Van Woerkom
haakt toch af,
wie durft nog?
Crowdsuing: met tientje multinational te lijf
I
BINNENLAND 5
SP
66 Als er genoeg geld is
ingezameld, dan
kunnen we beginnen
HH
dit alles voor elkaar te krijgen. In
een aantal gemeenten zijn peuter
speelzalen opgedoekt, of opge
gaan in kinderdagverblijven.
„Dit is een goed stapje, maar er is
nog een hele wandeling te gaan",
zegt directeur Lex Staat van de
brancheorganisatie Kinderop
vang. „Wij willen het allemaal
wat sneller." Pas in 2017 is ook de
financiering geregeld. Dan kun
nen ouders met een kind op de
peuterspeelzaal aanspraak maken
op kinderopvangtoeslag.
Daar zit nog een probleem, signa
leert Ernst Radius van de branche
vereniging van de peuterspeelza
len, MO-Groep. „Kinderopvang
toeslag ontvang je alleen als beide
ouders werken. Eenverdieners in
een gezin met twee ouders en
werklozen krijgen dat geld niet.
Juist mensen met een lagere oplei
ding maken nu gebruik van de ge
subsidieerde speelzalen. Hun kin
deren mogen niet tussen wal en
schip raken." Asscher legt daar
voor de verantwoordelijkheid bij
de gemeenten; die moeten geld
beschikbaar stellen voor deze
groep. Maar gemeenten kaatsen
de bal terug: opvang is een rijks
taak, zeggen ze. „We hebben nog
meer dan twee jaar om daar uit te
komen", zegt een van Asschers
ambtenaren. „Dat moet lukken."
WAAR LATEN WE HET KIND
Bijna twee weken na zijn benoe
ming trekt ANWB-directeur Gui
do van Woerkom zich alsnog te
rug. Na ophef over zijn Marokka
nen-uitspraak en vertrekpremie
van drie ton acht de door de Twee
de Kamer benoemde ombuds
man zich niet langer 'boven elke
twijfel verheven'. Dat liet hij giste
ren weten in een brief aan Twee
de Kamer-voorzitter Anouchka
van Miltenburg.
Van Woerkom schrijft te vrezen
dat hij na alle commotie 'niet ade
quaat' te werk zou kunnen gaan.
In zijn brief wenst hij de Tweede
Kamer 'wijsheid' toe bij de invul
ling van de vacature.
Dat is geen overbodige bood
schap: de Kamer blunderde op
zichtig bij de keuze van een opvol
ger van Alex Brenninkmeijer. De
benoeming van de ANWB-baas
leek ruim twee weken geleden
een formaliteit, toen er plots ver
zet klonk. Een speciale commissie
van Kamerleden had Van Woer
kom als enige kandidaat naar vo
ren geschoven, maar toch begon
nen fracties ineens openlijk te
twijfelen aan zijn geschiktheid.
Een uitspraak uit 2010 over Marok
kanen was hiervoor de aanlei
ding. Van Woerkom zei dat hij
zijn vrouw liever niet met de taxi
liet gaan omdat 'er nog wel eens
een Marokkaan achter het stuur
zou kunnen zitten'.
Partijen als PvdA, SP en Groen-
Links hadden grote bezwaren en
dreigden met een tegenstem. Een
nieuw sollicitatiegesprek moest
de kou uit de lucht halen. Dat luk
te niet. Bij de stemming haalde de
Van Woerkom schrijft te
vrezen dat hij na alle
commotie 'niet adequaat'
te werk zou kunnen gaan
beoogde ombudsman slechts 91
stemmen voor, nog geen twee der
de van het parlement.
Van Woerkom kon wel leven met
dat beperkte draagvlak en kondig
de aan de komende tijd hard te
werken aan de relatie met de Ma
rokkaanse gemeenschap. Afgelo
pen weekeinde ontstond op
nieuw commotie, ditmaal over de
vertrekpremie van drie ton. Die
gouden handdruk krijgt hij mee
van de ANWB na vijftien jaar
dienstverband. Onder anderen
FNV-voorzitter Ton Heerts vond
dat hij het geld moest inleveren.
Pas na deze 'tweede storm' trekt
Van Woerkom de conclusie die
hij volgens critici al eerder had
moeten trekken.
Fracties in de Kamer 'respecteren'
zijn besluit. De partijen moeten
nu zelf opnieuw aan de bak om
een nieuwe Nationale Ombuds
man te vinden.
Behalve Van Woerkom kwamen
er eerder dit jaar nog drie poten
tiële kandidaten op sollicitatiege
sprek bij de Kamerleden. Wie dat
waren, is geheim. Waarschijnlijk
wordt de selectieprocedure nu op
nieuw opgestart. Dat betekent dat
geïnteresseerden zich straks kun
nen melden en dat een commis
sie van Tweede Kamerleden zich
wederom over gegadigden buigt.
