Zeeland Seaports vindt sloper flauw over sanering Thermphos iïïtm pzc Scholen schrijven geschiedenis Uitkeringstoerisme VERKEERSRECELAARS 22 ZEELAND Verkeersregelaars moeten tegen een stootje kunnen. „Wachten op die Tour? Geen tijd voor!" Bestel het boek nu schrijven voor 25 euro op geschiedeU www.200jaarzeeland.nl 1830-1831 Prof. Dr. Kohn- stammschool Goes De sloper vindt dat er een openba re aanbesteding zou moeten zijn, zodat iedereen kan meedingen naar de opdracht om het extreem vervuilde terrein van de failliete fosforfabriek Thermphos in Vlis- singen-Oost te saneren. De op drachtgever is immers de over heid, denk het bedrijf. „Dat stand punt is gezocht en onjuist", stelde advocaat Orobio de Castro van Zeeland Seaports. Er is nu een aanbesteding gedaan om alleen maar de gevaarlijke stof fen op het terrein te vernietigen. Het beheer van het terrein van 57 hectare kost de curatoren momen teel 800.000 euro per maand. Het 'gevaarvrij' maken van het terrein kost 35 miljoen en wordt door de curatoren betaald uit de boedel. De opdrachtgever is daarmee een private partij, waarmee de over heid in principe geen doen heeft, vinden Zeeland Seaports en de provincie. Er is volgens het havenschap nog geen duidelijkheid over wie de rest van de sanering betaalt en uit voert. Daarover kan nog jaren wor den gesteggeld. Adviesbureau Has- koningDHV, door de haven en de provincie ingeschakeld om een ge schikt bedrijf te vinden, ontkent dat het niet goed naar het plan van aanpak van Beelen had geke ken. Het vond echter niet dat Bee len het meest geschikte bedrijf was en stuurde daarom een afwij zing. Beelen zou helemaal geen er varing hebben met opruimen van fosfor. Uitspraak, uiterlijk 30 juni. donderdag Op Noord-Beveland heeft men het niet zo op uitkeringstrekkers. De gemeentebestuur ders daar zien uitkeringsgerech tigden liever gaan dan komen. Zie het bericht waarin werd ge meld, dat het gemeentebestuur van Noord-Beveland zich tot de woningbouwvereniging RWS zal wenden met het verzoek te rughoudend te zijn met de bouw van goedkope huurwonin gen op het eiland. Waarom? Om dat goedkope huurwoningen volk trekken met een krappe por temonnee. En - ik zeg het even in mijn eigen woorden - de Noord-Bevelandse gemeentebe stuurders wensen niet over spoeld te worden door uitke ringsgerechtigden die geen na gel hebben om aan hun kont te krabben. Luister naar het raads lid Mark Faasse van de plaatselij ke politieke partij BEN. Die vreest dat de bouw van meer goedkope huizen leidt tot (ik ci teer letterlijk) 'uitkeringstoeris me'. Mark Faasse, Mark Faasse - de naam klinkt me bekend in de oren. Klopt. Het raadslid Faasse is dezelfde meneer Faasse als de makelaar en projectontwikke laar Faasse, tevens regiovoorzit ter van de Nederlandse Vereni ging van Makelaars (NVM). Zou het een met het ander te maken hebben? Ik wil niks suggereren, maar ik weet wel dat makelaars en projectontwikkelaars meer (vakantie)huizen kunnen verko pen aan Belgen en Duitsers met een goed gevulde spaarrekening dan aan een bijstandsmoeder met twee kinderen. Zoals men te Noord-Beveland de uitkeringstrekker vreest, vreest men te Goes de zakkenrol ler. Zakkenrollers schijnen in Goes een ware plaag te zijn. De ze week werd een bestrijdings middel gepresenteerd: het Tin kle Alarm, een belletje dat aan mobieltje, portemonnee of tas wordt bevestigd en gaat tinkelen zodra een snoodaard wil toe slaan. Misschien ook een idee voor de gemeentebestuurders op Noord-Beveland? Verplicht al le uitkeringstrekkers een alarm bel rond hun nek te binden. Dan kunnen de Noord-Bevelandse bestuurderen onmiddellijk de slagbomen