Mirg-Europe is paraat. Teams uit Zeeland, België, Frankrijk en Engeland hielden gisteren op de Noordzee hun gezamenlijke eindoefening. Na ruim een jaar trainen waken ze over een veili ge scheepvaart in en rond het Kanaal. 28 ZEELAND INTERNATIONALE EINDOEFENING MIRG De Princess Seaways vaart op bijna twintig kilometer uit de kust ter hoogte van IJmuiden, wanneer in een vrachtwagen diep in het ruim van de veerboot brand uitbreekt. Door de enorme hitte slaat het vuur in korte tijd over op auto's rondom. De bemanning van het tien deks grote schip reageert adequaat. De waterdichte deuren van het parkeerdek wor den gesloten, zodat de brand niet verder kan overslaan. Nu is het vooral zaak de vuurhaard te beheersen. Via de kustwacht wordt bijstand van de Mar- time Incident Response Groups (Mirg) aange vraagd. De Zeeuwse specialisten hijsen zich in hun speciale uitrusting, verzamelen het no dige materiaal in een bigbag en stappen (in het kader van de oefening) aan de Rotterdam se Pistoolhaven in de helikopter. Na twintig minuten vliegen komt de Princess Seaways in zicht. Nu komt het er op aan. De Zeeuwen hebben wel een helikoptertraining gehad, maar dat was in een simulator. Dit is echt. Nummer één wordt vastgehaakt aan een dik touw en gaat in de deuropening zitten. Soepel suist hij omlaag, de diepte in. „Een heel aparte erva ring", zegt operatieleider Eric Lems. „Je hangt boven water. Op dat moment is het heel las tig inschatten hoe hoog je hangt. En opeens zie je het dek van die ferry op je afkomen. Maar het ging allemaal goed." Aan boord wor den ze door de bemanning bijgepraat over de aard en locatie van de brand. Een ander deel van het team pakt ondertussen op het achter schip het materieel uit en treft de eerste voor bereidingen. Hun taak wordt het om de brandhaard te koelen en te voorkomen dat door de hitte andere compartimenten van het schip in gevaar komen. Normaal gesproken vaart de Princess Seaways tussen IJmuiden en Newcastle met zo'n 1200 passagiers. Nu is dat aantal beperkt tot zo'n 80 genodigden, onder wie de consul van Zuid-Korea, die wilde zien hoe de Noordzee landen dergelijke incidenten te lijf gaan. Geen paniekerige toestanden dus en dat helpt wel om snel en doeltreffend te kunnen Na het traject van twaalf maanden merken we echt niet meer dat je met verschillende nationaliteiten werkt werken, moet Lems toegeven. „Maar gebeurt dit werkelijk, dan is de bemanning getraind om de passagiers op te vangen op een plek waar ze veilig zijn en rustig kunnen afwach ten tot de brand onder controle is." Want dat is wat de Mirg doet, benadrukt Lems. „Het controleren en beheersen van de brand. Zoda nig dat het schip veilig de haven kan binnen lopen, de mensen kalm van boord kunnen en de brandweer met alle daar beschikbare mid delen de boel kan blussen." Als Mirg zou moe ten overgaan tot evacuatie van de passagiers en bemanning, is de operatie in feite z'n doel voorbij geschoten." De Zeeuwse coördinator van Mirg-Europe is tevreden over wat hij gisteren heeft gezien en meegemaakt. De samenwerking met de Bel gische, Franse en Engelse collega's verliep naar zijn ervaring vrijwel vlekkeloos. „Dat is een positief verschil. Na het traject van twaalf maanden merken we echt niet meer dat je met verschillende nationaliteiten werkt, vol- De diepte tussen het water en de helikopter laat zich lastig inschatten. Het Zeeuwse Mirg-team verplaatst de uitrusting naar een tactische plek. Zeebrandweer door Marcel Modde Bij een plattegrond van de veerboot wordt een aanvalsplan gemaakt. Eén van de belangrijkste taken: koelen van de verhitte scheepshuid. Eric Lems, coördinator Mirg-Europe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 66