ROUTE
32 ZEELAND
De dammen en keringen in Zuidwest-Nederland hebben
altijd veel belangstelling getrokken. Rijkswaterstaat en
de ANWB spelen daar op in: Beleefde Deltawerken.
1979-1986
Zestig jaar geleden begon de bouw
van de stormvloedkering in de Hol
landse IJssel, bedoeld om een van
de laagst gelegen en dichtst bevolk
te delen van Nederland voor over
stroming te behoeden. Bij Krimpen aan de IJs
sel werd de aanzet gegeven voor de Deltawer
ken die ruim veertig jaar van Zuidwest-Neder
land een bouwput zouden maken. Zeventien
jaar na de oplevering van het laatste onder
deel, de Maeslantkering in de Nieuwe Water
weg bij Rotterdam, is duidelijk dat de Delta
werken nog niet voltooid zijn. Er is een Delta
plan 2.0 nodig om de nadelige effecten van
het oorspronkelijke plan op te lossen.
Intussen blijven nieuwe generaties Nederlan
ders en natuurlijk ook toeristen zich vergapen
aan de stoutmoedige manier waarop Neder
land een antwoord heeft gegeven op de over
stromingsramp van 1953. Bezoekerscentra als
de Expo Haringvliet bij de Haringvlietsluizen,
Delta Park Neeltje Jans op de stormvloed
kering Oosterschelde en het Keringhuis bij de
Maeslantkering trekken elk jaar vele duizen
den bezoekers.
Reden voor Rijkswaterstaat en de ANWB de
handen ineen te slaan. De Deltawerken zijn
goed te koppelen aan de sector Reislust Ver
pozing. Dat werkt twee kanten op. Hoe meer
mensen zich in de Deltawerken verdiepen,
hoe groter het besef dat veiligheid tegen
stormvloeden en hoge rivierafvoeren geen
vanzelfsprekend zijn en dat er voortdurend
Walcheren
Schouwen-Duivel
Noord-Beveland
Waterbouwkundige trots
Hollandse Ijsselkering 1954-1958
Veersegatdam 1958-1961
Oesterdam
Haringvlietsluizen 1958-1971
Zandkreekdam 1957-1960
Brouwersdam 1962-1971
door Ben Jansen
Grevelingendam 1958-1965
Volkeraksluizen 1957-1969