Zeeland Seaports vindt sloper
flauw over sanering Thermphos
iïïtm pzc
Scholen schrijven
geschiedenis
Uitkeringstoerisme
VERKEERSRECELAARS
22 ZEELAND
Verkeersregelaars moeten tegen
een stootje kunnen. „Wachten op
die Tour? Geen tijd voor!"
Bestel het boek nu
schrijven voor 25 euro op
geschiedeU www.200jaarzeeland.nl
1830-1831
Prof. Dr. Kohn-
stammschool
Goes
De sloper vindt dat er een openba
re aanbesteding zou moeten zijn,
zodat iedereen kan meedingen
naar de opdracht om het extreem
vervuilde terrein van de failliete
fosforfabriek Thermphos in Vlis-
singen-Oost te saneren. De op
drachtgever is immers de over
heid, denk het bedrijf. „Dat stand
punt is gezocht en onjuist", stelde
advocaat Orobio de Castro van
Zeeland Seaports.
Er is nu een aanbesteding gedaan
om alleen maar de gevaarlijke stof
fen op het terrein te vernietigen.
Het beheer van het terrein van 57
hectare kost de curatoren momen
teel 800.000 euro per maand. Het
'gevaarvrij' maken van het terrein
kost 35 miljoen en wordt door de
curatoren betaald uit de boedel.
De opdrachtgever is daarmee een
private partij, waarmee de over
heid in principe geen doen heeft,
vinden Zeeland Seaports en de
provincie.
Er is volgens het havenschap nog
geen duidelijkheid over wie de
rest van de sanering betaalt en uit
voert. Daarover kan nog jaren wor
den gesteggeld. Adviesbureau Has-
koningDHV, door de haven en de
provincie ingeschakeld om een ge
schikt bedrijf te vinden, ontkent
dat het niet goed naar het plan
van aanpak van Beelen had geke
ken. Het vond echter niet dat Bee
len het meest geschikte bedrijf
was en stuurde daarom een afwij
zing. Beelen zou helemaal geen er
varing hebben met opruimen van
fosfor. Uitspraak, uiterlijk 30 juni.
donderdag
Op Noord-Beveland
heeft men het niet zo
op uitkeringstrekkers.
De gemeentebestuur
ders daar zien uitkeringsgerech
tigden liever gaan dan komen.
Zie het bericht waarin werd ge
meld, dat het gemeentebestuur
van Noord-Beveland zich tot de
woningbouwvereniging RWS
zal wenden met het verzoek te
rughoudend te zijn met de
bouw van goedkope huurwonin
gen op het eiland. Waarom? Om
dat goedkope huurwoningen
volk trekken met een krappe por
temonnee. En - ik zeg het even
in mijn eigen woorden - de
Noord-Bevelandse gemeentebe
stuurders wensen niet over
spoeld te worden door uitke
ringsgerechtigden die geen na
gel hebben om aan hun kont te
krabben. Luister naar het raads
lid Mark Faasse van de plaatselij
ke politieke partij BEN. Die
vreest dat de bouw van meer
goedkope huizen leidt tot (ik ci
teer letterlijk) 'uitkeringstoeris
me'.
Mark Faasse, Mark Faasse - de
naam klinkt me bekend in de
oren. Klopt. Het raadslid Faasse
is dezelfde meneer Faasse als de
makelaar en projectontwikke
laar Faasse, tevens regiovoorzit
ter van de Nederlandse Vereni
ging van Makelaars (NVM). Zou
het een met het ander te maken
hebben? Ik wil niks suggereren,
maar ik weet wel dat makelaars
en projectontwikkelaars meer
(vakantie)huizen kunnen verko
pen aan Belgen en Duitsers met
een goed gevulde spaarrekening
dan aan een bijstandsmoeder
met twee kinderen.
Zoals men te Noord-Beveland
de uitkeringstrekker vreest,
vreest men te Goes de zakkenrol
ler. Zakkenrollers schijnen in
Goes een ware plaag te zijn. De
ze week werd een bestrijdings
middel gepresenteerd: het Tin
kle Alarm, een belletje dat aan
mobieltje, portemonnee of tas
wordt bevestigd en gaat tinkelen
zodra een snoodaard wil toe
slaan. Misschien ook een idee
voor de gemeentebestuurders
op Noord-Beveland? Verplicht al
le uitkeringstrekkers een alarm
bel rond hun nek te binden. Dan
kunnen de Noord-Bevelandse
bestuurderen onmiddellijk de
slagbomen laten zakken zodra
ze een bijstandsmoedertje hun
gemeentegrens horen naderen.
