idliM UIT 39 Vliegeren bij de SCHOUW Met emoticons op het strand Het kan nog dit laatste weekend! Zie hiervoor het Kunstschouw magazine en www.kunstschouw.nl Nico Out Werk van Raf Thys en van Stijn Kriele bij Galerie van den Ber ge in Goes doet beseffen hoe herinneringen zich kunnen ma nifesteren en ook weer snel ver dwijnen. Wandelend met de hond op vakantie in de Perigord, passeer ik soms eeuwenoude verlaten woningen en boerenschuren, waarop en waarin de natuur haar sporen achterliet. Wat eens proper en strak was, is bedekt met diffuse texturen. Onder een afdak onduidelijke werktuigen, binnen een verroeste lamp en de resten van wat ooit een hemels bed zou kunnen zijn geweest. Dat alles heeft verha len die ik nooit zal kennen. Zelfs wat ik per soonlijk nu ervaar is al weer voorbij als ik erbij stil sta. En nooit kan ik alles wat ik zag en ervoer meer in de volheid van nu en toen terughalen. Of aan anderen doorge ven. Dat besef sluit perfect aan bij de tentoon stelling die momenteel in Galerie van den Berge in Goes loopt. Bij binnenkomst valt meteen een wand op met een plank. Aan de wand hangen paneeltjes of objecten die mij aan schilderijen doen denken. Op de plank liggen composities van voorwerpen als een steen of een krul van een oud hek. Kunstenaar Raf Thys noemt deze verzame ling 'La memoria velata', de gesluierde her innering. Dat raakt precies aan de ervaring die ik net noemde. Thys dikt ervaringen in en maakt ze los van tijd en plaats toeganke lijk voor mij als toeschouwer. Ik zag zijn tentoonstelling voor mijn ver trek. De herinnering daaraan verdiept mijn ervaring hier. Zo verbindt kunst zich met mijn leven. Op een vergelijkbare manier heb ik ook het landschappelijk geïnspireerde werk van Stijn Kriele meegenomen. Want die wonin gen, schuren en buitens in het gebied waar ik verblijf zijn opgenomen in een groots landschap van goud en groen golvende ak kers, bossen en rivieren. In het werk van Kriele zie ik horizontale en diagonale lijnen en vlakken, die iets op roepen van land, dijken, water, bruggen. Hij brengt in zijn eitempera-schilderingen op klein formaat het (Zeeuwse) landschap terug tot een aantal kernelementen. Hij schildert ze in een bijzondere balans van kracht en subtiliteit waarin een doorgaan de beweging een band vormt of een vlak. Het lijkt of Kriele zich concentreert op zijn herinnering aan het landschap en tracht die met een zo beperkte mogelijk aantal handelingen zichtbaar te maken. In geen enkel werk zie ik gefriemel of ge peuter. Ondanks klein formaat hebben ze alle een monumentale uitstraling die over eenkomt met de grootsheid van wat hij zag en beleefde. Zo geeft hij mij zijn blik mee, waarmee ik mijn eigen waarnemingen hier verrijk. Juist de balans tussen herkenning en essentie, tussen vast hebben en vervlie gen, verbindt het werk van beide kunste naars met elkaar. Dat is goed te zien in de schilderijen van Raf Thys. Ik zie bijvoorbeeld een crèmekleurig vlak, opgebouwd uit in elkaar overvloeiende penseelstreken. Hier en daar doemt vaag een horizontale of verticale streep op. Het oppervlak heeft iets van de weerspiegeling in het water. Maar daar past de tint dan weer niet bij. Wellicht is wat ooit zichtbaar was in het diffuse verfoppervlak opgelost als een vervagende herinnering in de tijd. In een ander werk zoekt een teer lijnenspel van horizontalen en verticalen zich een weg, alsof Thys tracht een beeld op te roe pen wat zich weigert te laten zien. Net als het werk van Kriele is dat van Thys on danks zijn ingetogenheid visueel rijk, om dat hij met groot gevoel voor vorm, kleur, materiaal, textuur, verhouding de onderde len tot een spannend geheel brengt. Het werk van beiden krijgt een plaats in mijn herinneringen. Net als wat ik hier in de Perigord beleef. Ook al weet ik dat ik er naar terug moet om de ervaring weer zo in tens te beleven. Zo blijf je reizen, kunst op zoeken en leven. DONDERDAG 19 JUNI 2014 Laatste expositie bij Kunst Vorm Kunst Vorm verhuist naar Dord recht. Op de laatste tentoonstelling is grafiek te zien van onder andere Jan Schoonhoven, Armando, Klaas Gubbels en Carel Visser. Ook de in ventieve keramische sculpturen van Klaashenk Blonk en de abstracte com posities van José Ras zijn het aanzien waard. T/m 29/6. Kunst Vorm, Fort den Haakweg 16, Vrouwenpolder. Wo. t/m za. 12.00 - 17.00 uur Variatie in galerie De Ouverture in Cadzand Bad De Ouverture herbergt een verzame ling tekeningen van acht kunstenaars. De expressieve koppen, van Patrick Rogiers vormen een mooi contrast met de verfijnde interpretaties van Ng Siau Lee. Verder constructivisti sche reliëfs van Theo Schouten en vervreemdende schilderijen en foto's van Welmoed Reitsma. T/m 13/7. (Schouten/Reitsma t/m 3/7), Boulevard de Wielingen 64, Cad zand Bad. Do. t/m zo. 14-18 uur. Fascinatie voor het menselijk lichaam Monique Meij schildert graag huid, spieren en botten. In zilverachtige grijstinten geeft zij lichamen en kop pen weer. Zij laadt hen met tijdloze schoonheid en een vleug melancho lie. Meij is één van de ruim 20 expo santen die een bezoek aan de voor malige boerderij, nu Bellas Artes tot een boeiende ervaring maken. T/m 27/9. Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m za. 12.00 -17.00 uur; t/m 22/6:10-17 uur. Elis Vermeulen opnieuw in Grote Kerk Veere Na haar indrukwekkende schommel project vorig jaar voorziet Elis Ver meulen deze zomer de Grote Kerk in Veere opnieuw van betekenisvolle er varingen. Haar bedden, bedekt met gevilte schapenvachten, nodigen uit om de ruimte in een ander perspec tief te zien. Haar hangende installatie prikkelt tot stilstaan bij de rol van de vrouw in de geschiedenis. T/m 31/10. Grote Kerk, Oudestraat 26, Veere. Di. t/m zo. 11 -17 uur. Verzameling 'La memoria velata' van Raf Thys. Stijn Kriele verbeeldt een vervagende herinnering in de tijd. Over kunst, leven en herinneren Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. T/m 28/6. Galerie van den Berge, Westwal 45, Goes. Do. t/m za. 12.00 - 17.00 uur. in beeld

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 39