cultuur SPECTRUM 5 gewerkt aan een boek waarin we tien stromingen van wilde kunst belich ten. Kunst op straat, op vervoermidde len, in het landschap, op lichamen. Nou ja, eigenlijk overal buiten de ge vestigde exposities. We hadden nog veel meer kunnen nemen. Maar ja, je moet een keuze maken." Het idee ontstond toen Carrier en Pisarro in een New Yorks restaurant zaten te eten. Aan de muur hing een afbeelding van een stier. „Bedoeld ter decoratie, maar wij zagen er wel dege lijk iets kunstzinnigs in. Kijk om je heen en je ziet de hele dag kunst of wat daarvoor moet doorgaan. Ik durf met droge ogen te beweren dat alle vijfhonderd beschreven objecten in dit boek in een museum hadden kun nen staan. Maar daar komt alleen kunst die na selectie goed wordt be vonden en daar 'past'." Wie gericht zoekt naar wilde kunst, wordt overspoeld door het aanbod. Daaruit kiezen, was niet eens het grootste struikelblok. Dat bleken de auteursrechten, schetst Carrier de moeizame voortgang van het project. „En waar vind je al die kunstenaars? In China konden we er een paar echt niet traceren." Wie goed gaat zitten voor Wild art, wordt heen en weer geslingerd door verbazing, ergernis, bewondering en soms ook regelrechte afschuw. Een lichaam dat aan haken wordt opgehan gen, een gezicht met zo veel piercings dat het onherkenbaar is. Geweren van vlees en bloed, om het gruwelijke ef fect van wapens te tonen. En een tot pauw getransformeerd hondje; met een paar ingenieuze knopen in zijn vachtje ben je al een eind op weg. In het boek stuit je op door dieren ge maakte schilderijen: een kwestie van een penseel in de bek of de poten. Getoond worden imposante bouw werken van afval. Maar ook fantasierij ke voertuigen, vrolijke voedselkunst, de uit frites gebouwde twin towers (mét ketchup) en in haakwerk gehul de boomtakken. Er is ook enige Neder landse inbreng. De bekende sierlijke vrouwenmond met rode lippen, die dient als uninoir Kissesvan de Ne derlandse kunstenaresse Meike van Schijndel, beelden van het bloemen corso in Zundert en kunst in Zeeuwse graanvelden. Is het kunstig of is het kunst? Carrier vindt die vraag niet zo relevant. „Dit boek heeft mijn leven veranderd en kan dat van anderen ook beïnvloeden", zegt hij. „Ik kijk nu totaal anders om me heen. Er is een wereld voor me opengegaan." Er volgt nog een academischer uitga ve van Wild Art, met minder beeld en meer tekst. Carrier hoopt dat kunst kenners door dat boek meer voor de wilde kunst open gaan staan. „Maar ook dat doorsnee publiek beseft dat iedereen kunst kan maken." ik kijk nu totaal anders om me heen. Ik zie dingen die ik eerder nooit opmerkte et een opmer kelijk boek gooien twee Amerikaanse kunsthistorici de knuppel in het hoender hok: waarom zijn de soepblikken van Andy Warhol wel kunst en de mozaïe ken met etensresten van de onbeken de Jason Mecier niet? Wild art Wilde kunsthebben ze hun boek genoemd: David Carrier (69) en Joachim Pisarro (55). In de"VS kwam het in oktober vorig jaar uit, de Neder landse vertaling is er nu ook. Na tien tallen wetenschappelijke publicaties is Wild art volgens sommige kunstcri tici het eerste boek waarover Carrier en Pisarro zich zouden moeten scha men. Het gaat over kunst buiten de veilige muren van musea en galerie ën: van graffiti en tattoo's tot voedsel kunst, lichtobjecten, zandsculpturen en bizarre architectuur. Een kroon luchter van tienduizenden jellybeans, een schilderij van reepjes bacon, wa pens van vlees, extreme piercings. David Carrier, even op bezoek in Am sterdam, moet er wel om grinniken. Toch is het boek bloedserieus, bena drukt hij. „Wij hebben bijna vijfjaar ZATERDAG 28 JUNI 2014 Dit Sovjetmonu ment voor de Tweede Wereldoor log in de Bulgaarse hoofdstad Sofia werd door een ano nieme straatkunste naar met een spuit bus veranderd in een legioen Ameri kaanse iconen: van de Kerstman tot Superman. David Carrier en Joachim Pissarro - Wild art. Terra, 39,95 euro. reageren? spectrum@depersdienst.nl Kunsthistoricus David Carrier Mozaïekkunste naar jason Mecier, bekend om zijn schilderijen van beroemdheden uit afval en voedsel, verwerkte voor dit portret van de Amerikaanse acteur Kevin Bacon zo'n 6,8 kilo bacon. Chooo-San, een kunstenares uit Japan, gebruikt de rug van een model als doek, met daar op een ritssluiting die suggereert dat de ruggengraat open en dicht kan. door Anja van den Akker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 65