Alle haring groen CONSUMENT 15 KOOPWAAR Wouter Klootwijk roene haring', klaagt opa, 'is er niet meer.' Hij zucht en staart in het niets, dromend van tijden toen er nog groene ha ring was. Een weergaloze lekker nij aan het begin van het haring seizoen. Maar opa vergist zich. Maatjesharing die we nu eten, is zo goed als groen van toen en dat geluk blijft het hele jaar. Althans als de visboer, zoals de mijne, een puike partij heeft uitgekozen waarvan hij elke dag een paar ha ringen uit het vrieshuis laat ko men. Het kan gebeuren dat hij pas in augustus toeslaat met een grote inkoop, omdat hij eindelijk de haring vond die zijn klanten het meest zal bevallen voor de rest van het jaar. Groene haring was voorheen de vis die het kortst in de pekel had gelegen. De haring was nog niet doorgezouten, zoals haringen die langer mee moesten dan twee da gen. Groene haring was ook nog niet helemaal gerijpt, meer rauw. En een haringwurmpje kon er goed in overleven. Nu wordt alle haring minder zwaar gezouten en het rijpen wordt al binnen een etmaal stopgezet door de haring in te vriezen. Allemaal groen, opa, het hele jaar groen. En lekker der dan de pekelharing die u met de feestdagen in de melk moest leggen voor hij te eten was. En nog een sterk verhaal opa. Ha ring wordt gekaakt, zegt u? Al sinds Willem Beukelszoon het be dacht, wat op zich niet eens waar is. Maar het hoeft niet meer. Niks kaken. De kop er af. Lang is ge dacht dat haring dan niet zou rij pen omdat je daar de alvleesklier bij nodig hebt met zijn enzymen. Maar zonder kop en zonder al vleesklier rijpt haring ook. En u moppert, opa, dat Hollandse Nieuwe geen Hollandse meer is. Dat is hij wel, altijd geweest. Nie mand anders kan het; je moet er voor in Katwijk en omstreken zijn geboren. Op haring vissen kan iedereen. Nederlandse sche pen doen er niet meer aan. Dat wil zeggen, de laatste Nederland se trawlers die haring visten, zijn nog steeds 'van ons' maar ze va ren onder Engelse vlag zodat ze ook in Engels water mogen vis sen zonder dat er op geschoten wordt. Op maatjesharing wordt gevist door Denen, Schotten, Engelsen en vooral door Noren. Ze doen het graag want vette voorjaarsha ring uit de Noordzee brengt veel geld op. Tenminste, als er Hol landse inkopers op de kade staan. Uitsluitend Hollanders zijn het die van de Noren vette haring ko pen en uitsluitend Hollanders we ten er in Noorse, Deense en Schotse verwerkingsbedrijven Hollandse Nieuwe van te maken. Scandinaviërs lusten onze haring niet eens. Zij eten liever stukjes haring met een schep suiker. Heb ik nieuws voor ze. In België pio niert een Katwijker, met maatjes haring. Parlevliet in Lokeren. Een maatjesharinggenie die durft wat niemand deed. Zijn nieuwste pro duct; groene haring met fruit in een bakje. En nog lekker ook! Al leen, waar moet de supermarkt het bakje op het schap zetten, bij de vis of naast Mona? Terug in Nederland gaat de afgestudeerde in ternational manager bij cosmeticareus L'Oréal aan de slag. De logge machinerie van een gro te organisatie past niet bij haar. „Werken voor zo'n multinational is ontzettend leuk en ik kan het iedereen aanraden, maar interessante ideeën die je zelf ontwikkelt, worden nooit doorgevoerd. Logisch natuurlijk: destijds za ten ze niet op mij te wachten." Haar eigen plan werd een missie: het op de markt brengen van een luxe beautymerk met de nadruk op service. Dat laatste zou dé reden zijn voor consumenten moeten zijn om meer te betalen voor een pot crème. „Ik dacht: stel dat ik een concept begin waar het personeel de producten kent, professioneel is en klanten alle tijd geven om te testen. Wat vervolgens zo bevalt dat ze terugkomen. Een potje crème verkopen, kan namelijk iedereen. Zorgen dat klanten terugkomen, is wat telt." Op 24-jarige leeftijd stapt Inden met haar bu sinessplan een bank binnen. Zonder zelfs een monster van de producten die ze wil ontwik kelen, wordt haar plan goedgekeurd. „Ik was misschien jong, ik was vooral ook eigenwijs. Die dag liep ik de bank uit, honderdduizen den