Zakkenrollerij in Zeeland vorig jaar afgenomen
Vlaanderen weigert loodsen te betalen
Aantrekkelijk
'Schonere
stranden
bij meer
statiegeld'
commentaar
ZEELAND 27
MIDDELBURG - Het aantal gevallen
van zakkenrollen in Zeeland is vo
rig jaar in alle gemeenten afgeno
men of gelijk gebleven.
De daling was verhoudingsgewijs
het grootst (-57 procent) in Sluis,
waar in 2013 nog slechts 9 slacht
offers van zakkenrollen aangifte
deden, blijkt uit cijfers van de Na
tionale Politie. Goes is nog steeds
verreweg het populairste werkge
bied van zakkenrollers in Zee
land. Daar registreerde de politie
vorig jaar 76 gevallen, tegenover
95 in 2012. Goes zit daarmee na
een piek van twee jaar weer op
hetzelfde niveau als in 2010.
Over de afgelopen twee maanden
deden 25 mensen verspreid over
de provincie aangifte van zakken
rollerij. Volgens woordvoerder
Henk Snepvangers van de politie
regio Zeeland-Brabant is het voor-
Draag een telefoon
of portemonnee zo
dicht mogelijk op
het lichaam
al in de grotere en toeristische
plaatsen oppassen. „Goes, Middel
burg, Vlissingen, Zierikzee, Renes-
se, Cadzand en dan vaak ook in
het centrum. Dat zijn de plekken
waar veel mensen bij elkaar ko
men, weekmarkten bijvoorbeeld,
dat is hun werkterrein. Ze maken
gebruik van de drukte en een on
bewaakt ogenblik."
De werkwijze van zakkenrollers
is al jaren onveranderd, aldus
Snepvangers. „Ze spreken je aan
of duwen je tegen iemand op en
ondertussen slaat een ander z'n
slag. Meestal opereren ze met
meer dan één persoon, in groep
jes. Voordat je het weet, is de buit
overgegeven aan weer een ander.
Probeer dan nog maar eens te ach
terhalen wie je portemonnee
heeft. We weten dat ze ook van
de ene naar de andere plaats in
Nederland gaan om hun slag te
slaan." De beste methode om te
voorkomen dat je spullen worden
gestolen, is zelf alert blijven, zegt
Snepvangers. „Je kan een tas op je
rug hangen, maar ook vóór je hou
den als je door een menigte moet
lopen. En draag een telefoon of
portemonnee zo dicht mogelijk
op het lichaam. Dan voel je met
een of er iemand aanzit."
In Antwerpen, voor de rechtbank
van eerste aanleg, diende gisteren
in dit conflict een rechtszaak die
door het Vlaams gewest was aan
gespannen. Een door de Neder
landse loodsen ingeschakeld onaf
hankelijk arbitraal college oordeel
de vorig jaar dat het Vlaams ge
west twee derde van de ontstane
'schuld' over 2009, 2010 en 2011
aan het Nederlands Loodswezen
moet betalen, oftewel 7,8 miljoen
euro.
Het Vlaams gewest betwist deze
uitspraak. Die zou te laat zijn ge
daan. De advocaat van het Vlaams
gewest vroeg gisteren op basis
daarvan vernietiging van de uit
spraak. De advocaat van het Ne
derlands Loodswezen bracht daar
tegenin dat er helemaal geen ter
mijn is gebonden aan het doen
van een uitspraak door het arbi
traal college. Het Vlaams gewest
zou volgens hem in het verleden
zelfs erop hebben aangedrongen
dat aan arbitragezaken geen ter
mijn wordt gesteld.
