A. 66 Je hangt boven water. En opeens zie je het dek van die ferry op je afkomen 66 We zijn al volop in gesprek om te kijken hoe we onze expertise breder kunnen wegzetten ZEELAND 29 gens verschillende methoden. Materieel en communicatie zijn geen enkel probleem meer. De basistraining zit er op. Nu is het een kwestie van het programma strak bijhouden. Dat betekent een aantal oefeningen per jaar en als het even kan één keer ook internatio naal. Dat is wel de wens althans." Directeur Gerrie Ruijs van de Veilig heidsregio Zeeland wil toewerken naar een hechte samenwerking met het Rotterdamse Brons-team. „We zijn al vol op in gesprek om te kijken hoe we onze exper tise breder kunnen wegzetten. Het zou goed zijn als we de hele Nederlandse kust kunnen bedienen met een Mirg of Brons." Het Rotterdamse team bestaat al langer. Waar Mirg vooral is gericht op het inperken van branden op vrachtschepen, is Brons gespeciali seerd in de brandbestrijding op passagiers schepen. Ruijs: „Het vaarwater voor onze deur wordt steeds drukker, de schepen steeds groter. Er komen bovendien meer en meer cruiseschepen bij, wat de risico's op het water ook groter maakt. Het zou mooi zijn als we één allesomvattende organisatie zouden kun nen neerzetten om dat soort risico's aan te kunnen." Bijkomend voordeel van een krach tenbundeling met Brons, aldus Ruijs, is dat er een bredere pool onstaat waaruit bij calamiti- teiten kan worden geput. Bij een langdurige inzet kunnen dan tijdig verse krachten wor den ingevlogen. Mirg-Zeeland bestaat nu uit drie teams van twaalf personen. Ruijs deelt het optimisme van Lems over het succes van de eindoefening, al legt ze nét iets meer nuance dan de operatieleider in het heetst van de strijd. „Het ging eigenlijk won derbaarlijk goed. Natuurlijk waren er wel wat kleine puntjes waar het de communicatie en het materieel betreft. Maar daar hoeft nie mand wakker van te liggen. Wat mij betreft was dit een zeer succesvolle dag. Ik ben trots op mijn mannen en vrouw!" BRANDWEERSPECIALISTEN OP ZEE DONDERDAG 19 JUNI 2014 waakt over scheepvaart I De hulpverleners van Mirg-Europe werden bijna 20 kilometer uit de kust van IJmuiden met een heli kopter overgevlogen naar de veer boot Princess Seaways en langs de lier met materiaal en al aan boord gezet foto's Mark Neelemans Eric Lems Gerrie Ruijs, directeur VRZ Nederland, België, Frankrijk en Engeland heb ben brandweermensen opgeleid voor bestrij ding van incidenten op zee: de Maritime Inci dent Response Groups (MIRG). Het Nederlandse team is samengesteld uit 36 specialisten van de Veiligheidsregio Zeeland en bestrijkt in principe het Deltagebied. De afzonderlijke Mirg-teams zijn het afgelopen jaar opgeleid en getraind om samen te werken bij een grootschalig incident op volle zee. Hun apparatuur en methodes zijn op elkaar afge stemd. De coördinatie van die internationale samenwer king gebeurt vanuit Zeeland, met de marineka zerne in Vlissingen als basis. Voor het havengebied van Rotterdam is een ver gelijkbare organisatie opgezet (Brons), vooral toegespits op passagiersschepen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 29