g Het voor de patiënt comfortabel maken kan lastig zijn Persoonlijk contact wordt op prijs gesteld WERKEN 17 DE TELEFONISTE Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be- drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Anja d'Hondt van het Klantcontactcentrum van de ge meente Hulst. Waaruit bestaat uw werk? „Ik beantwoord alle telefoontjes die bin nen komen bij het klantcontactcen trum van de gemeente Hulst. Hier ko men de vragen voor alle gemeentelijke afdelingen binnen, maar ook voor het maatschappelijk werk en Hulst Voor El kaar. Daarnaast bemannen we de balie en wikkelen aanvragen voor rijbewij zen, paspoorten en vergunningen af." Hoe vaak rinkelt bij u de telefoon? „We werken met zijn drietjes en we krijgen gemiddeld 200 telefoontjes per dag. Toen we net begonnen met het centrum waren het er zeventig. Omdat we een breed takenpakket hebben, kon den we meer vragen afhandelen en kre gen we het steeds drukker." Wat is het gekste telefoontje dat u ooit hebt gehad? „Er belde eens iemand met de vraag of honden hier in de gemeente in de goot mogen poepen. Ik stond zo perplex dat ik niet eens meer weet wat voor ant woord ik eigenlijk heb gegeven." Wanneer staat u met uw mond vol tan den? „Als mensen brutaal zijn. Dat komt soms wel eens voor. Omdat je de eerste bent die mensen te spreken krijgen, krijg je als telefoniste dan de volle laag. Ik laat ze dan maar even razen, geef ze vervolgend een waarschuwing en als ze niet voor rede vatbaar zijn, dan ver breek ik de verbinding." Bent u het visitekaartje van de organisa tie? „Ja, dat vind ik wel. Hoewel er veel in formatie over de gemeente op internet te vinden is, vinden veel mensen het nog steeds fijner om te bellen. Persoon lijk contact stellen ze op prijs. En ik wil ze dan goed en correct helpen." Werken op de afdeling Nucleaire Genees kunde. Het klinkt alsof je continu met uiterst gevaarlijke stoffen omgaat. Gert Dijkgraaf van het ADRZ Vlissingen geeft een beeld van zijn werkdag. 8.00 uur De in de nacht geleverde radioactieve stoffen wor den uit de kluis gehaald en ingeboekt. De appara tuur wordt gecontroleerd op kwaliteit en de ka mers worden gereed gemaakt. In het Hot Lab wor den de tracers bereid en gecontroleerd. 845 uur De eerste patiënt wordt ingespoten. Voor een in jectie controleren we het aanvraagformulier voor de scan. De planning voor de injectie en de scan is heel delicaat, dit wordt op elkaar afgestemd. Er volgen diverse controles waarbij de gegevens van het onderzoek en de patiënt aan elkaar gerefe reerd worden. Daarna komt de spuit vrij. Voor de patiënt moet je het zo comfortabel mogelijk ma ken, dat kan nog lastig zijn als die weinig meer kan. Tijdens de scan ga je verder met het uitwer ken van een vorig onderzoek, of als de patiënt daar behoefte aan heeft, maak je een praatje. Daar na controleren we de scan of er voldoende infor matie op staat voor een diagnose. De duur van het onderzoek varieert, maar in principe herhalen we dit proces de hele dag door. 16.30 uur. Voorraden aanvullen, schoonmaken. Gedurende het jaar zijn we ook veel aan het bij scholen, zijn we betrokken bij het opstellen van protocollen en oefenen we voor ongevallen met radioactieve besmetting. ZATERDAG 28 JUNI 2014 aantal medische facetten Met de gammacamera wordt de concentratie van de radioactieve stof zichtbaar, waar door de locatie, uitge breidheid en de aard van de ziekte kan wor den vastgesteld. Links Gert Dijkgraaf, foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 17