I I I I I J Proviand in een oude krant CONSUMENT 37 v-« EF KOOPWAAR Wouter Klootwijk Het is zomer. Iedereen va kantie. Behalve boeren. Er was een tijd dat va kantie niet bestond. Nu moet het. Weg. Maar waarom? Ja ren geleden werd aan de Universi teit van Wageningen een hoogle raar Vakantiepret benoemd. Gaf geen college in picknicken in de berm. Welnee, studeren op de problematiek. Hij zei bij zijn in stallatie dat reizen voor ons be langrijk is. Dan maken we kennis met andere culturen. O ja, schreef ik in de krant, dan leer je dat ze in Benidorm ook patat kun nen bakken. Prompt kwaad op mij, de geleerde. Vrije tijd is een maatschappelijk verschijnsel waar je professor in kunt wor den. In Tilburg kun je er aan de universiteit een hele studie van maken. Voor het diploma Vrije- tijdwetenschappen. En ook hier niks van picknicken langs de ri vier, of turen naar de meeuwen boven het wad. Nee, hou je vast: 'Het doel is studenten inzicht ver schaffen in relatie tussen gedrag en beleid op gebied van vrije tijd in de huidige netwerksamenle ving.' En volkomen logisch ook, staat bij deze studie 'geïntegreer de en multidisciplinaire benade ring centraal.' Maar vraag Tilburg niet waarom wij op de veerboot tussen Breskens en Vlissingen on ze boterhammen niet mogen eten? Het mooiste moment, ach terop dat schip, links de Wester- schelde, rechts de Westerschelde, in de verte zeeschepen en veelbe lovende horizonnen. Maar waag het niet om dan je trommel open te maken. Dan vallen er kruimel tjes van je brood op de boot. Je steekt niet voor je intense plezier over, nee je zit een straf uit. Want bij Veolia, de onderneming die de boten heen en weer vaart, heb ben ze niet in Tilburg geleerd hoe pret maken moet in de huidige netwerksamenleving. Een stevige, mogelijk zelfs stalen broodtrommel met lekkernijen voor onderweg is aan te bevelen. Want pak je je proviand in een oude krant, dan heb je kans dat ze bij de Spoorwegen je eten plet ten tussen de treindeuren. Bij voorbeeld als je naar Antwerpen wilt, waar de gemeente aan de noordelijke oever van de Schelde, in het havengebied waar nie mand je ziet, betonnen bakken heeft geplaatst waar dagrecreëren- de mensen fik in mogen stoken om worstjes op te schroeien. Leuk, pak worstjes in een krant en neem de trein naar beneden. Nog niet zo lang geleden had je treinen die zomaar tot aan Brus sel reden, over Antwerpen. Dat is niet meer. Je moet overstappen in Roosendaal en hebt daar vijf mi nuten om naar de trein voor Bel gië te geraken. Trap af, tunnel door, trap op, driehonderd meter lopen. Vijf minuten is te weinig. Rennen! Maar de conducteur van de trein naar Antwerpen is onver biddelijk. Hij fluit en sluit de deu ren. Ook als er iemand tussen zit Die blijft klem zitten tot de trein in Antwerpen stopt. Je gelooft het niet. Maar ik was er bij toen een meisje nog net haar benen binnenboord kon trekken, maar de deuren achter zich haar tas met lekkernijen grepen en tot in Antwerpen niet meer loslieten. EF ijna elke hoek van de kron kelige bergwegen aan de Ita liaanse Amalfikust zorgt j voor hoge gilletjes. Of het nou een opdoemend schil- j derachtig dorp tegen de bergwand is, of de zoveel ste adembenemende brokkelige rots- j wand boven azuurblauw zeewater. Aan gekomen in de stad Sorrento worden met stip de hoogste gillen gemeten. Dat j gebeurt als bezoekers voor het eerst een I echte Sorrento-citroen zien: een beetje citroen heeft minstens het formaat van een flinke mango. Toeristenwinkeltjes i stallen de allergrootste citroenen uit als publiekstrekkers - overigens niet altijd de originele ovaalvormige exemplaren j uit Sorrento - die qua grootte weinig on- derdoen voor galiameloenen. Zo enorm als de vruchten zijn, zo bijzon-1 der is de rijke smaak ervan. Sommige vruchten zijn zo zoet dat ze als sinaasap pelen worden gegeten. Dat komt onder I andere door de vruchtbare vulkanische aarde afkomstig van de nabijgelegen Vesuvius. Boeren omhullen hun citroen- gaarden daarnaast in een traditioneel bouwwerk van kastanjehouten takken. Dat zorgt voor een gunstig microkli- j maat. In de winter beschermt de con structie tegen hagel, 's zomers tegen de j onverbiddelijke zon. Citroenen zijn al eeuwenlang de trots van de provincie Napels waarin Sorrento ligt. Op afbeeldingen van de in 79 n. j Chr. door de Vesuvius met