Drie jaar klussen was
helemaal voor niets
Doel glijdt steeds meer richting de afgrond
28 ZEEUWS-VLAANDEREN
OLIFANTSGRAS VOOR PAPIERPRODUCTIE
Miscanthus Giganteus, olifantsgras
doordeweeks, is een prachtig gewas
met vele toepassingsmogelijkheden.
Grondopslag bij
Stampershoek
is tijdelijk
Rollend Materieel
De Citroen Traction
Avant kom je op vrij
wel elke oldtimermeet
ing tegen. Iedereen
kent het model. Is het niet omdat
vader of opa er in gereden heeft,
dan is het wel uit een of andere
speelfilm waarin zowel de good
als de bad guys er vaak schietend
in rondscheurden. De door
Citroen al in 1935 gelanceerde
Traction Avant was de eerste pro
ductieauto met voorwielaandrij
ving. Naast de voordelen daarvan
was het sturen zonder stuurbe
krachtiging wel aanzienlijk zwaar
der dan achterwiel aangedreven
auto's. „Waarom denk je dat er
zo'n groot stuurwiel in zit....",
zegt Levien de Groote uit Scha
penbout. Samen met zoon Wallie
heeft hij naast een oude NSU Fox
125 cc motorfiets en een Opel Ka-
dett A Coupe, een Citroen Trac
tion Avant uit 1955- 'In principe is
hij van mij' zegt Levien 'maar we
rijden er allebei maar al te graag
in.' Levien (70) leerde op de Am
bachtschool in Terneuzen voor au
tomonteur en liep zodoende als
jongeman regelmatig rond bij Ga
rage Esselbrugge in Axel. Achter
de garage stonden twee Citroen
Traction Avants, ingeruild voor
Amerikaanse Studebakers. „Ze
zijn altijd op m'n netvlies blijven
staan", zegt Levien en toen zich
vele jaren later de gelegenheid
voordeed kocht hij een Traction
Avant van een Belg om op te knap
pen. Na drie jaar restaureren
stond de auto uiteindelijk in de
spuitplamuur. Documenten van
herkomst ontbraken, maar Levien
was in de veronderstelling dat het
een peulenschil moest zijn om
met zo'n origineel exemplaar de
keuring voor een kenteken door
te komen. Daarvoor kon je toen
nog terecht in Axel waar de Rijks
dienst voor het Wegverkeer in de
oude busremise zat. Maar de
dienstdoende keurmeester was al
lerminst gecharmeerd van oldti
mers. De ambtenaar bleek onver
murwbaar en een Nederlands ken
teken kwam er niet.
Het vele werk ten spijt ging de au
to terug naar België en werd inge
ruild voor de Traction Avant die
er nu staat. Die moest ook drie
keer terug naar de RDW, maar
kreeg uiteindelijk wel een Neder
lands kenteken. Een van die keren
stonden de koplampen te hoog.
„De koplampen zijn niet echt af
te stellen, dus hadden we ze zo
goed mogelijk gericht", zegt Wal
lie. „Alleen hadden we niet in de
gaten dat ze ineens recht vooruit
schenen, nadat we de banden had
den opgepompt."
WESTDORPE - Een jaar of vijf gele
den begon Filip Baecke met het
aanplanten van een perceel oli
fantsgras. Dat Linex Pro-grass uit
Koewacht een meerjarig contract
wilde afsluiten om eventuele pro
blemen met grondstofaanvoer
voor hun vezelplaten te kunnen
attaqueren, trok de Westdorpen-
aar over de streep.
Nu hij onlangs ook een tienjarig
contract met een Limburgse pa
pierfabrikant heeft kunnen afslui
ten, weet Baecke zeker dat hij een
goed besluit nam toen hij Cradle
Crops oprichtte, een duurzame
tak van zijn boerenbedrijf. Om de
zaken nog beter in de hand te
houden, teelt Baecke niet alleen
miscanthus (de deftige Latijnse
naam waarmee hij het olifants
gras liever aanspreekt) maar zoekt
hij zelf afnemers.
Ook heeft hij een plantmachien-
tje ontwikkelt, waarmee het ge
was op eenvoudige wijze gepoot
kan worden. Dat poten hoeft
maar een keer, terwijl een boer
twintig jaar achter elkaar hetzelf
de stuk land met olifantsgras vol
kan zetten. Omdat onkruid alleen
het eerste jaar hoeft te worden on
derdrukt, bijna geen (kunst)mest
nodig is en de oogsten zo goed als
gegarandeerd zijn, haalt een agra
riër een bedrijfszeker gewas in
huis. „Altijd goed om de risico's
te spreiden en een fundering on
der je bedrijf te hebben", werft
Baecke.
Het olifantsgras is zo'n zeker pro
duct, omdat het gewas nauwelijks
verzorging nodig heeft. Boven
dien zijn nog lang niet alle moge
lijkheden voor het gebruik van oli
fantsgras blootgelegd. Cradle
Crops levert het reuzengras als al
ternatieve grondstof voor bouw
platen en heeft een contract afge
sloten voor het maken van hygië-
nepapier. Dat luxe toiletpapier
voor verwende billen moet over
een jaar of twee op de markt ko
men. Het olifantsgras is ook zeer
geschikt om als strooisel in stal
len te gebruiken. „Omdat het veel
beter absorbeert dan gewoon stro
hebben bijvoorbeeld kippen er
ook baat bij. Omdat ze minder
wonden en oneffenheden aan
hun poten krijgen, zijn de kippen
meer waard", legt Baecke uit.
