
fabrikant BMW. Die voelt ook de
noodzaak om zuiniger, en dus lichte
re, auto's te maken.
Comfort. Vink zweert er zelfbij. Als
hij een vlucht boekt, kijkt hij goed
welk toestel en welke stoel hij krijgt.
„Laatst moest ik vanuit Fort Lauderda
le terug naar Nederland vliegen. Ik
heb met opzet een omweg geboekt, zo
dat ik het grootste deel van mijn
vlucht in een Boeing 787 zou zitten.
Daar is de luchtdruk beter, waardoor
je beter slaapt." Toch is Vink juist de
voorvechter van wat 'discomfort' tij
dens de reis. Als je op het vliegveld in
de wachtruimte op een harde stoel
zit, voelt de vliegtuigstoel extra lek
ker. En als je de vliegtuigstoel zelf
kunt instellen, besef je beter het com
fort, is zijn redenering. De komende
jaren richt hij zijn onderzoek op de
vraag hoeveel discomfort je toe moet
voegen om de klant tevredener te krij
gen.
Zo bezien vindt hij het ook niet gek
als luchtvaartmaatschappijen naast en
kele 'basisstoelen' in de economyclass,
ook een comfortclass toevoegen in die
goedkoopste hoek van het toestel.
„Het verschil is dat je bijvoorbeeld 5
centimeter extra beenruimte hebt.
Het leidt tot tevredener klanten. De
mensen op de goedkoopste krappere
mensen evenveel betalen voor zo'n
plek, is het interessant om stoelen toe
te voegen."
Die invloed van de luchtvaartmaat
schappij kan enorm zijn. Zo heeft de
producent die de RyanAir-stoelen
mag maken, deze mega-order nooit
openbaar gemaakt uit schaamte voor
het eindproduct. „Het oorspronkelijke
model is helemaal uitgekleed." Maar
het kan nog erger, stelt Vink. De Fran
se maatschappij Air Méditerranée liet
stoelen ontwerpen die in zijn ogen
meer weg hebben van een hangmat.
Reden: het scheelt gewicht.
Vink: „Een normale economy-
classstoel weegt 11 tot 13 kilo. Die stoel
waar Air Méditerranée mee gaat vlie
gen, weegt inclusief riem en bevesti-
«Een kilo die je op een
stoel verdient, scheelt
op een heel vliegtuig
zo'n driehonderd kilo
cp ZATERDAG 28 JUNI 2014
Vliegtuigstoelen worden weer smaller, terwijl passagiers juist steeds dikker worden
M: 74 kg
V: 60 kg
Gemiddeld gewicht van
foto Hollandse Hoogte
Nederlandse mannen en vrouwen infographic DPd/JD l bron SeatCuru, Statline
©reageren?
spectrum@depersdienst.nl
s-
Het interieur van de nieuwe Boeing Dreamliner. foto Getty Images