idliM
UIT 39
Vliegeren bij de
SCHOUW
Met emoticons
op het strand
Het kan nog
dit laatste weekend!
Zie hiervoor het
Kunstschouw magazine
en
www.kunstschouw.nl
Nico Out
Werk van Raf Thys en van Stijn
Kriele bij Galerie van den Ber
ge in Goes doet beseffen hoe
herinneringen zich kunnen ma
nifesteren en ook weer snel ver
dwijnen.
Wandelend met de
hond op vakantie in
de Perigord, passeer
ik soms eeuwenoude
verlaten woningen
en boerenschuren,
waarop en waarin de
natuur haar sporen achterliet. Wat eens
proper en strak was, is bedekt met diffuse
texturen. Onder een afdak onduidelijke
werktuigen, binnen een verroeste lamp en
de resten van wat ooit een hemels bed zou
kunnen zijn geweest. Dat alles heeft verha
len die ik nooit zal kennen. Zelfs wat ik per
soonlijk nu ervaar is al weer voorbij als ik
erbij stil sta. En nooit kan ik alles wat ik
zag en ervoer meer in de volheid van nu en
toen terughalen. Of aan anderen doorge
ven.
Dat besef sluit perfect aan bij de tentoon
stelling die momenteel in Galerie van den
Berge in Goes loopt. Bij binnenkomst valt
meteen een wand op met een plank. Aan
de wand hangen paneeltjes of objecten die
mij aan schilderijen doen denken. Op de
plank liggen composities van voorwerpen
als een steen of een krul van een oud hek.
Kunstenaar Raf Thys noemt deze verzame
ling 'La memoria velata', de gesluierde her
innering. Dat raakt precies aan de ervaring
die ik net noemde. Thys dikt ervaringen in
en maakt ze los van tijd en plaats toeganke
lijk voor mij als toeschouwer.
Ik zag zijn tentoonstelling voor mijn ver
trek. De herinnering daaraan verdiept mijn
ervaring hier. Zo verbindt kunst zich met
mijn leven.
Op een vergelijkbare manier heb ik ook het
landschappelijk geïnspireerde werk van
Stijn Kriele meegenomen. Want die wonin
gen, schuren en buitens in het gebied waar
ik verblijf zijn opgenomen in een groots
landschap van goud en groen golvende ak
kers, bossen en rivieren.
In het werk van Kriele zie ik horizontale
en diagonale lijnen en vlakken, die iets op
roepen van land, dijken, water, bruggen.
Hij brengt in zijn eitempera-schilderingen
op klein formaat het (Zeeuwse) landschap
terug tot een aantal kernelementen. Hij
schildert ze in een bijzondere balans van
kracht en subtiliteit waarin een doorgaan
de beweging een band vormt of een vlak.
Het lijkt of Kriele zich concentreert op zijn
herinnering aan het landschap en tracht
die met een zo beperkte mogelijk aantal
handelingen zichtbaar te maken.
In geen enkel werk zie ik gefriemel of ge
peuter. Ondanks klein formaat hebben ze
alle een monumentale uitstraling die over
eenkomt met de grootsheid van wat hij zag
en beleefde. Zo geeft hij mij zijn blik mee,
waarmee ik mijn eigen waarnemingen hier
verrijk. Juist de balans tussen herkenning
en essentie, tussen vast hebben en vervlie
gen, verbindt het werk van beide kunste
naars met elkaar. Dat is goed te zien in de
schilderijen van Raf Thys.
Ik zie bijvoorbeeld een crèmekleurig vlak,
opgebouwd uit in elkaar overvloeiende
penseelstreken. Hier en daar doemt vaag
een horizontale of verticale streep op. Het
oppervlak heeft iets van de weerspiegeling
in het water. Maar daar past de tint dan
weer niet bij. Wellicht is wat ooit zichtbaar
was in het diffuse verfoppervlak opgelost
als een vervagende herinnering in de tijd.
In een ander werk zoekt een teer lijnenspel
van horizontalen en verticalen zich een
weg, alsof Thys tracht een beeld op te roe
pen wat zich weigert te laten zien. Net als
het werk van Kriele is dat van Thys on
danks zijn ingetogenheid visueel rijk, om
dat hij met groot gevoel voor vorm, kleur,
materiaal, textuur, verhouding de onderde
len tot een spannend geheel brengt.
Het werk van beiden krijgt een plaats in
mijn herinneringen. Net als wat ik hier in
de Perigord beleef. Ook al weet ik dat ik er
naar terug moet om de ervaring weer zo in
tens te beleven. Zo blijf je reizen, kunst op
zoeken en leven.
DONDERDAG 19 JUNI 2014
Laatste expositie bij Kunst
Vorm
Kunst Vorm verhuist naar Dord
recht. Op de laatste tentoonstelling
is grafiek te zien van onder andere
Jan Schoonhoven, Armando, Klaas
Gubbels en Carel Visser. Ook de in
ventieve keramische sculpturen van
Klaashenk Blonk en de abstracte com
posities van José Ras zijn het aanzien
waard.
T/m 29/6. Kunst Vorm, Fort den
Haakweg 16, Vrouwenpolder. Wo.
t/m za. 12.00 - 17.00 uur
Variatie in galerie De Ouverture
in Cadzand Bad
De Ouverture herbergt een verzame
ling tekeningen van acht kunstenaars.
De expressieve koppen, van Patrick
Rogiers vormen een mooi contrast
met de verfijnde interpretaties van
Ng Siau Lee. Verder constructivisti
sche reliëfs van Theo Schouten en
vervreemdende schilderijen en foto's
van Welmoed Reitsma.
T/m 13/7. (Schouten/Reitsma t/m
3/7), Boulevard de Wielingen 64, Cad
zand Bad. Do. t/m zo. 14-18 uur.
Fascinatie voor het menselijk
lichaam
Monique Meij schildert graag huid,
spieren en botten. In zilverachtige
grijstinten geeft zij lichamen en kop
pen weer. Zij laadt hen met tijdloze
schoonheid en een vleug melancho
lie. Meij is één van de ruim 20 expo
santen die een bezoek aan de voor
malige boerderij, nu Bellas Artes tot
een boeiende ervaring maken.
T/m 27/9. Bellas Artes, Heuvelsweg 2,
Kerkwerve. Do. t/m za. 12.00 -17.00
uur; t/m 22/6:10-17 uur.
Elis Vermeulen opnieuw in Grote
Kerk Veere
Na haar indrukwekkende schommel
project vorig jaar voorziet Elis Ver
meulen deze zomer de Grote Kerk in
Veere opnieuw van betekenisvolle er
varingen. Haar bedden, bedekt met
gevilte schapenvachten, nodigen uit
om de ruimte in een ander perspec
tief te zien. Haar hangende installatie
prikkelt tot stilstaan bij de rol van de
vrouw in de geschiedenis.
T/m 31/10. Grote Kerk, Oudestraat
26, Veere. Di. t/m zo. 11 -17 uur.
Verzameling 'La memoria velata' van Raf Thys.
Stijn Kriele verbeeldt een vervagende herinnering in de tijd.
Over kunst, leven en herinneren
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
T/m 28/6. Galerie van den Berge, Westwal 45,
Goes. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur.
in beeld