Van Woerkom haakt toch af, wie durft nog? Crowdsuing: met tientje multinational te lijf I BINNENLAND 5 SP 66 Als er genoeg geld is ingezameld, dan kunnen we beginnen HH dit alles voor elkaar te krijgen. In een aantal gemeenten zijn peuter speelzalen opgedoekt, of opge gaan in kinderdagverblijven. „Dit is een goed stapje, maar er is nog een hele wandeling te gaan", zegt directeur Lex Staat van de brancheorganisatie Kinderop vang. „Wij willen het allemaal wat sneller." Pas in 2017 is ook de financiering geregeld. Dan kun nen ouders met een kind op de peuterspeelzaal aanspraak maken op kinderopvangtoeslag. Daar zit nog een probleem, signa leert Ernst Radius van de branche vereniging van de peuterspeelza len, MO-Groep. „Kinderopvang toeslag ontvang je alleen als beide ouders werken. Eenverdieners in een gezin met twee ouders en werklozen krijgen dat geld niet. Juist mensen met een lagere oplei ding maken nu gebruik van de ge subsidieerde speelzalen. Hun kin deren mogen niet tussen wal en schip raken." Asscher legt daar voor de verantwoordelijkheid bij de gemeenten; die moeten geld beschikbaar stellen voor deze groep. Maar gemeenten kaatsen de bal terug: opvang is een rijks taak, zeggen ze. „We hebben nog meer dan twee jaar om daar uit te komen", zegt een van Asschers ambtenaren. „Dat moet lukken." WAAR LATEN WE HET KIND Bijna twee weken na zijn benoe ming trekt ANWB-directeur Gui do van Woerkom zich alsnog te rug. Na ophef over zijn Marokka nen-uitspraak en vertrekpremie van drie ton acht de door de Twee de Kamer benoemde ombuds man zich niet langer 'boven elke twijfel verheven'. Dat liet hij giste ren weten in een brief aan Twee de Kamer-voorzitter Anouchka van Miltenburg. Van Woerkom schrijft te vrezen dat hij na alle commotie 'niet ade quaat' te werk zou kunnen gaan. In zijn brief wenst hij de Tweede Kamer 'wijsheid' toe bij de invul ling van de vacature. Dat is geen overbodige bood schap: de Kamer blunderde op zichtig bij de keuze van een opvol ger van Alex Brenninkmeijer. De benoeming van de ANWB-baas leek ruim twee weken geleden een formaliteit, toen er plots ver zet klonk. Een speciale commissie van Kamerleden had Van Woer kom als enige kandidaat naar vo ren geschoven, maar toch begon nen fracties ineens openlijk te twijfelen aan zijn geschiktheid. Een uitspraak uit 2010 over Marok kanen was hiervoor de aanlei ding. Van Woerkom zei dat hij zijn vrouw liever niet met de taxi liet gaan omdat 'er nog wel eens een Marokkaan achter het stuur zou kunnen zitten'. Partijen als PvdA, SP en Groen- Links hadden grote bezwaren en dreigden met een tegenstem. Een nieuw sollicitatiegesprek moest de kou uit de lucht halen. Dat luk te niet. Bij de stemming haalde de Van Woerkom schrijft te vrezen dat hij na alle commotie 'niet adequaat' te werk zou kunnen gaan beoogde ombudsman slechts 91 stemmen voor, nog geen twee der de van het parlement. Van Woerkom kon wel leven met dat beperkte draagvlak en kondig de aan de komende tijd hard te werken aan de relatie met de Ma rokkaanse gemeenschap. Afgelo pen weekeinde ontstond op nieuw commotie, ditmaal over de vertrekpremie van drie ton. Die gouden handdruk krijgt hij mee van de ANWB na vijftien jaar dienstverband. Onder anderen FNV-voorzitter Ton Heerts vond dat hij het geld moest inleveren. Pas na deze 'tweede storm' trekt Van Woerkom de conclusie die hij volgens critici al eerder had moeten trekken. Fracties in de Kamer 'respecteren' zijn besluit. De partijen moeten nu zelf opnieuw aan de bak om een nieuwe Nationale Ombuds man te vinden. Behalve Van Woerkom kwamen er eerder dit jaar nog drie poten tiële kandidaten op sollicitatiege sprek bij de Kamerleden. Wie dat waren, is geheim. Waarschijnlijk wordt de selectieprocedure nu op nieuw opgestart. Dat betekent dat geïnteresseerden