cultuur
SPECTRUM 5
gewerkt aan een boek waarin we tien
stromingen van wilde kunst belich
ten. Kunst op straat, op vervoermidde
len, in het landschap, op lichamen.
Nou ja, eigenlijk overal buiten de ge
vestigde exposities. We hadden nog
veel meer kunnen nemen. Maar ja, je
moet een keuze maken."
Het idee ontstond toen Carrier en
Pisarro in een New Yorks restaurant
zaten te eten. Aan de muur hing een
afbeelding van een stier. „Bedoeld ter
decoratie, maar wij zagen er wel dege
lijk iets kunstzinnigs in. Kijk om je
heen en je ziet de hele dag kunst of
wat daarvoor moet doorgaan. Ik durf
met droge ogen te beweren dat alle
vijfhonderd beschreven objecten in
dit boek in een museum hadden kun
nen staan. Maar daar komt alleen
kunst die na selectie goed wordt be
vonden en daar 'past'."
Wie gericht zoekt naar wilde kunst,
wordt overspoeld door het aanbod.
Daaruit kiezen, was niet eens het
grootste struikelblok. Dat bleken de
auteursrechten, schetst Carrier de
moeizame voortgang van het project.
„En waar vind je al die kunstenaars?
In China konden we er een paar echt
niet traceren."
Wie goed gaat zitten voor Wild art,
wordt heen en weer geslingerd door
verbazing, ergernis, bewondering en
soms ook regelrechte afschuw. Een
lichaam dat aan haken wordt opgehan
gen, een gezicht met zo veel piercings
dat het onherkenbaar is. Geweren van
vlees en bloed, om het gruwelijke ef
fect van wapens te tonen. En een tot
pauw getransformeerd hondje; met
een paar ingenieuze knopen in zijn
vachtje ben je al een eind op weg.
In het boek stuit je op door dieren ge
maakte schilderijen: een kwestie van
een penseel in de bek of de poten.
Getoond worden imposante bouw
werken van afval. Maar ook fantasierij
ke voertuigen, vrolijke voedselkunst,
de uit frites gebouwde twin towers
(mét ketchup) en in haakwerk gehul
de boomtakken. Er is ook enige Neder
landse inbreng. De bekende sierlijke
vrouwenmond met rode lippen, die
dient als uninoir Kissesvan de Ne
derlandse kunstenaresse Meike van
Schijndel, beelden van het bloemen
corso in Zundert en kunst in Zeeuwse
graanvelden. Is het kunstig of is het
kunst? Carrier vindt die vraag niet zo
relevant. „Dit boek heeft mijn leven
veranderd en kan dat van anderen
ook beïnvloeden", zegt hij. „Ik kijk nu
totaal anders om me heen. Er is een
wereld voor me opengegaan."
Er volgt nog een academischer uitga
ve van Wild Art, met minder beeld en
meer tekst. Carrier hoopt dat kunst
kenners door dat boek meer voor de
wilde kunst open gaan staan. „Maar
ook dat doorsnee publiek beseft dat
iedereen kunst kan maken."
ik kijk
nu totaal
anders om
me heen.
Ik zie
dingen die
ik eerder
nooit
opmerkte
et een opmer
kelijk boek
gooien twee
Amerikaanse
kunsthistorici
de knuppel in
het hoender
hok: waarom zijn de soepblikken van
Andy Warhol wel kunst en de mozaïe
ken met etensresten van de onbeken
de Jason Mecier niet?
Wild art Wilde kunsthebben ze hun
boek genoemd: David Carrier (69) en
Joachim Pisarro (55). In de"VS kwam
het in oktober vorig jaar uit, de Neder
landse vertaling is er nu ook. Na tien
tallen wetenschappelijke publicaties
is Wild art volgens sommige kunstcri
tici het eerste boek waarover Carrier
en Pisarro zich zouden moeten scha
men. Het gaat over kunst buiten de
veilige muren van musea en galerie
ën: van graffiti en tattoo's tot voedsel
kunst, lichtobjecten, zandsculpturen
en bizarre architectuur. Een kroon
luchter van tienduizenden jellybeans,
een schilderij van reepjes bacon, wa
pens van vlees, extreme piercings.
David Carrier, even op bezoek in Am
sterdam, moet er wel om grinniken.
Toch is het boek bloedserieus, bena
drukt hij. „Wij hebben bijna vijfjaar
ZATERDAG 28 JUNI 2014
Dit Sovjetmonu
ment voor de
Tweede Wereldoor
log in de Bulgaarse
hoofdstad Sofia
werd door een ano
nieme straatkunste
naar met een spuit
bus veranderd in
een legioen Ameri
kaanse iconen: van
de Kerstman tot
Superman.
David Carrier en Joachim Pissarro - Wild
art. Terra, 39,95 euro.
reageren?
spectrum@depersdienst.nl
Kunsthistoricus
David Carrier
Mozaïekkunste
naar jason Mecier,
bekend om zijn
schilderijen van
beroemdheden uit
afval en voedsel,
verwerkte voor
dit portret van
de Amerikaanse
acteur Kevin Bacon
zo'n 6,8 kilo bacon.
Chooo-San, een
kunstenares uit
Japan, gebruikt de
rug van een model
als doek, met daar
op een ritssluiting
die suggereert dat
de ruggengraat
open en dicht kan.
door Anja van den Akker