Hoe vind je de beste vliegtuigstoel? SPECTRUM 11 IOp websites als •seatguru.com kun je op basis van type vliegtuig of vluchtnummer zien waar de beste stoelen zijn. Bekijk de site voordat je incheckt, is het advies van Vink. 2 Kijk voordat je boekt met welk type vliegtuig de maat schappij vliegt. Een Boeing 787 slaapt beter dan een 777, verzekert Vink. De luchtdruk is er beter. 3 Kies een goed koop ticket, maar kijk bij het inchecken of je kunt upgraden naar een iets comforta belere 'comfortclass'. Vink: „Het kost je voor een korte vlucht mis schien 10 euro extra, maar je hebt er veel plezier van." 4 Een plek bij de nooduitgang is po pulair omdat je daar vaak meer beenruimte hebt. Dat voordeel heeft vaak ook een na deel, waarschuwt Vink. „Het tafeltje zit bij de nooduitgang vaak aan de zijkant van de stoel bevestigd, waardoor de zitruimte minder breed is." MINDER RUIMTE VLIEGTUIGSTOEL M: 77 kg M: 80 kg M: 85 kg V: 63 kg V: 66 kg V: 70 kg plekken zijn blij omdat ze goedkoop vliegen. De comfortclassers zijn blij omdat ze voor 5 euro extra iets meer ruimte hadden." Dat comfort meer is dan alleen een lekkere stoel, beseft de hoogleraar ter dege. Hij wil zich de komende jaren richten op het inrichten van de zoge heten Blended-wing-body. Dat is een vliegtuig met dikke vleugels die be gaanbaar zijn voor passagiers. Door die slim in te richten, zouden mensen tijdens de vlucht een stukje kunnen lopen, of een spelletje kunnen spelen. Beweging zorgt dat mensen uitgerus- ter uit het toestel komen, weet Vink op basis van onderzoek. Zo is een test gedaan waarbij mensen met hun schouders knoppen in de rugleuning kunnen bedienen om tij dens de vlucht een game te spelen. Mensen die het spel speelden, stapten uitgeruster uit. „En mensen vinden het leuk. Ook de oudere passagiers," zegt Vink. Of hij zelf nog de eerste passagiers- vlucht met een Blended-wing-body mee gaat maken, betwijfelt de hoogle raar. „Ik verwacht dat die rond 2050 vliegt. Maar Boeing maakt er wel al een voor militaire doeleinden. Daar zijn wij vanuit Delft ook bij betrok ken via andere Amerikaanse universi teiten." an ran tra :oe- let ging nog maar een kilo of 5. Tel maar uit: iedere kilo die je op een stoel ver dient, scheelt op een heel vliegtuig zo'n 300 kilo. Dat scheelt het hele jaar door enorm op brandstofkosten." Niet voor niets is lichtgewicht dan ook dé trend bij de inrichting van vliegtuigen. „Als je naar de milieu-ef fecten kijkt, is het gunstiger een lich te vliegtuigstoel te ontwerpen met vervuilend materiaal, dan doorvliegen met zware stoelen. Wij proberen na tuurlijk ook milieuvriendelijke materi alen te kiezen." De trend is overigens niet alleen zichtbaar in de luchtvaart. Vink werkt ook veel samen met auto fabrikant BMW. Die voelt ook de noodzaak om zuiniger, en dus lichte re, auto's te maken. Comfort. Vink zweert er zelfbij. Als hij een vlucht boekt, kijkt hij goed welk toestel en welke stoel hij krijgt. „Laatst moest ik vanuit Fort Lauderda le terug naar Nederland vliegen. Ik heb met opzet een omweg geboekt, zo dat ik het grootste deel van mijn vlucht in een Boeing 787 zou zitten. Daar is de luchtdruk beter, waardoor je beter slaapt." Toch is Vink juist de voorvechter van wat 'discomfort' tij dens de reis. Als je op het vliegveld in de wachtruimte op een harde stoel zit, voelt de vliegtuigstoel extra lek ker. En als je de vliegtuigstoel zelf kunt instellen, besef je beter het com fort, is zijn redenering. De komende jaren richt hij zijn onderzoek op de vraag hoeveel discomfort je toe moet voegen om de klant tevredener te krij gen. Zo bezien vindt hij het ook niet gek als luchtvaartmaatschappijen naast en kele 'basisstoelen' in de economyclass, ook een comfortclass toevoegen in die goedkoopste hoek van het toestel. „Het verschil is dat je bijvoorbeeld 5 centimeter extra beenruimte hebt. Het leidt tot tevredener klanten. De mensen op de goedkoopste krappere mensen evenveel betalen voor zo'n plek, is het interessant om stoelen toe te voegen." Die invloed van de luchtvaartmaat schappij kan enorm zijn. Zo heeft de producent die de RyanAir-stoelen mag maken, deze mega-order nooit openbaar gemaakt uit schaamte voor het eindproduct. „Het oorspronkelijke model is helemaal uitgekleed." Maar het kan nog erger, stelt Vink. De Fran se maatschappij Air Méditerranée liet stoelen ontwerpen die in zijn ogen meer weg hebben van een hangmat. Reden: het scheelt gewicht. Vink: „Een normale economy- classstoel weegt 11 tot 13 kilo. Die stoel waar Air Méditerranée mee gaat vlie gen, weegt inclusief riem en bevesti- «Een kilo die je op een stoel verdient, scheelt op een heel vliegtuig zo'n driehonderd kilo cp ZATERDAG 28 JUNI 2014 Vliegtuigstoelen worden weer smaller, terwijl passagiers juist steeds dikker worden M: 74 kg V: 60 kg Gemiddeld gewicht van foto Hollandse Hoogte Nederlandse mannen en vrouwen infographic DPd/JD l bron SeatCuru, Statline ©reageren? spectrum@depersdienst.nl s- Het interieur van de nieuwe Boeing Dreamliner. foto Getty Images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 71