Het olifantsgras is ook geschikt
om vervuilde grond te reinigen,
omdat het veel CO2 opneemt en
kan dienen als bijbrandstof. Het
gébruik van lignine, dat naast cel
lulose veel in olifantsgras zit, in
de chemische industrie staat nog
in de kinderschoenen, maar heeft
veel potentie. De teelt van oli
fantsgras biedt in de toekomst
dan ook nog veel meer voordelen,
verwacht Baecke.
Maatschappelijk verantwoord on
dernemen staat bij hem hoog in
het vaandel. Uit overtuiging én
omdat duurzaamheid in de toe
komst pure noodzaak is.
Het vorige GRUP (gewestelijk
ruimtelijk uitvoeringsplan) werd
eind vorig jaar gedeeltelijk ge
schorst door de Raad van State,
nadat bewoners en sympathisan
ten van Doel in opstand waren ge
komen tegen het plan. De haven
van Antwerpen wil verder uitbrei
den met de komst van het Saef-
tinghedok. De Raad van State
schorste het bestemmingsplan
destijds gedeeltelijk, want grond
gebied van Beveren en Sint-Gil
lis-Waas moest onberoerd blij
ven. Doel en de omringende dor
pen leken voorlopig gered, maar
de kwestie-Doel blijkt ook nu
weer veranderlijk als het weer.
De Vlaamse regering heeft het
nieuwe GRUP kunnen goedkeu
ren door een aanpassing van een
paragraaf in de codex Ruimtelijke
Ordening. Die wijziging geeft de
regering de mogelijkheid een uit
spraak van Raad van State te allen
tijden naast zich neer te leggen.
„Dat is een strijd met ongelijke
wapens. Op die manier sla je een
stap over. Dit gaat in tegen alle fa
cetten van rechtspraak", aldus Jan
Creve, voorzitter van Doeho20.
De actiegroep onderneemt stap
pen tegen de wetswijziging, laat
Creve weten. Doel2020 gaat daar
naast in overleg met de advocaat
over vervolgstappen tegen het
nieuwe GRUP. Dat Doel2020 een
nieuwe procedure start, staat hoe
dan ook vast. „Er zitten wat ha
ken en ogen aan dit GRUP. Daar
om zien wij mogelijkheden om in
beroep te gaan. Wat die haken en
ogen precies zijn, ga ik niet zeg-
gen. Dat zou niet verstandig zijn."
Dat Doel nu definitief verloren is,
vindt Creve 'voorbarig'.
Doeho20 krijgt bijval van Mare
van de Vijver. De burgemeester
van Beveren, waar Doel onder
valt, voelt zich zelfs buitenspel ge
zet, vertelt hij in de Vlaamse
krant Het Laatste Nieuws. „Ik ben
teleurgesteld dat de Vlaamse rege
ring opnieuw een beslissing heeft
genomen, die betrekking heeft op
onze gemeente zonder ons te in
formeren, laat staan te consulte
ren. Het maatschappelijke draag
vlak voor dit dossier wordt niet
groter als de regering blijft voor
bijgaan aan een aantal gevoelighe
den die in Beveren leven."
Creve verwacht binnen enkele we
ken meer duidelijkheid.
OOSTBURG - De gemeente Sluis
probeert zo snel mogelijk de grote
hopen grond op bedrijventerrein
Stampershoek in Oostburg weg te
halen of tenminste te verlagen.
De grond is afkomstig van riool
werkzaamheden in Oostburg.
Plekken waar dergelijke grond
normaal gesproken heen kan, zijn
om verschillende redenen -tijde
lijk- niet beschikbaar. De opslag
bij Stampershoek is, laten B en W
weten, dus een 'tussenoplossing'.
Het gemeentebestuur denkt ook
na over een nieuw, vast depot.
Het vorige, bij Schoondijke, ver
dween ten faveure van de aanleg
van de rondweg.
1°BS!
p®
door Chris Platteeuw
Tijd speelt geen rol. De liefhebbers
van oud rollend materieel spende
ren haast al hun vrije tijd aan hun
hobby. In deze rubriek vertellen
Zeeuws-Vlamingen over hun passie.
Vandaag: Levien de Croote.
Olifantsgras is
rijk toepasbaar:
een tovergewas
door René Hoonhorst
I Wallie en Levien de Groote rijden allebei maar al te graag in hun Traction
Avant. foto Chris Platteeuw
ZPrs.'M
I Het gehakselde olifantsgras kan in de open lucht blijven liggen. Voor het
maken van papier is het alleen maar makkelijk als het een beetje nat is.
door Bob Maes
DOEL (B) - In het diepste geheim
heeft de Vlaamse regering vorige
week een nieuw GRUP-plan goed
gekeurd. Dat plan geeft de haven
van Antwerpen de mogelijkheid uit
te breiden; dat houdt in dat onder
meer het dorp Doel zal verdwijnen.
Actiegroep Doel2020 laat het er
niet bij zitten.
Door de goedkeuring van
het nieuwe GRUP staat on
der meer Doel opnieuw op
de nominatie te verdwijnen,