Als die zich melden. Het is de
vraag wie er nog durft te sollicite
ren voor de post van de belangrijk
ste klachtenfunctionaris van het
land, na de puinhoop rond deze
benoeming.
j-
Smets (45) is architect en een van
de drie grondleggers van het be
drijf Crowdsuing dat met geld
van particulieren maatschappelij
ke misstanden gaat aanvechten.
„Wij werken niet op zijn Ameri
kaans met een grote schadeclaim
namens heel veel klanten. Wij
spannen een zaak aan namens
één belanghebbende, bijvoor
beeld als wij vinden dat een be
drijf zijn klanten heeft misleid.
Als we die zaak winnen, is het re
sultaat ervan dat de misstand
wordt opgeheven en dat het be
drijf zijn gedrag verandert. Als er
dan ook nog een schadevergoe
ding is, is dat meegenomen, maar
daar gaat het ons niet om."
Vodafone en de Stichting Bench
mark Geestelijke Gezondheids
zorg zijn waarschijnlijk de eerste
partijen waartegen Crowdsuing
het gaat opnemen. Vodafone om
dat het - net als andere belbedrij
ven - klanten zou misleiden door
nieuwe belcontracten direct in te
laten gaan. Daardoor betalen klan
ten enkele maanden dubbel. Ook
zou Vodafone oude beltegoeden
laten verdwijnen zodra een
nieuw abonnement wordt afgeslo
ten.
Smets: „De Stichting Benchmark
is in 2010 door de rechter al ver
oordeeld omdat de privacy van pa
tiënten werd geschonden, maar
ze zijn er gewoon mee doorge
gaan. Door geld in te zamelen bij
het publiek willen we een nieuwe
rechtszaak aanspannen om aan
die praktijken een eind te ma
ken." Publiek dat misstanden via
de rechter uit de weg wil ruimen,
kan door ten minste 10 euro op de
rekening van Crowdsuing te stor
ten daaraan bijdragen. „Als de
zaak ons winbaar lijkt en er is ge
noeg geld ingezameld, dan kun
nen we beginnen", zegt Smets.
Hoeveel het voeren van rechtsza
ken kost, weet hij nog niet pre
cies. „Ik schat zo'n 20.000 euro
voor de Vodafone-zaak. De kwes
tie met Stichting Benchmark gaat
meer kosten."
De advocaten waar Crowdsuing
mee samenwerkt, kosten 100 tot
225 euro per uur. Over een week
of drie maakt Crowdsuing be
kend welke bedrijven of organisa
ties het eerst gedaagd zullen wor
den. „We vragen het publiek via
onze website www.crowdsuing.nl
om zaken die we kunnen doen.
Het gaat niet om een ruzie met je
aannemer, maar om zaken van pu
bliek belang", zegt Smets. Als
voorbeeld noemt hij datingsite
Lexa. „Als je je daar eenmaal hebt
aangemeld, blijkt het heel moei
lijk te zijn er weer vanaf te ko
men."
Crowdsuing houdt 6 procent van
het ingezamelde geld in voor kos
ten. Overschotten worden in lo
pende zaken gestoken.
WOENSDAG 18 JUNI 2014
dezelfde regels
door Niels Klaassen
DEN HAAG - Guido van Woerkom
ziet alsnog af van de baan van Na
tionale Ombudsman. De Tweede
Kamer moet nu op zoek naar een
nieuwe.
Minister Asscher speelt mee met
de kinderen van het Koekoeks
nest. foto Taco van der Eb/HH
Werkende ouders kunnen hun
kroost de hele dag onderbrengen
bij een kinderdagverblijf of gastou
der. Hiervoor is alleen toeslag be
schikbaar als beide partners (of de
alleenstaande ouder) werken.
De (gesubsidieerde) peuterspeelza
len zijn de verantwoordelijkheid
van gemeenten. De kinderen ko
men meestal twee ochtenden.
Gemeenten zijn verplicht om voor
schoolse educatie aan te bieden
aan kinderen met een achter
stand. Zij ontvangen hiervoor geld
van het rijk. Crèches en dagverblij
ven bieden deze programma's aan.
Guido van Woerkom foto HH
door Chris van Alem
AMSTERDAM - Burgers die zich stuk
bijten op onwrikbare multinatio
nals die de klant voor de gek hou
den, hoeven niet langer te wanho
pen. „Crowdsuing is de vuist waar
mee de burger terug kan slaan",
zegt Rick Smets.
Rick Smets, Crowdsuing