guldens rijker. En zonder investeerder hè, want ik wilde alles zelf blijven bepalen." Zelf alles bepalen doet ze - twintig jaar later, meer dan duizend producten en honderd win kels verder - nog steeds. Dat betekent dat je soms minder goede beslissingen neemt. In den besloot een tijd geleden vestigingen af te stoten. „Achteraf een stomme beslissing die we nu terugdraaien. Die struikelblokken ho ren erbij als je een bedrijf leidt. Als je ze op een positieve manier oplost, kun je alles aan. Je moet kunnen incasseren. Als je niets uitbe steedt, loop je sowieso tegen bepaalde zaken aan. Problemen met leveringen, zendingen die bij de grens blijven liggen of beschadigd raken." Indens boog blijft, ongeacht de om standigheden, strak gespannen. Voor nu bete kent dat nog meer nieuw te ontwikkelen huid verzorgingsproducten en uitbreiding van de vestigingen. Haar niet aflatende fighting spirit heeft wellicht iets te maken met een andere prestatie uit haar verleden. In 1985 werd In den Nederlands kampioen taekwondo. „Het mooie van zo'n sport: je weet waar je aan be gint, je weet dat je harde klappen kunt krij gen. Daarom zorg je ervoor dat je alert blijft, klappen kunt blocken en bovenal: met een strategie werkt zodat je iets goeds neerzet." Selfmade cosmeticanaam Ariane Inden zit na twintig jaar nog vol ideeën. Inclusief een bijbehoren de vechtersmentaliteit. „Je moet tegen een stootje kunnen." Ariane Indens gelijknamige beau tyimperium vierde vorig jaar de twintigste verjaardag. Hoe wel: van vieren was weinig sprake. Inden, van wie de naam inmiddels gevestigd is in elke willekeurige lijst met succesvol le, vrouwelijke Nederlandse entrepreneurs, had ten tijde van het jubileum wel wat beters te doen. Sterker nog: Inden moet diep naden ken als gevraagd wordt naar een precieze da tum. „Oktober, november? Volgens mij komt het niet neer op een maand, een bedrijf neer zetten, is een langdurig proces. En of feestelijk heden nou prioriteit zijn tijdens een recessie? Bovendien ben ik altijd met de toekomst be zig. En zonder feest geniet ik ook wel van m'n succes hoor." Bij Inden, jongste uit een gezin van drie kinde ren, wa£ het al gauw duidelijk dat ze niet was weggelegd voor een gemiddelde 9 tot 5-baan. „Ik ging altijd mijn eigen weg en was van jongs af aan onafhankelijk." Na een afgeronde studie aan Nyenrode studeerde ze anderhalf jaar in Phoenix, Arizona. „Het was hard wer ken en veel feesten: ik vond het fantastisch. Amerikanen zijn ondernemend, ze durven hun nek uit te steken en denken in ideeën." Crème verkopen, kan iedereen. Zorgen dat klanten terugkomen, is wat telt OVER ARIANE INDEN DONDERDAG 19 JUNI 2014 ©reageren? consument@depersdienst.nl door Cintha Rood foto's PR Ariane Inden Ariane blijft alert Ariane Inden wordt op 7 mei 1967 geboren in Vinkeveen. Na afronding van het vwo in 1985 timmert Inden kort aan de weg als internationaal model. Datzelfde jaar duikt ze weer in de (bedrijfs- kunde)boeken aan Nyenrode waar ze in 1988 afstudeert als Bachelor of Business Administration. Tot 1990 werkt ze op verschillen de afdelingen bij beautymerken Lancaster en Biodermal. Van 1990 tot 1991 studeert Inden aan het Amerikaanse Thunderbird, een business school waar ze sum ma cum laude haar master Interna tional Management behaalt. Inden waagt in 1992 de stap en start het bedrijf Ariane Inden, teza men met een bijbehorend cosmeti- ca-assortiment en een retailcon- cept. Een jaar later, oktober 1993, opent de eerste Ariane Inden Flags hip Beauty Store. In 1999 en 2000 worden respectievelijk zoon Alec en dochter Indenne geboren. Het groeiende cosmetica-, parfum- en verzorgingsassortiment wordt in 2011 aangevuld met laarzen en tassen, ontworpen door Inden zelf. Het jaar erop breidt het bedrijf uit met beauty schools en make-up- workshops. Afgelopen jaar bestaat firma Aria- ne Inden twintig jaar. Inmiddels zijn er meer dan hon derd Ariane Inden winkels en sa lons en telt het assortiment ruim duizend producten. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 59