44 Wat ik aantref? Remsporen! Een bruine streep en hier en daar nog wat klodders WERKEN 19 ters rijdt dan gedacht. Over het leasetarief wordt 21 procent BTW geheven; dat is ongunstig voor particulieren, die geen BTW mo gen verrekenen. Bovenal is het belangrijk te besef fen dat je een langlopende finan ciële verplichting aangaat en dat de auto niet van jou is, maar van de leasemaatschappij. „We toet sen altijd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) of er schulden zijn, zodat we overkreditering voorkomen", zegt Marchel Koops, commercieel directeur van Athlon Car Lease. De maandprijs is bij langlopende contracten lager, maar bedenk dat tussentijdse beëindiging van het contract fors in de papieren kan lopen. Koops: „Bij gedwongen ont slag, overlijden of echtscheiding kun je kosteloos je contract ont binden. Maar dat is bij lang niet al le maatschappijen zo." Na het contract gaat de auto terug naar de leasemaatschappij. Wie least, rijdt niet in een eigen auto en bouwt geen schadevrije jaren op voor de verzekering. Geen pro bleem, zegt Koops. „Als er geen schade is geclaimd, geven we de klant een verklaring mee, zodat de verzekeraar daarmee rekening kan houden bij de berekening van de premiekorting. Veruit de meeste verzekeraars accepteren zo'n verklaring." toch zeker gewoon recht op een hygiënisch toilet waar je je privé kunt terugtrekken? Dat is geen utopie. Medewerkers van een tanksta tion aan de A59 bij Sprang-Capelle bewijzen dat het mogelijk is een wc in optimale condi tie te houden. In een doorsnee bedrijf is er nog zoiets als sociale controle, daar is langs de snelweg uiteraard geen sprake van. Niettemin scoorde tankstation De Sprang als een van de beste in Nederland bij het Natio naal Toiletonderzoek 2013. „We controleren het toilet wel tien keer per dag", zegt locatie manager Mark Esseveld (46). „Of er genoeg handdoeken zijn, de prullenbak niet vol is en de vloer niet nat. Bij een klacht van een klant gaan we er altijd op af." Met zo'n honderd gebruikers per dag is veel controle nodig, vindt Esseveld. Sommige toi letbezoekers doen dan ook rare dingen. „Staan op de bril. Dan gaat de boel er niet in, maar naast de pot of op de rand." Dagelijks wordt het toilet vier keer gereinigd met bor stel en desinfecterend schoonmaakmiddel. Alle medewerkers van het tankstation wer ken daar per toerbeurt aan mee. Soms zijn ze wel een half uur bezig. Met luchtverfrissers bestrijden ze onaangename geurtjes. Het zeeppompje werkt automatisch, net als de kraan; wel zo hygiënisch. Uiteraard sluiten de deuren het kleinste kamertje volledig af. Goed en vaak poetsen werkt, net als verant woordelijkheid voor een eigen wc. Karen Donkers, directriée van basisschool De Co con in Alkmaar, was de vieze toestanden in de leerlingentoiletten zo zat, dat ze resoluut besloot niet meer te poetsen. Ze besefte dat de verantwoordelijkheid bij de leerlingen moest komen te liggen. Elke klas kreeg daar om twee toiletten toegewezen - een voor de jongens, een voor de meisjes - die ze zelf moesten bijhouden. Resultaat: schone toilet ten! Simpel, maar uiterst doeltreffend. Uiter aard hingen er binnen de kortste keren aller lei posters van dieren aan de muur. Of van boyband MainStreet bij de meiden. So what. Schoon is schoon. Niemand hoefde langer met pijn in de buik in de klas te zitten. Veel poetsen, eigen verantwoordelijkheid. Daar moet ons bedrijfsleven toch zeker raad mee weten? Of zijn we toch niet zo be schaafd in werkend Nederland? Op het werk doen we liever geen grote boodschap. Het ruikt er niet fris en vaak is er geen papier. Toch is een schoon bedrijfstoilet geen illusie. Kwestie van goed poetsen. Of ieder zijn eigen pot. j* M c s ziin een teken W m van beschaving', M JPm m stelt medisch an- M m tropoloog Sjaak m# van der Geest in If li een wetenschappe- wÊ lijk artikel over hoe verschillende culturen met ontlasting omgaan. Dat geeft hoop. Maar geldt het ook voor het gemiddelde bedrijfstoilet? Van werkend Nederland wacht 60 procent liever tot ze thuis zijn om de behoefte te doen, toont onderzoek aan. Een kwart van de mannen en vrouwen ervaart het bedrijfstoi let als vies: stank, geen toiletpapier, groezeli ge zeep. Nog een reden waarom mensen het tot