Safetymanager CAS
is een spin in het web
Borsele stimuleert verbetering van Wegen even dicht voor
verpauperde panden in dorpen vervanging van asfalt
SEA
Circus luistert jubileum op
66 Ik mocht geen lid
worden van mijn
ouders. Er werd
veel te veel
gedronken
24 BEVELANDEN en THOLEN
Z'N WEMELDINCS
RINGRIJDEN
In 95 jaar heeft bij Ons Genoegen
niemand alle 30 ringen gestoken.
Dat moet dus rap eens gebeuren.
Nog acht dagen tot Concert at Sea
2014, In tien afleveringen tellen we
vanuit diverse invalshoeken af tot
het tweedaagse festival losbarst.
RENESSE - Als safety manager bij
Concert at Sea is Bruno van der
Hoek (ook ondernemer van New
York Taxi) binnen zijn team ver
antwoordelijk voor medics, securi
ty, arrangementen, verkeer en ver
voer en alle contacten met overhe
den en operationele diensten die
een rol hebben in de voorbereidin
gen én tijdens het festival. Een
spin in het web dus? „Yep. Ik ben
voorzitter periodiek overleg en de
zogenaamde linking pin tussen
de partijen op ons terrein en 'bui
ten'. In de normale festivalfase
houden wij geheel onze eigen
broek op en in geval van een cala
miteit worden wij 'de handjes'
van de overheden die dan de lei
ding overnemen. We werken hier
over in de voorbereidingen een
aantal scenario's uit waarin de ta
ken van elke partij beschreven
worden."
Van der Hoek is festivalliefheb-
ber, maar constateert wel 'bedrijfs-
gekte' bij zichzelf. „Ik verval al
snel in analyses van wat ik zie en
probeer als bezoeker de organisa
tie te begrijpen. Overigens ope
nen deuren zich ook vanwege
CAS, dus ik ben regelmatig in de
gelegenheid een kijkje in de keu
ken te nemen."
Over het belang van CAS is hij
duidelijk: „Het is de beste locatie
voor de beleving van zee, strand,
ruimte. Honderden mensen ma
ken een foto van de ondergaande
zon. Verder is er natuurlijk het
economisch belang. Alleen al via
de bij CAS aangesloten recreatie-
bedrijven boeken via onze site
12.000 bezoekers."
ZORGGROEP TER WEEL
SCHORE - Zoals ringrijdersvereni-
ging Ons Genoegen in Wemeldin-
ge is er maar één op de wereld.
Het ringrijden is sowieso al een
bijna uitgestorven sport, maar op
Walcheren en op Zuid-Beveland
wordt die nog druk beoefend.
Maar allemaal steken ze met een
lange lans. Het lansje waar Ons
Genoegen mee steekt, is maar een
halve meter lang met een dwars
balkje op 15 centimeter. Henk van
de Guchte uit Schore doet voor
hoe je het vasthoudt: een beetje
als een pen. „Het is veel moeilij
ker steken met zo'n korte lans om
dat je er niet langs kunt kijken
om te richten. Het is daarom geen
wonder dat in de 95 jaar dat we
bestaan, bij ons nog niemand alle
30 ringen heeft gestoken. Ik ben
er weieens dichtbij gekomen, 28,
maar scores als op Walcheren heb
ben wij niet. Toch hoop ik dat het
een keer gebeurt voordat we het
eeuwfeest vieren."
Zelf zal Henk van de Guchte dat
record niet op zijn naam schrij
ven, want hij rijdt al een paar jaar
niet meer. Tot zijn 68e deed hij
nog elke keer mee. „Maar je wordt
te oud om de hele dag op een
paard te zitten. Dan gaat de spier
pijn bijna niet meer over."
Ons Genoegen begon 95 jaar gele
den als een vereniging voor boe
renknechten. „Denk erom", zegt
Henk van de Guchte, „ze reden
maar één keer per jaar. Stel je
voor dat ze meer werk zouden
missen."
Zelf mocht Van de Gucht van zijn
ouders geen lid worden, al woon
de hij in Wemeldinge, wat vroe
ger een voorwaarde was voor lid-
maatschap. „Mijn ouders vonden
dat er veel te veel werd gedron
ken. Dat was ook zo, want die gas-,
ten hadden geen andere uitspat
ting op een jaar."
Met de landbouwmechanisatie
raakten de boerenknechten op en
mochten ook anderen lid worden,
ook vrouwen. „Nu zijn bijna alle
nieuwe leden paardenmeisjes. Ik
heb vroeger werkpaarden gefokt
en momenteel hebben we een
paardenpension. Je wilt niet we
ten hoeveel van die meiden ik al
lid heb gemaakt."
Behalve door de korte lans onder
scheidt Ons Genoegen zich door
als enige ringrij dersclub af te slui
ten met het stoeltjesrijden. Dat is
een soort stoelendans, waarbij de
ruiters telkens moeten op- en af
stijgen. Wie op de laatste stoel zit,
heeft gewonnen. „Dat valt nog
niet mee hoor, na zo'n hele dag
op een paard."
