Comfort in het vliegtuig? Peter Vink weet er alles van. De Delftse hoogleraar was betrokken bij de inrichting van de Boeing Dreamliner. „Vliegtuigstoelen zijn zo'n beetje de moeilijkste stoelen die je kunt ontwerpen.' actueel 10 SPECTRUM Het is midden in de nacht. De meeste passagiers in de nieuwe Boeing 787 Dreamliner sla pen als Peter Vink zijn fotocamera tevoorschijn haalt. 'Nu kan het wel even', denkt hij, om vervolgens de vliegtuigstoel in diverse standen te zetten en te fotogra feren. Binnen de kortste keren staat een verbaasde stewardess bij hem. „Ik heb haar uitgelegd dat ik betrok ken ben geweest bij het ontwerp van het interieur. Dat we de werkbladen in het halletje iets hoger hebben ge plaatst, zodat de stewardessen een be tere werkhouding hebben bij het voor bereiden van eten. Binnen de kortste keren stond een groep stewardessen om me heen om over het interieur te praten. Gelukkig zeiden ze te merken dat het ontwerp is verbeterd. Vooral de luchtkwaliteit vonden ze beter." Hoogleraar Peter Vink kan uren vertel len over vliegtuiginterieurs. Begin de ze maand werd hij benoemd als hoog leraar Environmental Ergonomics aan de TU in Delft. Hij wordt internatio naal gezien als een autoriteit op het gebied van inrichting, comfort en bele ving. Hij maakte een boek over vlieg tuiginterieurs samen met een van de hoofd-ontwerpers van de Dreamliner. De lijnen tussen Boeing en Delft zijn kort, merkt hij. Dertien promovendi begeleidt Vink in Delft. Mensen die bureaustoelen ontwerpen, meedenken over de zetels van de dure BMW-modellen of voor de Franse spoorwegen een treinbank ontwikkelen waarop je probleemloos kunt werken. Twee van zijn promo vendi gaan binnenkort aan de slag bij Zodiac Aerospace, wereldmarktleider in vliegtuiginterieurs. Op 1 juli wor den de contracten getekend. Dan pre senteert Vink meteen een nieuwe vliegtuigstoel waarin je zijdelings kunt slapen. „Het is een idee van een van mijn studenten. Van de passa giers slaapt 20 procent op z'n zij. Voor al ouderen. De student bedacht een manier om een opening in de rugleu ning te maken. Je schuift in feite een stukje van de rugleuning naar bene den, waardoor je precies met je schou ders steun vindt in de stoel. Je vraagt je af waarom zoiets pas in 2014 is be dacht. Het toont aan dat een student met een frisse blik naar dingen kijkt." Air France-KLM heeft al interesse in de nieuwe stoel, weet Vink. Het zal echter nog een jaar of vier duren voor dat die ook werkelijk terug te vinden is in vliegtuigen. De stoel moet eerst uitgebreid getest worden om allerlei veiligheidscertifïcaten te verdienen, legt Vink uit. „Alleen al de riem in zo'n stoel moet een kracht van 16 G kunnen verdragen." G-kracht staat voor de druk die op een veiligheids riem wordt uitgevoerd tijdens bijvoor beeld extreem hard stoppen bij een crash. Ter vergelijking: een achtbaan mag maximaal G-kracht 5 hebben, om te voorkomen dat mensen bewus teloos raken. Hoe vreemd het ook klinkt, de twee TU-studenten zijn de eerste promo vendi ooit die zich vier jaar bezig gaan houden met vliegtuigstoelen. „Het verbaast me dat ze in de lucht vaart geen gebruik maken van de laat ste kennis op het gebied van zitten. Vergeet niet: vliegtuigstoelen zijn zo'n beetje de moeilijkste stoelen die je kunt ontwerpen. Ze worden ruim achttien uur per dag gebruikt, en dan ook nog eens door verschillende men sen. Ie moet ze dus goed kunnen in stellen, maar ze moeten ook hufter- proof zijn." Je kunt nog zo je best doen als ontwer per, voor hetzelfde geld wordt je vin ding meteen weer uit een vliegtuig ge schrapt, weet Vink. Voor de Boeing 777 werd bedacht dat er drie rijen van ieder drie stoelen naast elkaar moes ten komen. „Maar de eerste koper van die toestellen wilde meteen een extra stoel erbij in de middelste rij. De stoe len moesten dus smaller worden. Het levert extra zitplaatsen op. Zolang- Lekker zitten is een keuze door Paul Bots 99

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 70