ROUTE 32 ZEELAND De dammen en keringen in Zuidwest-Nederland hebben altijd veel belangstelling getrokken. Rijkswaterstaat en de ANWB spelen daar op in: Beleefde Deltawerken. S chouwen-Duivel Noord-Bevel and Walcheren Zuid-Beveland Zestig jaar geleden begon de bouw van de stormvloedkering in de Hol landse IJssel, bedoeld om een van de laagst gelegen en dichtst bevolk te delen van Nederland voor over stroming te behoeden. Bij Krimpen aan de IJs sel werd de aanzet gegeven voor de Deltawer ken die ruim veertig jaar van Zuidwest-Neder land een bouwput zouden maken. Zeventien jaar na de oplevering van het laatste onder deel, de Maeslantkering in de Nieuwe Water weg bij Rotterdam, is duidelijk dat de Delta werken nog niet voltooid zijn. Er is een Delta plan 2.0 nodig om de nadelige effecten van het oorspronkelijke plan op te lossen. Intussen blijven nieuwe generaties Nederlan ders en natuurlijk ook toeristen zich vergapen aan de stoutmoedige manier waarop Neder land een antwoord heeft gegeven op de over stromingsramp van 1953. Bezoekerscentra als de Expo Haringvliet bij de Haringvlietsluizen, Delta Park Neeltje Jans op de stormvloed kering Oosterschelde en het Keringhuis bij de Maeslantkering trekken elk jaar vele duizen den bezoekers. Reden voor Rijkswaterstaat en de ANWB de handen ineen te slaan. De Deltawerken zijn goed te koppelen aan de sector Reislust Ver pozing. Dat werkt twee kanten op. Hoe meer mensen zich in de Deltawerken verdiepen, hoe groter het besef dat veiligheid tegen stormvloeden en hoge rivierafvoeren geen vanzelfsprekend zijn en dat er voortdurend Waterbouwkundige trots Hollandse IJsselkering 1954-1958 Veersegatdam 1958-1961 Zandkreekdam 1957-1960 Volkeraksluizen 1957-1969 Grevelingendam 1958-1965 Haringvlietsluizen 1958-1971 Oesterdam 1979-1986 Brouwersdam 1962-1971 door Ben Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 32