thuis bewaren: gebrek aan privacy. Denk aan half open deurtjes die niet verhinderen dat alle productiegeluiden vrij in de ruimte klinken. Babette Landman (32) werkt bij een over heidsinstelling. Een respectabel bedrijf: korte broeken voor mannen niet toegestaan, vrou wen worden berispt als hun rok te kort is. In het toilet is er echter weinig te merken van dat respectabele. Landman: „Als ik za kenrelaties op bezoek heb, contro leer ik vaak de toiletten. Wat ik aantref? Remspo ren! Een bruine streep, soms vertakkingen naar zijwanden en hier en daar wat klodders. „Het lijkt niemand iets te deren, mannen en vrouwen niet! In het herentoilet staat een uri noir. Sommigen lukt het niet de straal in de pot te houden. Te dikke buik wellicht. Gere geld verzamelt zich een plas urine op de vloer. Daar staat de volgende plasser gewoon met zijn voeten in. Bij het damestoilet ge beurt het dat de vloer natgeplast is, terwijl de pot nog schoon is. Deksel vergeten op te tillen? Handen wassen gebeurt ook lang niet altijd. Een winegum uit de snoeppot laat ik daarom maar beleefd aan me voorbijgaan." Het is uiteraard gissen waarom sommige mensen de boel zó vervuilen. Maar hoe dan ook: het zou niet moeten gebeuren dat een bedrijfstoilet er smerig bij ligt. Een frisse sa nitaire ruimte is ook nog zoiets als een visite kaartje van het bedrijf. De meesten gaan dus thuis naar de wc, maar soms zijn er noodsituaties. Dan is het zaak handig en beschaafd te manoeuvreren. Lang wachten is geen optie, want de bijbehorende gassen zoeken nu eenmaal een uitweg. Zoek dan een toilet dat niet veel gebruikt is; de kans op een schone ruimte is dan groter. Of ga naar een andere afdeling, waar ze je niet kennen. Plonsgeluiden voorkom je met een paar laagjes papier op het water. Blijf niet lang zitten. Hoe eerder de productie is wegge spoeld, hoe minder kwalijke geuren. Het af steken van een lucifer wil ook wel eens hel pen om onaangename luchten te verdrijven. Maar waar hebben we het over. Dit zijn slechts lapmiddelen. Als werknemer heb je MEER INFORMATIE ZATERDAG 28 JUNI 2014 IWij pan deze zomer met de au to naar Frankrijk en hebben de verzekering op orde. Maar stel dat we onderweg toch schade krijgen, waar moeten we dan op letten? Het afwikkelen van schade gaat in de meeste Europese landen hetzelfde als in Nederland. Vul ter plaatse samen met de andere partij een Europees schadeformulier in. Probeer zo veel mogelijk informatie over de schade te verzamelen. Noteer uiteraard de gege vens van degene met wie u een aanrij ding heeft gehad en de verzekeringsge- gevens. Als er getuigen zijn, verzamel dan ook hun gegevens. Maak foto's van de schade en van de verkeerssitua tie. Neem contact op met de politie om het ongeval te melden. Het afhan delen van de schade regelt u met de verzekeraar van de tegenpartij als u weer terug in Nederland bent. 2 Wij hebben recent een ongeval in het buitenland gehad. Geluk kig is alles goed afgelopen, maar nu willen wij de schade verhalen op de buitenlandse verzekeraar. Kan dat in het Nederlands? Als het ongeval in een EU-land, IJsland, Noorwegen of Liechtenstein was, dan kan dat. Verzekeraars zijn er verplicht altijd een vertegenwoordiger aan te wijzen in een ander lanu. U kunt de vertegenwoordiger van de betreffen de verzekeraar in Nederland opzoe ken via www.nlbureau.nl. U heeft gege vens van de tegenpartij nodig; dan kunt u de betreffende vertegenwoordi ger in het Nederlands aanschrijven. Dat gaat hetzelfde als bij een ongeval in Nederland. Als de schade buiten de EU ontstond, kunt u de claim direct bij de buitenlandse verzekeraar neer leggen. Vaak kan dat in het Engels. 3 Kan ik de schade verhalen als ik geen gegevens heb van de dader? Als u helemaal geen gegevens heeft van de tegenpartij, zal dat erg lastig worden als het gaat om mate riële schade. Alleen in Nederland en Zweden wordt die schade ver goed. In andere EU-landen wordt in zulke gevallen alleen letselschade vergoed door een waarborgfonds. Babette Landman reageren? geld@depersdienst.nl door Peter de Groot S. van der Geest - Poep en omstreken: Over scatologie, cultuur en welbevinden (1998). http://bit.ly/1IRM5cr hetkind.org/2014/03/18

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 19