A.
66 Je hangt boven
water. En opeens
zie je het dek van
die ferry op je
afkomen
66 We zijn al volop in
gesprek om te
kijken hoe we onze
expertise breder
kunnen wegzetten
ZEELAND 29
gens verschillende methoden. Materieel en
communicatie zijn geen enkel probleem
meer. De basistraining zit er op. Nu is het een
kwestie van het programma strak bijhouden.
Dat betekent een aantal oefeningen per jaar
en als het even kan één keer ook internatio
naal. Dat is wel de wens althans."
Directeur Gerrie Ruijs van de Veilig
heidsregio Zeeland wil toewerken
naar een hechte samenwerking met
het Rotterdamse Brons-team. „We zijn al vol
op in gesprek om te kijken hoe we onze exper
tise breder kunnen wegzetten. Het zou goed
zijn als we de hele Nederlandse kust kunnen
bedienen met een Mirg of Brons."
Het Rotterdamse team bestaat al langer. Waar
Mirg vooral is gericht op het inperken van
branden op vrachtschepen, is Brons gespeciali
seerd in de brandbestrijding op passagiers
schepen. Ruijs: „Het vaarwater voor onze
deur wordt steeds drukker, de schepen steeds
groter. Er komen bovendien meer en meer
cruiseschepen bij, wat de risico's op het water
ook groter maakt. Het zou mooi zijn als we
één allesomvattende organisatie zouden kun
nen neerzetten om dat soort risico's aan te
kunnen." Bijkomend voordeel van een krach
tenbundeling met Brons, aldus Ruijs, is dat er
een bredere pool onstaat waaruit bij calamiti-
teiten kan worden geput. Bij een langdurige
inzet kunnen dan tijdig verse krachten wor
den ingevlogen. Mirg-Zeeland bestaat nu uit
drie teams van twaalf personen.
Ruijs deelt het optimisme van Lems over het
succes van de eindoefening, al legt ze nét iets
meer nuance dan de operatieleider in het
heetst van de strijd. „Het ging eigenlijk won
derbaarlijk goed. Natuurlijk waren er wel wat
kleine puntjes waar het de communicatie en
het materieel betreft. Maar daar hoeft nie
mand wakker van te liggen. Wat mij betreft
was dit een zeer succesvolle dag. Ik ben trots
op mijn mannen en vrouw!"
BRANDWEERSPECIALISTEN OP ZEE
DONDERDAG 19 JUNI 2014
waakt over scheepvaart
I De hulpverleners van Mirg-Europe
werden bijna 20 kilometer uit de
kust van IJmuiden met een heli
kopter overgevlogen naar de veer
boot Princess Seaways en langs de
lier met materiaal en al aan boord
gezet foto's Mark Neelemans
Eric Lems
Gerrie Ruijs, directeur VRZ
Nederland, België, Frankrijk en Engeland heb
ben brandweermensen opgeleid voor bestrij
ding van incidenten op zee: de Maritime Inci
dent Response Groups (MIRG).
Het Nederlandse team is samengesteld uit 36
specialisten van de Veiligheidsregio Zeeland en
bestrijkt in principe het Deltagebied.
De afzonderlijke Mirg-teams zijn het afgelopen
jaar opgeleid en getraind om samen te werken
bij een grootschalig incident op volle zee. Hun
apparatuur en methodes zijn op elkaar afge
stemd.
De coördinatie van die internationale samenwer
king gebeurt vanuit Zeeland, met de marineka
zerne in Vlissingen als basis.
Voor het havengebied van Rotterdam is een ver
gelijkbare organisatie opgezet (Brons), vooral
toegespits op passagiersschepen.