Nu niemand meer van het werk
hoeft te verzuimen, zijn er jaar
lijks meer ritten in de Dorpsstraat
van Wemeldinge, die gemaakt
lijkt voor het ringrijden. „En af en
toe rijden we ook weieens ergens
anders."
ONS GENOEGEN VIERT 95 JAAR RINGRIJDERIJ
Eén van de opvallendste is de op
zet van een tegemoetkomingsrege
ling waar particuliere eigenaren
van woningen een beroep op kun
nen doen. De regeling richt zich
op de bouwtechnische staat, ener
giebesparende maatregelen en le
vensloopbestendigheid.
Om de verbetering van woningen
op het gebied van energiebespa
ring extra te stimuleren, de kos
ten voor de gemeente te minimali
seren, de (financiële) drempel
voor inwoners te verlagen en het
samenwerken met ondernemers
uit de gemeente te bevorderen,
gaat Borsele een collectieve in
koop organiseren voor energiezui
nige maatregelen.
Onderzoek van de CDA-fractie
bracht nogal wat 'rotte plekken'
in de diverse Borselse dorpen aan
het licht. Probleem is dat veel ver
pauperde woningen particulier be
zit zijn. De gemeente kan de eige
naar niet dwingen zijn woning te
verbeteren. Daarom wordt in de
notitie een aantal stimulerende
maatregelen aangekondigd om de
bestaande woningvoorraad te ver
beteren.
De hoogte van de tegemoetko
ming per woning zal afhangen
van de hoeveelheid en grootte
van de ingrepen die worden ge
daan en op het aantal aan te pak
ken speerpunten. Of een eigenaar
van een woning in aanmerking
komt voor deze regeling hangt vol
gens de samenstellers van de noti
tie af van verschillende criteria,
bijvoorbeeld de huidige staat van
de woning en de mogelijkheden
die er zijn om de woning te verbe
teren.
Het werk begint vanavond in
Goes. Daar gaat de verbinding tus
sen de Anthony Fokkerstraat en
A256 (richting de A58) dicht van
21.00 tot 23.00 uur. Het verkeer
wordt omgeleid via de N664 rich
ting 's-Heer Arendskerke.
Morgen worden de slechte stuk
ken op de Oude Rijksweg (N289)
tussen Kapelle en Kruiningen on
der handen genomen. TXissen de
rotonde bij de Caisson en knoop
punt Vierwegen is de aannemer
van 9.00 tot 14.00 uur bezig. Het
verkeer kan mondjesmaat gebruik
blijven maken van de weg. Een
halve rijbaan blijft over, verkeers
regelaars laten het verkeer om en
om door.
Van 14.00 tot 19.00 gaat de Oude
Rijksweg tussen de Zanddijk en
de Stationsweg in Kruiningen he
lemaal dicht Verkeer wordt omge
leid via het station en langs bedrij
venterrein Nishoek. Hoewel de
weg helemaal dicht is, zijn de op
en afrit van de A58 wel open.
door Ali Pankow
GOES - Zorggroep Ter Weel bestaat vijftig jaar en dat wordt uitbundig gevierd
met allerlei activiteiten. Ook aan de cliënten en buurtbewoners is gedacht en
daarom zijn er deze jubileummaand op vier verschillende locaties van Ter
Weel voorstellingen van Circus Sijm. Cisteren was de eerste in Goes. Circus
Sijm zet zowel in Goes als in Reimerswaal haar tent op en verzorgt dagelijks
drie voorstellingen: vandaag bij Woonzorgcentrum Maria-Oord in Hansweert,
woensdag 25 juni Woonzorgcentrum Ter Weel Goes (Joannaplantsoen), vrij
dag 27 juni Moerzicht Yerseke. foto Mechteld Jansen.
Een korte lans
steekt veel
moeilijker
door Mieke van der Jagt
Henk van de Guchte
Ringrijdersvereniging Ons Genoe
gen In Wemeldinge steekt als eni
ge met een korte lans.
Vroeger mocht alleen met werk
paarden worden gereden, rijpaar
den mogen inmiddels ook.
De vereniging heeft 65 leden, van
wie er 20 tot 25 meedoen aan de
wedstrijden en demonstraties. De
overige leden zijn te oud, maar
wie eenmaal lid is, pleegt dat voor
het leven te blijven.
Het 95-jarig jubileum wordt zater
dag 5 juli gevierd met een wed
strijd in de Dorpsstraat in Wemel
dinge, die om 10 uur begint.
De laatste prijs is traditioneel de
pollepel en de wedstrijddag wordt
afgesloten met het stoeltjesrijden.
De toegang is gratis.
door Frank van Cooten
HEINKENSZAND - De gemeente Bor
sele wil verpaupering van wonin
gen in de dorpen aanpakken. In
een notitie voor de gemeenteraad
wordt een reeks van maatregelen
aangekondigd.
GOES - Automobilisten moeten ko
mende dagen rekening houden
met verkeershinder rond provincia
le wegen op de Bevelanden. De pro
vincie vervangt op drie plekken
het asfalt. Daarvoor moeten de
doorgaande wegen (gedeeltelijk)
worden afgesloten voor verkeer.