laten zakken zodra ze een bijstandsmoedertje hun gemeentegrens horen naderen. In de geschiedenis van de Lage Landen is 1830 een belangrijk keerpunt. België roept zijn onafhankelijk heid uit. Slechts 15 jaar heeft het grote Koninkrijk der Nederlanden het volgehouden. Dan valt het uiteen in drie stukken: Nederlanc België en Luxemburg. Het begon al op 25 augustus 1830, toen er een kleine rel uitbrak. Veertig dagen later leidde dat tot de onafhankelijke staat België. De scheiding werkte voor zowel het zuiden als noorden bevrijdend. Maar een schokgolf teisterde beide landen nog lang. Bloedige confrontaties, een moeizame zoektocht naar een Koning voor het kleine nieuwe Koninkrijk en getouwtrek over Antwerpen, imburg en Luxemburg; alle nog los van een langdurig diplomatiek en politi staat - vanwege de feestelijke stemming. Belangeloos staan ze uren in weer en wind om het ver keer te regelen voor het goede doel. Maar er zijn weggebruikers die hun aanwijzingen vooral als be moeizucht zien. Volgend jaar viert Adri Corstanje (57) uit 's-Heer Hendrikskinderen een ju bileum: dan is hij een kwart eeuw verkeersregelaar. Tot genoegen. Nog steeds. Al is drie weken gele den dan zijn bril van z'n hoofd ge slagen. „Mensen hebben tegen woordig geen tijd meer. Druk, druk, druk. Als je fatsoenlijk aan mensen vraagt om even te wach ten, is het: 'Nee. Het is elk week eind wat!' Ja, dat klopt. Het is elk weekeind wat, vooral in de zo mer." Dat hèt fysiek wordt, is een uit zondering, maar ook verbaal kun nen mensen heel erg tekeer gaan, geeft Eddie Bogaert (voorzitter Ri de For the Roses) aan. „Daarom moet een verkeersregelaar gedul dig zijn en goed met mensen kun nen omgaan. Altijd rustig blijven, zijn hoofd erbij houden. Vorig jaar waren er bij de ZLM Tour nogal wat boze mensen, die niet bereid waren te wachten tot de weg weer vrij was." Ronald Mutsaerts (41) uit Wol- phaartsdijk werd zeven jaar gele den gevraagd als verkeersbegelei- der. Hij heeft er inmiddels vijf Ri des for the Roses op zitten en ver der zo ongeveer alle wielrenevene- menten wel een of twee keer mee gemaakt. „Het is ontzettend leuk werk. Je hebt veel contact met mensen, dat vind ik hartstikke leuk. Maar je maakt ook minder leuke dingen mee. Ik heb meege maakt dat iemand tegen mijn scheenbeen reed om aan te geven dat ik uit de weg moest gaan. Wat ze niet begrijpen: we staan er ook voor hun veiligheid. En vergis je niet, het zijn zowel nette mene ren als schoffies die tekeergaan. Ik De PZC maakt een boek over 200jaar Zeeland in samenwerking met leerlin gen van 74 basisscholen. U krijgt dagelijks een voorproefje. MIDDELBURG - Ze doen het voor niets, of voor een tientje. Omdat het werk van verkeersregelaar zo veel voldoening geeft, omdat het een verantwoordelijke job is ('je voorkomt dat er ongelukken ge beuren'), omdat je zelfstandig be slissingen neemt, omdat de mees te mensen zo'n evenement leuk vinden en - als je bij de finish Verbaal geweld langs de route BREDA - Sloopbedrijf Beelen is een beetje flauw. Eerst doet het ge woon mee aan de private aanbeste ding en als het bedrijf dan niet wordt uitgekozen, spant het een kort geding aan omdat alles anders zou moeten. Dat was woensdag kort gezegd de reactie van Zeeland Seaports en de provincie op het kort geding dat de sloper aanspan de. UNIVERSITY verbindt Willem van Dam Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Ondine van der Vleuten Bij Adri Corstanje werd drie weken geleden de bril van zijn hoofd gesla gen. „Ja, die bril is uiteindelijk betaald, toen de politie erbij werd gehaald."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 22