J5- ZEELAND 33 Voome-Putten Goeree-Overflakkee Tholen aan moet worden gewerkt. Voor ondernemers in recreatie en toerisme die in de buurt van een van de Deltawerken zijn gevestigd, is het aantrekkelijk zich onder die vlag te presente ren. De internetpagina's die Rijkswaterstaat en de ANWB hebben ontwikkeld bieden de mogelijkheid toeristische informatie eraan toe te voegen. Auto-, fiets- en wandelroutes, infor matieborden en - binnenkort - apps voor de smartphone maken dit alles bereikbaar en leg gen uit waar al het toegepaste beton en staal voor dient. Minister Melanie Schultz van Haegen die de Deltaroute gisteren bij het Watersnoodmu seum in Ouwerkerk ten doop hield, erkende dat het als opmerkelijk kan worden be schouwd dat pas zeventien jaar na de voltooi ing van de Deltawerken in hun oorspronkelij ke opzet aan een toeristische route is gedacht. „Vergeet niet dat we ons om te beginnen na tuurlijk op de techniek hebben geconcen treerd. Vervolgens kreeg de ecologie aandacht en nu is ook de economie aan de beurt." De minister is zeer in haar schik met de Deltarou te omdat die een uitstekend middel is om de Nederlandse bevolking beter waterbewust te maken. „Dankzij de Deltawerken zijn we veili ger dan ooit, maar we moeten wel beseffen dat het morgen mis toch kan gaan." De gevol gen van de klimaatverandering (zeespiegelrij zing, hogere rivierafvoeren en zware buien) dragen hier aan bij. De Deltaroute - in totaal 400 kilometer lang, dus nauwelijks op één dag af te leggen - loopt langs dertien waterbouwkundige werken uit het Deltaplan. Daarmee wordt er eigenlijk één over het hoofd gezien: de Markiezaatskade, een vier kilometer lange dam aan de oostkant van de Schelde-Rijnverbinding tussen Zuid- Beveland en de Molenplaat bij Bergen op Zoom. De dam, hierboven aangeduid met 8b, is gemaakt als voorbereiding voor de aanleg van de Oesterdam, die enkele jaren later zou worden aangelegd. De kade verkleinde de kom achter die Oesterdam en verlaagde zo de stroomsnelheden in het sluitgat van de dam, waardoor die niet met een dure kabelbaan hoefde te worden gesloten maar door middel van het opspuiten van zand. In maart 1982 werd een deel van de Markiezaatskade in aan bouw door een storm verwoest. VRIJDAG 27 JUNI 2014 in Rondje Deltawerken Bathse Spuisluis 1980-1987 Philipsdam/Krammersluizen 1976-1987 Hartelkering 1991-1997 Maeslantkering 1991-1997 Markiezaatskade 1980-1983 Oosterscheldekering 1969-1986

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 33