De oorsprong van het conflict ligt
bij de ontkoppeling van de loods-
tarieven voor Antwerpen en Rot
terdam enkele jaren geleden. Bin
nen het Nederlands Loodswezen
draaide eerder het winstgevende
Rotterdam feitelijk op voor de te
korten op de beloodsingen voor
Gent en Antwerpen. De Vlaamse
minister van Verkeer stelt nu de
tarieven voor de eigen havens
vast en die zijn, aldus de Neder
landse loodsen, niet kostendek
kend. De Nederlandse loodsen ko
men erop tekort en de Vlaamse
loodsdienst trouwens ook. De
Vlaamse overheid heeft in 2012
bijna 15 miljoen euro aan de eigen
loodsdienst overgemaakt, in 2013
ruim 24 miljoen euro. Nederland
se loodsen - die 27,5 procent van
alle schepen voor Antwerpen en
Gent beloodsen - zijn sinds 1988
zelfstandig. Zij draaien zelf voor
de tekorten op.
De rechtbank in Antwerpen doet
24 juni uitspraak.
Bewoners krimpregio
ongezond. Zo luidt
een kop in de PZC
van vandaag. Drie jaar
geleden werd dat gegeven al
door het RIVM wereldkundig
gemaakt. In de krant van van
daag staat de belangrijkste con
clusie van een vervolgonder
zoek, namelijk dat de oorzaak
nu bekend is: steeds meer hoog
opgeleide, gezonde mensen ver
trekken uit de krimpregio's.
Het gevolg is dat het percenta
ge mensen met een minder
goede gezondheid stijgt. Krimp
maakt dus niet ziek. Dat is een
geruststellend gegeven, maar
het betekent niet dat er niets
hoeft te gebeuren. Als het per
centage ongezonde en oude
mensen hoger ligt dan elders,
is er behoefte aan andere voor
zieningen. Als de regio er in
slaagt om die voorzieningen te
realiseren, dan kan krimpregio
Zeeuws-Vlaanderen een aange
naam oord worden voor senio
ren. Mogelijk zelfs zo aantrekke
lijk, dan senioren van elders
verleid kunnen worden om
zich er te vestigen.
Die boodschap gaf stichting
Noordzee dinsdag mee aan de
Tweede Kamer. Aanvankelijk zou
het statiegeld per 1 januari 2015
worden afgeschaft. Dat gebeurt
voorlopig niet, omdat industrie,
gemeenten en supermarkten niet
aan alle afspraken hebben vol
daan. Over een jaar bekijkt het ka
binet de zaak opnieuw.
Stichting Noordzee wil juist dat
de statiegeldregeling wordt uitge
breid. Bij haar schoonmaakacties
op het strand vindt ze steeds
meer plastic flessen en doppen.
„Sinds 2005 neemt het aantal dop
pen toe van gemiddeld 15 per 100
meter strand naar 25", vertelt
Jeroen Dagevos uit Wemeldinge.
Hij bood dinsdag de Kamer een
petitie aan. „Dat is een goede indi
cator van hoeveel flessen er in de
Noordzee ronddobberen. We kun
nen ons huisvuil recyclen, maar
als we het afval op stranden niet
aanpakken, komt dat in zee en
groeit de plastic soep." Om daar
voor aandacht te vragen, struint
stichting Noordzee in augustus
de stranden af. Vrijwilligers rui
men op en geven informatie. Aan
melden kan op: www.noordzee.nl
WOENSDAG 18 JUNI 2014
Wijkagent Joanne Kodde verstrekt informatie over het Tinkle Alarm, belletjes die aan de tas kunnen worden bevestigd om zakkenrollerij tegen te gaan. Po
tentiële slachtoffers in de Goese binnenstad kregen de belletjes gratis uitgereikt, foto Mechteld Jansen
door Marcel Modde
door Harmen van der Werf
ANTWERPEN - Het Vlaams gewest
blijft weigeren het Nederlands
Loodswezen volledig uit te betalen
voor beloodsingen van schepen die
Nederlandse loodsen hebben uitge
voerd van en naar Antwerpen en
Gent. Het bedrag dat de Nederlan
ders tegoed hebben, van 2009 tot
en met 2013, is opgelopen tot 27,3
miljoen euro.
Vlaams gewest lijkt eigen
havens te bevoordelen met
loodstarieven die niet volle
dig kostendekkend zijn.
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Afschaffen van statie
geld zorgt voor meer zwerfafval op
Noordzee-stranden. Dus schrap het
niet, maar breidt het juist uit en
hef ook statiegeld op kleine plastic
flessen.