J5-
ZEELAND 33
Voome-Putten
Goeree-Overflakkee
Tholen
aan moet worden gewerkt. Voor ondernemers
in recreatie en toerisme die in de buurt van
een van de Deltawerken zijn gevestigd, is het
aantrekkelijk zich onder die vlag te presente
ren. De internetpagina's die Rijkswaterstaat
en de ANWB hebben ontwikkeld bieden de
mogelijkheid toeristische informatie eraan toe
te voegen. Auto-, fiets- en wandelroutes, infor
matieborden en - binnenkort - apps voor de
smartphone maken dit alles bereikbaar en leg
gen uit waar al het toegepaste beton en staal
voor dient.
Minister Melanie Schultz van Haegen die de
Deltaroute gisteren bij het Watersnoodmu
seum in Ouwerkerk ten doop hield, erkende
dat het als opmerkelijk kan worden be
schouwd dat pas zeventien jaar na de voltooi
ing van de Deltawerken in hun oorspronkelij
ke opzet aan een toeristische route is gedacht.
„Vergeet niet dat we ons om te beginnen na
tuurlijk op de techniek hebben geconcen
treerd. Vervolgens kreeg de ecologie aandacht
en nu is ook de economie aan de beurt." De
minister is zeer in haar schik met de Deltarou
te omdat die een uitstekend middel is om de
Nederlandse bevolking beter waterbewust te
maken. „Dankzij de Deltawerken zijn we veili
ger dan ooit, maar we moeten wel beseffen
dat het morgen mis toch kan gaan." De gevol
gen van de klimaatverandering (zeespiegelrij
zing, hogere rivierafvoeren en zware buien)
dragen hier aan bij.
De Deltaroute - in totaal 400 kilometer lang,
dus nauwelijks op één dag af te leggen - loopt
langs dertien waterbouwkundige werken uit
het Deltaplan. Daarmee wordt er eigenlijk één
over het hoofd gezien: de Markiezaatskade,
een vier kilometer lange dam aan de oostkant
van de Schelde-Rijnverbinding tussen Zuid-
Beveland en de Molenplaat bij Bergen op
Zoom. De dam, hierboven aangeduid met 8b,
is gemaakt als voorbereiding voor de aanleg
van de Oesterdam, die enkele jaren later zou
worden aangelegd. De kade verkleinde de
kom achter die Oesterdam en verlaagde zo de
stroomsnelheden in het sluitgat van de dam,
waardoor die niet met een dure kabelbaan
hoefde te worden gesloten maar door middel
van het opspuiten van zand. In maart 1982
werd een deel van de Markiezaatskade in aan
bouw door een storm verwoest.
VRIJDAG 27 JUNI 2014
in Rondje Deltawerken
Bathse Spuisluis 1980-1987
Philipsdam/Krammersluizen 1976-1987
Hartelkering 1991-1997
Maeslantkering 1991-1997
Markiezaatskade 1980-1983
Oosterscheldekering 1969-1986