44 Wat ik aantref?
Remsporen! Een
bruine streep en
hier en daar nog
wat klodders
WERKEN 19
ters rijdt dan gedacht. Over het
leasetarief wordt 21 procent BTW
geheven; dat is ongunstig voor
particulieren, die geen BTW mo
gen verrekenen.
Bovenal is het belangrijk te besef
fen dat je een langlopende finan
ciële verplichting aangaat en dat
de auto niet van jou is, maar van
de leasemaatschappij. „We toet
sen altijd bij het Bureau Krediet
Registratie (BKR) of er schulden
zijn, zodat we overkreditering
voorkomen", zegt Marchel Koops,
commercieel directeur van
Athlon Car Lease.
De maandprijs is bij langlopende
contracten lager, maar bedenk dat
tussentijdse beëindiging van het
contract fors in de papieren kan
lopen. Koops: „Bij gedwongen ont
slag, overlijden of echtscheiding
kun je kosteloos je contract ont
binden. Maar dat is bij lang niet al
le maatschappijen zo."
Na het contract gaat de auto terug
naar de leasemaatschappij. Wie
least, rijdt niet in een eigen auto
en bouwt geen schadevrije jaren
op voor de verzekering. Geen pro
bleem, zegt Koops. „Als er geen
schade is geclaimd, geven we de
klant een verklaring mee, zodat
de verzekeraar daarmee rekening
kan houden bij de berekening
van de premiekorting. Veruit de
meeste verzekeraars accepteren
zo'n verklaring."
toch zeker gewoon recht op een hygiënisch
toilet waar je je privé kunt terugtrekken? Dat
is geen utopie. Medewerkers van een tanksta
tion aan de A59 bij Sprang-Capelle bewijzen
dat het mogelijk is een wc in optimale condi
tie te houden. In een doorsnee bedrijf is er
nog zoiets als sociale controle, daar is langs
de snelweg uiteraard geen sprake van.
Niettemin scoorde tankstation De Sprang als
een van de beste in Nederland bij het Natio
naal Toiletonderzoek 2013. „We controleren
het toilet wel tien keer per dag", zegt locatie
manager Mark Esseveld (46). „Of er genoeg
handdoeken zijn, de prullenbak niet vol is en
de vloer niet nat. Bij een klacht van een klant
gaan we er altijd op af."
Met zo'n honderd gebruikers per dag is veel
controle nodig, vindt Esseveld. Sommige toi
letbezoekers doen dan ook rare dingen.
„Staan op de bril. Dan gaat de boel er niet in,
maar naast de pot of op de rand." Dagelijks
wordt het toilet vier keer gereinigd met bor
stel en desinfecterend schoonmaakmiddel.
Alle medewerkers van het tankstation wer
ken daar per toerbeurt aan mee. Soms zijn ze
wel een half uur bezig. Met luchtverfrissers
bestrijden ze onaangename geurtjes. Het
zeeppompje werkt automatisch, net als de
kraan; wel zo hygiënisch. Uiteraard sluiten
de deuren het kleinste kamertje volledig af.
Goed en vaak poetsen werkt, net als verant
woordelijkheid voor een eigen wc. Karen
Donkers, directriée van basisschool De Co
con in Alkmaar, was de vieze toestanden in
de leerlingentoiletten zo zat, dat ze resoluut
besloot niet meer te poetsen. Ze besefte dat
de verantwoordelijkheid bij de leerlingen
moest komen te liggen. Elke klas kreeg daar
om twee toiletten toegewezen - een voor de
jongens, een voor de meisjes - die ze zelf
moesten bijhouden. Resultaat: schone toilet
ten! Simpel, maar uiterst doeltreffend. Uiter
aard hingen er binnen de kortste keren aller
lei posters van dieren aan de muur. Of van
boyband MainStreet bij de meiden. So what.
Schoon is schoon. Niemand hoefde langer
met pijn in de buik in de klas te zitten.
Veel poetsen, eigen verantwoordelijkheid.
Daar moet ons bedrijfsleven toch zeker raad
mee weten? Of zijn we toch niet zo be
schaafd in werkend Nederland?
Op het werk doen
we liever geen grote
boodschap. Het ruikt
er niet fris en vaak
is er geen papier.
Toch is een schoon
bedrijfstoilet geen
illusie. Kwestie van
goed poetsen. Of
ieder zijn eigen pot.
j* M c s ziin een teken
W m van beschaving',
M JPm m stelt medisch an-
M m tropoloog Sjaak
m# van der Geest in
If li een wetenschappe-
wÊ lijk artikel over
hoe verschillende culturen met ontlasting
omgaan. Dat geeft hoop. Maar geldt het ook
voor het gemiddelde bedrijfstoilet?
Van werkend Nederland wacht 60 procent
liever tot ze thuis zijn om de behoefte te
doen, toont onderzoek aan. Een kwart van de
mannen en vrouwen ervaart het bedrijfstoi
let als vies: stank, geen toiletpapier, groezeli
ge zeep. Nog een reden waarom mensen het
tot thuis bewaren: gebrek aan privacy. Denk
aan half open deurtjes die niet verhinderen
dat alle productiegeluiden vrij in de ruimte
klinken.