as bedekte j Romeinse stad Pompeii staan citroenen pontificaal afgebeeld. Voor de Romeinen j hadden de gele vruchten lange tijd voor- j al een decoratieve functie. Het is dan ook niet helemaal onlogisch dat de fabri-1 kanten van limoncellomerk Villa Massa uit Sorrento claimt dat het zoete citroen-1 likeurtje in hun regio is uitgevonden. Voor de broers Stefano en Sergio Massa, oprichters van Villa Massa, begint hun j inmiddels wereldwijd bekende digestief J Tïtp hu 7»Y?77»i»i met een familierecept. Zoals bij zo veel families uit de streek gaat een eigen ver sie van het drankje van generatie op ge neratie. De versie van de familie Massa stamt nog uit 1891 en blijft lange tijd voornamelijk bestemd voor eigen con sumptie. Tot de ondernemende broers in 1991 besluiten de drank bedrijfsmatig te produceren en verkopen. In de nog al tijd in Sorrento gevestigde fabriek wordt nu jaarlijks zo'n 800.000 liter van het zoete, gele drankje geproduceerd. Villa Massa is uitgegroeid tot het grootste Itali aanse limoncellomerk buiten de lands grenzen. Het geheim van de smaak van een goéde limoncello zit volgens broers Massa in de essentiële oliën in de schil. In het geval van Villa Massa zijn dat strikt de 'ovale di Sorrento'. In 2000 is het gebied waar de citroenen groeien er kend met het keurmerk Protected Geo graphic Indication. Om dat keurmerk te dragen, is de citroenteelt gehouden aan hoge eisen: van 1 november tot en met 31 december staakt men bijvoorbeeld met oogsten om de aarde rust te geven. De teelt is kostbaar: citroengaarden zijn klein - nooit veel groter dan vijf hectare - omdat in het bergachtige gebied alleen horizontaal en dus kleinschalig ver bouwd kan worden. Hierdoor kunnen de citroenen alleen handmatig worden geplukt. En wie zelfs hier citroenen niet kan waarderen, heeft geluk. Net als de su percitroenen zijn de lokale walnoten en mandarijnen minstens zo smakelijk. Niet geheel toevallig heeft het likeurbe- drijf deze smaakvarianten aan het assor timent toegevoegd. Overigens perfect om mee te nemen als souvenir, want de ze varianten zijn niet verkrijgbaar in Ne derland. MIX AND MATCH VILLA MASSA CITROENWEETJES VRIJDAG 27 JUNI 2014 I van door Cintha Rood to www.villamassa.nl Het basisrecept voor een huisgemaakte li moncello is simpel. In plaats van citroenen uit Sorrento kom je met supermarktcitroe nen ook een heel eind. Kies bij voorkeur bio logische exemplaren, zodat je zo min moge lijk chemische bestrijdingsmiddelen binnen krijgt. Schil het gele gedeelte van de schil van 9 citroenen af. Denk erom dat je zo min mogelijk van het witte gedeelte meeneemt, dit kan zorgen voor een bittere smaak. Leg de schillen 3 tot 5 dagen in een liter pure al cohol (online te koop, bijvoorbeeld via de handige website limoncello-maken.nl). Hier door gaan de essentiële oliën van de schil over in de alcohol. Zeef de schillen uit de ci troenalcohol en roer de vloeistof door een li ter water en 600 gram kristalsuiker. Koud serveren met een takje munt of een gekrul de citroenschil over de rand van het glas. nUOUSaiMMO-IUU* WXA&JMASM De citroentelers van Sorrento beschermen hun kostbare oogst met kastanjehouten bouwsels, foto's PR In een klassiek glaasje limoncello gaan slechts een paar ijsklontjes. Voor een frisser effect meng je 1 deel limoncello met 2 de len ijskoude tonic: de perfecte zomercock- tail tijdens zwoele avonden. In Sorrento heb ben ze inmiddels de nodige extra varianten op hun grote trots bedacht. Voor een fruiti ge limoncellococktail mix je 1 deel citroen sap, 2 delen rode bloedsinaasappelsap, 1 deel limoncello, 1 deel Campari en suikersi roop naar smaak. Minder voor de hand lig gend is de corretto: een vers shot espresso waar normaal gesproken een scheut grappa of sambuca in gaat. Blijkbaar is het bittere, frisse van een scheut limoncello minstens zo lekker in combinatie met koffie. ©reageren? consument consument@depersdienst.nl Uit onderzoek van Northumbria University in Engeland blijkt dat de geur van citroenen zorgt voor een scherpere geest en meer zelfvertrouwen. Een citroen uit het Italiaanse Sorrento weegt gemiddeld 300 gram, tegenover de 160 gram die een doorsnee citroen weegt. De beste temperatuur om een glaasje limon cello te nuttigen, is op -7 graden Celsius.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 37