In de geschiedenis van de Lage Landen is 1830 een
belangrijk keerpunt. België roept zijn onafhankelijk
heid uit. Slechts 15 jaar heeft het grote Koninkrijk
der Nederlanden het volgehouden.
Dan valt het uiteen in drie stukken: Nederlanc
België en Luxemburg.
Het begon al op 25 augustus 1830, toen er een kleine
rel uitbrak. Veertig dagen later leidde dat tot de
onafhankelijke staat België.
De scheiding werkte voor zowel het zuiden als
noorden bevrijdend.
Maar een schokgolf teisterde beide landen nog lang.
Bloedige confrontaties, een moeizame zoektocht naar
een Koning voor het kleine nieuwe Koninkrijk en
getouwtrek over Antwerpen,
imburg en Luxemburg; alle nog los
van een langdurig diplomatiek en
politi
staat - vanwege de feestelijke
stemming. Belangeloos staan ze
uren in weer en wind om het ver
keer te regelen voor het goede
doel.
Maar er zijn weggebruikers die
hun aanwijzingen vooral als be
moeizucht zien. Volgend jaar
viert Adri Corstanje (57) uit
's-Heer Hendrikskinderen een ju
bileum: dan is hij een kwart eeuw
verkeersregelaar. Tot genoegen.
Nog steeds. Al is drie weken gele
den dan zijn bril van z'n hoofd ge
slagen. „Mensen hebben tegen
woordig geen tijd meer. Druk,
druk, druk. Als je fatsoenlijk aan
mensen vraagt om even te wach
ten, is het: 'Nee. Het is elk week
eind wat!' Ja, dat klopt. Het is elk
weekeind wat, vooral in de zo
mer."
Dat hèt fysiek wordt, is een uit
zondering, maar ook verbaal kun
nen mensen heel erg tekeer gaan,
geeft Eddie Bogaert (voorzitter Ri
de For the Roses) aan. „Daarom
moet een verkeersregelaar gedul
dig zijn en goed met mensen kun
nen omgaan. Altijd rustig blijven,
zijn hoofd erbij houden. Vorig
jaar waren er bij de ZLM Tour
nogal wat boze mensen, die niet
bereid waren te wachten tot de
weg weer vrij was."
Ronald Mutsaerts (41) uit Wol-
phaartsdijk werd zeven jaar gele
den gevraagd als verkeersbegelei-
der. Hij heeft er inmiddels vijf Ri
des for the Roses op zitten en ver
der zo ongeveer alle wielrenevene-
menten wel een of twee keer mee
gemaakt. „Het is ontzettend leuk
werk. Je hebt veel contact met
mensen, dat vind ik hartstikke
leuk. Maar je maakt ook minder
leuke dingen mee. Ik heb meege
maakt dat iemand tegen mijn
scheenbeen reed om aan te geven
dat ik uit de weg moest gaan. Wat
ze niet begrijpen: we staan er ook
voor hun veiligheid. En vergis je
niet, het zijn zowel nette mene
ren als schoffies die tekeergaan. Ik
De PZC maakt een boek
over 200jaar Zeeland in
samenwerking met leerlin
gen van 74 basisscholen.
U krijgt dagelijks een
voorproefje.
MIDDELBURG - Ze doen het voor
niets, of voor een tientje. Omdat
het werk van verkeersregelaar zo
veel voldoening geeft, omdat het
een verantwoordelijke job is ('je
voorkomt dat er ongelukken ge
beuren'), omdat je zelfstandig be
slissingen neemt, omdat de mees
te mensen zo'n evenement leuk
vinden en - als je bij de finish
Verbaal geweld
langs de route
BREDA - Sloopbedrijf Beelen is een
beetje flauw. Eerst doet het ge
woon mee aan de private aanbeste
ding en als het bedrijf dan niet
wordt uitgekozen, spant het een
kort geding aan omdat alles anders
zou moeten. Dat was woensdag
kort gezegd de reactie van Zeeland
Seaports en de provincie op het
kort geding dat de sloper aanspan
de.
UNIVERSITY
verbindt
Willem van Dam
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door Ondine van der Vleuten
Bij Adri Corstanje werd drie weken geleden de bril van zijn hoofd gesla
gen. „Ja, die bril is uiteindelijk betaald, toen de politie erbij werd gehaald."