zich straks kun nen melden en dat een commis sie van Tweede Kamerleden zich wederom over gegadigden buigt. Als die zich melden. Het is de vraag wie er nog durft te sollicite ren voor de post van de belangrijk ste klachtenfunctionaris van het land, na de puinhoop rond deze benoeming. j- Smets (45) is architect en een van de drie grondleggers van het be drijf Crowdsuing dat met geld van particulieren maatschappelij ke misstanden gaat aanvechten. „Wij werken niet op zijn Ameri kaans met een grote schadeclaim namens heel veel klanten. Wij spannen een zaak aan namens één belanghebbende, bijvoor beeld als wij vinden dat een be drijf zijn klanten heeft misleid. Als we die zaak winnen, is het re sultaat ervan dat de misstand wordt opgeheven en dat het be drijf zijn gedrag verandert. Als er dan ook nog een schadevergoe ding is, is dat meegenomen, maar daar gaat het ons niet om." Vodafone en de Stichting Bench mark Geestelijke Gezondheids zorg zijn waarschijnlijk de eerste partijen waartegen Crowdsuing het gaat opnemen. Vodafone om dat het - net als andere belbedrij ven - klanten zou misleiden door nieuwe belcontracten direct in te laten gaan. Daardoor betalen klan ten enkele maanden dubbel. Ook zou Vodafone oude beltegoeden laten verdwijnen zodra een nieuw abonnement wordt afgeslo ten. Smets: „De Stichting Benchmark is in 2010 door de rechter al ver oordeeld omdat de privacy van pa tiënten werd geschonden, maar ze zijn er gewoon mee doorge gaan. Door geld in te zamelen bij het publiek willen we een nieuwe rechtszaak aanspannen om aan die praktijken een eind te ma ken." Publiek dat misstanden via de rechter uit de weg wil ruimen, kan door ten minste 10 euro op de rekening van Crowdsuing te stor ten daaraan bijdragen. „Als de zaak ons winbaar lijkt en er is ge noeg geld ingezameld, dan kun nen we beginnen", zegt Smets. Hoeveel het voeren van rechtsza ken kost, weet hij nog niet pre cies. „Ik schat zo'n 20.000 euro voor de Vodafone-zaak. De kwes tie met Stichting Benchmark gaat meer kosten." De advocaten waar Crowdsuing mee samenwerkt, kosten 100 tot 225 euro per uur. Over een week of drie maakt Crowdsuing be kend welke bedrijven of organisa ties het eerst gedaagd zullen wor den. „We vragen het publiek via onze website www.crowdsuing.nl om zaken die we kunnen doen. Het gaat niet om een ruzie met je aannemer, maar om zaken van pu bliek belang", zegt Smets. Als voorbeeld noemt hij datingsite Lexa. „Als je je daar eenmaal hebt aangemeld, blijkt het heel moei lijk te zijn er weer vanaf te ko men." Crowdsuing houdt 6 procent van het ingezamelde geld in voor kos ten. Overschotten worden in lo pende zaken gestoken. WOENSDAG 18 JUNI 2014 dezelfde regels door Niels Klaassen DEN HAAG - Guido van Woerkom ziet alsnog af van de baan van Na tionale Ombudsman. De Tweede Kamer moet nu op zoek naar een nieuwe. Minister Asscher speelt mee met de kinderen van het Koekoeks nest. foto Taco van der Eb/HH Werkende ouders kunnen hun kroost de hele dag onderbrengen bij een kinderdagverblijf of gastou der. Hiervoor is alleen toeslag be schikbaar als beide partners (of de alleenstaande ouder) werken. De (gesubsidieerde) peuterspeelza len zijn de verantwoordelijkheid van gemeenten. De kinderen ko men meestal twee ochtenden. Gemeenten zijn verplicht om voor schoolse educatie aan te bieden aan kinderen met een achter stand. Zij ontvangen hiervoor geld van het rijk. Crèches en dagverblij ven bieden deze programma's aan. Guido van Woerkom foto HH door Chris van Alem AMSTERDAM - Burgers die zich stuk bijten op onwrikbare multinatio nals die de klant voor de gek hou den, hoeven niet langer te wanho pen. „Crowdsuing is de vuist waar mee de burger terug kan slaan", zegt Rick Smets. Rick Smets, Crowdsuing

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 5