Mirg-Europe is paraat. Teams
uit Zeeland, België, Frankrijk en
Engeland hielden gisteren op
de Noordzee hun gezamenlijke
eindoefening. Na ruim een jaar
trainen waken ze over een veili
ge scheepvaart in en rond het
Kanaal.
28 ZEELAND
INTERNATIONALE EINDOEFENING MIRG
De Princess Seaways vaart
op bijna twintig kilometer
uit de kust ter hoogte van
IJmuiden, wanneer in een
vrachtwagen diep in het
ruim van de veerboot
brand uitbreekt. Door de
enorme hitte slaat het vuur in korte tijd over
op auto's rondom. De bemanning van het
tien deks grote schip reageert adequaat. De
waterdichte deuren van het parkeerdek wor
den gesloten, zodat de brand niet verder kan
overslaan. Nu is het vooral zaak de vuurhaard
te beheersen.
Via de kustwacht wordt bijstand van de Mar-
time Incident Response Groups (Mirg) aange
vraagd. De Zeeuwse specialisten hijsen zich
in hun speciale uitrusting, verzamelen het no
dige materiaal in een bigbag en stappen (in
het kader van de oefening) aan de Rotterdam
se Pistoolhaven in de helikopter. Na twintig
minuten vliegen komt de Princess Seaways in
zicht.
Nu komt het er op aan. De Zeeuwen hebben
wel een helikoptertraining gehad, maar dat
was in een simulator. Dit is echt. Nummer
één wordt vastgehaakt aan een dik touw en
gaat in de deuropening zitten. Soepel suist hij
omlaag, de diepte in. „Een heel aparte erva
ring", zegt operatieleider Eric Lems. „Je hangt
boven water. Op dat moment is het heel las
tig inschatten hoe hoog je hangt. En opeens
zie je het dek van die ferry op je afkomen.
Maar het ging allemaal goed." Aan boord wor
den ze door de bemanning bijgepraat over de
aard en locatie van de brand. Een ander deel
van het team pakt ondertussen op het achter
schip het materieel uit en treft de eerste voor
bereidingen. Hun taak wordt het om de
brandhaard te koelen en te voorkomen dat
door de hitte andere compartimenten van
het schip in gevaar komen.
Normaal gesproken vaart de Princess Seaways
tussen IJmuiden en Newcastle met zo'n 1200
passagiers. Nu is dat aantal beperkt tot zo'n
80 genodigden, onder wie de consul van
Zuid-Korea, die wilde zien hoe de Noordzee
landen dergelijke incidenten te lijf gaan.
Geen paniekerige toestanden dus en dat
helpt wel om snel en doeltreffend te kunnen
Na het traject van twaalf
maanden merken we
echt niet meer dat je met
verschillende
nationaliteiten werkt
werken, moet Lems toegeven. „Maar gebeurt
dit werkelijk, dan is de bemanning getraind
om de passagiers op te vangen op een plek
waar ze veilig zijn en rustig kunnen afwach
ten tot de brand onder controle is." Want dat
is wat de Mirg doet, benadrukt Lems. „Het
controleren en beheersen van de brand. Zoda
nig dat het schip veilig de haven kan binnen
lopen, de mensen kalm van boord kunnen en
de brandweer met alle daar beschikbare mid
delen de boel kan blussen." Als Mirg zou moe
ten overgaan tot evacuatie van de passagiers
en bemanning, is de operatie in feite z'n doel
voorbij geschoten."
De Zeeuwse coördinator van Mirg-Europe is
tevreden over wat hij gisteren heeft gezien en
meegemaakt. De samenwerking met de Bel
gische, Franse en Engelse collega's verliep
naar zijn ervaring vrijwel vlekkeloos. „Dat is
een positief verschil. Na het traject van twaalf
maanden merken we echt niet meer dat je
met verschillende nationaliteiten werkt, vol-
De diepte tussen het water en de helikopter laat zich lastig inschatten.
Het Zeeuwse Mirg-team verplaatst de uitrusting naar een tactische plek.
Zeebrandweer
door Marcel Modde
Bij een plattegrond van de veerboot wordt een aanvalsplan gemaakt.
Eén van de belangrijkste taken: koelen van de verhitte scheepshuid.
Eric Lems, coördinator Mirg-Europe