Babette Landman (32) werkt bij een over
heidsinstelling. Een respectabel bedrijf: korte
broeken voor mannen niet toegestaan, vrou
wen worden berispt als hun rok te kort is. In
het toilet is er echter weinig te merken van
dat respectabele. Landman: „Als ik za
kenrelaties op bezoek heb, contro
leer ik vaak de toiletten.
Wat ik aantref? Remspo
ren! Een bruine streep,
soms vertakkingen
naar zijwanden en
hier en daar wat
klodders.
„Het lijkt niemand iets te deren, mannen en
vrouwen niet! In het herentoilet staat een uri
noir. Sommigen lukt het niet de straal in de
pot te houden. Te dikke buik wellicht. Gere
geld verzamelt zich een plas urine op de
vloer. Daar staat de volgende plasser gewoon
met zijn voeten in. Bij het damestoilet ge
beurt het dat de vloer natgeplast is, terwijl
de pot nog schoon is. Deksel vergeten op te
tillen? Handen wassen gebeurt ook lang niet
altijd. Een winegum uit de snoeppot laat ik
daarom maar beleefd aan me voorbijgaan."
Het is uiteraard gissen waarom sommige
mensen de boel zó vervuilen. Maar hoe dan
ook: het zou niet moeten gebeuren dat een
bedrijfstoilet er smerig bij ligt. Een frisse sa
nitaire ruimte is ook nog zoiets als een visite
kaartje van het bedrijf.
De meesten gaan dus thuis naar de wc, maar
soms zijn er noodsituaties. Dan is het zaak
handig en beschaafd te manoeuvreren. Lang
wachten is geen optie, want de bijbehorende
gassen zoeken nu eenmaal een uitweg. Zoek
dan een toilet dat niet veel gebruikt is; de
kans op een schone ruimte is dan groter. Of
ga naar een andere afdeling, waar ze je niet
kennen. Plonsgeluiden voorkom je met een
paar laagjes papier op het water. Blijf niet
lang zitten. Hoe eerder de productie is wegge
spoeld, hoe minder kwalijke geuren. Het af
steken van een lucifer wil ook wel eens hel
pen om onaangename luchten te verdrijven.
Maar waar hebben we het over. Dit zijn
slechts lapmiddelen. Als werknemer heb je
MEER INFORMATIE
ZATERDAG 28 JUNI 2014
IWij pan deze zomer met de au
to naar Frankrijk en hebben de
verzekering op orde. Maar stel dat we
onderweg toch schade krijgen, waar
moeten we dan op letten?
Het afwikkelen van schade gaat in de
meeste Europese landen hetzelfde als
in Nederland. Vul ter plaatse samen
met de andere partij een Europees
schadeformulier in. Probeer zo veel
mogelijk informatie over de schade te
verzamelen. Noteer uiteraard de gege
vens van degene met wie u een aanrij
ding heeft gehad en de verzekeringsge-
gevens. Als er getuigen zijn, verzamel
dan ook hun gegevens. Maak foto's
van de schade en van de verkeerssitua
tie. Neem contact op met de politie
om het ongeval te melden. Het afhan
delen van de schade regelt u met de
verzekeraar van de tegenpartij als u
weer terug in Nederland bent.
2 Wij hebben recent een ongeval
in het buitenland gehad. Geluk
kig is alles goed afgelopen, maar nu
willen wij de schade verhalen op de
buitenlandse verzekeraar. Kan dat in
het Nederlands?
Als het ongeval in een EU-land, IJsland,
Noorwegen of Liechtenstein was, dan
kan dat. Verzekeraars zijn er verplicht
altijd een vertegenwoordiger aan te
wijzen in een ander lanu. U kunt de
vertegenwoordiger van de betreffen
de verzekeraar in Nederland opzoe
ken via www.nlbureau.nl. U heeft gege
vens van de tegenpartij nodig; dan
kunt u de betreffende vertegenwoordi
ger in het Nederlands aanschrijven.
Dat gaat hetzelfde als bij een ongeval
in Nederland. Als de schade buiten de
EU ontstond, kunt u de claim direct
bij de buitenlandse verzekeraar neer
leggen. Vaak kan dat in het Engels.
3 Kan ik de schade verhalen als
ik geen gegevens heb van de
dader?
Als u helemaal geen gegevens
heeft van de tegenpartij, zal dat erg
lastig worden als het gaat om mate
riële schade. Alleen in Nederland
en Zweden wordt die schade ver
goed. In andere EU-landen wordt in
zulke gevallen alleen letselschade
vergoed door een waarborgfonds.
Babette Landman
reageren?
geld@depersdienst.nl
door Peter de Groot
S. van der Geest - Poep en
omstreken: Over scatologie,
cultuur en welbevinden
(1998).
http://bit.ly/1IRM5cr
hetkind.org/2014/03/18